Wolfdog.org forum

Wolfdog.org forum (http://www.wolfdog.org/forum/index.php)
-   Ras standaard en bonitatie (http://www.wolfdog.org/forum/forumdisplay.php?f=94)
-   -   BONITATIE ?? (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=4036)

wolfwoman-stefanie 26-06-2006 21:07

BONITATIE ??

Deze zomer hopen we met onze tsjechen naar het zomerkamp in Slowakije te gaan :lol:

Om ons een beetje voor te bereiden, wil ik vragen aan 'ervaren' mensen wat dat een bonitatie-test precies inhoud :confused2 ,
en hoe je dat thuis alvast een beetje kan oefenen :ehmmm

kobesen 26-06-2006 21:43

Hoi Stefanie

er staat een uitleg hier op de website: http://www.wolfdog.org/nld/articles/1161.html

Misschien heb je er wat aan?

Groetjes Kim

mijke 26-06-2006 22:24

Hoi Stefanie,

In het algemeen zeggen de fokkers/eigenaren in het oostblok dat iedere Tsw zonder enige voorbereiding een bonitatie zou moeten doen.

En op zich zal dat voor de meeste honden ook zo zijn.
Maar.....
De mensen in die landen vergeten vaak dat er in hun landen anders getraind wordt dan in Nederland. :mrgreen:
Ook honden die niet voorbereid worden op een bonitatie zijn daar vanaf jonge leeftijd al aan een aantal zaken gewend, die een doorsnee hond op een gewone hondenschool nooit tegenkomt!

Daarom heb ik nog eens even gekeken wat "nieuw" zou kunnen zijn voor de meeste Nederlandse TsW's (die bv alleen een cursus op een kynologenclub gedaan hebben).

Onderstaand op een rijtje wat nieuw/anders zou kunnen zijn voor je hond :

Exterieur keuring:
* Alles nagenoeg het zelfde als op een show
* Alleen worden alle onderdelen van de hond ook letterlijk opgemeten (ook in CZ zag ik trouwens honden die moeite hadden met het opmeten van de hoogte!)

Gedragsbeoordeling:
* Aan een ketting liggen (met en zonder baas er bij)
* Bedreiging door een pakwerker (met stok en schreeuw / met en zonder baas er bij)
* Lossen van een schot (tegelijkertijd met pakwerker)

Misschien dat je hier iets aan hebt :D

Groetjes,
Mijke

wolfwoman-stefanie 26-06-2006 22:41

Bedankt Mijke !
Ik heb de link die Kim aangaf, ook even doorgelezen.

Joswolf 27-06-2006 11:00

Bedreigen door pak werker? Dus opwekken van agressie. Verleggen van bijtdrempel en grens tot overgaan tot aanval. Buiten dat link mens-gevaar dus band en vetrouwen in mensen geschaad wordt. Wanneer je honden in huis houd en niet wil dat ze bijten of overmatig blaffen zou ik dit niet doen. Wanneer de honden betrouwbaar bij kinderen moeten verblijven zou ik dit al helemaal niet doen. Waarom agressie kweken in hond. Waarom hebben we wolfhonden? Vanwege natuurlijke uiterlijk?? vanwege hun sociale gedrag?? Moeten anderen bang worden van onze hond? OK ik vind de hele politie training voor honden belachelijk, macho gedrag(van eigenaar). Maar vergeet niet dat hierdoor agressie gekweekt wordt en als er dan weer een TsJ een kind bijt ooh ooh wat erg. Bijtincidenten schaden de naam van alle wolfhonden en de wolf. Waarvandaan die agressie niet komt.
Duidelijk de mening misschien van een saarloos mens
gr Jos

Koos 27-06-2006 13:04

Hallo Jos,

Ook ik heb een aantal keren de bonitatie meegemaakt en meegedaan met onze honden.

Hier wordt niet een harde dreiging uitgevoerd maar meer een soort karaktertest uitgevoerd.

Je moet ook niet het uiteindelijke doel vergeten waarvoor deze honden gefokt zijn.

Je ziet het dus ook terug in een meer opgewonden standje dan bij de Saarloos.

Deze dreiging bestaat uit het eerst langslopen vn een pakwerker met een stok, die hij een keer naar boven doet, daarna komt de pakwerker weer terug en schreeuwt een keer en heft weer de stok, de benadering naar de hond toe is hooguit een meter en er zit sowieso nog 5 meter tussen de hond en de pakwerker. Dus alles nog op redelijke afstand, zeker niet te vergelijken met politiewerk van Mechelaars of Duitse herders of training voor IPO of VH.

