Hoi Tatiana,
In principe zeg ik altijd dat het erg handig is als men al een volwassen stabiele (en luisterende

)hond in huis heeft als men er een TsW pup bijneemt.
De oudere hond zal hem zeker in huis ook het een en ander aan manieren op z'n honds kunnen bijbrengen

De oudere hond zal ook al gewend zijn aan alleen zijn, zodat je ook alle ruimte hebt om apart met je TsW pup van alles te ondernemen (en hem vooral ook in z'n uppie uit te laten!)
Maar... aan de andere kant als zo'n oude hond al ziek is, zal hij zeker zijn eigen grenzen gaan verleggen om zo'n kleine drukte maker de baas te blijven.
Daarmee bedoel ik dat hij meer gaat doen dan dat hij eigenlijk fysiek nog kan.
Want weet wel dat TsW pups monstertjes en SUPER Stars zijn in het uitdagen en uitlokken van reacties bij andere dieren en mensen!
T.a.v. een tweede pup nemen bij een TsW pup, kan ik je alleen maar zeggen dat ik altijd iedereen het advies geef om te wachten tot de hond minimaal twee jaar is. (Dit advies geef ik trouwens aan iedereen met een pup van welk ras dan ook die er een tweede bij wil hebben)
En het ligt natuurlijk weer anders als men er een reeds volwassen stabielere hond bijneemt.
En het vergelijken met vorige honden is met een banjer als een TsW pup in huis errrruuuug lastig hoor! Je hebt er niet eens de tijd voor

En bovendien valt zo'n wervelstorm ramp op 4 pootjes niet te vergelijken met al je vorige honden
En tsja... ik weet uit ervaring dat het gedwongen afscheid moeten nemen van een maatje dat je zo lang had, altijd vreselijk en afschuwelijk blijft.
En dan maakte het voor mij ook weinig uit of er nu wel of niet al een andere nieuwe drukte maker in huis was.
En het toeleven naar het ophalen van een nieuwe pup kan ook heel veel afleiding geven
Ik vind het altijd lastig om in dit soort zaken adviezen te geven, als je de mensen en hun situatie/gezin/honden niet kent. Want iedere situatie is weer anders en er zijn altijd meerdere wegen die naar Rome leiden!
Van jou weet ik bijvoorbeeld ook niet, in hoeverre je van alle ins en outs van het TsW ras op de hoogte bent

J
e zult inmiddels vast wel begrepen dat het niet een van de meest makkelijke rassen is

Andere nieuwkomers en geinteresseerden geven we hier op het forum ook altijd het advies om voordat ze een pup aanschafffen, eerst eens bij meerdere eigenaren en fokkers langs te gaan om verhalen uit de praktijk te horen

En daarnaast is het ook super handig om eens aan activiteiten deel te nemen waar meerdere mensen met een Tsw komen.