Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-02-2008, 21:57   #21
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Yep, met stro, houten vlonder, tochtvrij..etc etc...

Hoop dat ik je gerust gesteld heb!?

Bert

Yep
Groette Martine.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-02-2008, 23:24   #22
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Yep
Groette Martine.
Gelukkig!
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 00:58   #23
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Gelukkig!
Blij,dat je der gelukkig mee bent.
Dat is alvast eentje, die ik gelukkig heb gemaakt dit weekend.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 09:51   #24
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Blij,dat je der gelukkig mee bent.
Dat is alvast eentje, die ik gelukkig heb gemaakt dit weekend.
Ik hoop dat er nog vele zullen volgen!!

Aan het weer zal `t niet liggen!

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 13:25   #25
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post

Wat is volgens jou het grote verschil tussen de TsW en de SWH?

Groetjes Lin
Hoi Lin,
Heel jammer dat je morgen niet naar de wandeling kan komen,dan kan je duidelijk de verschillen zien en vragen aan de eigenaren.
Wij hebben 2 Tsjechen en 1 Saar en geloof me dat is echt dag en nacht verschil.
Je moet jezelf dan ook afvragen wat wil je en verwacht je van een wolfhond?
Had graag met je erover gepraat.
Misschien tot ziens op een volgende wandeling?
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 18:19   #26
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Ik hoop dat er nog vele zullen volgen!!

Aan het weer zal `t niet liggen!

Bert
aan mij dus ook niet
loco jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 20:08   #27
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
aan mij dus ook niet


Nog even on-topic

Lin,

Ga ook rustig eens bij forumleden die in de buurt wonen kijken of meewandelen. Er zijn er genoeg die het leuk vinden om vanalles te vertellen over hun hond(-en)

Groetjes,

Bert
www.packleader.nl
herder jest offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 14:46   #28
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Bedankt allemaal weer.

Martine,

Had idd gelezen dat ze erg snel weten hoe alles werkt zoals het openen van deuren en koelkasten LOL. Mijn Husky deed ook deuren open maken. Wij probeerde toen rustig te eten, maar dat was nog niet zo gemakkelijk

Christa,

Dank je wel voor je mening, ik moet eerlijk zeggen in verschillende rasbeschrijvingen kreeg niet echt veel verschil te horen bij de 2 verschillende rassen wat hun karakter betreft. Had alleen begrepen dat de TsW wat minder terughoudend is als de SWH, dat is eigenlijk waarom ik dus graag wat meer wilde weten over de TsW, zeker nadat ik bij die show was geweest van de SWH.
Wij moeten idd eens goed gaan kijken welk type hond goed bij ons kleine gezinnetje past, om starks niet voor al te grote verrassingen te komen staan.

Jolanda,

Badankt voor je tip van zondag 24 feb, ik heb het genoteerd in mn agende, moet alleen even kijken of mn broer dan niet zn verjaardag viert. (Ja, ik weet het: nog een verjaardag, februari is wat dat betreft een gekkenhuis bij ons).



Kunnen jullie me vertellen of het redelijk goed mogelijk is een TsW los te laten (leren) lopen? Dat vinden wij belangrijk, en hoe zijn ze meestal met andere honden? (Ik snap dat dat erg kan verschillen per individu.) Zijn het honden die vooral willen lopen of gaan ze liever achter balletjes aan? Of allebei natuurlijk.

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 11-02-2008, 16:21   #29
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Bedankt allemaal weer.

Martine,

Had idd gelezen dat ze erg snel weten hoe alles werkt zoals het openen van deuren en koelkasten LOL. Mijn Husky deed ook deuren open maken. Wij probeerde toen rustig te eten, maar dat was nog niet zo gemakkelijk

Christa,

Dank je wel voor je mening, ik moet eerlijk zeggen in verschillende rasbeschrijvingen kreeg niet echt veel verschil te horen bij de 2 verschillende rassen wat hun karakter betreft. Had alleen begrepen dat de TsW wat minder terughoudend is als de SWH, dat is eigenlijk waarom ik dus graag wat meer wilde weten over de TsW, zeker nadat ik bij die show was geweest van de SWH.
Wij moeten idd eens goed gaan kijken welk type hond goed bij ons kleine gezinnetje past, om starks niet voor al te grote verrassingen te komen staan.