Eerst gebeurt dit met de eigenaar ernaast en daarna het hele ritueel zonder eigenaar erbij.

De test is om te kijken of de honden niet het extreme vluchtgedrag vertonen. Doen ze dit wel, dan komen ze niet in aanmerking voor de fokgeschiktheid dus uitgesloten van de fokkerij.

Het is zelfs zo, dat een hond helemaal niet in de aanval hoeft te gaan en rustig op zijn plaats kan blijven. Zeer gewenst gedrag overigens.

Na afloop van de zgn. dreiging gaat de pakwerker meestal nog naar de honden toe en haalt ze aan wanneer dit mogelijk is.

Maar om hierover te kunnen oordelen moet je het zelf een keer meegemaakt hebben. Een mening hebben over de gang van zaken is snel gemaakt en naar buiten uitgedragen maar omdat je het niet kunt vergelijken met trainingen hier in Nederland of in Westeuropa, betreffende de verdedigingsrassen, is dat heel moeilijk om je er ook maar een voorstelling van te geven hoe het precies in zijn werking gaat. Ik kan hier alleen maar een situatie schetsen.

Ik ben ook geen fan van Politietraining of IPO of VH voor huishonden terwijl ik wel ook Duitse Herders heb en ik moet zeggen, dat de dreiging betreffende de Duitsers vele malen groter is dan deze dreiging bij de Bonitatie.

Ik hoop dat je dus nu een klein beetje van mening zult veranderen hieromtrent.

Letty

Koos 27-06-2006 13:07

Jos,

Ik ben nog even vergeten te vertellen, dat de dreiging niet altijd door een pakwerker wordt gedaan, dus iemand die in het pak zit.

Vaak is het een persoon uit de vereniging, die gewoon gekleed is en die voorbij gaat met de stok en een keer schreeuwt.

Letty

Joswolf 27-06-2006 13:53

Wanneer het niet te vegelijken is met politie-pakwerk zal het misschien best meevallen. Ik ken de trainingen daar niet. Maar mijn mening over agressie kweken en het nut ervan verandert niet. Overigens is ook de Saarloos voor zo,n doel gefokt, Saarloos kwam later pas met blinden geleiding omdat ter goedkeuring v/h ras de Europese Wolfhond een doel moest hebben. En vele rassen zijn gefokt voor een doel waar extra agressie aanwezig moest zijn. Denk maar eens aan Terriërs. Het is onnatuurlijk en de huidige maatschappij niet meer nodig. Nu zijn de meeste een huishond en liggen vaak in huis en bij kinderen. En dan kan dat gedrag tot problemen leiden. Honderd jaar geleden werden veel Terrïers afgemaakt als ze op de vlucht gingen voor een terug bijtende das. Een doorknokkende hond werd opgeknapt en werd mee gefokt. Nu ligt dit geselecteerd agressie hondje als een huishond de hele dag op een bank en moet geknuffeld worden. Men maakt soms de fout de wolf in te kruisen en te denken dat er dan extra pit in zit. Terwijl deze dieren juist socialer zijn dan de gemiddelde huishond. En ze gaan eerder gevaar uit de weg.
Er is nu net een pup kruising TsJech wolf verkocht aan een jager die hem wil africhten. Dit dier wordt dus totaal verpest en straks onhandelaar afgegeven in asiel en waarschijnlijk gedood. Of er gebeurd eerst nog wat anders.. Een Tjech wolf leren jagen? wat zouden daar de gevolgen kunnen zijn? Komt uit buitenland en schijnbaar in Beiëren (Duitsland)ergens terecht gekomen.
Ik ben gewoon een beetje bang voor de reputatie van de wolf en de wolfhond. Een paar mafkezen die voor ernstige bijtproblemen zorgen zijn voor ons dan ten nadelen. En voor onze honden. Ik wordt niet graag verplicht tot agressie testen met mijn SWH"s

Jos

Patty33 27-06-2006 14:01

Hallo :D

Ik ben ook geen voorstander van pakwerk, vanwege dezelfde redenen als Jos.

Is er iemand hier op het forum die het doet/gedaan heeft met zijn hond en daar zijn/haar beweegredenen voor zou kunnen uitleggen?

