View Single Post
Old 03-02-2010, 23:31   #2
mijke
Senior Member

mijke's Avatar

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Momenteel is de vraag nog steeds,............ hoe krijg je mensen zo ver om hun hond te testen .
Ben het hier HELEMAAL mee eens!

Alvorens we ook maar iets zinnigs kunnen gaan zeggen over mogelijke richtlijnen t.a.v. fokken in de toekomst, zullen er eerst veel meer TsW's op DM getest moeten worden!

En ik zou willen dat ik een tool wist om mensen er van te overtuigen dat testen giga belangrijk is voor de toekomst van het ras.

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Is er al een Tsjechoslowaakse Wolfhond die op oudere leeftijd deze aandoening heeft, en niet meer lopen kan ?
Ik mag hopen dat TsW eigenaren van honden met DM niet wachten totdat hij echt niet meer kan lopen.... Het gruwelijke (maar wel heel leerzame) filmpje van de DH is daar een goed voorbeeld van.

Op dit moment kennen we 2 TsW's die getest zijn en beide DM Lijder zijn.
Een van deze twee honden is er momenteel zo slecht aan toe, dat de eigenaar mij heeft aangegeven dat hij zeer binnenkort de beslissing zal nemen om te laten euthanaseren.
De andere hond sleept met tenen van achterpoten, heeft al moeite met bochten en is ook al instabiel.

En nu we van twee honden met DM verschijnselen dankzij de test konden bewijzen dat ze DM Lijder zijn, betekent dit dat er dus in ieder geval ook 4 TsW's Drager van DM zijn.

Aangezien beide honden ook uit totaal andere lijnen komen, is het dus zeer zinvol om nu te gaan onderzoeken hoe breed DM in het ras verspreid zit!
En dat betekent dus zo veel mogelijk TsW's testen op DM!

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote