Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-06-2004, 16:23   #1
Piroska
Junior Member
 
Piroska's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: Alblasserdam
Posts: 26
Send a message via Skype™ to Piroska
Default castreren of steriliseren

Wat is jullie ervaring met castreren en steriliseren?
Op het moment is onze terveurense loops. Manó (Moroz) is nog te klein om daar echt aandacht aan te besteden, maar we hebben al problemen gehad met buurhonden die een stuk kleiner zijn als Manó en Piroska die wel de tuin in en uit konden. Over een half jaartje is het waarschijnlijk zo dat Manó wel interesse zal hebben als Piroska loops is. De fokster zei al dan moet je hem maar castreren, maar dan komt mijn vraag….. Veranderd een Tsjech (of andere hond) erg van gedrag als hij gecastreerd word? (net zoals katers luier en dikker zouden worden). Geloof dat een castratie een “simpelere” operatie is dan sterilisatie, anders zou ik liever Piroska steriliseren (ze is al wel 8 jaar oud), zodat ik ook geen last van de buurhonden meer heb. Wat vinden jullie?
Piroska jest offline   Reply With Quote
Old 22-06-2004, 20:37   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Het voordeel van het stereliseren van je teef is natuurlijk, zoals je zelf al zei, dat je helemaal geen problemen meer met andere reuen hebt.

Hoe een reu op castratie reageert verschilt van hond tot hond. (Slechts enkele dierenartsen stereliseren ook een reu, maar dit is ook een wat kostbaardere en ingewikkelder ingreep dan eeb castratie)

Zelf ben ik er ook een voorstander van om een reu als het nodig is eerst chemisch te castreren (met hormoon preparaten) dan kun je eerst eens zien of en hoe zijn gedrag veranderd.
(Want bedenk wel een castratie is een onherstelbare ingreep, waardoor hij bv ook nooit meer naar een show kan)

Bovendien worden sommige reuen na hun castratie extra aantrekkelijk voor andere reuen (geur verandering) Een als je een wat dominate reu hebt is dat niet altijd even prettig

groetjes,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 25-06-2004, 10:35   #3
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo,

Eigenlijk is steraliseren en castreren een verschillende benaming om een reu en een teef onvruchtbaar te maken.

Zoals Mijke reeds schreef, is het helpen van een teef een methode om van de loopsheid af te zijn en kan zelfs voor verschillende teven een hele opluchting zijn om niet steeds weer een hele hormonencyclus te ondergaan want dit is niet alleen de loopsheid zelf. Er gaat een heel traject aan vooraf en ook na die tijd is het niet in ene keer afgelopen.

Ten tweede is het bij een teef niet zichtbaar dat ze eventueel geholpen is en kan je, nadat ze is genezen, weer een show lopen, als je daar zin in hebt.

Voor een reu ligt het iets anders. Mijke schreef al over een chemische castratie maar ook het uiterlijk, (hij heeft geen ballen meer) en zijn lichaamsreuk veranderd en soms heel sterk, zodat hij wel dominant kan uitzien en reageren maar door andere reuen niet meer zo wordt geaccepteerd en daardoor juist extra vechtpartijen kunnen ontstaan tussen reuen die nooit met elkaar gevochten hebben.

Maar wat is de reden om een reu te laten castreren. Is hij onhandelbaar in zijn gedrag? Loopt hij weg en komt hij pas na uren weer terug? Gaat hij met elke andere reu een gevecht aan zonder aanleiding daarvoor?
Of is het omdat de dierenarts gezegd heeft, dat hij beter gecastreerd kan worden? En wat geeft de dierenarts dan voor reden op??

Is dit alles niet het geval, behalve de mening van de dierenarts, dan zou ik GEEN reu laten castreren, daar inmiddels ook al is bewezen, dat een castratie op latere leeftijd grote invloed kan hebben op prostaatkanker in ernstige vorm en nog andere bijwerkingen op gezondsheidsgebied.

Laat je je hond helpen vanwege zijn gedrag, probeer dan eerst, zoals Mijke reeds schreef, een chemische castratie.

Het is zo gemakkelijk gezegd, "laat ze maar castreren" maar er zijn meer nadelen dan voordelen hieraan verbonden.