Jolanda,

Badankt voor je tip van zondag 24 feb, ik heb het genoteerd in mn agende, moet alleen even kijken of mn broer dan niet zn verjaardag viert. (Ja, ik weet het: nog een verjaardag, februari is wat dat betreft een gekkenhuis bij ons).



Kunnen jullie me vertellen of het redelijk goed mogelijk is een TsW los te laten (leren) lopen? Dat vinden wij belangrijk, en hoe zijn ze meestal met andere honden? (Ik snap dat dat erg kan verschillen per individu.) Zijn het honden die vooral willen lopen of gaan ze liever achter balletjes aan? Of allebei natuurlijk.

Groetjes Lin
hoi Lin,
Je kunt een Tsjech prima leren loslopen. Uiteraard is concequent zijn een must. Een Tsjech zal niet zo snel op de vlucht slaan als er iets onverwachts gebeurd. Maar zoals iedere hond luistert een Tsjech niet naar je als hij toevallig een konijn of iets anders waar ie achteraan kan, heeft gezien.
Mijn ervaring is dat balletjes en andere speeltjes op een Tsjech niet zoveel indruk maakt, tenzij het voor sloopdoeleinden gebruikt kan worden. Lange afstanden lopen doe je ze meer plezier mee, tenminste die van mij dan.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 17:35   #30
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Ook Jennah en Yuccah kunnen zonder problemen loslopen...
Ze blijven altijd in de buurt (hoogstens 10-15 meter). Als ze toch eens iets gezien hebben (bvb. konijn) en er achter gaan, komen ze meteen terug als ik fluit. Dus wat dat betreft mag ik niet klagen.
Jennah heb ik hierop getraind, maar bij Yuccah ging het eigenlijk allemaal vanzelf. Ze blijft graag dicht bij ons in de buurt...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 12-02-2008, 18:32   #31
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Ha dat is fijn om te horen. Wij vinden het nl best belangrijk dat een hond los kan lopen (mits je ze natuurlijk wel een beetje leert luisteren). Heb het idee dat ze ook veel meer energie kwijt kunnen op die manier.

Badankt weer!

Groeties Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 14-02-2008, 12:10   #32
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Lin,

Je hebt al gelukkig al veel zinvolle antwoorden gehad van TsW' en SWH eigenaren
Maar toch wil ik er nog een paa dingen aan toevoegen
TsW's kunnen net als SWH's en andere honden gewoon loslopen als ze luisteren naar basis commando's zodat je ze onder controle hebt. (voor, hier, af etc) Heb zelfs een keer met iemand met 5 loslopende TsW's gewandeld terwijl er op 5m afstand een aantal herten overstaken... Zowel de andere eigenaar als ik gebruikten op dat moment het zwaarste commando voor onze honden (voor de een was dat AF en voor de andere HIER) En de TsW's volgden het naadloos op lieten de herten passeren

Maar... veel TsW's vertonen, als ze eenmaal volwassen zijn, "patsgedrag" naar sexe genoten. En dat maakt dat je vaak heel alert moet wandelenZelf heb ik ook zo'n bling bling Anita Als ze werkt reageert ze niet op andere honden, maar als ze gewoon vrij ergens in een bos losloopt wil ze graag patsen naar andere teven. Dat maakt dat als ik een hond zie aankomen ik haar (net als bij passerend wild) even bij me roep totdat ik zelf gezien heb of het een reu of een teef is!
Mijn ervaring is dat dit gedrag bij SWH's minder voorkomt. Maar Vanzelfsprekend zijn er zoals Christa al vertelde altijd individuele verschillen binnen een ras!