Groetjes,
Patty

Patty33 27-06-2006 14:16

hmmm...op de een of andere manier had ik het bericht van letty en daarna jos weer niet op mijn scherm...
begrijp nu de bedoeling ervan beter, echter het nu ervan ontgaat me toch nog.... :ehmmm

groetjes,
Patty

Patty33 27-06-2006 14:17

het nut ervan ontgaat me dus...sjonge jonge...gaat weer lekker vandaag :oops:

Koos 27-06-2006 15:31

Nogmaals het is niet de bedoeling om agressie op te wekken bij de Tsjechen maar om een soort karaktertest af te nemen.

Het is ook helemaal niet de bedoeling, dat deze honden daarvoor getraind worden want in eerste instantie moet elke Tsjech, net zo als Mijke al schreef, het kunnen halen zonder vooraf training te hebben.

Letty

Patty33 27-06-2006 15:51

Aha...en waarom test je dan of de hond geen extreem vluchtgedrag vertoont? :confused2

Groetjes,
Patty

Koos 27-06-2006 16:29

Patty,

Om te kijken of hij een standvastig karakter heeft om zodoende ook stabiele nakomelingen te krijgen.

Extreem vluchtgedrag, bij vooral teefjes, geeft negen van de tien gevallen ook extreem vluchtgedrag bij de pups, dus bange honden, hetgeen we vooral bij de Tsjechen niet willen hebben.

Letty

Patty33 27-06-2006 17:34

Kijk...nu snap ik het helemaal. Bedankt voor de uitleg Letty :D

Als test voor een fokker zie ik daar nu dan ook wel het nut van in, echter als je niet van plan bent om je hond daar voor 'in te zetten' , zie ik niet in waarom je zo'n test zou doen.
En al helemaal niet als je erop gaat trainen om iemand aan te vallen.
Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening :wink:

Groetjes,
Patty

kobesen 27-06-2006 17:42

Hallo Patty,

ik snap wat je bedoeld, maar volgens mij is pakwerk (geen bonitatie dus) gewoon een spel voor een hond en komt er niet zo snel agressie bij kijken. Tenminste dat is mij verteld op de hondenschool en zo ervaarde de Bouvier van mijn oom het ook. Hij vond het geweldig leuk om te doen en was absoluut niet agressief. Zelfs een watje waar het op kinderen aan kwam ;).
Misschien is hij een uitzondering geweest, ik weet het niet.

Groetjes Kim

Koos 27-06-2006 18:18

Nee Kim,

Dat is het ook niet, de meeste honden vinden het ook wel leuk en allicht zijn er uitzonderingen.
Het probleem is echter, dat een heleboel mensen er niet bij nadenken wat ze aan het doen zijn met pakwerk.

het is aan de ene kant het aanleren van bijten en dat kan bij sommige honden overslaan in agressie.

Stabiel, zelfverzekerde honden, hebben daar geen last van en in agressie zit natuurlijk ook nog verschil, nl. echte agressie en angstagressie. Beide takken kunnen hierdoor extra ontwikkeld worden.

Politietraining met pakwerk ligt weer op een ander vlak want daar leren honden inderdaad flink te stellen en als de dief (dader) niet goed stil blijft staan, wel in te bijten.

Dat mag een gewoon getrainde hond nooit doen, volgens IPO, of VH en dat onderdeel wordt ook minder zwaar aangeleerd.

Jouw opmerking Patty voor een gewone hond om dit niet te doen kan ik ergens wel billijken, aan de andere kant is het voor een fokker ook een stimulans wanneer puppykopers toch hun hond laten boniteren om zo zeker van te zijn, dat zij in de fokkerij goed bezig zijn en de honden voldoen aan de rasstandaard.

Het pakwerkgedeelte is dus maar een onderdeel van de totale test.

Nogmaals, bij de Tsjech wordt er niets aangeleerd en hij hoeft dus in wezen er ook niet voor getraind te worden.

Letty

mijke 27-06-2006 18:34

Quote:

Originally Posted by Patty33
Als test voor een fokker zie ik daar nu dan ook wel het nut van in, echter als je niet van plan bent om je hond daar voor 'in te zetten' , zie ik niet in waarom je zo'n test zou doen.
En al helemaal niet als je erop gaat trainen om iemand aan te vallen.

