Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-03-2007, 16:21   #1
Ethel_Onnis
Junior Member
 
Ethel_Onnis's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Porte - Turin
Posts: 185
Default Wel of niet sterreliseren?

Hallo beste forum bezoekers.
We staan voor een groot dillema en willen graag dat ook u uw licht laat schijnen over ons vraagstuk. We zijn zoals jullie misschien nog wel weten de baasjes van Wolf (kruising tussen een Duitse Herder en Saarloos) en Mara (raszuivere tjechoslowaakse wolfhond) en geen van beiden zijn geholpen. Wij zien het echter niet zitten een nestje te krijgen, daar hebben wij geen tijd en ruimte voor. Voor dat Mara loops word willen we actie ondernemen maar wie van de twee is de klos?
We hebben ons vraagstuk aan de dierenarts voorgelegd maar ook hij weet niet goed waar we het beste aan doen.
Mara is (misschien weten jullie dat nog wel) een probleem hond. Ze is zwaar getraumatiseerd en dult absoluut geen andere honden. Hoewel het in de maanden dat ze onder onze hoede is al een stuk beter gaat en ze sommige honden per godsgratie laat ruiken (wel met haar neuskapje op) is ze nog steeds erg agressief. Als Mara geholpen zou worden zouden de mannelijke hormonen haar in dit gedrag geen goed doen! Wolf is een zeer zachtaardige hond, het verbaast ons dan ook dat hij wel de baas is over Mara en omdat zijn rustige karakter een goede invloed heeft op haar zijn we blij dat Wolf in rangorde de boventoon voert. Maar hoe zal het worden als hij geholpen wordt?
Voor Mara zou het goed zijn, zo zegt de dierenarts als zij geholpen word met het oog op baarmoederhals kanker. Maar hoeveel is daar onder de wolfhonden van bekent, wij weten dat niet! Is de wolfhond het ras ernaar dat snel kans maakt op deze kwaal? Graag zouden wij dit van jullie willen weten.
We wachten vol spanning jullie reactie af.
Groetjes, Esther en paul en een stevige poot van Wolf en Mara.
Ethel_Onnis jest offline   Reply With Quote
Old 19-03-2007, 16:38   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo Esther en Paul,

Poeh...dat is nooit een makkelijke keuze!
Wij hebben een TW reu (Jourdy) en sinds kort een Hollandse herder teef (Nikki).
Nikki werd twee dagen nadat ze bij ons in huis was loops
We hebben de twee toen dik drie weken uit elkaar moeten houden en na deze periode een loopse teef te hebben meegemaakt, hebben wij besloten Nikki te laten steriliseren.
O.a. vanwege de volgende redenen:
- Jourdy is pas 16 maanden, vinden we te jong.
- Nikki is vier en half jaar, dus qua leeftijd kan het.
- Behalve een frustie Jourdy, werden we ook gek van andere reuen die Nikki belaagde tijdens het wandelen.
- Het zou inderdaad m.b.t. baarmoeder-kanker, kans op schijnzwangerschap, etc. beter kunnen zijn voor Nikki
- En uiteraard hebben wij ook geen behoefte aan puppies.

Wat gedrag betreft...wij hebben begrepen, dat er altijd een gedragsverandering zal plaatsvinden, maar dat er eigenlijk geen peil op te trekken is, of het ten goede of ten slechte veranderd.
Misschien kunnen andere forum-leden daar wat meer over zeggen?

Ik weet niet of jullie hier al wat aan hebben, in ieder geval alvast succes met jullie besluit en de daarop volgende operatie!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 19-03-2007, 18:46   #3
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Esther,

Het is zo dat de ingreep voor een reu minder complex is dan voor een teef qua operatie. Mijn vriendin is dierenarts en zegt altijd dat ze haar voorkeur naar een reu uitgaat om te laten castreren dan naar een teef, puur gezien de intensiteit van de operatie en de moeilijkheid. (zelfde is bij mensen, voor de vrouw is de ingreep groter dan voor de man)

En over de baarmoederhalskanker dat heeft niets met een wolfhond te maken, dit kan bij iedere hond/kat/fret/mens enz. voorkomen. Je moet er niet vanuit gaan dat ze baarmoederhalskanker gaat krijgen.

