Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-03-2005, 17:52   #1
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default vraagjes

hallo
graag zou ik willen weten hoe oud de tsw is als ze haar eerste loopsheid moet krijgen en duurt dat dan 4 weken.
gaya is nu 16 maanden oud en nog steeds niet loops nu zit ik daar niet op te wachten maar ik moet allert blijven daar wij een reu in huis hebben vandaar. Wat het bijten betreft wordt ze steeds erger je kan haar echt niet aanhalen en knuffelen zoals bij mijn andere honden ze bijt je konstant wel uit genegenheid of misschien wel onderdanigheid naar ons toe want ze doet het ook bij de reu heel erg maar ik kan je wel vertellen dat het verrekt zeer doet en krijgt daardoor niet zo goede band als met de rest als ik met haar buiten loopt dan zijn we dikke maatjes het liefst moet ik dan een steentje weg schoppen dan gaat ze er achteraan.
is er iemand die mij raad kan geven wat betreft dat bijten en is het bij jullie ook zo dat je ze geen moment alleen kan laten of ze sloopt de boel zelfs als ik even naar de toilet moet dan gaan alle deuren open en praat ik tegen haar om haar aandacht vast te houden mijn man en ik lossen elkaar af in huis zodat een ieder zijn werk of hobby kan uitvoeren. want door de weeks werken wij en als we thuis zijn willen we de honden zoveel mogelijk bij ons hebben raad gevraagd aub
groetjes wilma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2005, 22:19   #2
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi Wilma,

De meeste wolfhonden worden maar 1 x per jaar loops. Bovendien is hun eerste loopsheid over het algemeen ook veel later dan bij andere honden. Bij de meeste honden is dit ook pas na 16 mnd. (Onze Chezka werd bv pas met 23 mnd de eerst keer loops)

Daarnaast is ook de duur van de loopsheid en het moment waarop ze vruchtbaar zijn anders dan bij andere hondenrassen. Hun loopsheid kan bv vaak ook veel langer duren!

Het enthousiaste bijterige/happerige gedrag komt ook bij veel wolfhonden voor. Een favoriet spelletje van veel wolfhonden (ook van de mijne ) is bv al rennend in het voorbijgaan in de billen van een andere hond happen.

Er is voor mij ook een verschil in het pijnlijk happen/bijten/knauwen in je handen of het hele minieme zachte beetjes geven (zo iets als vlooien, nitten etc)
Het enthousiaste hardere happen/bijten (ook tijdens spelen) hebben we onze honden vanaf pup al verboden door hard "au" of "nee" te zeggen en de hond vervlg een speeltje te geven en verder te negeren als ze door wilden gaan met in mij te bijten.
De kleine zachte (nauwelijks voelbare) beetjes als ze lekker bij je liggen, hebben we altijd kunnen reguleren met alleen het woord "zachtjes"

Je vraagt om raad, en ik wil je best helpen. Maar het is zo moeilijk om raad te geven voor de hond van een ander (als je de andere en zijn hond niet kent en niet weet hoe ze met elkaar omgaan)
Daarom kan ik wat dit betreft ook alleen maar voor mij zelf praten.

Persoonlijk sta ik bij mijn honden nooit gedrag toe wat ik niet wens of onprettig vind. En dat houdt niet in dat ik dan maar continu commando's loop te geven hoor!
Het is een keer nee en voor de rest het positieve gedrag belonen (direct als ze bv niet meer bijten). Maar vnl negeer ik alle negatieve zaken en beloon alleen de positieve. Een van mijn honedn kan soms heel opgewonden gaan rond springen en blaffen, het enige wat ik op zo'n moment doe is hem aanlijnen een tijdje in huis met mij mee laten lopen (terwijl ik hem totaal negeer) Pas als hij zich weer normaal gedraagt (in mijn ogen dan ) zal ik hem dan aandacht geven en begroeten.

Maar nogmaals, je hebt hiet weinig aan want ik praat vanuit mijn situatie, vanuit mijn opvoedingsmethoden en mijn relatie met mijn honden.
Voor jou zou het veel handiger zijn om een keer om advies op je hondenschool en/of een gedragstherapeut te vragen. Die kunnen je ook tips "op maat" voor jouw situatie geven.

Nog even over het knuffelen, de ene hond vind dit ook lekkerder dan de andere hoor! een van mijn tsjechen kan er niet genoeg van krijgen en de ander vindt het veel lekkerder om gewoon uren aan mijn voeten te liggen als ik zit te compen. En ik heb met beide honden een goed band hoor! Dus voel je zelf beslist niet rot en/of schuldig als je hond niet lekker met je wil knuffelen. De jouwe speelt blijkbaar liever met je

Jonge honden, en zeker veel wolfhonden zijn geweldige slopers! Maar na mate ze ouder worden neemt dat gelukkig weer af. En ook hierbij geldt weer dat niet iedere hond daarin het zelfde is. (Mijn ene was een ongelooflijke sloper en de andere niet.) Maar nu kan ik ze gelukkig allebei los door het huis laten lopen
Maar als ik de deur uitga, zet ik ze voor de zekerheid wel in een bench hoor!