Ik zal proberen het nog een keer wat te verduidelijken:

* Een bonitatie is een fokgeschiktheidtest
* Bij een fokgeschiktheidstest wordt bekeken een hond aan de rastandaard voldoet (extreieur en gedrag)
* Een TsW is gefokt als een "moedige" (werk) hond
* Bij de bonitatie wordt GEEN pakwerk gedaan er wordt alleen gekeken of de hond vlucht gedrag vertoont bij een bedreiging
* Negeren en neutraal gedrag is ook toegestaan!!
* Om te zien of combinaties die voor de fokkerij werden ingezet, ook nakomelingen gegeven hebben die aan de rasstandaard voldoen, wordt fokkers verzocht om alle nieuwe eigenaren te motiveren met hun hond een bonitatie te doen.

(het zelfde wordt ook vaak door fokkers gevraagd t.a.v. HD rontgenen)

En het is dus geenszins (van niemand) de bedoeling om honden te gaan trainen om aan te vallen!!!
(dit heeft vlg mij ook niemand hier geschreven)
Ik heb op een vraag van Stefanie slechts aangegeven wat nieuw zou kunnen zijn voor Nederlandse Tsw's die naar een bonitatie gaan :D
Groeten,
mijke

Koos 27-06-2006 18:54

Mijke,

Ik hoop dat het voor iedereen nu duidelijk is. Misschien ben ik te uitgebreid geweest en is het een beetje verwarrend geweest maar nu zou het niet meer kunnen missen.

Pakwerk blijft een omstreden geheel, zeker gezien, dat dit soort pakwerk in een heel ander licht geplaatst wordt als het pakwerk hier voor training IPO en VH of Politieopleiding.

Bedankt voor de verklaring\

Letty

Patty33 27-06-2006 20:23

Mij is het nu in ieder geval helemaal duidelijk.

M.i. is het wel goed, dat het hier op het forum nog eens duidelijk is uitgelegd wat de bedoeling is van bonitatie en van pakwerk.

Bedankt Letty en Mijke !

Groetjes,
Patty

Xhrista 28-06-2006 10:04

Is het niet zo dat ze ook minder punten krijgen als ze te snel agressie vertonen,staat mij iets van bij van de test die ik eens heb meegemaakt.Was voor mij toen wel even vreemd om mee te maken en ik vind dat je als baas wel beetje van te voren in moet schatten hoe je hond is.Heb je al beetje instabiele hond zou ik het dus niet doen.Maar beetje volwassen hond moet het wel aankunnen.

Gr. Christa

Koos 28-06-2006 11:17

Hallo Christa,

het wordt niet in punten uitgedrukt maar wel in een andere waardering.

Er is een checklist waarop voor dit onderdeel de P 1, P3 of P5 verantwoordelijk voor is.

P1 staat voor onbevangen, rustig, niet geirriteerd
P3 staat voor makkelijk te irriteren, geergerd
P5 staat voor nog sneller te irriteren, en te ergeren met aanvalsdrift of vluchtgedrag in negatieve vorm

Dit is wel een vrije impressie maar het is wel een makkelijkere vergelijking.
P14 staat voor alle negatieve invloeden open, dus ook extreem vluchtgedrag, te hoge agressie zowel positief als negatief en wordt met deze code ook uitgesloten van de fokkerij.

P3 en P5 komen echter het meeste bij de teven voor en wordt beoordeeld als Uitmuntend en Zeer Goed, terwijl bij de reuen P1 het liefst behaald wordt en uitgedrukt wordt in Uitmuntend,
P3 Zeer Goed en P5 als Goed

Nogmaals het is een vrije impressie want er komen nog een paar puntjes om de hoek kijken om een definitieve P1, P3 of P5 te krijgen.

Uiteraard moet je je hond kennen om daaraan mee te doen en toch vallen er, vooral de mensen uit het Westeuropa, een aantal door de mand omdat in onze landen niet de honden aan dit soort dingen gewend zijn.

Ook zitten de meeste honden daar buiten en/of aan een ketting en leren daardoor veel meer zelfstandig te zijn en of te waken en te verdedigen.

Dat kan ik hier van onze honden in het algemeen niet zeggen omdat ze bijna allemaal in huis gehouden worden.

Ook de manier van trainen al is het maar gehoorzaamheid, gaat op een andere manier dan bij onze kynologenverenigingen.

Groetjes,

letty

Xhrista 28-06-2006 11:35

Ja ik weet het nog Letty.Al die honden aan paaltjes in duitsland,en de hele nacht regen.Sommige lagen trouwens de hele dacht te janken,waardoor Xandra niet kon slapen,want die kan daar echt niet tegen.
Moeilijk voor ons zoetsappige nederlanders om je daaraan aan te passen.Maar je kan al in onze buurlanden zien dat er anders omgegaan wordt met honden en hoe verder je gaat,hoe sterker dat wordt.

