Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-06-2007, 20:12   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Water-Rescue training

Met Chezka ben ik begonnen aan een Water-Rescue training.

En dat is soms dus echt “lache” en ook goed voor je frustratie tolerantie als je dit met een TsW gaat doen.

Chezka was al helemaal speedy ( ze is gek op zwemmen) voordat ze moest beginnen met het apporteren van een dummy uit het water. Op het moment dat ze het commando kreeg schoot ze als een speer het water in. Daarna zwom ze met een noodgang langs de dummy en de instructeurs naar het open water.. om vervolgens op haar gemak eens een giga eind te gaan zwemmen!
(Ik heb het maar even genegeerd, en haar niet teruggeroepen. Want op dat moment had ze zeker niet geluisterd en had ze alleen ontdekt dat negeren zo’n commando betekent dat je voortaan eens lekker vrij kunt gaan zwemmen!)

Ik kreeg al visioenen dat de dame zich de hele dag verder als een “debiele clown” zou gaan gedragen.
Maar gelukkig vond ze het varen in de sloep van de reddingsmaatschappij weer helemaal toppie en was ze weer helemaal alert op wat er ging gebeuren!!



Daarom was het (al varende) uit de boot naar een drenkeling springen gelukkig ook helemaal geen probleem voor haar:

En ook het slepen van de drenkeling deed ze prima:



Ze bleef de drenkeling zelfs al zwemmende keurig begeleiden totdat hij helemaal op de kant stond!

Afijn ik heb hier zelf ook weer van geleerd!
Deze hond die zo opgefokt en speedy is voordat ze waterwerk gaat doen (en daardoor zelfs een commando negeert) , zal ik een volgende keer zeker eerst van te voren heel lang laten zwemmen. En daarna zal ik pas met opdrachten beginnen.

En door sit soort ervaringen leer ik iedere keer weer, een stukkie meer over een individuele hond. (Want deze oplossing geldt zeker niet voor alle honden! Bij andere honden werkt het van te voren lang zwemmen soms juist tegenovergesteld. Dan hebben ze juist helemaal geen drive/zin meer om opdrachten in het water uit te voeren)
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 04-06-2007, 22:08   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Wat ziet dat er leuk uit, zo actief bezig met je hond

Alleen houden die van mij niet van zwemmen,
wel pootjebaden en rennen lang het water, zodat ze toch wel helemaal nat zijn, maar ze moeten wel zand onder hun pootjes blijven voelen
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 04-06-2007, 22:37   #3
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Wat gaaaaaaaaaaaaaaaf!!!!!!
Die van mij is dol op zwemmen! Misschen wel wat voor ons om te gaan doen.
Waar doe je dat Mijke????

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 05-06-2007, 10:28   #4
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Geweldig van Chezka,Bachata is echt een kind van dr moeder want ze is eveneens gek op zwemmen en ze komt zelfs een balletje terug brengen
Angel voelt het liefst nog grond onder zijn poten.

__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 05-06-2007, 11:44   #5
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Mijke,

Onzettend leuk verslagje en erg typisch wolfhondengedrag van Chezka haha... Het zou zo Shadje kunnen zijn als ik het verhaal zo lees.

Shadow is zelf ook helemaal wild van water en tijdens wandelingen heb ik gemerkt dat de meeste tsjechen water wel leuk vinden.

Ik vroeg me af of je niet helemaal onder de krassen zit als je gered word door een hond ... dit i.v.m. de trappelende poten?

Groeten,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 05-06-2007, 19:52   #6
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Mijke,

Leuk verslag!! en foto's!

Ik heb met mijn Duitse Herders reddingshonden training gedaan inc. waterwerk. Maar dat was gericht op het opsporen van vermisten en lichamen onder water. Het water-rescue zoals jij het nu doet kende ik helemaal niet. Maar het ziet er wel lekker "stoer" uit.Zeker zo'n TSW die van een varende boot afspringt!

@ Barry: Ik draag altijd een surfpak of shorty als ik met mijn honden ga zwemmen als bescherming tegen de nagels. Zeker met twee of drie honden tegelijk. Dan zit je inderdaad zo van top tot teen onder de krassen.

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 06-06-2007, 21:54   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@ Kim: omdat ik ook Leo's heb, zit ik in een reddingshondengoep in dat wereldje (inmiddels in de kerngroep). En zij zijn zo aardig en tolerant dat ik daar ook met mijn "allochtoontje" de TsW in mag participeren

@Wilma: tot ellende van sommige nw eigenaren lijken ze wat hun "water-enthausiasme" betreft allemaal wel een beetje op hun moeder Maar daar ben ik ook als fokker ook wel een beetje mede schuldig aan Pups krijgen hier van heel jongsaf aan al te maken met: tuinslang, zwembadje en water spelletjes met beloningen. En daar zijn later niet alle nw eigenaren altijd even blij mee! Gelukkig hebben jullie er zo te zien geen problemen mee

@Barry: in het verleden heb ik zelf watertraining gegeven aan Newfy's en zat regelmatig onder de krassen Ben voor die traingen toen net als Bert van die surf pakken gaan dragen (doe ik nu nog trouwens vanwege het koud worden) en dat scheelde een giga stuk aan krassen!

