View Single Post
Old 24-10-2008, 08:27   #113
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Quote:
Originally Posted by ELISE View Post
Is er een lijst bekend met namen/fabrikanten?
Dat word officieel niet bekend gegeven zoals je wel denken kunt.
Als ik het mij goed herinner zijn oa Pedigree en Bonzo twee van die brokken, maar al het dierenvoer wat door multinationals word geproduceerd gebruiken ze stiekem om hun afval van oa menselijke voeding in te verwerken.

Hier een stukje van een ander forum.
QUOTE:Door de EG toegestane anti-oxydanten:

Nu komen we pas bij het echte horrorverhaal als je het over brokken hebt. Anti-oxydanten zijn stoffen die o.a. het ranzig worden van vetten tegengaat. Er bestaan diverse natuurlijke anti-oxydanten zoals vitamine E en vitamine C. Maar er bestaan ook diverse chemische anti-oxydanten zoals Ethoxiquine, BHA en BHT. Ethoxiyuine is een chemische stof die als pesticide wordt gebruikt. Deze stof is voor menselijke consumptie verboden maar helaas mag het in hondenvoeding gebruikt worden.
Bijna alle hondenvoedingsfabrikanten gebruiken Ethoxiquie als anti-oxydant in hun hondenvoeders.
HET IS GOEDKOOP!!!
En in de hondenvoeding draait nu eenmaal alles om geld...
Bij onderzoeken naar Ethoxiquine is aangetoond dat het kankerverwekkend is. Het beïnvloed tevens de vruchtbaarheid en kan zelfs tot onvruchtbaarheid leiden. Ook wordt aangenomen dat Ethoxiquine epileptische aanvallen kan veroorzaken. BHA en BHT zijn chemische stoffen die het zenuwstelsel aantasten. Ook deze stoffen worden veelvuldig in hondenbrokken verwerkt om het ranzig worden van vetten tegen te gaan. Hondenbrokken met Ethoxiquine, BHA en BHT bevatten dus letterlijk vergif !!
Nu zijn de hondenvoederfabrikanten heel slim en ook voor wat betreft deze stoffen proberen ze de regelgeving te omzeilen. Veel fabrikanten voegen het namelijk zelf niet toe en kunnen dan op de verpakking zetten: "GEEN CHEMISCHE ANTI-OXYDANTEN TOEGEVOEGD"
Als consument denk je daarmee een voer gevonden te hebben wat vrij is van deze giftige stoffen maar helaas is dat vaak niet waar.
Als Ethoxiquine, BHT of BHA aan de grondstoffen is toegevoegd ( de karkassen en stukken ziek vlees bij de slachterijen en destructor) dan hoeft de fabrikant dit niet op de verpakking te vermelden....
QUOTE END.

Nu is het natuurlijk heel snel duidelijk geworden waardoor steeds meer huisdieren last hebben van oa tumoren en allergieën.

Ik ben hier achter gekomen nadat bij Falco de tumoren ontdekt zijn, en voelde mij meteen schuldig, aangezien hij jaren brokken heeft gehad waarop ik niet gelet heb, maar je moet het maar weten
Nu krijgen bij ons beide handen, en dadelijk alle 3 de honden brokken van Eukanuba, waar ik bij iedere nieuwe aankoop eerst de ingrediëntenlijst ontcijfer op enge rare namen of afkortingen.
Tot nu stond er niets op de zakken, maar ik ben nu gewaarschuwd en controleer steeds opnieuw, je weet immers nooit of ze niet weer eens even iets veranderen.
En meer als hopen dat het goed zit kan ik helaas niet, omdat er genoeg manieren zijn voor de fabrikanten om het te verstoppen zoals bovenstaand bericht al zegt.

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote