Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2004, 01:36   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default UV examen

Vorige maand slaagde Chezka voor haar UV examen (20 km in draf naast de fiets en daarna gehoorzaamheid oefeningen) bij de KC in Zutphen.
In de plaatselijke kranten stond er over dit examen zelfs een artikeltje met de kop "Top sport voor honden" (helaas doet mijn scanner het niet mmer en moeten jullie dus de foto en het verhaaltje wat er stond missen )

Maar een van de dingen die in het artikel stond, was dat het de journalist opviel dat sommige honden in de verplichte pauze totaal niet moe waren, maar met stokken kwamen aansjouwen en de andere honden tot spelen uitdaagden. Effies raden welke honden bedoeld werden
Tuurlijk... ,een CsW en een Russische Laika!
Deze twee doggy's vonden het hele examen maar peanuts

Maar ondanks dat het voor deze twee honden het examen "een makkie" was, zag je toch duidelijk verschil tussen deze twee rassen

Bij zo'n activiteit mag Chezka van mij niet voorop lopen, ze gaat dan vrij snel toch in galop over (wat verboden is) en ze krijgt dan naar mijn zin veel te veel "kapsones" (of ze de roedelleidster van de groep is ).
Dus moet ze van mij in de middengroep lopen. Het gevolg is dat ze probeert te versnellen om aan de top te lopen en als haar dat dan (door mijn correcties) niet lukt, gaat ze extreem vertragen (tot 12 km p/u) omdat ze er dan totaal ongemotiveerd is!

De Laika echter, deed totaal niet moeilijk en liep constant rond de 14 km p/u in een prachtige getsrekte draf in de kopgroep zonder "alpha-allures" te krijgen.

Het gevolg was dat ik met Chezka in de achterhoede terecht kwam doordat ze steeds meer vertraagde en haar tempo aanpaste een hond die er echt moeite meehad. Nadat deze hond was uitgevallen wist ze niet hoe snel ze in draf weer aansluiting moest vinden bij de rest van de groep

Toen ze eenmaal doorhad dat het in galop overgaan haar niets opleverde, versnelde ze dan ook giga haar draftempo, om de kopgroep te bereiken!
En zonder problemen was ook deze tsjech toen gemotiveerd om met 14 km p/u toch als nr twee in de kopgroep te blijven lopen!

In vergelijking met andere rassen kan je met een Tsw echt veel verschillende dingen ondernemen (en bereiken) op diverse gebieden. Maar je zal altijd de middenweg moeten weten te vinden tot ze te motiveren en ze toch niet de indruk te geven dat ze de baas zijn/worden

Als je op deze site onder "Galerie" de "sport" aanklikt, zie je op 2004.04.17 Zutphen (NL) - UV , als je dat aanklikt zie je de foto's van dit UV examen.

Groeten,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 03-06-2004, 12:01   #2
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default UV examen??

hallo allemaal,

ik wil graag met laska deelnemen aan het UV examen, weet iemand een vereninging die dit organiseert, waar en wanneer??

alvast bedankt,
flora en laska
flora jest offline   Reply With Quote
Old 03-06-2004, 21:00   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Op de site van de NBG (nederlandse bond van gebruikshonden sport verenigingen) kun je alle geplande UV examens van hen vinden.
http://www.nbg-hondensport.nl

Daarnaast vragen ook kynologenclubs soms UV examens aan. Daarvoor kun je het beste op de sites van kynologenclubs bij jou in de buurt kijken.

De NVTW organiseert in het najaar b.v. in samenwerking met Kynologenclub de Batouwe ook een UV examen (vlg de planning van deze KC is dat aangevraagd voor oktober) Zie hiervoor hun site: http://www.kcdebatouwe.nl/

groeten en succes!
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 04-06-2004, 13:42   #4
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Flora,

Als het goed is, wordt er op een van de zomerkampen, ik geloof, in Lazna Beolegrad ook een UV gehouden. Ik weet niet of je eventueel aspiraties hebt om op vakantie te gaan maar anders is dit ook een mogelijkheid.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org