Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden en wolven

Wolfhonden en wolven Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over andere wolfhonden: Lupo Italiano, Indian Dog...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-09-2006, 17:51   #1
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default rauw voer

hallo allemaal,
ben afgelopen week bij een wolvenopvang in belgie geweest, ontzettend leuk en interessant voor de liefhebbers, meer info op de site www.wolves.be
maar de eigenaar heeft me enthousiast gemaakt voor het rauw voeren van je hond, nu ben ik benieuwd wie hier ervaring mee heeft en wat voor ervaringen dit zijn.
meer informatie over rauw voeren is te vinden op
www.voernatuurlijk.nl
en barf intikken op google.nl
ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ideeen.
ik hoor het wel
groetjes flora en laska
flora jest offline   Reply With Quote
Old 03-09-2006, 23:35   #2
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

heb er ff rond geneust, zal morgen ff bellen met een slachter hier in de buurt. Handig die lijst met adressen.
Wij geven hier regelmatig verse pens, dus een adresje iets dichterbij zou mooi zijn. Moeten nu ongeveer 40 minuten rijden voor pens, en dan weer terug.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 06-09-2006, 11:42   #3
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default rauw voer

Hey flora ,

Dat wolvenpark hier in belgie is maar een kleintje maar de eigenaar geeft wel goede uitleg omtrent de wolven en zijn saaarlozen die hij heeft zitten.Deze vertelde me ook dat je niet hoeft te ontwormen zolang je geen wormen ziet of je hond mager wordt .Je kan het vergelijken met ons wij weten ook niet op voorhand dat we ziek gaan worden en nemen ook niets van tevoren in .Wat dat rauw vlees betreft ik geef ice-wolf af en toe wel eens rauw vlees maar blijf toch bij zijn korrels waar hij goed mee is .Ik zou aanraden als je hond met zijn eten goed is blijf daar dan best bij .Het is anders als je hond problemen heeft om bij te komen of slecht eet dan kan je desnoods wel overgaan naar iets anders tot je het ideale hebt gevonden .Er is in duitsland ook een wolvenpark waar meer zou te zien zijn ,ben er zelf nog niet geraakt maar als iemand daar naartoe wil ziehier de website :http://www.wolfspark-wernerfreund.de...nds/index.html

Groetjes stephan
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 06-09-2006, 15:53   #4
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Een wolvenpark is wel wat anders dan een opvang. Over het algemeen groter. In Duitsland zijn er velen. Ik heb zelf een wolvenopvang en die eten brokken en prooidieren, hoofdzakelijk konijn. Nu is mijn ervaring dat zomaar pens geven door sommige Wolfhonden braken en diaree opleverd. Wellicht zijn de wolven sterker of meer gewend. Eigenlijk is wat afwisseling goed. Maar als de hond dat niet gewend is kan dat wat darmstoornissen opleveren. Maar uitproberen kan geen kwaad en je ziet (of ruikt) vanzelf het resultaat. De honden krijgen hier Pro Plan. Maar ook daar kun je afwisseling geven, lam, kip en zalm. Verteringsstelsel is natuurlijk gemaakt voor prooidieren. Wanneer een grotere prooi niet in een dag op is zijn er natuurlijk veel bacteriën aanwezig. Maar de wolven zijn daar beter tegen bestand. Maar bacterievrij houd niet het immuunsysteem in stand. Beter is wat afwisseling. Maar je moet gewoon kijken wat het resultaat is zodat je kunt oordelen wat goed voor je hond is want dat is per individu anders.

gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 10-09-2006, 09:34   #5
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default rauw voer

hallo flora
ik gebruik altijd brokken met als afwisseling vuile pens ze vinden het heerlijk en het is goed voor ze ik laat ze altijd 1 x in het jaar ontwormen vooral omdat gaya nog wel eens wat wil opeten in het hoge gras en ik niet altijd op tijd dat kan voorkomen (zeer snel) ik ben ooit in duitsland naar een wolvenbos geweest dat was wel zo interessant deze man leeft bij zijn wolven als hij bv bij de witte wolven kwam dan werd hij zo uitbundig gegroet waarbij alles in volgorde ging in rang eerst de leider die beschouwde hem als 1e leider hij sliep ook bij de wolven en hij heeft ook zwarte wolven die een stuk smaller en kleiner waren prachtig om te zien het blijven fascinerende dieren als je ooit naar duitsland toegaat moet je dat toch eens gaan bekijken.
ik heb trouwens sinds kort een reu erbij hij heet duma de louba tar 10 maanden oud zijn vorige eigenaresse was kleiner gaan wonen na een scheiding en ze heeft nog een duitse herder in huis en 2 kinderen dus dat ging niet meer plus ze ging hele dagen werken dus kwam hij bij mij terecht als je eens tijd hebt moet je maar eens langs komen zeer vrij en ondernemend en wordt denk ik ook wel best groot
groetjes wilma gaya duma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 10-09-2006, 11:59   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo wilma,

Je schreef daarnet, dat je Gaya lx per jaar ontwormd omdat ze nogal eens wat opeet.

1x per jaar is normaal maar voor een opgroeiende hond is 3 - 4 x
per jaar beter en voor volwassen honden 2x per jaar beter.


Wat betreft het rauwe voer. Alle honden zijn gek op pens, kadavervlees van konijnen e.d.
Wil je dit blijven voeren, dan zal je toch ook nog een heel scala aan andere ingredienten moeten gaan toevoegen want alleen op vlees kunnen onze honden het niet redden.

Je zult du veel groenten en fruit moeten gaan toevoegen en eventueel ook nog andere mineralen en vitaminen maar alles wel in de juiste verhoudingen. Sommige mineralen en vitaminen in 0.00001 mg. per maaltijd?

Hoe wil je deze hoeveelheden toevoegen en afwegen als op een zak voer van welke fabrikant dan ook al in 0,001 0f 0,002 mineralen vermeld wordt en deze worden toegevoegd op een grote bulkpartij.

Als je rauw vlees wilt voeren prima, maar maak er geen hoofdmaaltijd van. Geef het als een lekkernijtje maar voer verder met complete voeding, daar zit in de juiste samenstelling alle benodigde voedingsstoffen en mineralen en vitaminen in, die een hond nodig heeft.

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2006, 09:03   #7
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default rauw voer

hallo letty
ik geef hooguit 2 x per week pens en voor de rest krijgen ze brokken en gaya is nu bijna 3 jaar daarom geef ik haar dus 1 x per jaar ontwormingskuur zoals dat ook met mijn andere honden deed maar nu lees ik in het verhaal van flora dat ze bij de wolven dat niet doen en hoe gaat dat eigenlijk in het wild die wolven hebben toch ook wel wormen je staat er eigenlijk niet bij stil maar zij eten alleen maar rauw vlees en vruchten en gras hoe zouden zij ervan af komen of hebben zij daar geen last van
groetjes wilma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2006, 17:05   #8
catar2catars
Junior Member
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 27
Default Re: rauw voer

Quote:
Originally Posted by flora
hallo allemaal,
ben afgelopen week bij een wolvenopvang in belgie geweest, ontzettend leuk en interessant voor de liefhebbers, meer info op de site www.wolves.be
maar de eigenaar heeft me enthousiast gemaakt voor het rauw voeren van je hond, nu ben ik benieuwd wie hier ervaring mee heeft en wat voor ervaringen dit zijn.
meer informatie over rauw voeren is te vinden op
www.voernatuurlijk.nl
en barf intikken op google.nl
ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ideeen.
ik hoor het wel
groetjes flora en laska
Flora,

Die mensen van het Belgische wolven opvangcentrum baseren zich op wat de Australische dierenarts Tom Lonsdale beschrijft.

Tom was daar gastspreker begin juli.

Je vind de volledige tekst en uitleg op http://www.rawmeatybones.com

Als je op de nederlandse vlag klikt , vind je zelfs het volledig in het Nederlands vertaalde boek Work Wonders.

