Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-03-2010, 19:56   #1
s_naesen
Junior Member
 
s_naesen's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Kampenhout
Posts: 19
Send a message via Skype™ to s_naesen
Default Wat is jullie ultieme doel met je TWH

Hallo,

Ik zat net even wat te lezen over het leven en trainen en sporten met TWH's.
Ik heb mezelf een heel aantal dingen wijsgemaakt wat ik wil gaan bereiken met Ikela

Ik vroeg me af, wat is jullie (al dan niet haalbare) doel met je TWH, of met welke prestatie zouden jullie overgelukkig zijn?
s_naesen jest offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 20:14   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Mijn doelstelling... ik heb geen doel, ik kijk wat kan/leuk is en dat gaan we doen, we zijn nu bezig met behendigheid en dat vind hij heel erg leuk. De gehoorzaamheid heeft hij een kindje dood aan en dus doen we dat niet, het moet namelijk ook nog leuk zijn voor mij

En verder natuurlijk lekker in het bos lopen, de doelstelling is dan sociaal naar bekende honden/mensen zijn, en geen vreemde honden opeten.

Oh ja en leuke doelstelling is dat hij thuis rustig is en braaf op bed slaapt en geen rottigheid uithaalt, en ook dat lukt aardig nu hij de 2 jaar voorbij is


ik hoop dat dit een antwoord is waar je wat mee kan.

groetjes judith
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 08:48   #3
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by s_naesen View Post
Ik heb mezelf een heel aantal dingen wijsgemaakt wat ik wil gaan bereiken met Ikela
Ben benieuwd ????????

Maar de mijne,........................................???? ??
Om zo veel mogelijk FUN te hebben .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 08-03-2010 at 13:24.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 17:43   #4
s_naesen
Junior Member
 
s_naesen's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Location: Kampenhout
Posts: 19
Send a message via Skype™ to s_naesen
Default

Wel....
Ik heb mezelf wijsgemaakt dat Ikela slim genoeg is om ooit (ik zeg wel degelijk OOIT) haar examen reddingswerk te slagen
Baasje en hond moeten nog heeeeeeeeeeeeeel veel leren, maar we komen er wel! Misschien moet ik de geschiktheidsproef (TAP in België) ook maar bij op de lijst zetten. Dan wordt zij denk ik de eerste TWH in België die dat doet

Dream on..... maar wie weet
s_naesen jest offline   Reply With Quote
Old 08-03-2010, 18:32   #5
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

wij hopen dat het ons lukt maar moet niks.
wij gaan met onze tsw voor het papiertje en dan mischien ook de eerste tsw met het cetificaat Nederlandse bond van de diensthonden.
wij hebben al wel ervaring in het trainen ernaar toe maar toch blijft het moeilijk voor mij omdat een tsw erg nieuw voor ons is.
daarbuiten wil ik ook gewoon andere dingen trainen.
vooral omdat ik merk dat korben erg graag zijn neus wil gebruiken.
ik kan wel zeggen met een tsw moet je veeeeeeeeeeel meer geduldt hebben en dat aanleren is toch wel anders als een gewone hond heb ik gemerkt.
onze trainer heeft dan wel info opgezocht over tsw en hij heeft al veel soorten karaktes van honden en hij kent gelukkig veel soorten manieren om een hond dingen aan te leren.
channi jest offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 13:09   #6
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Nou ik ben wel iemand van het dromen en ook mijn doel is om ooit(!) een keer reddingshondenwerk te gaan doen met een tsjech. En omdat ik fanatiek wintersporter ben zou het helemaal fantastisch zijn als die dan ook nog opgeleid wordt voor lawinehond zodat ik er ook echt wat aan heb op mijn skitour tochten. Dat moet toch helemaal geweldig zijn..
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 09-03-2010, 15:34   #7
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ik heb redelijk fanatiek reddingshonden werk gedaan tm inzetten water/puin vlakte, maar ik kan wel zeggen mij tsjech is daar niet geschikt voor... ze moeten het namelijk ook doen als ze er niet zo'n zin in hebben... daar heb je toch een geschifte mech of DH of BC of kruising voor nodig is.