Veel succes met je beslissing,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2004, 09:27   #4
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Heb eigenlijk nog nooit gehoord dat ze na castratie ernstige prostaatkanker kunnen krijgen.Wel ken ik veel Saarlozen die gecastreerd moesten op latere leeftijd,vanwege tumoren aan de anus(hormonen kwestie)vergrote prostaat en testikel kanker.En dan is zo'n operatie op latere leeftijd wel risico voller.
Wat ruiken betrefd is dat inderdaad bij ene reu wel zo ,bij andere niet.
Stenka is gelukkig normale reu gebleven,inclusief dekgedrag )

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2004, 13:33   #5
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Christa,

Buiten dan eventueel prostaatkanker, noem je toch nog een aantal nadelen op of zomaar even over te gaan tot castreren.

Mijn mening is, dat er een hele goede aanleiding voor moet zijn om het te doen en niet omdat de reu wat meer dekneigingen heeft of wat vaak op de hoek van de straat plast of omdat hij misschien een beetje sterk is uitgevallen. Dit vindt ik allemaal oorzaken, die je op de koop toe moet nemen als je een reu aanschaft.

Zijn er echter medische oorzaken, dan ga ik er direkt mee accoord als er geen andere oplossing voor is maar zomaar een castratie toepassen geeft in de toekomst dus ook nog vaak problemen met alle gevolgen van dien.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 01-07-2004, 17:52   #6
Piroska
Junior Member
 
Piroska's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: Alblasserdam
Posts: 26
Send a message via Skype™ to Piroska
Default

Bedankt iedereen voor hun antwoord.
Manó is zowieso nog te jong om gecastreerd te worden.
Liever zou ik geen van beide laten "helpen", maar om "ongelukjes" te voorkomen later zit er weinig anders op denk ik.
Hoe zit het eigenlijk met de pil voor teven?
Zou Piroska daar nog aankunnen of had ik al jaren eerder moeten doen?
Anders zit er toch weinig anders op om haar te steraliseren.
Niet omdat ik naar shows ga met 1 van beide, maar omdat de kans dat ze ontsnapt en gedekt word of er een reu "inbreekt" en haar dekt toch aanwezig blijft. Stom in Nederland had ik daar veel minder last van, maar hier lopen toch veel honden 's nachts los en zeker reu's gaan op onderzoek uit. Trouwens daar sliep ze altijd binnen en hier blijven ze graag buiten de hele dag.
Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden.

Vriendelijk groeten uit Hongarije
Piroska jest offline   Reply With Quote
Old 01-07-2004, 20:22   #7
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo,

Ook de pil is geen oplossing. Deze moet je elk half jaar herhalen precies op het juiste moment. Op de wat langere termijn (2 a 3) zal je dan toch een beslissing moeten nemen om een van de honden te laten helpen omdat de pil mammatumoren en een verhoogde kans op baarmoederontstekingen veroorzaakt.

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 09-07-2004, 21:52   #8
Piroska
Junior Member
 
Piroska's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Location: Alblasserdam
Posts: 26
Send a message via Skype™ to Piroska
Default

Bedankt voor je antwoord.
Jammer toch dat er zoveel kwaadaardige ziektes kunnen voorkomen ook bij honden.

Cindy
Piroska jest offline   Reply With Quote
Old 05-11-2004, 03:01   #9
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default castreren

hallo allemaal, wat is het rustig zeg op het forum!! gaat t toch wel goed met iedereen???
met ons gaat t goed, helaas hebben we niet meer mee gedaan met de canicross, dit ging niet meer omdat laska loops is geworden......ik heb het idee dat ze door de loopsheid toch niet zo lekker in haar vel zit. ze heeft minder eetlust en minder energie, natuurlijk wel genoeg energie om te piepen als we langs de reuen lopen in de buurt....!!
we denken erover om laska te castreren, we hebben toch niet echt plannen om pups te nemen.
nu is mijn vraag aan jullie wat jullie ervaringen zijn met castreren, bijvoorbeeld: is de hond dikker geworden, is het gedrag veranderd etc.
ik ben benieuwd naar jullie reacties,
groetjes flora, nicky en laska
flora jest offline   Reply With Quote
Old 05-11-2004, 10:46   #10
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Flora,

Het karakter hoeft niet te veranderen maar het kan. Dikker hoeft niet maar ook hier, het kan en vooral de eerste twee weken na de operatie omdat iedereen haar zielig vindt, dat ze geopereerd is en daardoor lekkere dingetjes krijgt. En dat is nu juist in die periode, fataal.

Een castratie kan heel prettig zijn omdat je zelf dus geen loopsheid-periode meer hebt en dus ook niet meer gebonden bent om de hond 3 weken minstens aan de lijn te houden en uit te kijken waar je ze uitlaat.

