Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2006, 10:59   #1
Dominique
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 8
Default Geschikt voor africhting?

Hoi,
Ik ben Dominique woonachtig in België ,en van mijn de bezig met opvoeding, training,africhting,tentoonstelling van honden. Ik heb verscheidene dingen gelezen hier en had eigenlijk de volgende vragen.
Is deze hond geschikt voor politiewerk, of eigenlijk enkel voor territorium bewaken.
De recente foto's van de TW lijken steeds meer op die van zijn wolfse voorouders alhoewel ik bij de oude foto's kon zien dat die honden meer leken op de DH kwa uiterlijk en morfologie,klopt dit?
Naar welke kenmerken fokt een doorsnee fokker momenteel ,uiterlijk of karakter waarvoor zij ooit voor gefokt werden?
Ik weet ook uit ervaring dat wat de rasstandaard ,kwa karakter,voorschrijft bij de tegenwoordige rassen niet altijd meer van toepassing is , omdat nu eenmaal op tentoonstellingen dit niet getest kan worden, of vergis ik me wanneer ik zeg dat de TW geen werkproef dient af te leggen?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
mVg Dominique
Dominique jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 13:05   #2
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default

dominique het is doenbaar een tsjech af te richten .Ik woon ook in belgie en heb een tsjech van 14maanden nu en is stilaan aant het klaargeraken voor gehoorzaamheidsbrevet.Het is ook zo ik heb vroeger shows en ipo gedaan mer rottweilers en daarna duitse herders omdat rottweilers iets te traag waren in het pakwerk.Op een gegeven ogenblik ben ik wegens rugklachten min of meer naar de gewone gehoorzaamhied gegaan en in elk programma gespeeld men men duits herder .Men interesse in een tsjech is er gekomen nadat ik over dit ras veel heb gelezen en gaan opzoeken .Als ik 16 a 17 jaaar was heb ik in planckendael (dierentuin) vakantiewerk gedaan en heb ik met een verzorger enkele malen het onderhoud van de wolven gedaan ,die wolven zijn me ook steeds blijven boeien.Dus een goede 2,5 jaar geleden dat ik wist van de tsjechen heb ik onmiddelijk een reu besteld en nu heb ik men hobby kunnen combineren met het dier waar ik zo gepassioneerd door was.Dit is ongelooflijk en met ice-wolf(mijn tsjech) klikt het enorm goed en ga proberen zo ver mogelijk te komen in de gehoorzaamheid.LET WEL OP een tsjech is geen gewone doorsnee hond en je moet meer geduld hebben en er op positieve manier mee trainen NOOIT 10x achtereen hetzelfde doen maar stilaan opbouwen en beloneningsgericht trainen .Ik mag zeker niet klagen want mijn tsjech moet niet onderdoen voor andere honden enkel het liggen is wat slomer maar er is en blijft wolvengedragingen inzitten en het is meer dan een plezier om zulke wolfhond te hebben.groeten stephan en ice-wolf
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 14:48   #3
Dominique
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 8
Default

Hoi,

bedankt voor de antwoorden,
Hoe reageert ice op nwe dingen , dreigingen en geluiden ? is het vertrouwen nu zo tussen jullie dat hij daar niet meer op reageert?

mvg domi
Dominique jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 14:51   #4
Dominique
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 8
Default

Hoi,

Nog dit even vertellen, ik wil eigenlijk een politie hond daar ik werk(beroep) met mijn honden vandaar deze interesse. Ik heb momenteel een nieuwe diensthond nodig.
Ik ben zelf pakwerker(ringsport,politiehonden) heb enkele jaren les gegeven gehoorzaamheid en zelf wedstrijden gespeeld prgr I .

Mvg Domi
Dominique jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 16:55   #5
snow-wolf
Junior Member
 
snow-wolf's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Sint-Katelijne-Waver
Posts: 57
Send a message via ICQ to snow-wolf
Default

Ik zou hem niet echt aanraden voor politiewerk aangezien ik weet hoe het in de opleiding gaat en wat de honden moeten doormaken .Kheb 2jaar pakwerker geweest op de politieschool in antwerpen een jaar of 10-12 geleden .Ice reageert op weinig dingen maar heb daar toch veel moetten inpompen en geduld mee hebben.Zoals je zegt dat je die als politiehond zou willen zou het byzonder lang duren voor je je opleiding hebt tov andere duits of mechelaar .Indin je voor enkel speurhond zou gaan kan het je wel wat lukken en in sommige tsjechhen zit wel een beetje angst voor mensen.groetjes en als er iets is mag je gerust mailen .groetjes .
snow-wolf jest offline   Reply With Quote
Old 03-02-2006, 17:52   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hoi

Een Tsjech is net als andere werkhonden rassen "trainbaar".
Maar de aanpak/training die zij nodig hebben verschilt met die van bv een mechelaar of DH

Hier in Nederland en Belgie zijn relatief weinig TsW's met een africhtings certificaat. Hier wordt ook weinig pakwerk met ze gedaan (in de oosteuropese landen, wordt op iedere training pakwerk met ze gedaan)

In andere landen zijn er wel TsW met diverse africhtings certifikaten (speuren, rescue maar ook IPO 1 en 2) en worden zij ook wel als diensthond ingezet.
Daarnaast ken ik persoonlijk ook TsW's die heel succesvol zijn binnen TART training.

groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 21:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org