Gr. Christa

Koos 28-06-2006 12:17

Dat is inderdaad waar Christa.

Aan de ene kant is dat ook niet verkeerd.

Een hond moet hond blijven en in onze "Nederlandse" cultuur wordt een hond vaak vermenselijkt wat tot rare reacties van mens en hond kan leiden.

Ik ben het wel weer met je eens, dat er soms ook schrijnende gevallen bij zijn, die je dan weer het liefst mee zou willen nemen of uit zijn lijden verlossen.

Helaas moeten we daar maar een beetje doorheen kijken en het maar zo laten.

Laten we blij zijn met onze eigen honden en er mee doen en laten wat we willen.

Letty

mijke 28-06-2006 12:52

Nog even wat toelichting op Bontatie uitslagen:

Volgens mij staat de P voor de Algemene (eind) beoordeling (naar de rasstandaard)

P1 = uitmuntend
P3 = zeer goed
P5 = goed
P14 = onvoldoende

De P van een hond is dus eigenlijk de belangrijkste aanduiding, omdat dit aangeeft in welke mate een hond (vlg de bonitatie commissie) geschikt is voor de fokkerij. (in hoeverre hij dus voldoet aan de rasstandaard)

*Als je bij honden die een bonitatie gedaan hebben kijkt naar de uitslag, begint deze altijd met A..
*Op de .. staat de hoogte vermeld

* Vervolgens staat er de hoofdletter O met een andere kleine letter er achter (a t/m j kan).
* De kleine letter staat voor de aard van de hond

* En daarna komt de P (1,3,5 of 14)

Maar zoals je bij de meeste uitslagen zult zien, staan er tussen de hoofdletter O (aard aanduiding) en de hoofdletter P (eindbeoordeling) vaak nog andere letters!

*Ieder van deze letters geeft aan in hoeverre de hond op een bepaald onderdeel afwijkt van de rasstandaard.
*Eerst komt er dan een Hoofdletter (A t/m O en R kan) Deze geeft aan om welk onderdeel van de hond het gaat
* En vervolgens komt er een kleine letter die aangeeft wat er niet juist is

Dus hoe minder letters er tussen de O en de P staan, hoe beter de beoordeling. Maar er bestaan nagenoeg geen perfecte honden, dus zal je bij iedere hond wel wat andere letters er tussen zien staan :mrgreen:

Als je in de linker kolom op deze site onder "artikel" klikt op "keuringen", kun je daarna op "keurbewijs" klikken en zien hoe zo'n bonitatie formulier er uit ziet.

Voor degenen die het leuk vinden zich wat meer in de bonitatie te verdiepen, is het misschien een idee om het formulier uit te printen. Vervolgens kun je dan eens bij verschillende honden naar de bonitatie uitslagen gaan kijken. Op die manier leer je de uitslagen te intepreteren en raak je ook wat beter thuis in al die letters :D

Groeten
mijke

Koos 28-06-2006 13:10

Hallo Mijke,

Omdat niet iedereen zo'n formulier heeft en ik dacht dat het alleen in de oorsprongtaal aanwezig was, heb ik me beperkt tot de P serie omdat daar de "agressietiviteit" mee aangeduid wordt.

Ik heb ook geschreven, dat er nog meer onderdelen zijn, die uiteindelijk tot een einduitslag zullen leiden of je een P1 of een P14 zult krijgen. Daar zit een hele reeks met andere dingen nog tussen.

Groetjes,

letty

Xhrista 28-06-2006 16:27

Hoop alleen 1 ding,dat de keurmeester voor de Bonitatie beter zijn opgeleid als de schoonheidskeurmeesters :-))

Gr. Christa

Koos 28-06-2006 17:39

Christa,

Dat zijn raskeurmeesters met een bepaalde extra bevoegdheid om zo'n Bonitatie af te nemen.

Dus ze weten wel waar ze het over hebben en wat ze doen.

Daar heb ik helemaal geen problemen mee.