Zijn andere werk Raw Meaty Bones, promote health kan je ook volledig downloaden , maar dan wel in de Engelstalige versie.

roger.
catar2catars jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2006, 18:51   #9
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Honden hebben niet voldoende aan alleen vlees. Wolven zijn prooidier eters ipv vlees eters zoals katten. Wolven eten het voorgekouwd voer van de herkouwers dus ook. Maar bij vuile pens krijgen ze dat ook. In de tijd dat ik bij Trumler werkte kregen de honden en wilde honden en kruissingen allen pens en uiers. Ze werden hier oud en groeide goed uit en werden nooit ontwormt. Nu is dit extreme niet wat we bij onze honden moeten doen.
Wolven hebben ook wormen, zoals alle honden dat bij zich hebben. Dit is ook niet erg. Wanneer het immunsysteem aangetast wordt, de dieren ziek worden of door stres kan de weerstand minder worden en de wormen krijgen de overhand, soms zo erg dat ze er achter zo uitkomen. Wilde wolven krijgen dat ook wel eens en soms gaan ze ook dood. Wolven in dierenparken die soms extra stress hebben worden daarom ook ontwormt. Wilde wolven zijn beter bestand simpel daarom omdat zwakkere minder overlevingskansen hebben en sterkere dieren met meer weerstand meer kans hebben deze genen door te geven. Omdat wij vooral rashonden veel ontwormen is er geen selectie, fokdieren die shows lopen en vaak wel ontwormt worden worden nu juist gebruikt voor de fokkerij.
Meerdere malen per jaar ontwormen lijkt mij ook eerder schadelijk maar zeker overbodig. Een gezonde hond in een goede conditie heeft voldoende weerstand. Pups worden wel met 6 9 en 12 weken ontwormt. Soms zelfs nog vaker. Ik zou gewoon overleggen met de DA.
Wat betreft het voer. In de groei is goede voeding wel belangrijk. Een te kort kan groeifouten opleveren. Maar uitgegroeide honden moeten natuurlijk geen continu tekort krijgen maar verder is dat uitgebalanceerde voer wat overdreven. Een wolf eet ook wat hij krijgt, en haalt eruit wat hij nodig heeft. Ranglagere dieren hebben niet eens de keus en eten alleen de resten.

gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2006, 20:11   #10
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Jos,

Ik ben het in grote lijnen wel met je eens maar een jonge hond om de 3 maanden ontwormen in het eerste jaar is geen overbodige luxe.

Verder ontwormen 2x per jaar met een hond die alleen wordt gehouden of met z'n tweeen ook niet.

Maar ik zou het toch niet op mijn geweten willen hebben als b.v. een kind jonger dan 5 jaar van b.v. een familielid of een vriend, hersenvliesontsteking krijgt omdat IK mijn hond niet ontwormd hebt en ze bij mij op visite geweest zijn.

De voorbeelden die je geeft, hebben betrekking op vrij levende dieren of dieren in een dierentuin maar niet van honden die in een familie-omstandigheid wonen. Die leven en slapen samen met het gezin in een woning en dan denk ik, dat je meer voorzorgsmaatregelen moet nemen.

Hier aaien de kinderen de honden, hier spelen kinderen op de grond waar eventueel wormeitjes liggen en steken heel vaak hun vingers in hun mond omdat ze ook nog aan het ontdekken van hun wereld zijn en dan is een besmetting heel gauw opgelopen.

Hersenvliesontsteking met het gevolg, hersenletsel, is wel een van de zwaardere gevallen maar toch, het is een aantal keren voorgekomen. Voor de verdere symptomen zijn er ook gevallen van zware diarrhee en/of vaak ziek, zonder aanwijsbare redenen.

Mijn mening is dan ook, het is beter deze situaties voor te zijn dan een keer te laat met fatale gevolgen en een jonge hond 1x per 3 maanden te ontwormen en verder elk half jaar, nadat hij een jaar oud is geweest.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 13:53   #11
Angelika
Member
 
Angelika's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 847
Default

hallo flora,
ik geef mijn tsw rauw vlees (Schweine- und Geflügelfleisch gekocht) en knochen - gaat prima, geen problem. Ik geef je gern de bestell-adresse per pb.
groetjes
Angelika
sorry, just cannot speak your language better
Angelika jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 16:01   #12
catar2catars
Junior Member
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 27
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33
Kan begrijpen, dat je dat toch nog ff kwijt moest

Ok mensen, dat was dat dan....(hoop ik toch)

Heeft nog iemand ervaring met het geven van rauw vlees?

