Thread: Aparte geur
View Single Post
Old 01-09-2008, 11:28   #15
Liesbeth
Junior Member

Liesbeth's Avatar

Hallo Ian,

Mijn 2 meisjes zagen er ook altijd erg mager uit toen ze nog jonger waren.
Zoals je beschrijft: ribben enigszins zichtbaar en wat uitstekende 'heupbenen'. Regelmatig ontwormen kan zeker geen kwaad! Tot hun 8 maanden ontworm ik elke maand (of bij twijfel zelfs elke 2 weken). Pups en jonge honden hebben héél vaak last van wormen en tijdens de groei zorgt dit voor een mager uitzien, omdat ze al hun voeding nodig hebben.
16 kg lijkt we een redelijk gewicht, maar ik heb enkel teefjes om mee te vergelijken!

Mijn meisjes kregen rond die leeftijd zo'n 2 kg vers rauw stoofvlees (= carbonade; ik weet niet hoe jullie Hollanders dat noemen ) per week extra. Dit gebruikte ik dan als snoep of beloning tijdens het trainen, zodat ik het niet 'zomaar' moest geven. Wel even checken of de Calcium/Fosfor verhouding in evenwicht blijft. Vers vlees is rijk aan fosfor, dus een aanvulling van calcium in de vorm van poeder of tabletten kan nodig zijn. Overleg met je DA wat moet worden bijgegeven en in welke hoeveelheid.

Ik zag ook al Tsjechen op die leeftijd die helemaal niet te mager waren, dus het kan dat je hond een worminfectie heeft. Ontworm hem eens goed en kijk of er de dag erna wormen in zijn ... zitten. Is dat het geval: 10 dagen later nog eens ontwormen en 14 dagen later nog eens. Daarna een maand later opnieuw. Vergeet ook niet dat wormeneitjes in de omgeving lang actief blijven, dus hij kan de infectie telkens opnieuw oplopen.
Voor de mensen die 'anti-veel ontwormen' zijn (hoewel ontwormen helemaal geen negatieve gevolgen heeft) lijkt maandelijks ontwormen misschien veel, maar het is echt geen overbodige luxe eenmaal één van je honden een infectie heeft gehad! Wel regelmatig afwisselen van ontwormingsmiddel, anders worden de wormen als het ware 'immuun' en helpt het product niet goed meer.

Beter iets aan de magere kant dan te vet denk ik altijd maar... Het kan ook een groeispurt zijn! Hoe groot is Jip ondertussen? Als je het gevoel hebt dat hij (te) hard begint te groeien, geef dan gerust wat chondroïtine en glucosamine bij (in poeder- of tabletvorm). Dit zorgt voor een goede groei en ontwikkeling van oa het kraakbeen en de gewrichten. Om HD te voorkomen kan dit wonderen doen... In de betere voeding zitten deze 2 stoffen ook, maar in een kleine hoeveelheid. Wat extra kan zeker geen kwaad.

Groetjes,

Liesbeth