Dat de hond eventueel niet lekker is in deze loopsheid-periode, is heel goed mogelijk. Maar daar komt ze ook wel weer overheen. En daarbij komt ook nog dat de TW's maar een keer per jaar loops worden. Dus zoveel last heb je er zelf en ook zij niet van. Het hoort er gewoon een beetje bij. Net als bij vrouwen.

Maar heb je geen andere aspiraties met haar, dan kan castratie een optie voor je zijn. Alleen deze operatie moet wel tussen de twee loopsheden worden uitgevoerd, zo goed als in het midden van de loopsheden omdat dan de hormoonspiegel op een heel laag pitje staat. Gebeurd het min op meer vlak voor een loopsheid of er vlak na, dan heeft de hond er beduidend meer last van, niet alleen lichamelijk maar ook geestelijk. Dus je moet wel weten wanneer ze loops geweest is, de afgelopen keren.
Tevens voorkomt natuurlijk een castratie, eventuele baarmoederontstekingen en/of mammatumoren, maar of dat bij een TW ook al aan de orde is, weet is niet. Bij andere rassen heeft een castratie daar dus wel een gunstige werking op.

Ik hoop je hiermee een paar dingen aan de hand te hebben gedaan, Verder de groetjes en succes,

groetjes,

|Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 05-11-2004, 13:07   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi,

Eigenlijk kan ik mij helemaal aansluiten bij wat Letty al schreef

Daarnaast heb ik ervaring met div. teven die gestereliseerd werden binnen andere rassen. En ik kan er niets negatiefs over zeggen!

Eerder alleen wat positieve dingen!

* Sommige teven die voorheen last hadden van een schommelende hormoonspiegel (en meerdere keren per jaar loops werden), werden een stuk stabieler.

* De "eeuwige weglopertjes" onder hen, hadden daar na verloop van tijd helemaal geen behoefte meer aan.

*Bij de gestereliseerde teven die ik ken, zijn inderdaad ook nooit mammatumoren geconstateerd.

Slechts enkele teven reageerden er op met wat dikker worden. Maar net als bij mensen, geldt voor honden ook als ze door wat voor oorzaak dikker worden: pas hun voer (hoeveelheid en/of samenstelling) aan en geef ze wat meer beweging!!

Maar wat dat betreft zal Laska daar bij jou met al die sportieve activiteiten
weinig last van krijgen!!

Verder zit je, zoals Letty al zei, nooit meer met het continu opletten en gedonder van vreemde (plassende) reuen in je tuin tijdens de loopsheid.
En kan je ook veel makkelijker er in de toekomst zelf nog een reu bijnemen Mits je dat wat zou lijken natruurlijk!

Kortom als mensen geen fok aspiraties met hun teef hebben, vind ik sterelisatie een prima optie!

Groetjes
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 18:16   #12
ConnyTimber
Junior Member
 
Join Date: Mar 2006
Location: Almere
Posts: 42
Default Gedrag van teefje na castratie

Ik heb op het Forum gekeken wat er allemaal over loopsheid is geschreven. Daar las ik dat jullie van mening zijn dat het prima is om een teefje (tussen de 2 loopsheden in) te laten castreren als je toch niet van plan bent om een nestje te krijgen en dat het vaak de kans op bepaalde soorten van kanker vermindert (had de dierenarts ook verteld).
De hondengedragsdeskundige zegt dat hij van mening is om het toch niet te doen omdat teefjes vaak wat kattiger (bitcherig) worden na een castratie.
Wat is jullie mening/ervaring hierover/hiermee?
Timber is pas 7 maanden dus als ik het zo lees duurt het nog wel even maar ik wil me wel goed oriënteren.
Alvast bedankt!
Groetjes,
Conny
ConnyTimber jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 19:44   #13
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ons teefje Jody, was een allemansvriend, nadat ze een nestje pups had gekregen werd het een bitch, tegen vreemde die bij ons het erf betraden. Ook tegen andere teven was het een dominante tante. Als je een teef laat helpen, kan het twee kanten op gaan, of ze wordt zachter of dominanter (zeiden ze tegen mij). Omdat ze al zo dominant was en een grote beschermingsdrang had t.o.v. ons gezin, hoopte ik dat ze 'zachter' werd. Helaas, het heeft niets geholpen, haar karakter is hetzelfde gebleven, misschien nog wel iets feller.
Uiteindelijk hebben wij een nieuwe baas zonder kinderen voor haar gezocht en woont ze nu in Tsjechie. Voor ons en onze kinderen was het een schat. Maar voor andere.....
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 20:10   #14
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

hallo allemaal,

Ook ik kan zeggen, dat teven na hun 2e levensjaar en zeker na een nest, niet zo lief meer zijn als dat ze voor die tijd waren.