Ik wens je succes in de voor en nadelen afwegen! Het is even geen makkelijke keuze.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 19-03-2007, 19:42   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Esther en Paul,

Zoals jullie het hierboven hebben beschreven en je bekijkt de honden apart, zou ik nog eens goed nadenken of een ingreep wel een optie is. Voor beide honden:

Wolf: Rustige, zelfverzekerde betrouwbare hond. Waarom bij zo'n hond het risico op gedrags verandering nemen. Zoals hierboven beschreven het kan twee kanten op!

Mara: Een grote groep teven word na castratie "chagrijniger" m.n. naar andere honden/teven. Dus als Mara al niet makkelijk is met andere honden geld ook hier, waarom het risico nemen op gedragsverandering. Wat in dit geval ook al aanwezig, negatief gedrag kan versterken.

Jullie kunnen ook overleggen met je dierenarts om i.p.v. castratie voor sterilisatie te kiezen. Bij sterilisatie blijft de hormoon huishouding gelijk en zal er geen gedrags verandering plaatsvinden. (Vraag dit nog wel even goed na bij je dierenarts!!)

Beide honden intact laten, en één keer per jaar één van de twee, twee weken naar een pension (vrienden,kennissen, forumleden ) brengen is ook een mogelijkheid. En misschien niet eens zo'n slechte.

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben,

Succes met de beslissing!!

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 20-03-2007, 11:41   #5
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

Hoi ,
Bij het eerste bezoek aan mijn dierenarts voor de inentingen van Chinook werd mij dat ook al voorgelegd. Het steraliseren voor de eerste loopsheid zou 100% bmhkanker voorkomen. De eerste indruk was dat het voor goed voor haar inkomen was want een steralisatie kost een hoop geld. En dat bovenop de inentingen van het eerste jaar enz... Een van de nadelen , waar ik nogal van schrok, was een eventuele incontinentie waarvoor natuurlijk wel weer medicijnen zijn.Mijn reu van 8 is wel gecastreerd omdat hij last had van ontstekingen.(en dat is echt smerig...), en de behandelingen zijn niet erg prettig, dus dat was een noodzakelijk kwaad. Ik wacht ook maar af , misschien overwint de ergernis van de 3 weken het. Verder over wat ik eerder geschreven heb over de plekken onder haar oksel: ik smeer haar in met Viatop en het wordt iets minder. Hopelijk verdwijnt dit ongemerkt. groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 20-03-2007, 12:58   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Er is nog iets om bij stil te staan alhoewel niet iedereen daarvan overtuigd is.

Als je op jonge leeftijd laat steraliseren of castreren kan dat de groei naar volwassenheid ook beinvloeden.

Mijn overtuiging is, dat als er geen direkte noodzaak aanwezig is, laat alles dan zitten waar het zit. Het zit er ook niet voor niets.

Al Duitse Herder mijn teven behalen een respectabele leeftijd zonder operaties. Helaas heb ik voor 14 dagen geleden er een in moeten laten slapen van ruim 14,5 jaar en nooit geen last gehad met baarmoeder problemen.

Denk er goed over na, iets terug draaien kan je niet maar je zit wel eventueel met andere (gedrags)-problemen.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 20-03-2007, 14:34   #7
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Wij zouden ervoor gaan om haar toch te laten steriliseren. Je geeft aan dat Wolf een heerlijk en rustig karakter heeft, dus die zou ik niet laten helpen, want dan heb je kans dat zijn karakter verandert. Maar Mara daar in tegen is erg truttig om het maar zo te noemen. Alle keren dat ze dus loops moet worden, loops is en loops is geweest zal ze lekker ruiken voor andere honden en die zullen dan aan haar willen ruiken. Iets wat ze pertinent niet wil. Tevens heb je kans dat ze schijndrachtig wordt, ook dan ruikt ze lekker voor andere honden en zullen ze wederom weer willen ruiken.

Wij persoonlijk zijn er niet voor om een hond tijdelijk uit huis te plaatsen ivm loopsheden etc. Onze Tuscani is ook geholpen en heeft gewoon een heerlijk karakter en Tuff heeft nooit meer intresse om haar onder de staart te willen ruiken, iets waarvan zij ook niet gecharmeerd was.