Letty

mijke 29-06-2006 23:34

Quote:

Originally Posted by Stenka
Hoop alleen 1 ding,dat de keurmeester voor de Bonitatie beter zijn opgeleid als de schoonheidskeurmeesters :-))

Gelukkig wel! :D

Een TsW die zich zo gedraagt als deze hond, krijgt als hij zo op een bonitatie wordt voor gebracht, zeker geen P1 ! :D

http://www.de-ursidae-stee.com/wolfd...os/showdog.jpg

Maar op een int. show kreeg de TsW die zo werd voorgebracht van een exterieur keurmeester wel een 1 ZG :roll: :evil: :oops: :(

Groeten,
mijke

herder 08-07-2006 22:05

Deze kwam ik op het Engelse forum tegen, maar ik heb geen divx en kan het ook niet downloaden, gaat niet met windows ME volgens een melding op mijn scherm. Ik heb dus geen idee wat het precies voor films zijn, maar er zal vast wel iemand zijn die ze kan bekijken.

Groetjes Bert.

herder 08-07-2006 22:06

Is dan wel handig als ik de link erbij zet hè ! :D

http://dl.wolfdog.org/video/bonitations/

snow-wolf 08-07-2006 23:10

hoi iedereen ,

Bedankt voor de info over de bonitatie en we gaan toch naar neustadt met ice-wolf .Op de video heb ik wel gezien dat ze enige bedreiging uiten maar ik heb nog een week om te trainen daarop en hoeplijk zal het dan lukken .Niet dat ice-wolf bang is maar een bedreiging is toch wel iets wat hij niet kent vrees ik.Voor diegen die er volgend weekend aanwezig zijn tot zien hopelijk en veel succes gewenst alvast.

stephan en ice-wolf van goverwelle

kobesen 08-07-2006 23:11

Windows ME meest foute windows versie ooit gebouwd door microsoft. Ben verbaast dat dit uberhaubt draait bij je. Kan beter windows xp of liever nog 2000 installeren.

groetjes Kim

Koos 08-07-2006 23:14

Hallo Stephan,

Uiteraard wensen wij jullie in Neustadt veel succes toe en dat geldt natuurlijk niet alleen voor jou maar voor alle deelnemers.

Maar het zou wel weer een prestatie zijn als een Goverwelle werd bijgeschreven in het boek van de Bonitatie en goedgekeurd wordt voor de fokkerij.

Veel succes,

Letty en Koos

herder 08-07-2006 23:37

Zou het mogelijk zijn om de bonitatie een keer in Nederland te houden, met tsjechische keurmeesters. Stel er is voldoende animo voor, en iedereen betaalt een x-bedrag inschrijfgeld, waarmee we dan de keurmeesters over kunnen laten komen. Met een beetje geluk schrijven veel TSW eigenaren zich in, en kan dat een "beeld" geven van het karakter van de Nederlandse TSW. En het lijkt me leuk om een keer te doen, maar de kans dat ik er voor naar tsjechie ga rijden is net zo groot als dat ik de postcodeloterij win. :cheesy:

Of is het verplicht dat de bonitatie in Tsjechie word afgenomen.?

Groetjes Bert.

Koos 08-07-2006 23:56

Hallo Bert,

Het zou wel mogelijk zijn om het in Nederland te houden als het Bestuur van de NVTW het ook zag zitten maar tot nu toe willen ze er niet aan.

Misschien dat Patrick het voor elkaar krijgt om over een jaar of 2 jaar het in Belgie te organiseren en in Duitsland is het het volgende Weekend. Duitsland doet het nu in ieder geval voor de 2e keer met uitnodigingen naar Tsjechische en Slowaakse keurmeesters.

Deze resultaten worden ook erkend in de oorsprongslanden en als je hond dus wordt goedgekeurd is het alleen maar een pre.

Waarom is de kans dat je naar Tsjechie of Slowakije gaat, zo klein??? Niets is onmogelijk hoor,

Groetjes,

letty

herder 09-07-2006 00:07

Quote:

Originally Posted by KoosLetydeGraaff
Hallo Bert,

Het zou wel mogelijk zijn om het in Nederland te houden als het Bestuur van de NVTW het ook zag zitten maar tot nu toe willen ze er niet aan.

Misschien dat Patrick het voor elkaar krijgt om over een jaar of 2 jaar het in Belgie te organiseren en in Duitsland is het het volgende Weekend. Duitsland doet het nu in ieder geval voor de 2e keer met uitnodigingen naar Tsjechische en Slowaakse keurmeesters.

Deze resultaten worden ook erkend in de oorsprongslanden en als je hond dus wordt goedgekeurd is het alleen maar een pre.

