View Single Post
Old 12-01-2008, 20:51   #1
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default Heupdysplasie en 'onze' TSW's

Hoi Allemaal,

Als je zo eens om je heen kijkt, vraagt en leest dan hoor je best veel over heupdysplasie. Maar over 'onze' TSW's word toch veel geschreven en gezegd dat het een nog jong en daarom gezond ras is. Als we ervan uit gaan dat het ook zo is, dan hebben we denk ik allemaal het doel om ons ras zo gezond mogelijk te houden.

Het voorkomen van erfelijke ziekten is hierbij natuurlijk het belangrijkste. Er zijn veel erfelijke ziekten (algemeen hond) maar ik wilde in dit topic het even hebben over heupdysplasie en de fokkerij.

Persoonlijk ben ik van mening dat we met zijn 'allen' alleen moeten willen fokken met honden die HD A hebben, en HD B tot en met HD E uit moeten sluiten van de fokkerij. Dit om op deze wijze zoveel mogelijk het risico op heupdysplasie te beperken. (Ik schrijf te beperken omdat je ook uit een combinatie HD A/HD A een pup kunt krijgen met b.v. HD C, maar de kans is wel aanzienlijk kleiner)

Omdat hier ook ander meningen over zijn ben ik wel benieuwd wat de meesten ervan vinden.

Ik vind dus dat het alleen verantwoord is met honden te fokken die beide HD A hebben. Wat vinden jullie? tot welke 'score' mag er met honden gefokt worden?

HD A Betekent dat de hond röntgenologisch vrij is van heupdysplasie,
HD B Transitional case (=overgangsvorm)
HD C Licht positief
HD D Positief
HD E Positief in optima forma

Groetjes,

Bert

P.s. natuurlijk dient er voor het fokken met meerder zaken rekening te worden gehouden dan alleen HD. In de praktijk best moeilijk omdat er nu eenmaal niet op ieder hoek van de straat een TSW te vinden is.
herder jest offline   Reply With Quote