Denk er gewoon nog een keer heel goed overna wat je doet, want zoals al eerder gezegd is je kan het niet meer terug draaien. Veel succes
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2007, 18:09   #8
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Esther & Paul,

Al wat 'wijzer' geworden inmiddels?

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 00:00   #9
Ethel_Onnis
Junior Member
 
Ethel_Onnis's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Porte - Turin
Posts: 185
Default

Beste allemaal,

Inderdaad we zijn wijzer geworden! We hebben door de tijd heen geleerd dat je bij twijfel niet moet inhalen. En de twijfel is gebleven ook na al jullie goede raad/adviezen.
Tot nu toe is er niets veranderd bij onze honden, Wolf heeft nog zijn mannelijkheid en Mara is nu loops. We kunnen niets anders zeggen dat dat het fantastisch gaat tussen die twee.
Tuurlijk probeerd Wolf wel maar Mara geeft duidelijk te kennen dat ze absoluut niet wil en daar heeft Wolf vrede mee.
Kortom, eind goed, al goed! We zijn blij dat het is zoals het is!
Desondanks wel allemaal bedankt voor alle goede raad en lieve woorden!

Groetjes, Esther en paul
Ethel_Onnis jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 00:14   #10
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by esther&paul
Wolf heeft nog zijn mannelijkheid en Mara is nu loops. We kunnen niets anders zeggen dat dat het fantastisch gaat tussen die twee.
Tuurlijk probeerd Wolf wel maar Mara geeft duidelijk te kennen dat ze absoluut niet wil en daar heeft Wolf vrede mee.
Kortom, eind goed, al goed! We zijn blij dat het is zoals het is!
Heel fijn dat het nu nog goed gaat, nu Mara hem afwijst.
Maar wees HEEL alert op het gedrag van je honden!!

Want je kunt er zeker van zijn, dat er dadelijk een moment komt, dat Mara juist heel graag op zijn avanches wil ingaan!!
En als je niet zit te wachten op een nestje mixjes, wordt het heel lastig om ze uit elkaar te houden!
Ik spreek uit ervaring hoor! En dan heb ik het nog niet eens over het "gehuil" dat ze kunnen produceren als jij ze als eigenaar uit elkaar houdt!

Succes en sterkte!
mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 00:31   #11
Ethel_Onnis
Junior Member
 
Ethel_Onnis's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Porte - Turin
Posts: 185
Default

Thanks.
We zullen scherp en alert blijven!!
Mara heeft in haar leven nooit behoefte gehad tijdens haar loopsheid. Maar ze heeft in andere opzichten ook een zwak voor Wolf dus we zijn en blijven op onze hoede. We kunnen ze hier in huis wel uit elkaar houden, als het echt bar en boos wordt.

Groetjes Esther en Paul
Ethel_Onnis jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 10:00   #12
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Laat over een paar weekjes nog even weten hoe het gegaan is!

Nikki gaat volgende week 'onder het mes', we hopen natuurlijk dat alles goed gaat en dat o.a. daarna haar constante hongergevoel wat afneemt.

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 11:02   #13
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Tuscani heeft nog steeds eetlust voor 10. Maar na de sterilisatie ziet ze er echt top uit, prachtige vacht, goed op gewicht, ze neigt zelfs naar te dik worden
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 11:19   #14
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Ik verwacht dat haar eetlust daarna ook niet zal veranderen, maar we hopen dat ze dan minder 'idioot' gaat doen, zodra ze het idee heeft dat er wat te halen valt

Ze reageert steeds beter op commando 'zit' en 'blijf' als ze daadwerkelijk eten krijgt...hopen dat na de sterilisatie het rondjes draaien helemaal gaat afnemen.

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 21:09   #15
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Esther en Paul.

Er wordt dus wel zo gemakkelijk gedacht over een castratie of steralisatie maar er kleven wel duidelijk nadelen aan vast.

Mocht ik zelf voor de keuze komen te staan, dan zou ik persoonlijk voor een castratie van een teef kiezen. Niet alleen voor het feit, dat er een verminderd risico is voor baarmoeder(hals)kanker en mammatumoren maar tevens omdat het bij een teef niet zichtbaar is.