Daarnaast heeft een wolfhond nog een aantal specialiteiten rond onderstaande items in huis zoals bv:
sloopgedrag, uitbreek kunstenaar, zindelijkheid, trainingswijze, jachtdrift. De meeste wolfhondeigenaren realiseren zich dat vaak niet eens meer omdat zij zich er op ingesteld hebben en het leven met een TsW of SWH en het gewoon een soort way of life geworden is

Dus ga zeker ens bij eigenaren van beide rassen op bezoek om hun ervaringen te horen!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-02-2008, 14:32   #33
Yolanda
Junior Member
 
Yolanda's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Utrecht
Posts: 93
Default

Er zijn al veel zinvolle antwoorden gegeven, maar net als mijke wil ik hier toch nog iets aan toevoegen.

Mijn TsW reu is nu 3 jaar en "patst" graag en veel naar andere honden dat het soms niet leuk meer is om met hem te wandelen.
Hij zit al van puppy af aan op cursus dus daar ligt het niet aan. Hij kent de "basis" commando's ook en volgt deze normaal ook op en als de andere honden tot zijn groep behoren is het patsen ook afgelopen.

Hij kan loslopen, maar dan is het wel een ander verhaal.Het betekend wel dat ik de omgeving in de gaten moet houden. Doe ik dit niet en hij ziet bijv. een hond/konijn e.d eerder als ik dan is hij weg. Dan kan ik roepen wat ik wil, maar dan heeft meneer beton in zijn oren

Wat mijke schrijft over je levensstyl aanpassen aan de TsW dat klopt wel.
Als ik erover ga nadenken dan moet ik tot de conclussie komen dat ik nu dingen doe, die ik voor mijn andere honden nooit gedaan heb of heb hoeven doen. Ondanks dit alles heb ik mijn hart aan dit ras verpand en zou ik niet meer zonder willen!
Yolanda jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 13:56   #34
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi iedereen,

Bedankt alweer voor jullie antwoorden en ervaringen met jullie eigen wolfhonden.

Kim,
Ik had idd al een vermoeden dat de TsW niet echt warm zou lopen voor n balletje. Lijkt wat op de teckel van mn ouders, die haalt de bal 2 x en dan vindt ze er niks meer aan.

Mijke,
Het past gedrag had ik wel bij de reuen verwacht maar niet echt bij de teefjes op enkele uitzonderingen na, das wel weer leuk om bij te leren. Mooi verhaal van de herten trouwens.

De eigenschappen in huis: klinken hetzelfde als de streken van mijn pony!
Dit doet hij natuurlijk niet in huis, maar hij is ook een typ dat altijd wel loopt te zoeken om iets te doen of iets stouts uit te halen. Meestal moet ik hier erg om lachen. Heb hem ook wat circus kunstjes geleerd en hij weet ook precies wanneer hij die trucjes kan gebruiken om je een beetje te plagen. Ik denk wel eens dat zn hoofdje nooit stilstaat, je ziet hem altijd denken: 'wat kan ik nu even uithalen?'.

Geweldige eigenschap als je het mij vraagt!!!

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 14:23   #35
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Hoi iedereen,

Bedankt alweer voor jullie antwoorden en ervaringen met jullie eigen wolfhonden.

Kim,
Ik had idd al een vermoeden dat de TsW niet echt warm zou lopen voor n balletje. Lijkt wat op de teckel van mn ouders, die haalt de bal 2 x en dan vindt ze er niks meer aan.

Mijke,
Het past gedrag had ik wel bij de reuen verwacht maar niet echt bij de teefjes op enkele uitzonderingen na, das wel weer leuk om bij te leren. Mooi verhaal van de herten trouwens.