Waarom is de kans dat je naar Tsjechie of Slowakije gaat, zo klein??? Niets is onmogelijk hoor,

Groetjes,

letty

Wat is de motivatie daarvoor dan van de NVTW??

Ligt niet aan Tsjechie of Slowakije hoor, heeft met de afstand te maken. Maar dat is een heel ander verhaal :wink:

Groetjes Bert.

Koos 09-07-2006 00:45

Als wij in deze landen waren, hebben we steeds, als de honden er voor geschikt waren, meegedaan aan deze bonitaties.

Toen we een aantal jaren geleden dit zelfde, wat jij nu geopperd hebt, ook aan het bestuur voorlegden, kregen wij als antwoord, dat we daarmede de agressiviteit in de hand werkten doordat er een dreiging gedaan werd d.m.v. een pakwerker.

Daarom willen ze er niet aan.

Letty

mijke 09-07-2006 02:42

Quote:

Originally Posted by herder
Zou het mogelijk zijn om de bonitatie een keer in Nederland te houden, met tsjechische keurmeesters. Stel er is voldoende animo voor, en iedereen betaalt een x-bedrag inschrijfgeld, waarmee we dan de keurmeesters over kunnen laten komen. Met een beetje geluk schrijven veel TSW eigenaren zich in, en kan dat een "beeld" geven van het karakter van de Nederlandse TSW. En het lijkt me leuk om een keer te doen, maar de kans dat ik er voor naar tsjechie ga rijden is net zo groot als dat ik de postcodeloterij win. :cheesy:

Of is het verplicht dat de bonitatie in Tsjechie word afgenomen.?

Groetjes Bert.

Ik vind het wel heel bijzonder dat ik nu net pas dit forum topic lees :mrgreen: Ik leg nu net pas de tel neer na een aantal gesprekken met mensen in landen van oorsprong waarin we het o.a. hadden over een bonitatie in Nederland! :D

Zoals Letty al schreef kan een bonitatie ook hier best georganiseerd worden. Maar in mijn optiek hoeft dat niet afhankelijk te zijn van een RV. Voor mij persoonlijk is het dan ook weinig interressant of en waarom een RV daar wel of niet aan mee wil werken.

Waneer er meerdere mensen in Nederland deel willen nemen aan een bonitatie met hun TsW ben ik bereid om alles hiervoor te regelen om dit ook te kunnen realiseren. Héél
graag zelfs!
:D

Dus daarom nu kortom de vraag aan alle forum leden( meepraters en alleen meelezers), wie van jullie wil meedoen aan een Bonitie (= fokgeschiktheids test in de landen van oorsprong) in Nederland????
Ook als je niet/nooit wil fokken geeft deze test aan in hoeverre jouw hond voldoet aan de rasstandaard

Ik hoop dan ook om veel positieve reacties te krijgen :D
Want dat zou bij mensen in veel andere landen de opinie kunnen wijzigen, dat wij hier in Nederland alleen shit TsW's hebben die niet eens door een bonitatie kunnen komen!

herder 09-07-2006 09:54

Goeie timming :D

Hoe gaan we ons opgeven, gewoon hier via het forum, of wil je het liever via de persoonlijke mail?

Bij deze in ieder geval:
Bert v Straten met -- -- Aram van `t Aelse Sluske
Groetjes Bert.

Koos 09-07-2006 10:35

uiteraard wil ik ook hieraan meewerken en assistentie verlenen en als mijn honden daarvoor geschikt zijn, qua leeftijd enz. doe ik uiteraard ook mee.
Groetejs,

Letty

wolfwoman-stefanie 09-07-2006 10:42

Ook ik zou hier best aan willen meedoen,
als m'n honden de bonitatie niet halen, is dat dan jammer,
maar dan heb ik toch een gezellige dag ! :wink:

Mijke laat even weten hoe we ons officeel kunnen opgeven, en aan welke periode (maand) je denkt :roll:

Patty33 09-07-2006 11:12

Heb ondertussen ook de link die Kim eerder al plaatste doorgelezen en las dat er ook 'jeugd-bonitatie' mogelijk is.
Vanaf welke leeftijd kan je je hond aan een bonitatie laten deelnemen? :confused2

Groetjes,
Patty

Koos 09-07-2006 12:39

Hallo allemaal,

Denk nu niet, dat dat een, twee, drie geregeld zal zijn.

Jullie moeten niet eerder de aan denken, dat het pas volgend jaar zou kunnen worden.

