Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden en wolven

Wolfhonden en wolven Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over andere wolfhonden: Lupo Italiano, Indian Dog...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-09-2006, 13:23   #21
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Klopt helemaal. Wij mensen hebben precies hetzelfde.

Een vriend van me heeft een half jaar lang een dieet gevolgd. Geen vet, alleen groente fruit en van die vegetarische zooi.

Op het moment dat ie het gewenste lichaamsgewicht bereikt had, heeft ie eens een lekkere biefstuk gebakken om het te vieren. Arme ziel heeft 1 hele dag op het toilet door kunnen brengen. Zijn maag en darmen waren het niet meer gewend.

Dus zo raar is dat niet dat de maag en darmen van een hond van streek zijn, omdat zijn maag en darmen het niet gewend zijn.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 14:34   #22
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Dit was gewoon mijn ervaring - niet meer en niets minder. Nu, 4 maanden later kan ik zeggen dat alle negatieve gevolgen weer verdwenen zijn (dat waren ze na een paar weken al, overigens).

Diarree heb ik overigens niet gezien en niet genoemd. Gewoon meer poep, niet dunne poep. Ik denk dus niet dat Chacho's darmen overhoop lagen. Zeker niey omdat de grotere hoeveelheid pas na een paar dagen begon en de volle twee weken aanhield. Ik blijf wel zien dat Chacho maximaal 1/3 poept van wij andere honden van zijn formaat poepen en wat hij poepte toen hij nog brok at (Pro Plan, vaak genoemd als hele goede brok).

Witte tanden: Ok, veel honden van 2 hebben witte tanden. Maar na 2 wkn brok zat er al een gele laag over de tanden van Chacho (na een paar weken Barf weer weg). Argos, onze sheltie, kregen wij op 2,5 jarige leeftijd. Heeft altijd Eukanuba gegeten (naar verluid ook een prima brok) Hij kon meteen naar de DA om zijn gebit te reinigen, dikke laag tandsteen. Je kon zijn tanden letterlijk niet meer zien. Na 6 maanden bij ons, zijn zijn tanden nog steeds wit en stinkt hij nog 1/10 uit zijn bek ivgl met vroeger.

Perruka: heeft haar hele leven brok gegeten en lust geen kip. Omdat het dan lastig is voldoende kalk te geven mocht ze brokjes blijven eten. Intussen eet ze wel kalkoen en dus geen brokjes meer. Wie beweert dat haar tanden uit haar bekkie gevallen zouden moeten zijn? Ik niet in ieder geval. Nu ongeveer 3 maanden alleen maar barf zijn ze wel een stuk witter en -wederom- doggiebreath een stuk minder.

Iedereen kan andere ervaringen hebben en daarom zijn deze verhalen wetenschappelijk van geen enkele waarde (anekdotisch bewijs, wordt nooit geaccepteerd). Maar gezien het om mijn eigen honden gaat ben ik dus wel 100% over. Het zou geweldig zijn als hier eens wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zou kunnen worden.

Tenslotte 1 opmerking: mengen van brok met barf schijnt erg slecht te zijn. Brok bevat erg veel koolhydraten (die bijna geheel afwezig zijn in het natuurlijke dieet van wolven). Deze verhogen de PH van het maagzuur (wordt dus minder zuur). Honden hebben juist erg zuur maagzuur nodig om rauwe botten te verteren. Als je dus meestal brok geeft is het niet verstandig er soms botten bij te geven: kan grote problemen geven.

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 15:09   #23
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Beste Kees, ik heb nergens beweerd dat je honden diaree hadden maar geef mijn ervaringen weer. Als jouw honden na enkele weken al zo'n vieze tandaanslag hebben door brokken, waarom hebben mijn honden daar geen last van na 14 jaar brokken eten.
Wetenschappelijk onderzoek wordt wel gedaan, maar dan door de brokfabrikanten zelf. Hierdoor zou je je af kunnen vragen hoe objectief de uitslag is.
Wanneer brok zo de PH zou verhogen wat is dan het extra negatieve effect van mengen met barf. Dan zou het juist goed zijn.
Waar staat dat dat brokken maagzuur PH verhoogt? Als dit echt zo was zouden de honden sterven. Wordt zeker door barf verkopers verteld, commerciele belangen???
Een goed onderzoek door neutrale partij zou zeer waardevol zijn. Maar hoe weet je dan of er geen commercie een vinger in de pap heeft?

Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 15:41   #24
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Wij hebben Jourdy nog niet zo lang geleden op een ander merk brok gezet -> in 1 keer, zonder overgang -> geen diarree -> meteen goede ontlasting qua kleur en dikte en nog steeds gaat het prima

Zo zie je maar weer- verschillende mensen, verschillende honden, verschillende ervaringen...misschien is het daarom ook lastig wetenschappelijk te bewijzen?


Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2006, 03:59   #25
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf
Beste Kees, ik heb nergens beweerd dat je honden diaree hadden maar geef mijn ervaringen weer. Als jouw honden na enkele weken al zo'n vieze tandaanslag hebben door brokken, waarom hebben mijn honden daar geen last van na 14 jaar brokken eten.
Omdat alle honden anders zijn? Duitse herders hebben vaak erg weinig last van aanslag op de tanden dus als jij herders hebt kan dat de oorzaak zijn.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Wetenschappelijk onderzoek wordt wel gedaan, maar dan door de brokfabrikanten zelf. Hierdoor zou je je af kunnen vragen hoe objectief de uitslag is.
Ik ken nog geen onderzoek dat brok met rauw voedsel vergelijkt, zelfs niet van de brokkenfabrikanten. Ik heb hierover toch aardig wat gelezen. Een zeer goede samenvatting van veel onderzoek kun je hier vinden (je kunt het boek als Pdf gratis downloaden): www.nap.edu/catalog/15.html. Dit is een samenvatting van alle onderzoek dat tot die tijd (1985) gedaan was mbt. voedsel voor honden en is gericht op hondevoer fabrikanten. Niet op barfers dus!!! Ethisch nogal nare onderzoeken: veel bestaan uit het geven van een dieet waar bepaalde voedingstoffen express uit verwijderd zijn en kijken hoe lang de hond erover doet om te creperen. De conclusie hier is dat koolhydraten alleen gedurende de laatse weken van de dracht van de teef nodig zijn, verder nooit. Toch betaat hondevoer vaak voor 50 tot 70% uit granen.... Puur koolhydraat.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Wanneer brok zo de PH zou verhogen wat is dan het extra negatieve effect van mengen met barf. Dan zou het juist goed zijn.
Waar staat dat dat brokken maagzuur PH verhoogt? Als dit echt zo was zouden de honden sterven. Wordt zeker door barf verkopers verteld, commerciele belangen???
Het negatieve effect: Door de hogere PH kan de hond de botten niet meer verteren. Daar heb je namelijk erg zuur maagzuur voor nodig. Ook loop je dan meer kans op een salmonella infectie. Maagzuur van een hond die rauw eet, is zo zuur dat bacterien geen kans maken. Daarom eet een wolf ook zonder problemen een karkas van meerdere dagen oud. Een hond op brok heeft deze barriere niet dus als die opeens geconfronteerd wordt met een grote aanval kan hij goed ziek worden. Hier
http://www.mountaindogfood.com/Healt...rbohydrates%22 kun je een onder zoek over de stijging van PH nalezen. Een hond die brok moet eten heeft trouwens ook een veel minder zure maag nodig. Wij mensen hebben enzymen in de mond die zetmeel af kunnen breken. Een hond niet, die kan dat pas in de maag doen (vandaar ook weer de aanslag op de tanden- maar dat terzijde). Maar de enzymen die zetmeel afbreken hebben een PH neutrale omgeving nodig.
Over je idee van Barf-verkopers: Zoals de meeste barfers haal ik mijn grondstoffen bij de poelier, de visboer en de supermarkt. De commercie heeft hier nog heel weinig vat op! Er zijn erg weinig mensen die daadwerkelijk geld verdienen met Barf, meestal entousiaste idealisten. Weinig kans dat die allerlei leugens de wereld inhelpen om meer geld te verdienen.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Een goed onderzoek door neutrale partij zou zeer waardevol zijn. Maar hoe weet je dan of er geen commercie een vinger in de pap heeft?
Jos
Zoiets moet gewoon door een universiteit gedaan worden. Ik weet dat er een hoogleraar voedingsleer in de universiteit van Waginingen zit die hier al mee bezig is: hij keurt de vegetarisering van het hondevoer in ieder geval sterk af. Het blijft natuurlijk altijd onderzoek waar nogal wat etische bezwaren aan zitten, kan dus niet te lichtzinnig mee omgesprongen worden. (de meeste dierenproeven zijn er niets bij).

