Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-04-2009, 21:34   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default Oogproblemen

Nog meer shocking op de ALV (naar mijn idee) was dat er zoveel oogproblemen naar voren zijn gekomen, bij de test die in frankrijk bezig is. Natuurlijk waren de geteste honden een selectie ..... maar toch......

Ik hoop dat er ook voor dit probleem PRA net als bij de hollandse schapendoes een dna marker gevonden kan worden

Je blijft lachen bij het fokken van rashonden
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 05-04-2009, 23:04   #2
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Toen ik er van hoorde heb ik meteen mijn eigen honden laten spiegelen.
Zowel Atlasz als Asmuya zijn vrij op de te onderzoeken oogafwijkingen dus dat is een grote opluchting.
Hun DNA is inmiddels ook opgeslagen en dus voor de toekomst bruikbaar voor onderzoeken.
'k Hoop dat de rasvereniging samen met ind. fokkers een constructief plan de campagne opstellen en gaan toepassen.

groet,
Marjan
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 07-04-2009, 19:29   #3
dibbes
Junior Member
 
dibbes's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: midwoud
Posts: 22
Default

Inderdaad shocking, ik dacht dat het bij de TWH vrijwel niet voorkwam maar helaas dus wel. Hopelijk dat de vereniging er werkt van maakt om het gen te localiseren en met heel veel geluk is het dan hetzelfde gen als bij de SWH zodat die daar ook profijt van hebben.

@Zarukas gefliciteerd met de uitslag
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 14:18   #4
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Even ook voor niet NVTW leden ter info:
In frankrijk is een faculteit voor diergeneeskunde in samenwerking met het Nationaal instituut voor wetenschappelijk onderzoek gestart met een onderzoek naar oogafwijkingen bij de TsW. en inmiddels zijn er diverse honden uit Nederlandse, Franse, slowaakse, Tsjechische en Hongaarse lijnen getest.

En inmiddels is dus bekend dat er binnen het TsW ras ook gevallen zijn van PRA, cataract en lensluxatie.

En ik heb er alle hoop op dat er, zoals Marjan al schreef, binnenkort door de RV in samenwerking met fokkers een constructief plan de campagne wordt opgezet t.a.v. de bestrijding van deze nare afwijkingen binnen het ras
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:45   #5
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Laat ik voorop stellen dat ik alles zal doen,
om gezonde pups te fokken.

Maar het gaat zo wel aardig in de papieren lopen,
vooral voor mensen met 2 of 3 honden,
daarom zal ik de testen ook wat verspreiden over een langere tijd.

We hebben natuurlijk de HD
dan nog de dwerg-groei,
DNA-profiel
en nu dus ook PRA

Misschien is de (financele) drempel voor fokkers,
of hondenbezitters met meerdere honden
wat lager als dit collectief geregeld kan worden ????
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 22:52   #6
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Een manier om dingen collectief te doen is bv op een clubmatch... maar volgens mij gaat hier oa. over gepraat worden tijdens het fokkersoverleg van binnenkort (trouwens voor alle leden toegankelijk heb ik te horen gekregen op de alv )

Zo hoef je bv een oogarts niet het volle pond te betalen, en een bevriende dierenarts is ook wel handig...... voor bloed prikken etc



Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Laat ik voorop stellen dat ik alles zal doen,
om gezonde pups te fokken.

Maar het gaat zo wel aardig in de papieren lopen,
vooral voor mensen met 2 of 3 honden,
daarom zal ik de testen ook wat verspreiden over een langere tijd.

We hebben natuurlijk de HD
dan nog de dwerg-groei,
DNA-profiel
en nu dus ook PRA

Misschien is de (financele) drempel voor fokkers,
of hondenbezitters met meerdere honden
wat lager als dit collectief geregeld kan worden ????
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 08-04-2009, 23:14   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Laat ik voorop stellen dat ik alles zal doen,
om gezonde pups te fokken.

Maar het gaat zo wel aardig in de papieren lopen,
vooral voor mensen met 2 of 3 honden,
daarom zal ik de testen ook wat verspreiden over een langere tijd.