Maar al doende leer je allerhande "trucs en handigheidjes" , vandaar dat ik die monsters van ons vanaf het begin (= puppy) redelijk kan "bij- sturen", en ze zo leer om voor je heen en weer te zwemmen totdat je ze in hun nek vastpakt. (zie bv mn verhaal hier van "met een tsjech op vakantie". Toen Chezka 10 wk was leerde ze al spelenderwjs op een andere manier rond en langs mensen te zwemmen)

Maarre het heeft misschien ook met intelligentie te maken hoor Want Plukje (een van mn Leo's) heeft dan waarschijnlijk niveau "randdebiel" hihihi Deze muts is nl de eerste hond sinds jaren die nog steeds kans ziet om, met haar lopmpe gdrag, mij soms krassen te bezorgen als ik geen pak aan heb!

@ Bert: Wat leuk dat jij ook waterwerk deed met je DH's! Dat soort werk wat jij noemde, wilde ik ook graag gaan doen met die muts van mij bij een offic. reddingsgroep.
Maar heb daar wat minder leuke ervaringen opgedaan... Ze waren op z'n zachts gezegd niet zo gecharmeerd van een Tsw binnen hun groep.
En aangezien het mij toch niet gaat om echte inzet en diploma's maar veel meer om leuke act. en DOE dingen met mn doggy's, ben ik het in andere richtingen gaan zoeken
En dat bevalt me tot nu toe ook prima!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 24-06-2007, 22:23   #8
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ondanks m'n wet suite had ik het vandaag toch giga koud bij de watertraining! En natuurlijk had Chezka nergens last van

Vorige week had ik Chezka voor de training al een flink stuk laten zwemmen. Daardoor was ze gelijk vanaf de eerste oefening veel geconcentreerder en veel meer geïnteresseerd in wat er van haar verwacht werd.

Ze zwom op commando netjes naar een vreemde duiker met een surfplank.


Maar ze was niet van plan om zijn dummy aan te pakken! Ze bleef wel voor hem heen en weer zwemmen (ze is gewend dat mensen haar aan haar nek vastgrijpen om ze dan naar de kant te slepen) Toen de duiker dit bleef negeren, zwom ze naar mij en sleepte mij naar de kant op de wijze zoals de gewend was.


Het wegvaren met de boot deed ze ook zonder problemen



En ook het uit de boot springen en drenkeling naar de kant brengen ging weer prima






Vandaag lag de duiker veel verder weg in het water. Het was de bedoeling dat de hond er op commando heenging, en bij de duiker de dummy met rescue can aanpakte om terug te slepen. De eigenaar/geleider moest de hond richting duiker al zwemmend volgen.

Chezka zwom eerst netjes richting duiker en draaide halverwege weer om.. Na een tweede commando (zoek en help) maakte de duiker ook een geluid. En op dat moment viel het kwartje voor de dame!
Ze ging ineens in een super versnelling naar hem toe.
En…. Zonder problemen pakte ze zijn dummy aan en sleepte deze tot op de kant!!

Om haar de eerste keer niet met extra druk in de bek te belasten, lieten we haar alleen de rescue can slepen en volgde de duiker op eigen kracht.

Later op de dag hebben we deze oefening nog een keer herhaald en… hield de duiker de rescue can vast en sleepte Chezka hem met een dummy in haar bek helemaal naar de kant!

Vandaag kreeg ze tijdens andere oefeningen ook voor het eerst over haar reddingsvest een zwemtuig met rubberringen aan (die ringen blijven tijdens het zwemmen naast haar rug drijven) aan. Ze keek de eerste keer even verbaasd achterom, maar negeerde het verder. En moeiteloos konden drenkelingen de ringen vasthouden om naar de kant gesleept te worden!

Kortom ik was vandaag giga trots op m’n slimme tjsechje die ook zichtbaar plezier in het werken had !

Het enige GIGA minpunt van vandaag was, dat ik mijn fototoestel kwijtraakte! (vandaar ook geen foto’s van deze training) GGGRRRR
M’n enige hoop is nog dat het toestel ergens in de bagage van een andere cursist terecht is gekomen. Want mn rescue doggy heeft het niet voor mij kunnen vinden!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 25-06-2007, 07:52   #9
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Weer een fantastisch verslag! Leuk om zo mee te kunnen lezen met jullie vorderingen

Hopelijk vind je de camera terug!!!

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 25-06-2007, 12:55   #10
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Onvoorstelbaar dat een Tsjech tot zo iets intelligents in staat is

Gaaf lijkt me dat om je hond zoiets te zien doen
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 25-06-2007, 18:20   #11
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Leuk om dit soort berichten te lezen!
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 25-06-2007, 18:20   #12
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Alleen dat verhaal van je camera natuurlijk niet!
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 02-07-2007, 14:05   #13
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hee Mijke, hoe is het gisteren gegaan?
Heb je je camera terug?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 06:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org