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 01:37   #26
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by dinges
als ik dit allemaal lees vind ik dat jos goede punten heeft maar ik vind het wel jammer (want zo komt het op mij over) dat niemand ander zijn/ haar mening mag geven omdat dat per direct fout zou zijn omdat dat niet op jouw manier gebeurd.

jij bent in jouw ogen de grote deskundige misschien moet je dat wat minder naar voren brengen wat je steeds doet

niet lullig bedoeld maar misschien een soort van advies?
Ik sluit me volledig bij deze opmerking aan.

Terug naar de topic starter Flora:
Ik heb dus inderdaad ervaring met vers voer, en die is positief. Ik vind dat mijn hond het er prima op doet en vind ook dat MIJN hond het minder goed doet op de brokken die ik hem vroeger gaf.

Wel nog wat waarschuwingen:
* Het is een boel gedoe, hoe je het ook wendt of keert. Met wat ervaring wordt het makkelijker maar zo makkelijk als een zak brok opentrekken wordt het nooit.
* Hoewel veel mensen anders beweren is mijn ervaring dat het wel een stuk duurder is dan brok (ook de dure brokken). Wellicht is dat in Nederland anders (veel afvalvlees is hier in Mexico toch geld waard, namelijk).
* Je blijft aan jezelf twijfelen. Zojuist spuugde mijn hond bloed. SCHRIK! en de eerste gedachte: het zal toch niet aan zijn voer van gisteravond liggen??
* De meeste dierenartsen zijn het niet eens met het vers voeren. Bij ieder probleem zal gevraagd worden wat je voert en er zal dan waarschijnlijk aangeraden worden weer brok te gaan voeren.
* Voor en tegenstanders worden het nooit eens en geloven meestal heilig in hun onfeilbare gelijk. Een normale discussie over Barf voeren is dus net zo makkelijk als een normale discussie tussen een atheist en een Jehova getuige.

Hoe dan ok, succes met wat je gaat doen, en gelukkig zijn er genoeg sites op internet waar je informatie vandaan kunt halen!

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 01:47   #27
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Nog een aanvulling: In Nederland kun je verschillende soorten kant en klaar versvoeding (kvv) kopen. Als ik in Nederland woonde gaf ik waarschijnlijk 50% kvv, gewoon om het makkelijk en om zeker te weten dat je geen essentiele elementen 'vergeet'. Een prima tussenweg dus.

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 20:33   #28
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Maareh Jos? Wat ik niet zo goed begrijp is dat jij zegt (begin topic) dat rauw vlees beter is, maar zelf zet je je wolf op brokken?

Enneh waarom wel de honden inenten, maar niet ontwormen? Dat inenten hoeft dan toch ook niet?

Volgens mij maakt het namelijk niets uit of je nu rauw vlees geeft of brokken.
Ik geef allebei. In iedergeval 1 maal per maand. Niemand heeft nog op mijn vraag gereageerd, of er in rauw vlees inderdaad bepaalde bacterien zitten die goed zijn voor de darmen van een hond.
Jammer.
Zou misschien iemand daar antwoord op kunnen geven???