Hoe ze worden na een castratie weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee omdat ik, zonder medische indicatie, teven niet laat castreren alhoewel de tendens evenals voor reuen erg groot is.

Inderdaad blijkt, dat castratie op latere leeftijd, met name baarmoederkanker en kanker aan de melkpakketten, kan voorkomen.

Als teven een nestje hebben gehad, denken ze misschien, dat ze in rangorde gestegen zijn omdat in de vrije natuur natuurlijk alleen de Alpha teef gedekt wordt. Dat kunstje halen ze dus dan ook uit en gaan tegen alles in wat voor hun belangrijk kan zijn. Dus andere teven en zoals Stefanie schrijft, ook verhoogd territoriumgedrag vertonen.

Ik weet niet wat ik zou doen als ik alleen een teefje had voor plezier. Uiteindelijk zijn onze nepwolfjes maar 1x per jaar loops.

groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 20:53   #15
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Heb ik niet ook hier ergens gelezen of heb jij me dat verteld Letty? dat je ook met hormoon-medicatie of iets dergelijks kan uittesten of het gedrag daadwerkelijk verbetert, voordat je tot 'echte' castratie of sterallisatie overgaat?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 21:59   #16
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Patty,

Dat klopt. maar het geldt bij mijn weten alleen voor reuen.

Voordat iemand er toe besluit om bij een reu een castratie te laten doen, is het aan te raden om eerst een chemische castratie toe te passen.

Dit houdt in, dat de reu een injectie krijgt waardoor bepaalde hormonen op een lager pitje komen te staan en daardoor kan het karakter ook veranderen.

Helaas geldt dit niet voor alle reuen. Sommige worden er heel sloom van, en bij weer anderen helpt het helemaal niet.

Zo'n injectie helpt ongeveer een half jaar. Is er in het gdrag niets of nauwelijks iets verbeterd, dan hoef je ook niet te besluiten om een definitieve castratie toe te passen want dan helpt het toch niet.

Ik moet er wel bij zeggen, dat zo'n castratie voornamelijk wordt toegepast bij erge dominante reuen en die dus ook eigenlijk niet te hanteren zijn.

Nochmaals is er geen verbetering geconstateerd dan hoeft je eigenlijk niet over te gaan op een gewone castratie want dan zit het niet in de ballen maar tussen de oren, en helpt het dus niets.

Sommige reuen hebben nog al last van sperma verlies wat sommige mensen ook erg vies vinden. Dan kan met een chemische castratie ook gekeken worden of dat verminderd en kan het een optie zijn alhoewel er daar ook andere (homeopatische) middelen voor zijn om dat te verminderen.

Ondanks dat ik diverse reuen in huis heb, heb ik daar bijna geen last van.

Dus voor teven weet ik niet of daar ook een chemische weg voor te vinden is. Ik zal het eens navragen bij mijn dierenarts.

Groetjes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 22:08   #17
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

De anti-loopsheidsinjecties = progesteron hormoon (prik-pil)

Kan overigens bij langdurig gebruik de oorzaak worden van een suikerziekteachtig beeld bij de hond( Teef). Is dus inderdaad eigelijk alleen geschikt voor een éénmalige test, maar dit zal jouw dierenarts ongetwijfeld weten en dus ook niet langdurig adviseren. Weet jij het nu in iedergeval ook

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 22:21   #18
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Ja bert, die Anti loopsheid prik, daarvan ben ik mee op de hoogte en stel je dus ook de loopsheid mee uit maar of dit in hetzelfde beeld staat als de chemische castratie voor reuen om het gedrag naar andere honden in te dammen, weet ik niet.

Er spelen bij teven natuurlijk andere hormonale invloeden mee en inderdaad is zo'n anti loopsheid prik niet echt aan te raden vooral niet voor honden die gebruikt worden of zullen gebruikt worden voor de fokkerij.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 22:53   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi letty,

Ik heb het niet zeker maar ik dacht dat progesteron bij de teef het 'rusthormoon' is, wat ervoor zorgt dat de teef tijdens de dracht rustig wordt, of dat het vergelijkbaar is met de chem. castratie bij een reu weet ik ook niet.


Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 23:56   #20
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Bert, we vragen het gewoon na bij de dierenarts,

Slaap ze,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org