Als Barry er de lol/humor/nut niet van in ziet dan gaat hij het echt niet doen, en zeker niet als hij niet zo'n zin heeft, of dat je bv al 5 uur aan het zoeken bent... Nee in ieder geval niet met mijn tsjech... daar blijven de lolletjes voor over
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 11:30   #8
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Ik heb redelijk fanatiek reddingshonden werk gedaan tm inzetten water/puin vlakte, maar ik kan wel zeggen mij tsjech is daar niet geschikt voor... ze moeten het namelijk ook doen als ze er niet zo'n zin in hebben...
Ze verschillen dus wat dat betreft niet veel van de Saarloos.
Daar zijn er in het verleden ook verschillende van opgeleid als reddingshond.Maar als het erop aan kwam,deden ze vaak niks.
Hoewel ik me dan weer afvraag,als het echt nood is,zouden ze dan ook niet werken,want daar zie ik allebei de Wolfhonden dan wel weer voor aan,zelfs de niet opgeleide.

Maar is het niet bij alle rassen zo dat er vele bij zitten die niet geschikt zijn voor bepaald werk.Je weet het pas,als je het gaat doen.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 17:23   #9
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Ach ja, het is meer dat ik en de hond iets te doen hebben.. Als die een dag geen zin heeft kan k me wel voorstellen, ik heb ook niet elke dag zin om te werken. Als die maar wel een beetje conditie heeft en dat die bij elke ski tourtocht op mij staat te wachten ipv andersom. Maar ik heb bij Ticho al gezien dat dat bij een tsjech nie zo'n probleem is.. Mountainbiken houdt die makkelijk bij en hij kijkt zelfs achterom naar de anderen waar ze blijven, haha. Mooie clown is het.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 11-03-2010, 18:17   #10
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Vind dat TSW eigenaren wel erg snel zeggen daar is me TSW niet geschikt voor .
Er zijn genoeg werkhonden in de sport die het op de dag van.......... TOP draaien en het kan ook zo maar zijn dat ze helemaal niks doen .
Het is juist een uitdaging om het wel voor elkaar te krijgen .

Dusse, gewoon er voor gaan .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 15:06   #11
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Mijn grootste doel is de svp 3 bereiken, dwz de 100km. Je moet dan wel eerst de 40 en de 70 km volbracht hebben. Vermits het bijna uitsluitend in Tsjechie of SLowakije georganiseerd wordt en het heel veel traingstijd vraagt, vrees ik dat de svp 1 het uitendelijke resultaat zal zijn. Fanny en Heron hebben dit al.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 18:24   #12
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Dag Patrick,

Mag ik vragen hoe jij begint met het trainen voor svp 1? Ik ben net weer een stukje wezen fietsen met Ticho alleen, maar ik weet totaal niet hoe lang of kort ik in het begin moet houden.. Ik ga ervan uit dat je een beetje moet stoppen op een soort van hoogtepunt zodat die de volgende keer weer heel graag mee wil met de fiets..of zeg ik nou iets geks? En hoe hard moet ik fietsen? Ik fiets nu zo hard dat die gewoon lekker mee kan 'stappen' als je snapt wat ik bedoel..En laatste vraag haha; moet ik elke dag een stukje fietsen of om de dag? Niet dat ik persé svp 1 wil halen maar het lijkt me leuk en goed voor de hond als die toch wel een paar km (10?) volhoudt.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 12-03-2010, 21:03   #13
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Sten,
Mijn kleinste rondje dat ik ga fietsen is 8,5km. Een volwassen, gezonde en niet te dikke twh kan dit gemakkelijk aan. Je moet leren om een team te worden met je twh. bv welke signalen straalt de hond uit als hij wil stoppen voor een behoefte. Sommige beginnen dan net sneller te lopen, andere zoeken oogcontact, enz. Ik leer mijn honden het bevel "fietsen" aan. Dan weten ze dat ze rechts moeten lopen zonder trekken of achterblijven.
Schaf zeker een snelheidsmetertje aan. Ga bij de eerste trainingen niet boven de tien km per uur.
Alles hangt af van het karakter van de hond. Mijn Heron start altijd als een raket terwijl zijn dochter Fanny net als een slak begint. Pas na 20km slaat haar "turbo" aan.