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 21:38   #29
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik kan best antwoord geven op je vragen.
Ik zeg vlees beter door verschillende factoren. De afwisseling bv. En brokken zijn tegenwoordig wel goed qwa kwaliteit, een aantal merken dan. En ik heb één wolf op brokken. Omdat die samen met andere wolf zit die wat hebberig is en vlees beschermt en voor zichzelf houd. En brokken interesseren de andere wolf niet. En een andere reden is dat Pro Plan sponsor is en de brokken gratis zijn, vlees niet.
Verder ontworm ik wel, maar niet elk jaar. Ik ent ook niet elke hond elk jaar. Maar om over de grens te gaan en problemen te voorkomen is het wel verstandig.
Ik heb misschien niet goed gelezen als ik gemist had dat je vroeg na bacteriën in vlees die goed zijn voor de darmen. Antwoord, ja. Vraag niet welke maar ik durf wel te vermelden dat die er zijn. Tenzij het steriel vlees is. Maar er kunnen ook bacteriën in zitten die slecht voor de maag.

Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 22:46   #30
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen
Niemand heeft nog op mijn vraag gereageerd, of er in rauw vlees inderdaad bepaalde bacterien zitten die goed zijn voor de darmen van een hond.
Jammer.
Zou misschien iemand daar antwoord op kunnen geven???

Groetjes Kim
He Kim,

Als ik het goed begrepen heb zitten die bacterien vooral in de (vuile) pens. Bepaalde hondenvoer fabrikanten raden aan voor de hond over te zetten op een nieuw merk, eerst een week vuile pens te geven (uit mijn hoofd zeg ik: Farmfood en ik geloof ook Prins).

Vuile pens kun je ook makkelijk naast brokken geven, iets wat ik met vleesbot dus niet zou doen.

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2006, 23:19   #31
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Vuile pens, koop je gewoon in het vriesvak bij de supermarkt Netjes verpakt per pond
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 18-09-2006, 16:42   #32
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Alle antwoorden die niet met het topic: rauw voer te maken hadden zijn verwijderd.

Voor andere topics kan een nieuw onderwerp aangemaakt worden.

Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 18-09-2006, 18:47   #33
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

voor alle info over rauw voer:
http://www.barfplaats.nl/forum/index.php
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 04:15   #34
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Kim:

Je kunt inderdaad beter pens geven dan runderrib. Ten eerste omdat de toegevoegde waarde veel groter is (inderdaad door de gunstige bacterien). Ook omdat runderrib vrij riskant is! De ribben zelf zijn knetterhard en niet door de hond te verteren (zo hard zelfs dat ook barfende honden er niets mee kunnen). Zolang de hond het vlees er alleen af knaagt is er niet zoveel aan de hand, maar als de hond de botten probeert door te slikken kan hij er in stikken: oppassen dus. Als je erg veel riblapjes zou geven (waarvan de botten dan dus niet gegeten worden) dan komt je fosfor - calcium verhouding in de war. Deze verhouding is idealiter 1:1,2. Meer calcium is niet erg maar meer fosfor wel. Fosfor zit in rood vlees en organen, calcium in bot. Als je alleen vlees geeft en geen bot gaat dat dus fout. Zo af en toe een lapje rood vlees zal niet erg zijn maar overdrijf niet.

Mocht je afgezien van pens nog iets willen geven kun je denk ik het best kvv geven: Rodiworst bijvoorbeeld.

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 12:17   #35
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default

hallo allemaal,
nou er kan niet gezegd worden dat we niet actief met het forum bezig zijn.....wat een reacties!!! bedankt voor jullie ideeen en meningen.
ik kan nu pas reageren omdat ik thuis geen internet heb en op mn werk lukte het inloggen niet.
stand van zaken betreffende het rauw voeren van onze honden:
inmiddels geef ik laska en dapper beiden rauw vlees en botten, dit haal ik bij de slager en bestel via internet.
ik vind het echt gaaf om de honden zo bezig te zien met eten, vooral laska laat zien dat ze ervan geniet, ze eet met veel smaak. laska is onze tjsech. dapper, onze oudere kruising husky/herder, moest er wat meer aan wennen, maar dit gaat ook steeds beter.
ik heb inmiddels het boek Work Wonders: voer je hond rauwe, vlezige botten gelezen, echt super dat je dit gewoon van internet kan halen!!! ik ben er wijzer door geworden en we gaan ook zeker door met het voeren van rauwe botten. ik vind het gewoon super om je hond zo bezig te zien met zn eten ipv in 5 tellen een bakje brokjes leeg te hebben.
voor onze oude hond is het beter, want ze werd dik van de lucht, dus kreeg ze echt een minimale hoeveelheid seniorbrokjes, met als gevolg dat ze altijd honger had en als een stofzuiger overal op zoek ging, nu toont ze na het eten een voldane indruk en is een stuk relaxter wat stofzuigen betreft.
nou mensen blijf vooral ideeen geven en tips, want iedereen kan nog een hoop leren.
groetjes van flora en honden
flora jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 15:20   #36
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Casey
Kim:

