Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-05-2006, 21:03   #1
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default doggyride

Het lijkt me leuk om op mijn fietstochten mijn TsW mee te nemen in een doggyride. Heeft iemand hier ervaring mee? Mijn pup Yara is nu 4,5 maanden oud. Jong geleerd, oud gedaan... Of geldt dit niet voor een TsW....
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 04-05-2006, 09:59   #2
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default doggyride

Hallo Elise,

Welkom op het forum!
Niet eerder de tijd gehad om te reageren.
Toen Igor klein was heb ik hem in een kinderwagen meegenomen met mijn hondenuitlaatservice.
Hij was niet altijd even rustig, maar het voordeel van de kinderwagen is wel dat je tijdens het rijden hem brokjes kan geven op momenten dat hij rustig is.
Hij wist op een gegeven moment; kinderwagen in = brokjes eten!
Met een doggyride is dat wat lastiger.
Je kan het hem aanleren door de doggyride neer te zetten en Yara daarin te eten geven. Zet de doggyride goed stevig neer, zodat die niet gaat bewegen. Verder weet ik niet of Yara in de doggyride gaat bijten (slopen).
Vroeger hadden wij een houten kar voor onze hond (kruising Labrador/Mechelse Herder).
Als zij gewend is om de doggyride in te gaan, dan kan je de doggyride langzaam met de hand gaan bewegen. En zo de beweging steeds langer maken.
Zet Yara wel (in het begin) vast in de doggyride met een tuigje.
En dan aan de fiets koppelen en een kort stukje fietsen (langzaam).
Zorg dat er iemand achter fietst of loopt, zodat deze alles in de gaten houdt.
En zo kan je steeds de afstand vergroten en versnellen.
Blijf zelf rustig en kalm als Yara in paniek raakt en haal haar pas uit de doggyride als ze rustig is.
Ook eventueel gepiep of enig ander geluid negeren.
Het helpt ook als je steeds leuke dingen gaat doen, nadat ze in de doggyride is geweest. Zodat ze de doggyride gaat koppelen met eten en lekker rennen in het bos! o.i.d.
Ga zelf ook eerst fietsen met een doggyride zonder hond, zodat je weet hoe je moet fietsen met een doggyride. Want dat rijdt wel anders, dan alleen een fiets. Vooral de bochten.
Als de doggyride omslaat met hond erin, is het einde zoek.
Verder kan Yara als ze groter/ouder is ook naast de fiets lopen!
Alleen liever niet bij temperaturen boven de 20 graden Celsius.
Daar het asfalt snel erg heet wordt en de afkoeling van de hond deels door de voetzolen gaat. Laat de hond ook alleen maar draven naast de fiets en niet galoperen.

Je kan het dus wel degelijk proberen, het is echter een dure grap als er gesloopt wordt en Yara het echt helemaal niet ziet zitten. Zelf zal ik er denk ik met een Tsjech er niet aan beginnen en wachten tot die oud genoeg is om naast de fiets te lopen. (Wat je al wel op jonge leeftijd langzaamaan kan aanleren)

Succes ermee als je het gaat doen. Ben benieuwd!

Groetjes, Jolanda

P.S. Wilde hier wel graag een foto van Igor in kinderwagen bij plaatsen, maar dat lukte niet, daar het te veel tijd koste.
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 04-05-2006, 14:34   #3
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Hallo Jolanda,
dank je voor de reactie. De doggyride is bedoeld voor het eerste jaar, als ze nog niet lang naast de fiets mag en ook voor als het boven de 20 graden is. Inderdaad zal het een kostbare "grap" kunnen worden, als ze het ding gaat slopen Ik denk dat ik er nog maar eens een nachtje over ga slapen....
ELISE jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 12:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org