Groetjes,
Patty
ja , ik dus.

ik voer , naar volle tevredenheid, zowel van mijzelf als van mijn honden , zo compleet mogelijke prooidieren. van kop tot teen , en met huid en haar.
dat houd in alles wat los en vast zit aan een prooidier, van konijn, over haas , paard, rund, parelhoen, hert, ree , schaap , geit, kip , fazant , kalkoen en zelf ook moeflon.
dat is 80 tot 90 % van de voeding van mijn honden, van pup af aan.
de overige 10 à 20 % zijn eigenlijk tafelresten.
mijn honden krijgen nooit commercieel voer, nog enige toevoegingen van vitamines of mineralen.
chemisch ontwormen doe ik nooit, wel doe ik twee maal per jaar mestkontrole via een labotest, en nog nooit is enige wormbesmetting vastgesteld.
al mijn prooidieren komen van ofwel het reguliere slachthuis, ofwel koop ik levende dieren en slacht die zelf , ofwel van de jacht, die strakjes weer begint.
de laatste twee catergorieen vries ik eerst 10 dagen in op min 20 graden , om wormcysten in bijvoorbeeld lever of organen te doden.

lees je gewoon in op http://www.rawmeatybones.com , alles vind je precies zoals het perfect kan en werkt, in het Nederlands vertaald.

roger.
catar2catars jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 16:43   #13
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Ik zie Roger dat je met die site ook al met de vertaling te maken hebt. Prooidieren voeren is de meest natuurlijke voeding, geen twijfel. Toch kan ik me voorstellen dat sommige mensen vooral met kinderen niet graag met dode dieren lopen te sjouwen. Ik zou wel ens willen weten hoe je dit klaarspeelt. Naar mijn weten is het verboden dieren te doden en zelf te slachten. Of je bent zelf slachter of jager anders vraag ik me af waar je je voer vandaan haalt. Wanneer ik de wolven soortgericht zou willen houden zou ik ze eigenlijk moeten laten jagen en levende dieren voeren. Dit kan echter niet. Ik zou direct dieren bescherming op mijn dak krijgen en andere instantie's.
Mijn ervaring met honden die konijnen of muizen vangen en eten. Dus zelf vangen van wildlevende dieren, dit zijn vaak zieke of zwakke dieren die makkelijk ten prooi vallen maar ook door ziekte vaak al weinig weerstand hadden en hierdoor bv extra veel vlooien hebben. Vlooien dragen ook weer besmetting van lint worm met zich mee. Wanneer dit zich uit is ontwormen wel zinvol. Invriezen is dan veiliger maar moeilijker te realiseren wanneer de honden jagen. Vooral wanneer er konijnen ziektes heersen kunnen de honden makkelijker konijnen vangen of dode dieren vinden. Deze zieke dieren hebben door de zwakke weerstand veel kans op besmetting van wormen en vlooien.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 17:27   #14
catar2catars
Junior Member
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 27
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf
Ik zie Roger dat je met die site ook al met de vertaling te maken hebt. Prooidieren voeren is de meest natuurlijke voeding, geen twijfel. Toch kan ik me voorstellen dat sommige mensen vooral met kinderen niet graag met dode dieren lopen te sjouwen. Ik zou wel ens willen weten hoe je dit klaarspeelt. Naar mijn weten is het verboden dieren te doden en zelf te slachten. Of je bent zelf slachter of jager anders vraag ik me af waar je je voer vandaan haalt. Wanneer ik de wolven soortgericht zou willen houden zou ik ze eigenlijk moeten laten jagen en levende dieren voeren. Dit kan echter niet. Ik zou direct dieren bescherming op mijn dak krijgen en andere instantie's.
Mijn ervaring met honden die konijnen of muizen vangen en eten. Dus zelf vangen van wildlevende dieren, dit zijn vaak zieke of zwakke dieren die makkelijk ten prooi vallen maar ook door ziekte vaak al weinig weerstand hadden en hierdoor bv extra veel vlooien hebben. Vlooien dragen ook weer besmetting van lint worm met zich mee. Wanneer dit zich uit is ontwormen wel zinvol. Invriezen is dan veiliger maar moeilijker te realiseren wanneer de honden jagen. Vooral wanneer er konijnen ziektes heersen kunnen de honden makkelijker konijnen vangen of dode dieren vinden. Deze zieke dieren hebben door de zwakke weerstand veel kans op besmetting van wormen en vlooien.
Jos
Jos,