Je kunt inderdaad beter pens geven dan runderrib. Ten eerste omdat de toegevoegde waarde veel groter is (inderdaad door de gunstige bacterien). Ook omdat runderrib vrij riskant is! De ribben zelf zijn knetterhard en niet door de hond te verteren (zo hard zelfs dat ook barfende honden er niets mee kunnen). Zolang de hond het vlees er alleen af knaagt is er niet zoveel aan de hand, maar als de hond de botten probeert door te slikken kan hij er in stikken: oppassen dus. Als je erg veel riblapjes zou geven (waarvan de botten dan dus niet gegeten worden) dan komt je fosfor - calcium verhouding in de war. Deze verhouding is idealiter 1:1,2. Meer calcium is niet erg maar meer fosfor wel. Fosfor zit in rood vlees en organen, calcium in bot. Als je alleen vlees geeft en geen bot gaat dat dus fout. Zo af en toe een lapje rood vlees zal niet erg zijn maar overdrijf niet.

Mocht je afgezien van pens nog iets willen geven kun je denk ik het best kvv geven: Rodiworst bijvoorbeeld.

Groetjes,

Kees
Hoi Kees,

het zijn runderriblappen. Zit geen bot aan, andere variant is succadelappen. Dus alleen vlees. Dat krijgen ze dan eens per maand, naast hun brokken. Maar na al deze reacties gehoord te hebben, denk ik dat ik die lappen beter kan veranderen in pens.

Groetjes Kim

PS thanx voor je reactie!
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 15:28   #37
monjoh
Junior Member
 
monjoh's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: De Meern
Posts: 17
Send a message via MSN to monjoh
Default vis voeren

Hallo,

Mag ik onze Tjech ook rauwe vis voeren? Zoja, watvoor soorten vis mag hij dan hebben? En helemaal voeren met graad en al?
__________________
Groetjes Monique
monjoh jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 15:36   #38
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default Re: vis voeren

Quote:
Originally Posted by monjoh
Hallo,

Mag ik onze Tjech ook rauwe vis voeren? Zoja, watvoor soorten vis mag hij dan hebben? En helemaal voeren met graad en al?
Hoi Monique,

vis is helemaal niet slecht. Is voor ons ook goed. Maar ik adviseer je dit "naast" je brok te voeren.
Ik geef mijn katten ook vis, alleen dan ZONDER graad. Ze kunnen stikken in de graad.

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 15:52   #39
monjoh
Junior Member
 
monjoh's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: De Meern
Posts: 17
Send a message via MSN to monjoh
Default Re: vis voeren

Quote:
Originally Posted by kobesen
Quote:
Originally Posted by monjoh
Hallo,

Mag ik onze Tjech ook rauwe vis voeren? Zoja, watvoor soorten vis mag hij dan hebben? En helemaal voeren met graad en al?
Hoi Monique,

vis is helemaal niet slecht. Is voor ons ook goed. Maar ik adviseer je dit "naast" je brok te voeren.
Ik geef mijn katten ook vis, alleen dan ZONDER graad. Ze kunnen stikken in de graad.

groetjes Kim
En watvoor soorten vis voer je hem/haar dan?
__________________
Groetjes Monique
monjoh jest offline   Reply With Quote
Old 19-09-2006, 16:00   #40
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

zalm, tilapilafilet, forel en kabbeljauw.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org