Een reu zonder ballen kan dus ook in de omgeving een heel ander patroon gaan vertonen met name de geurafscheiding om te markeren. Sommige andere reuen in je omgeving gaan dan toch anders op hem reageren.

Ten twee is de kans om op latere leeftijd prostaatkanker te krijgen veel meer aanwezig dan bij geen castratie. En omdat jullie reu rustig en standvastig is, zou ik het daarom ook maar zo laten. Maar ook bij hem zou een karakterverandering mogelijk zijn en dan meestal in negatieve vorm. Er wordt bijna altijd aangenomen, dat een reu dan rustiger en/of handelbaarder wordt maar ook het omgekeerde komt zeker voor.

Of een teef na een castratie per definitie er chagrijniger van zal worden, daar ben ik niet zo van overtuigd. Er zijn ook legio teven, die er qua karakter op vooruit gaan.

En net wat Mijke al schreef, nu laat jullie teef het niet toe om gedekt te worden en snauwt ze van zich af maar er komen een paar dagen, dat ze het zelf uitlokt en het ook toelaat, dus wees op je hoede.

Ik wens jullie veel succes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 22:09   #16
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Bij al deze reactie's mis ik er toch eentje, dus dan zal ik deze toevoegen.
Mijn eerste hond was een teef endie was echt heel dominant.
Na 2,5 jaar kwam er een reu bij, en toen mijn reu rijp was voor de daad heeft hij het wel eens geprobeerd bij de teef, maar hij stond gewoon te laag in rang.
Ik heb er nooit iets aan of tegen gedaan, ze hebben het zelf opgelost.
Nu gaat het meestal niet zo natuurlijk, maar dit zal vaker voorkomen dan je denkt.
Zeker als je een dominante teef hebt en de teef er eerder was dan de reu.

Tot zover mijn toevoeging :-)

Gr Ron
Ron jest offline   Reply With Quote
Old 27-04-2007, 22:49   #17
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Dat is toch wel een uitzonderlijke situatie geweest Ron,

Ik heb een ander verhaal.

Mijn roedelteef van destijds een zeer dominante DH teef was in de laatste dekrijpe dagen.

Ik had toen een jonge reu, die eigenlijk verkocht zou worden naar Kreta of daar in de omgeving en ik dacht zo bij mijzelf. Ik wil toch kijken wat deze reu kan brengen.

Bloedlijntechnisch was er niets aan de hand dus mochten ze hun gang gaan.

In eerste instantie wilde de teef niet, net zoals jij beschrijft. Ze was ook dominant over hem. Maar dat zinde mijnheer dus duidelijk niet en daarbij moet je even bedenken, dat hij net 14 maanden was. Eigenlijk te jong om te dekken in DH kringen maar mij ging het om wat hij zou kunnen brengen.

Na wat toenaderingspogingen en een paar pogingen om te dekken, waarbij de teef hem duidelijk waarschuwde om het niet te doen, werd hij het zat. Zij kwam op een zeker moment ergens uit een bepaalde richting en hij ving haar op, schudde haar een paar keer in de nek en sprong erop. Er was verder geen verzet meer van haar kant en er is toen een nestje geboren van 4 mooie en gezonde pups zonder enige complicaties.

Uiteindelijk is hij niet verkocht en heb ik hem een aantal keren kunnen gebruiken als dekreu.

Dus zo kan het dus ook gaan zonder overigens afbreuk te doen aan jouw verhaal.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 30-04-2007, 21:53   #18
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Hoor iedereen altijd maar over die gedragsveranderingen,maar heb het zelf eigenlijk nog nooit meegemaakt bij SWH 's.Zowel reuen blijven hetzelfde als de teven.Meeste trouwens wel geholpen als ze al echt volwassen zijn.
Weet van SWH reuen dat ze vaak op latere leeftijd last van hun anaalkliertumoren krijgen en dan alsnog geholpen moeten worden.Denk dus dat ik in dit geval voor de reu zou gaan.
Zou trouwens nooit op de honden vertrouwen als teef loops is.Je kan al die tijd denken dat het niet gebeurd en ineens zitten ze op elkaar.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 01-05-2007, 08:18   #19
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

He die Christa!

Leuk dat je ook weer aanwezig bent!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org