Onze Zwitserse Witte Herder uit 1999 (toen nog Canadesische Witte Herder) heeft ook DM.
Dit is een vreseljke slopende ziekte en ik hoop dan ook dat iedereen die fokt zijn/ haar hond test.
Momenteel kan hij nog 2 km met een wandeling goed lopen.
Ik hoop echt dat we DM uit het ras TSW kunnen fokken door het fokbeleid daar goed aan te passen en iedereen bewust te maken van deze ellende.
Wij hebben het bij onze hond ontdekt toen hij 7 jaar was geworden.
Eerst leek hij soort van dronken maar later toen ik zijn achterpoten verkeerd plaatste zette hij ze niet correct terug en kon ik (per ongeluk) op zijn poot staan zonder dat hij ma 1 kik gaf.
Na 10-tallen bezoeken aan de dierenarts en uiteindelijk aan de universiteit in Gent kwam deze uitslag eruit.
Nu heeft hij overal zin in en gaat het nog maar zodra hij niet meer zelf kan lopen hebben wij wel besloten dat we hem dierwaardig laten gaan.
Regelmatig loopt zijn poep eruit als hij opstaat omdat zijn sluitspier niet werkt en soms plast hij waar ligt maar dat is nu nog sporadisch.
Zelf rent hij gewoon nog achter een bal aan en valt hij daarbij wel om etc.
Omdat wij het op onze site gezet hebben dat hij het heeft zijn wij benaderd door familiehonden van onze hond die wel dezelfde verschijnselen hadden maar toen was er nog geen test.
Het komt uit de lijn van zijn vader en moeder.
Maar zijn vader was een mooie showhond en heeft dus zeer veel nakomelingen.
Denk dat ik niet verder hoeft te vertellen wat voor gevolgen dat heeft gehad.
Dus .... testen
Niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen
|