Ik koop in op slachthuizen, uitbeenderijen , import vleesgroothandels en dit zowel in Belgie als in Nederland, en voor zeer weinig eurotjes prima spiervlees/bot/orgaan.

Verder ken ik een paar dam-hertenfokkers die wel is gezonde, maar "verongelukte" dieren hebben en die haal ik op.

Freund, jou waarschijnlijk welbekend haalt toch ook zijn wolvenvoer op , bij slachthuizen, jachtwachters en verse "road kills" !

Levende schaap-lammeren en geit-lammeren koop ik mid zomer en die laat ik zelf verder grazen tot november - december en die slacht ik zelf. Dat mag wel , als je het op een slachthuis laat doen, dat mag niet als je het zelf thuis doet, maar vloeken en een condoom gebruiken mag je van de paus ook niet. Maar dit is inderdaad heel ver gaan hierin, maar ik heb de mogelijkheid, dus waarom zou ik die niet benutten ? Niemand hoeft nochtans zo ver te gaan, alles kan je in weze kopen op de slachthuizen, of uitbeenderijen of vlees-groothandels en zelfs slachtende slagers in Nederland binnen het reguliere circuit.

Jagen doe ik zelf niet meer, maar ik heb wel , zowel in Belgie als in Nederland kenissen in die kringen en dat is heel erg handig.
15 september bijvoorbeeld stopt de jacht op de reebok in Nederland , en ik haal van zo'n 70 tal exemplaren strakjes resten op die prima geschikt zijn voor mijn honden.
Idem dito voor hazen, edelherten en moeflons, de laatste twee in de Belgische Ardennen , vanaf oktober ek.
Gewoon grote invrieskapaciteit meer heb je in weze niet nodig, als je lang genoeg zoekt vind je adressen vanzelf.

Dat je niet graag met dode dieren loopt te sjouwen, daar kan ik inkomen, maar dan doe je dat met losse, onherkenbare onderdelen . De steak op je bord is per definitie ook een stuk van een dier, en daar hebben de meeste van ons geen moeite mee dus ..........

Wat zwakke en zieke prooidieren betreft , die ze levend zouden vangen, mijn honden krijgen die kans niet, die hoeven die kans ook niet te krijgen gewoon omdat het honden zijn.
Als jou wolven in je opvang nooit meer in de vrije wildbaan terecht komen , zullen die ook geen behoefte hebben aan de kunst om een levend konijn te verschalken, maar wel baat hebben bij een vleesvoeding ipv. een commercieel voer vermoed ik.
En verder ben ik de mening toegedaan dat gezonde honden , met een prima immuumsysteem, en wat dus ook resulteert in een gezonde algemene conditie, en dus ook qua vacht, zijn veel sterker en kunnen een betere weerstand bieden tegen zowel inwendige als uitwendige parasieten.

Roger.
catar2catars jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 18:05   #15
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Oeps, zo uitgebreid had ik dit niet verwacht. Freund kan ook niet meer zo veel als vroeger. Road kills mogen niet gevoerd worden maar officieel moeten die verbrand worden. Net als doodgeboren kalveren en lammetjes. Terwijl dit goed voer is en door dit voeren hoef je ander vlees niet te kopen en hoeven andere dieren niet gedood te worden. Toch mag het niet. Verstandiger is het dan om, hierover geen uitspraken te doen.
Adviseren voor honden eigenaren lijkt me ook moeilijk. Barf is wel een optie. En slachtafval, of bot met vlees kopen kan altijd.
Mijn wolven krijgen trouwens Pro Plan brokken. Brokken die met vers vlees bereid worden. Wel wat duurder maar ik krijg ze gesponserd.

gr Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 20:27   #16
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2006, 23:36   #17
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Mijn hond eet egels . 2 dagen geleden de 2e kunnen begraven.