Tips die ik je kan geven zijn:
geef haar de kans niet om je eigen spullen te slopen (zet haar in een bench als je haar niet in de gaten kunt houden), daardoor voorkom je ook dat je steeds negatief op haar reageert.
Geef haar wat speeltjes en zooi die ze mag slopen vlak voordat je de kamer uitgaat (tennisballen, lege dozen, wc rolletjes, oude lappen etc)
en prijs haar zodra ze met die spullen aan de gang gaat ipv je huisraad

En verder hoop ik dat je in jouw buurt een hondenschool of gedragstherapeut kunt vinden die je wat praktische tips voor jouw situatie kan geven. Mocht je wat dat betreft ook adressen/tips willen hebben, geef dan even een seintje.

Sterkte en succes!

groetjes,
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 30-03-2005, 21:16   #3
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default

Hoi wilma,wij hebben Grace van Goverwelle,een zusje van Gaya.
Bijten doet ook Grace,alleen doet ze dit uit genegenheid en doet ze het ook niet hard.
Het slopen daarintegen doet Grace ook met volle overtuiging,hier is maar 1 remedie tegen "DE BENCH" anders kun je de hele dag dingen opruimen die madam overhoop getrokken heeft,maar ondanks al deze dingen is het een hondje dat onze harten veroverd heeft ,samen met de rest van de roedel.
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 01-04-2005, 19:28   #4
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hallo Wilma
Ik wilde even reageren op jou vraag over de loopsheid van jou hond.
Mijn tsjech Fayla v. Goverwelle is ook 16 maanden, ze is ook nog nooit
loops geweest. Nu heb ik dat aan een andere fokker gevraagd , en die zei dat in mijn geval het wel eens zou kuunen liggen aan het feit dat mijn andere teef (die ouder is) best wel dominant is tegen Fayla, en dat dat de loopsheid onderdrukt. Misschien is dat bij jou ook wel het geval??

Groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 01-04-2005, 20:15   #5
wolfwilma
Junior Member
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 23
Default

Quote:
Originally Posted by stefanie
Hallo Wilma
Ik wilde even reageren op jou vraag over de loopsheid van jou hond.
Mijn tsjech Fayla v. Goverwelle is ook 16 maanden, ze is ook nog nooit
loops geweest. Nu heb ik dat aan een andere fokker gevraagd , en die zei dat in mijn geval het wel eens zou kuunen liggen aan het feit dat mijn andere teef (die ouder is) best wel dominant is tegen Fayla, en dat dat de loopsheid onderdrukt. Misschien is dat bij jou ook wel het geval??

Groetjes van Stefanie
hallo stefanie
wij hebben inderdaad een dominante teefje een jack russel ze is iets ouder dan gaya maar ze is alleen dominant als gaya niet naar mij wil luisteren dan bemoeit zij zich ermee en voor de rest spelen ze altijd samen. zoals ik al eerder hebt gelezen kan het nog een tijdje duren dus we wachten het maar af. in iever geval bedankt voor de reacties
groetjes wilma
wolfwilma jest offline   Reply With Quote
Old 04-04-2005, 18:31   #6
flora
Junior Member
 
Join Date: Aug 2003
Location: den bommel
Posts: 59
Send a message via MSN to flora
Default

hallo allemaal!!
leuk stefanie dat je nu ook eindelijk email hebt!!!
mijn andere teef is ook dominant en mijn tsjech werd met 8 maanden loops, dus hoe dat dan weer zit??
maar ayla is nog steeds niet loops, ben benieuwd hoe lang het nog gaat duren.
nog bedankt voor de kaartjes stefanie. mijn email adres is [email protected], dus als je me een mailtje stuurt dan heb ik ook gelijk jouw adres.

groetjes flora
flora jest offline   Reply With Quote
Old 06-04-2005, 14:08   #7
willy-andre
Junior Member
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1
Default bijten ...

Hallo Wilma,

Wij hebben een zusje van Gaya, Grande Fiero, zij is loops geweest in december en dat duurde zo'n vier weken. We merkten het overigens nauwelijks want ze is heel schoon op zichzelf. Onze andere Tjech is nu 23 maanden en nog niet loops geweest.
Ook Fiero sloopt en graaft vooral als je even niet oplet maar ze doet dit vooral als ze geen aandacht krijgt of uit verveling, praten helpt bij ons ook en iets om op te kauwen, wij streven ernaar ze zo min mogelijk in de kennel te doen, we hebben wel een groot buitenkennel met binnenhok maar dat is alleen maar als ze niet mee kunnen en ook daar geven wij ze voldoende kauwmateriaal.

Het bijten is bij Fiero niet zo'n probleem ze doet het wel, maar 'zachtjes' nu, het hielp bij ons door gewoon als ze liefdevol bijt waarschuwend (vooral niet boos want ze doen het om genegenheid te tonen) zachtjes te zeggen.

Nog een tip is het boekje kalmerende signalen van Turid Regas.

Casa Lupo Willy
willy-andre jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org