De eigenschappen in huis: klinken hetzelfde als de streken van mijn pony!
Dit doet hij natuurlijk niet in huis, maar hij is ook een typ dat altijd wel loopt te zoeken om iets te doen of iets stouts uit te halen. Meestal moet ik hier erg om lachen. Heb hem ook wat circus kunstjes geleerd en hij weet ook precies wanneer hij die trucjes kan gebruiken om je een beetje te plagen. Ik denk wel eens dat zn hoofdje nooit stilstaat, je ziet hem altijd denken: 'wat kan ik nu even uithalen?'.

Geweldige eigenschap als je het mij vraagt!!!

Groetjes Lin
Hoi Lin,

als je dat een geweldige eigenschap vind, is een Tsjech idd wel iets voor jou. Die hoofdjes staan nooit stil en zal ook regelmatig wat uithalen!
Die van mij heeft iets met Sorbodoekjes. En hij kan tot 2 tellen.

Meneer had 2 van mijn doekjes/pannenlappen gejat en zat er heerlijk op te kauwen in de mand.
Vrouwtje direct er naar toe en lap afgepakt! Verder niks aan het handje zou je zeggen. Vrouwtje driftig op zoek naar lap 2.
In eens ging het kontje omhoog en haalde meneer lap nr 2 tevoorschijn. Met andere woorden, ze zal de ene wel afpakken, maar als ik nu op nummer 2 ga liggen, dan heb ik er nog een.

Helaas voor Denzel kan ik ook tot 2 tellen.

Dit is maar 1 streek, van de vele die ik heb meegemaakt. Ze zijn vreselijk slim, die Tsjechen. Ik zou geen ander ras meer willen. En het verschil is in mijn huishouden heel goed te merken aangezien ik er ook nog een duitse herder rond heb lopen.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 15:20   #36
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Haha, geweldig verhaal!
Ik lig altijd in een deuk wanneer dieren dit weten klaar te spelen.
Ben gek op zulke verhalen.

Doet me echt aan mijn pony denken. Die is ook super slim en weet alles goed te mis-/gebruiken.

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2008, 15:32   #37
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by indianrose View Post
Haha, geweldig verhaal!
Ik lig altijd in een deuk wanneer dieren dit weten klaar te spelen.
Ben gek op zulke verhalen.

Doet me echt aan mijn pony denken. Die is ook super slim en weet alles goed te mis-/gebruiken.

Groetjes Lin

hehehehe heb je even, heb er nog een heleboel van deze.....
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-02-2008, 02:16   #38
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Hee Lin,ik heb hier op het moment ook zo'n 'pats'teefje rondlopen,en ja ze lokt zelfs dingen uit zodat de reu(en) het kan opknappen.
Afgelopen zondag met de wandeling (de meesten liepen gewoon los)waren er best veel Saarloos- en Tsjechoslowaakse wolfhonden,en madam liep heel de tijd met haar staart skyhigh,ze had eigenlijk maar voor 1 Saarloosreu respect,en ze wist dan ook van gekkigheid niet wat ze moest doen om in goed blaadje bij hem te komen.
Hier een foto van madam achter een reutje aan,


Hier moesten we onze Bachata en Saarloos Luna gauw bij ons roepen want in de verte kwamen paarden aan en ja als ze de kans krijgt gaat madam daar ook achteraan,



En ja denk dat iedere TSW of SWH wel van lekker wandelen/spelen in het bos houdt.



Maar ik zeg ook eerlijk dat we Bachata meestal nu aanlijnen als er kleine hondjes aankomen,die vind ze op het moment niet erg schattig
Terwijl de reuen hier weer wel heel goed mee om gaan!