We hebben natuurlijk de HD
dan nog de dwerg-groei,
DNA-profiel
en nu dus ook PRA

Misschien is de (financele) drempel voor fokkers,
of hondenbezitters met meerdere honden
wat lager als dit collectief geregeld kan worden ????
Ben het helemaal met je eens dat het behoorlijk in de papieren gaat lopen!
Maar collectieve afname en onderzoeks mogelijkheden (zoals bv de AVLS al doet, zouden idd de kosten kunnen verlagen
En zoals Judith al zei, kunnen we dat op het fokkersoverleg in mei bespreken.

Daarnaast kunnen we het dan ook evt. hebben over de richtprijs van de RV voor pups. Want in omringende landen wordt bv al meer gevraagd dan hier in Nederland (terwijl daar deze testen (nog) niet eens gedaan worden) En het lijkt mij toe dat als fokkers meer en meer dure testen gaan doen, dit ook op termijn consequenties kan hebben voor de pupprijs.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 07:45   #8
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Stefanie, wat bedoel je met
"daarom zal ik de testen ook wat verspreiden over een langere tijd."

Wat oogonderzoek betreft is het onderzoeksresultaat maar een jaar geldig, maar is dan met € 35,- ook nog niet het duurste.
Voor fokkers van de honden waar al mee gefokt is, is het belangrijke kennis, ook voor een evt. volgend nest. Maar ook voor / over hun nakomelingen en diegenen die daar mee verder willen fokken.

groet,
Marjan
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 10:13   #9
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Voor de oogziekte PRA (progressieve retina atrofie) krijg je inderdaad pas bij de oudere hond PRA vrij bij spiegelen van de ogen. Als je een jongere hond laat spiegelen dan krijg je de uitslag voorlopig vrij.
Er zijn bij een aantal rassen al dna onderzoeken mogelijk en ik begrijp dat dit ook geld voor de saarloos ? dus weer is de kans groot dat dit hetzelfde gen is als bij de tsw... dus misschien dat we mee kunnen liften op het onderzoek dat plaats heeft gevonden bij de saarloos... maar ook hiervoor zal een eventuele test dus gevalideerd moeten worden... ze moeten er zeker van zijn dat dit dezelfde genetische afwijking is.


Het voordeel van DNA-test is dat je deze test al kan laten doen voordat je met de hond gaat fokken , je zou een pup zelfs kunnen laten testen die je aan zou willen houden/schaffen om mee te fokken.

Nadeel is dat dna testen duur zijn.....

nog even in het kort wat PRA inhoud.....
Progessief: langzaam verergerend probleem
Retina: netvlies
Atrofie: het kleiner worden/minder functioneel worden

Het netvlies(dit is het stukje van het oog wat de lichtprikkels opvangt) wordt in de loop van de tijd minder functioneel, met na een periode blindheid tot gevolg. Omdat PRA vaak pas op latere lft problemen geeft krijg je tijdens spiegelen dus de uitslag voorlopig vrij. Met een DNA test kun je dus al voordat je problemen ziet maatregelen nemen om niet met een hond te fokken die PRA in ontwikkeling heeft.

Ik ben dus VOOR DNA testen omdat je dus veel eerder een probleem kunt tackelen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 10:48   #10
dibbes
Junior Member
 
dibbes's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: midwoud
Posts: 22
Default

Helaas voor de SWH is het gen nog niet bekent wat PRA veroorzaakt dus het is voor ons SWH houders belangrijk dat er bij de TWH onderzoek gedaan wordt want bij de SWH wordt er vanuit de vereniging geen onderzoek gedaan.
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 12:06   #11
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by Zarukas View Post
Stefanie, wat bedoel je met
"daarom zal ik de testen ook wat verspreiden over een langere tijd."