Maareh ik ben eigenlijk helemaal geen expert op het gebied van rauw voer. Ik lees dit topic met belangstelling. Mijn honden (DH en Tw) krijgen brokken. Omdat daar alles in zit. Ik heb geen verstand van rauw vlees en wat ik er dan verder nog bij moet geven om mijn honden een uitgebalanseerd dieet te geven.

Zoals Jos ook zegt: een wolf is een wolf en een hond is een hond.
Betekend dat er dan ook een verschil zit in het voeren van een wolf ten opzichte van een hond.
Bv. alleen rauw vlees is goed voor een wolf, maar niet voor een hond??

Mijn honden krijgen dus brokken en 1 keer per maand krijgen ze ieder een lap runderriblap rauw. Ooit heeft mij eens iemand vertelt dat daar een bepaalde bacterie in zit die toch goed is voor een hond, dus verstandig is dat je ze naast hun brokken, 1 keer per maand ook rauw vlees geeft. (varkensvlees rauw uit den boze uiteraard)
Klopt dit?

Groetjes Kim

PS: Mario: naar mijn mening maakt het niks uit bij welke fokker je je hond haalt. Iedere hond is een individu, wil dus niet zeggen dat het aan de fokker ligt als je hond angstig is.
Is misschien een mooi nieuw onderwerp voor een ander topic. (Angst bij honden en waar komt dit nu vandaan).
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 04:24   #18
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Ik heb ervaring met rauw voeren. Het is Ik ben het met Letty eens dat het niet gewoon iets is van een lap rauw vlees geven, dat kun je geen compleet menu noemen en dan doe je je hond tekort. Maar ik ben het niet eens met het idee dat het té moeilijk zou zijn. Wij voeren onszelf toch ook? Ik eet in ieder geval zelf geen brokjes en heb toch niet het idee dat ik mijzelf tekort doe.

Een paar maanden geleden ben ik op vakantie geweest, en heb gedurende die tijd mijn hond wel brokjes gegeven. Daar heb ik op een ander forum het volgende over geschreven:

Quote:
Originally Posted by Casey
(Op een ander forum)

Net terug van twee weken vakantie met de hond (1 hond, de andere twee hebben we elders onder gebracht).

Chacho eet normaal altijd Barf (=rauw vlees, rauwe botten, groenteprut). Niet om een speciale reden: toen Chacho pup was kwam ik deze voedingsmethode tegen op internet, en vond de argumenten logisch klinken en ben dus overgestapt.

De afgelopen twee weken vond ik dat te lastig, op reis, bovendien flinke stukken wandelen waarbij we alles zelf moesten dragen) dus heb ik een zak brokjes gekocht. Uiteraard de beste, van Purina, met extra proteinen (high performance). Mijn ervaringen:

* Chacho was in het begin blij verrast. Hij vond het duidelijk leuk weer eens iets anders te eten. Na een paar dagen nam zijn enthousiasme duidelijk af: hij at veel minder dan ik aangenaam vond en is fors afgevallen. Dat afvallen kan ook aan de vele beweging liggen, natuurlijk, maar de extra beweging compenseerde hij niet door meer te eten. Dit ondanks het feit dat ik hem twee keer per dag voer gaf (normaal 1x per dag).

* Na ca. 3 dagen begonnen zijn drollen weer te groeien. Als hij Barf eet poept hij dagelijks nog geen half handje vol, na ongeveer een week was de hoeveelheid ongeveer 3 tot 4 maal zo groot (echt!!). Bovendien stinken zij drollen oneindig veel meer. Ik ruim altijd al zijn drollen op dus ik heb hier goed zicht op. Interessant: het duurde even (zeg 3 dagen) voordat zijn drollen gingen groeien, terwijl hij toch meteen helemaal op brokken over ging. Zelf heb ik hier geen logische verklaring voor.