Konijntjes vind ze ook erg lekker,ze heeft het konijn(type vlaamse reus) van 2 huizen verderop gekild toen die onder onze schutting doorkroop
Heb ik geen foto van,was er zelf ook van geschrokken maar hier knauwt ze lekker op een ribje,



Kan zo wel ff doorgaan,onze tuinstoelen zijn niet meer hetzelfde,de tuin is meer tegel dan tuin met plantjes,dichte deuren zijn een makkie,koelkast is plaats waar eten in is dus open die kast, bench kan je toch lekker spijlen uittrekken en deurtje openmaken,kusje geven maar dan met een 'liefdesbeetje' en dan maar hopen dat je neus er niet tussen zit enz.
Zeg dit alleen maar ff dat een teef er ook wat van kan

Maar ze kan ook weer zo ontzettend lief zijn

De reuen buigen voor haar hihi

__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 18-02-2008, 14:06   #39
indianrose
Junior Member
 
Join Date: Feb 2008
Location: Gouda
Posts: 29
Default

Hoi hoi,

Wat een leuke foto's van jullie wandeling!
Ik ben zaterdag bij 1 van de leden hier, langsgeweest om eens kennis te maken met de Tjech. En ik moet zeggen zowel mijn vriend als ik zijn erg weg van ze. Heel veel eigenschappen lijken goed bij ons te passen.

Maar zit met het jacht gedrag op kleine dieren. De hond kan natuurlijk de hele dag bij mij zijn, wat hij ws wel zal waarderen, maar moet goed denken of het jachtgedrag niet een te groot probleem voor mij wordt aangezien er in onze praktijk ook konijnen (standaard zitten, die zijn vd dierenarts) en er komen natuurlijk veel soorten kleine beestjes hier.
Ben toch wel bang voor ongelukken wanneer een klein diertje ons net ontglipt... Het gebeurd zelden maar het gebeurd wel af en toe. Ik kan moeilijk tegen een eigenaar van zo'n dier zeggen: 'Tja, de operatie is geslaagd en heeft hij overleeft maar mn hond heeft hij niet overleeft..'

En dan kan de hond mee naar stal, maar ook daar lopen kippen, een stalkat en wat andere honden rond. En ben ook daar toch bang voor ongelukken.
De wolfhond heeft er natuurlijk niet zoveel aan om op de stal, waar hij zich 2 uur uit kan leven per dag, vervolgens in de stal moet worden opgesloten omdat hij anders de kippen op eet.

Dus dat is toch wel een probleem denk ik.
Ik ga binnenkort nog wel eens met zo'n wandeling mee en nog langs een paar andere mensen, waar ik ook eens mocht komen voor een infogesprek over de Tjech.
En dan eens rustig nadenken of dat gaat lukken voor ons.

De rest van de straken vinden wij eigenlijk wel grappig, en wat ik al zei met ons mensen waren ze echt zo leuk!

Groetjes Lin
indianrose jest offline   Reply With Quote
Old 18-02-2008, 14:35   #40
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Ik denk dat of je nu een wolfhond(Tsjech of Saar) of een andere hond neemt,je altijd moet afwachten of ze niet achter kleindieren aangaan.
Natuurlijk kan je heel veel doen met opvoeding en begeleiding,maar in de ene hond zit het jachtgedrag nu eenmaal sterker verankerd als in de andere.
Stenka (SWH) is op een stal opgegroeid,met schape,geiten,duiven die allemaal op de grond liepen,stuk of 80.Thuis liepen er 2 poezen en een konijn rond.Is altijd prima gegaan.Later Xandra,die was ook niet echt jagerig,hoewel ze in een roedel wel altijd goed weet wat te doen om iets te pakken te krijgen.Zij is altijd degene die het wild opspoort en bepaalde kant,oftewel de bek van andere hond in jaagt.
Dan heb ik Solo opgevoed,waar wat kleindieren,schapen en paarden niks mee aan te vangen was.Die ging echt overal achteraan wat maar bewoog.Ook auto's.
Dus ja het blijft altijd risico.Zeker als er zoals op stal meerdere honden lopen.
Die 4 van ons houd ik altijd gescheiden van de kippen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org