13-01-2008, 11:25
|
|
n00b
|
Quote:
Originally Posted by stefanie
Bij mijn eerste nest (waarvan o.a. Shadow (van Barry)en Aram (van Bert) zijn)hadden beide ouderdieren HD-A. Als fokker zijnde heb je dan volgens mij het best mogelijke gedaan,
om 'goede' pups op de wereld te zetten.
|
Hoi Stefanie,
Ik dacht dat de vader van Shadow HD-B1 had volgens Nederlandse normen?
@all
Persoonlijk zou ik ook niet met honden gaan fokken die HD C of hoger hebben. Een dekking met een HD B hond kan prima als de andere hond een HD A uitslag heeft. Fokken met 2 honden met HD B zou ik persoonlijk dan weer niet doen tenzij bijvoorbeeld de genenpoel heel erg klein is (zoals bij de saarlooswolfhond).
Niet geheel onbelangrijk lijkt het me ook om je als fokker/pupkoper wat verder te verdiepen in de hd uitslagen van de voorouders van pappa en mamma voor zover deze beschikbaar zijn.
Ik heb Shadow in December laten rontgenen (officiele HD foto's) en de foto hiervan kun je via de volgende link bekijken:
http://www.wolvenbende.nl/images/hd.jpg
Ik heb de uitslag nog niet gekregen van de Raad van Beheer (verwacht hem ieder moment) maar ik heb deze foto eens vergeleken met wat foto's die ik tegenkwam op het internet en ik ben bang dat het een slechte uitslag word (HD D). Nu is dit niet geheel onverwacht, want zoals sommigen van jullie weten heb ik Shadow al ooit eens eerder laten rontgenen (omdat hij last had) en toen bleek al dat zijn heupen niet geweldig waren.
Vroeger had Shadow erg veel last van kreupelheid en pijn maar met een aangepast dieet (hills j/d) en veel loopoefening heeft hij er nu helemaal geen last meer van gelukkig.
Als je uitslag van Shadow straks bekend is zal ik hem hier wel plaatsen.
Als pupkoper is het denk ik wel belangrijk om bij de fokker te vragen naar de uitslagen van de HD test en vooral ook naar de papieren hiervan.
Dan nog is dit natuurlijk geen garantie dat je hond HD vrij is/blijft, maar alle beetjes helpen.
Groeten,
Barry
|
|
|