Niet elke keurmeester is bevoegd om de Bonitaties af te nemen en in Tsjechie zijn er op dit moment maar erg weinig. In Slowakije zijn het er een een stuk of 5 en deze mensen hebben ook hun andere verplichtingen.

Patty, de jeugdbonitatie kan gedaan worden vanaf een half jaar tot 15 maanden. Daarna is het de gewone Bonitatie.

Het is in principe haalbaar voor elke Tsjech maar er zit toch wat voorbereiding aan vast, en dus een beetje training voor de hond.

Hij moet dus aan alle kanten gemeten worden, dus er wordt aan hem gefrunnikt, zou toch goed zijn om hem/haar eens vast te zetten aan een paal en kijken wanneer er een vrremde langs loopt, wat hij/zij doet. Er wordt geschoten en niet elke hond is daarvan gecharmeerd.

Reageert je hond op al deze signalen, dan is het niet aan te raden om de Bonitatie te doen. Je krijgt dan het predikaat P14 en dat in de ogen van de Tsjechen en Slowaken niet zo best.

Meedoen kan wel als oefening b.v. en dan een jaar later het nog eens proberen maar vat het al met al niet te licht op. Het lijkt zo eenvoudig maar het is het absoluut niet.

Er zijn maar weinig Tsjechen in Nederland met deze ervaringen (wij hebben er een paar), maar ook voor ons geldt elke keer weer, hoe zal hij/zij het doen en wat voor waardering krijgen we??? Ook van de mensen die Tsjechen hebben, zijn er maar weinig, die eens een Bonitatie hebben meegemaakt, dus ik waarschuw nogmaal, zo eenvoudig is het niet en misschien stel ik het te zwart/wit voor maar een gewaarschuwt mens telt voor 2

Letty

Jolanda 09-07-2006 12:54

Bonitatie??

Hallo allemaal,

Ook al weet ik dat Igor nooit door zo'n bonitatie komt, ook ik wil meewerken. Ook al is het alleen voor een geldelijke bijdrage.
Raar dat de RV denkt dat je er agressieve honden van krijgt.
Doordat ik regelmatig de MAG-test heb meegemaakt, valt dat allemaal wel mee. En hoe Letty het beeld schetste van die pakwerker, dan is dat bijna hetzelfde.
In sept. hoop ik een cursus gedragtester te gaan doen en krijg daar te leren hoe een goede gedragstest eruit moet zien.
Daar zullen we, als de bonitatie rond die tijd valt (als het al op zo'n korte termijn te regelen is), niet veel aan hebben. Ook omdat de regels anders zullen zijn dan met Tsjechische maatstaven. Maar ik kan er weer wat van opsteken.

Dus van mij mag je het gaan organiseren Mijke en als je mijn hulp kunt gebruiken voor het één of ander dan biedt ik mij daarvoor aan.

Groetjes, :wink: Jolanda

mijke 09-07-2006 13:21

Quote:

Originally Posted by herder
Hoe gaan we ons opgeven, gewoon hier via het forum, of wil je het liever via de persoonlijke mail?

Het lijkt mij het meest zinvol om eerst eens te inventariseren wie en met hoeveel honden er evt. interesse hebben voor een Bonitatie in Nederland!

Op moment dat een beetje helder is om hoeveel honden en mensen het gaat, kan ik dan e.e.a. nader onderzoeken en uitwerken.
Wanneer datum en kosten bekend zijn, kunnen mensen zich vervolgens ook echt gaan opgeven.

Quote:

Originally Posted by stefanie
en aan welke periode (maand) je denkt

Ik denk in ieder geval aan een periode dat we de meeste kans hebben op redelijk weer :D Maar op dit moment is het nog veel te vroeg om daar iets concreets over te zeggen!
Als ik eerst weet om hoeveel honden het gaat, kan ik vervolgens overleggen in welke periode de keurmeester kan.

Quote:

Originally Posted by patty
Vanaf welke leeftijd kan je je hond aan een bonitatie laten deelnemen?

De Jeugdpresentatie is voor reuen en teven tussen de 6 en 15 maanden

De Bonitatie is voor teven vanaf 15 maanden en voor reuen vanaf 18 maanden

En Letty en Jolanda alvast bedankt voor je hulp aanbod! Daar zal ik (als alles doorgaat) graag gebruik van maken :D

Ik zal dadelijk een nieuw topic openen waar mensen kunnen aangeven of ze geinteresseerd zijn in een Bonitatie

All times are GMT +2. The time now is 05:18.