Meer details kan je nog vinden hier op het forum en in een artikel over de UV proef. (20km)
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 13-03-2010, 16:25   #14
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default

Graag Wil ik toch wil reageren op dit artikel ,doe dat niet zoveel .
Hetgeen ik jullie alvast wil meegeven is als je wat wil bereiken met een Tsw ,je weet dat ten eerste NOOIT op voorhand als je hem van pup hebt en je moet hem ook van pup af begeleiden in allerlei omstandigheden ( zeer veel laten zien in de eerste weken best nog tussen de 6 en 8ste week ,zelf ondervonden dit verschil tussen mijn beide Tsw’s) . Toen ik Ice had was deze ruim 10 weken wegens ziekte ,hij is dat wel te boven gekomen maar integendeel Snow had ik op 6,5 weken en deze gaat voor niks achteruit ( verkeer ,trein ,mensen ,paraplu die opengaat )met deze dingen heeft Ice nog steeds na 5j kleine probleempje die wel te verwaarlozen zijn omdat ik met hem veel train in gehoorzaamheid .
Hij is De eerste Tsw die in Belgie in Programma1 zit en volgend jaar gaat meedingen voor beker van Belgie ( enkel deelname voor beste 30 honden van dit Programma ),NOOIT gedacht dit te kunnen bereiken net als JULLIE was Ice er gekomen gewoon als hond om wat mee naar hondenschool te gaan met onze andere honden ,maar er zat meer in zag ik en toen ben ik op een andere manier beginnen trainen dan er op de meeste hondenscholen les gegeven word .Met als resultaat dat hij de eerste Tsw was die wedstrijden gehoorzaamheid ging spelen en bijlange niet moest onderdoen voor Border collie ,mechelaars en duitse herders (enkel het veranderen van houdingen is wat trager dan bij deze voornoemde rassen ).Dan in september zijn we naar een hoger programma 1 mogen overgaan waar het meer en moeilijker is en hij zelfs nog beter tot zijn echt komt ,dus waarom niet meedingen naar die Beker (zal moeilijk zijn maar er is een kans en we nemen die ) ,we spelen dan over een gans jaar gemiddeld 47 wedstrijden hoor ,reken maar uit soms 2 per weekend dan ,daar heb je dus een stabiele hond voor nodig en 1 die graag werkt .Patrick weet dit echter ook uit zijn vorige ervaringen .
MAAR forceer nooit iets met jullie hond bij mij ook hoe graag we dat ook willen halen zodra Ice dit niet graag meer doet stoppen we ,natuurlijk heeft hij ook soms koppige dagen maar dat is eigen aan ons ras en daar moet je door .
Dus geef niet op en doe rustig aan ,Snow is ook goed op weg om de prestaties van Ice op te volgen hoor ,men heeft me ooit gezegd je hebt geluk met Ice gehad en met een 2e lukt dit niet .Ik zou zeggen roep nooit te vroeg ,zit al ruim 17j in hondensport en heb 12j les gegeven in zowel bijtwerk als gehoorzaamheid ,maar blijf steeds rustig aan doen met men honden en forceer NOOIT iets .
Hopelijk hebben jullie hier wat moed aan en geef niet op met wat je ook begint .

Stephan ,Ice-wolf van Goverwelle en Snow-Wolf od Uhoste
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 13-03-2010, 19:16   #15
Sten
Junior Member
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 94
Default

Zo, dat geeft mij weer wat moed! Ik heb vandaag een kilometertje of 7-8 gefietst en Ticho is een hond die wat later op gang komt. De tweede helft van het tochtje doet die elke keer het beste en zit er een lekker tempo in. Ik heb er ook lol in en zo komt de hond ook nog eens in de bewoonde wereld. Ik ga een fietscomputertje kopen en de kilometers langzaamaan uitbreiden.
Sten jest offline   Reply With Quote
Old 13-03-2010, 20:05   #16
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

één ding heb ik al ondervonden: hoe meer honden hoe minder de resultaten......

@Stephan: geduld hebben is nodig met een twh, maar een goede hondenschool met dito instructeurs is nog veeeeel moeilijker. Ik heb het zopas nog meegemaakt met ons Isla op een test.
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:54.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org