* Doggy breath. Chacho heeft nog nooit uit zijn bekkie gestonken. Tot nu. Na twee weken brokken ruikt hij net zo onaangenaam als de meeste andere honden. Dat zou wellicht een klein beetje aan zijn leeftijd kunnen liggen (hij is nu 2). Vanaf gisteravond eet hij weer barf dus over een paar dagen kan ik aangeven of hij blijft stinken.

* Tanden: Chacho heeft schitterende, witte tanden (ik wou dat ik ze zo had!!). Na ongeveer een week begon zich er helaas een zichtbaar gele aanslag op te vormen. Ik wist dat Chacho zijn witte tanden aan de barf te danken had maar had niet gedacht dat brokken ZO snel een zichtbare aanslag achter gingen laten. Nu maar hopen dat zijn normale voer dat weer oplost.

* Tandvlees: Ziet er na twee weken slecht uit. Zeg maar ontstoken randjes om de tanden. Niet heel dramatisch, geen pus of zo, maar ook duidelijk niet goed.

Conclusie: Voor mijn honden NOOIT meer brokken (uitzondering Perruka, zij is ruim 16 en houdt niet van kip, ze eet dus brokjes + wat ze van de andere twee kan jatten). Ik was er van overtuigd dat mijn manier van voeren op de lange termijn voordelen biedt, maar ik had nooit gedacht dat brokken ook op zo'n korte termijn als slechts twee weken al zo'n slechte invloed konden hebben. Zelfs als tijdelijke noodoplossing dus niet acceptabel. Nu dus na gaan denken over wat ik de volgende keer ga doen, als ik op vakantie ga....

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 10:14   #19
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Leuk verhaal maar, als ik mijn honden op brokken plotseling over zet op pens of rouw vlees. Diarree en stinken. Is dan de conclusie net andersom.
Ik voer honden en wolven -brok en rouw vlees. Ik weet wie wat gegeten heeft en ruim elke dag uitwerpselen op. Niets 3a4 maal zo veel. Maar daar zit ook nog verschil in brokken en brokken.
De grotere hoeveelheid uitwerpselen ligt vaak aan vocht. Bij plotselinge afwisseling krijgt het darmstelsel een klap en wordt er minder vocht uit gehaald. Ook door stress kan dat zijn. Eén(Lupi) wolf heeft drollen zo hard dat je er iemand een gat mee in zijn hoofd gooit.
Natuurlijk (rouw compleet)voeren is beter, geen twijfel. Een goed merk brok is een goed alternatief. Makkelijker te voeren en te bewaren. vlees is bederfelijker, en dat kan ongezond zijn.
Maar het vorige vakantie verhaal lijkt me wat overdreven. Door vakantie stress kan de ontlasting al anders zijn.
Mijn wolfhonden stinken niet uit de bek. En dat de hond van Kees zo'n mooie tanden heeft ("wou dat ik ze zo had") dat heeft elke wolfhond van die leeftijd.
Als Kees zegt nooit meer brokken, waardom dan hond van 16 wel brokken geven, daar moeten dan de tanden allang uit de bek gevallen zijn als na twee weken al zo'n resultaten te constateren waren bij de andere.
Uit recentelijke onderzoeken is wel gebleken dat lang dezelfde brok voeren het gevolg heeft dat de hond slecht tegen verandering kan. In zo'n geval dus langzaam veranderen want radicaal overstappen geeft dan geheid problemen.
Verstandig lijkt het dus van kleins af aan regelmatig wat afwisseling te geven. Met barfen doe je dat al automatisch. Bij brokken is het voer erg constant en lijkt het verstandig dan af en toe af te wisselen, lams vlees kip of zalm. Of pens kortom keus genoeg. En kijken hoe de hond erop reageert. Niet vlug conclusie trekken want bij plotseling over zetten of andere veranderingen zoals vakantie, is vaak een reactie (dunne ontlasting) te zien.
Maar voor wie wat wil uit proberen, lees de site's die hierboven genoemd worden maar eens door.

Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 15-09-2006, 10:54   #20
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi,

Inderdaad leuk verhaal kees , maar ik ben het verder wel met Jos eens, hij trekt in mijn ogen wel logische conclusies.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org