View Single Post
Old 25-03-2008, 12:32   #13
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
En soms denk ik, er word veelste veel over nagedacht, over een hond opvoeden.
Dat er zulke thermen zijn ontstaan.

Groette Martine.
.


Daar zit wat mij betreft wel wat in.

Maar Mijke slaat denk ik wel de spijker op zijn kop. Het is niet de hond met een dominantieprobleem maar de eigenaar. Als ik jou (Martine) verhaal lees ben jij waarschijnlijk iemand die niet zo makkelijk over haar heen laat lopen. Dus kan je hond het ook wel vergeten om dat bij jou te proberen.

Maar wat nu voor al die mensen die wel over zich heen laten lopen, niet assertief zijn, onzeker zijn, angstig zijn. En dit allemaal in de mensenwereld, op het werk, bij de sportclub, in de winkel etc etc.

Deze mensen laten ook over hun heen lopen door hun kinderen en ook door hun hond. Je kunt bij deze groep niet simpel even zeggen dat als hun hond te ver gaat dat ze hem even van repliek moeten dienen, want je kan ervan uitgaan dat ze vervolgens bakzijl halen en dan word het probleem alleen maar groter.

En daardoor zijn alle instructeurs, gedragsbegeleiders, trainers (ook al weer zoveel termen) genoodzaakt om allerlei trucs te bedenken om deze groep mensen ervan te overtuigen dat het goed is om je hond leiding te geven. ( En of je leiding geven dan omschrijft als baasje of Alfa, beschermheer, opvoeden etc etc...)

En deze trucjes vindt je weer terug in de opmerkingen over roedelgedrag, als eerste eten, als eerste de deur door etc etc etc

Maar ja er is nu eenmaal niet een methode die voor alle MENSEN werkt

Ik sluit me overigens bij Ron aan v.w.b. zijn menig over het genoemde stuk.

Bert




herder jest offline   Reply With Quote