Quote:
|
Originally Posted by Stenka
Tegenwoordig is dat internet heel handig,we kunnen op een snelle manier gegevens uitwisselen,alleen blijven we zitten met verschillende talen.
Je hoort steeds meer over vertaalmachines,maar ik denk dat hier ook een gevaar in schuilt.
Iedereen heeft denk ik vroeger wel eens dat spelletje gespeelt,waar je zinnen in elkaars oor moest doorgeven of zelfs een woord.aan het eind van zo'n kring ,kwam er dan vaak iets heel anders tevoorschijn.
Ben bang dat het op internet ook wel gebeurt,omdat stukken ,van vertaling naar vertaling gaan.....etc.
Wil met deze voorbeelden aangeven dat we heel voorzichtig moeten zijn met vertalingen en als we het doen,dan het liefst vanuit de orginele taal beginnen.
|
Ben ik helemaal met je eens hoor!
Ten eerste kloppen de vertaalde zinnen vaak voor geen meter

en krijg je soms de meest bizarre teksten
Daarom ben ik na de vertaling van een bep. stuk ook steeds weer gaan checken (met mensen in dat land) of ik het goed begrepen had
En daarnaast heb ik meters correspondentie gevoerd met div. mensen, (juist om ook te voorkomen dat ik domme blunders zou gaan maken door die slechte vertalingen) om mij zo goed mogelijk te documenteren en alles toch een beetje helder op een rijtje te krijgen
Waar de mensen al die teksten van de SWH RV vandaan hebben is mij ook duister
Heel veel mensen in het buitenland (die zelf geen SWH hebben) schijnen daarnaast ook nog, beter dan wij hier in Nederland te weten, welke kruisingen er ooit gemaakt zijn en hoe het ras precies ontstaan is
Maar, helaas is de ned. SWH RV ook niet erg behulpzaam naar buitenlanders die om meer informatie over het ras vragen
Ik ken verschillende mensen die echt serieus op zoek zijn naar de oorsprong van het ras, de preciese verschillen willen weten tussen SWH en TsW etc. Zij hebben ook de RV gevraagd om nadere informatie en hulp in dit opzicht. Maar zij krijgen alleen te horen: "onthoud dat een volbloed echte SWH erg zeldzaam is buiten Nederland" en meer teksten van gelijke strekking.
Ik vind het echt heel erg jammer, dat serieus in dit SWH ras geinteresseerde mensen zo met een kluitje in het riet gestuurd worden
En het is dan ook niet verwonderlijk, dat wanneer mensnen het alleen moeten hebben van slecht vertaalde, incomplete of onjuiste teksten die op internet staan, zij soms zelf ook "kreupele" verhalen over de SWH verder de wereld in brengen
Wat zouden mensen internationaal toch gebaat zijn met een open en eerlijke voorlichting over rassen, hun afstammning en de ontwikkelingen binnen zo'n populatie!!!
En dat is dan ook precies de reden waarom ik probeerde zo veel mogelijk info over de Mutara's te verzamelen.
Groetjes,
mijke