Wat oogonderzoek betreft is het onderzoeksresultaat maar een jaar geldig, maar is dan met € 35,- ook nog niet het duurste.
Voor fokkers van de honden waar al mee gefokt is, is het belangrijke kennis, ook voor een evt. volgend nest. Maar ook voor / over hun nakomelingen en diegenen die daar mee verder willen fokken.

groet,
Marjan
Ik bedoelde daarmee, om de kosten te spreiden.
Maar als een oogonderzoek maar 35 euro kost en maar 1 jaar geldig is,
heeft dat weinig zin, om te spreiden.
Dan zou je je hond het beste daarop kunnen testen, net voordat je hem/haar inzet voor de fok.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 12:27   #12
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

dat is jammer zeg
misschien dat deze 2 rassen gezamelijk een onderzoek kunnen initieren bij de faculteit (in nederland/frankrijk)

Ik weet dat er bij de hollandse schapendoes al wel een marker bekend is voor PRA! dus bij dit ras hoeft er geloof ik niet meer altijd gespiegeld te worden.
Er is dus nog wel hoop dat dit ook voor onze rassen gaat gebeuren.. maar ja dan moet er wel een rasvereniging zijn die mee wil werken.. en natuurlijk medewerkzame eigenaren/fokkers die hun honden willen laten testen. wat betekend dat ze misschien wel naar de faculteit moeten, een oogtest moeten ondergaan en een bloedafname.... en dat dit wat tijd vergt van alle eigenaren.
Alleen op deze manier zal een universiteit er tijd en geld in willen steken!!


Quote:
Originally Posted by dibbes View Post
Helaas voor de SWH is het gen nog niet bekent wat PRA veroorzaakt dus het is voor ons SWH houders belangrijk dat er bij de TWH onderzoek gedaan wordt want bij de SWH wordt er vanuit de vereniging geen onderzoek gedaan.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:04   #13
dibbes
Junior Member
 
dibbes's Avatar
 
Join Date: May 2008
Location: midwoud
Posts: 22
Default

Ja en daar zit een beetje het probleem. De NVSWH ontkent het pra probleem en zegt dat het sporadisch voorkomt en hierdoor zullen ze niet meewerken aan testen. De AVLS is voorstander van testen en ik denk dat de meeste leden ook wel mee willen werken aan onderzoek, maar de RV van de TWH mag geloof ik niet samenwerken met AVLS omdat de AVLS geen erkende vereniging bij de RVB is.

Maar ik hoop toch dat er iets van samenwerking kan zijn zodat het gen ondekt kan worden zodat er in de toekomst ook geen pra meer hoeft voor te komen.
dibbes jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:36   #14
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Ach die 'samenwerking' zou je kunnen verbloemen , door dit door de faculteit te laten samenvoegen tot 1 onderzoek.

En individuele mensen kunnen natuurlijk altijd hun hond laten onderzoeken, met of zonder de medewerkzaamheid van een rasvereniging.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 13:44   #15
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

http://www.schapendoes.nl/fokzaken/dnamarker.html
hier staat in iedergeval wat zinnige informatie (wel de hollandse schapendoes)
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 20:13   #16
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

over de kosten; ik heb een 9 jaar oude Saarreu, vanaf zijn tweede muv dit jaar, elk jaar gespiegeld, braaf gerontgend, braaf dwerggen dna test (zoals gsd het grootste percentage swh vrij, doemscenarios zijn gelukkig niet bewaarheid geworden) en verder de andere imho noodzakelijke test, zoals schildkliertest, controle voor oa herpes en spermaonderzoek (nadat een teef geabsorbeerd had na deking ) etc...
en ondanks dat ik dus geen levende nakomelingen en dus geen dekgekd heb gezien ben ik niet failliet... kosten van mijn hobby en testen vallen dus best mee.

Voordeel van dwergentest is dat als je natuurlijk alleen nog met vrije ouders fokt de pups ook vrij zijn, dus scheelt je dan op de lange termijn testen... en ja, imho is indien het percentage dragers laag blijkt uitsluiten van dragers niet buiten proporties of schadelijk voor foklijnen
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 20:15   #17
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Originally Posted by dibbes View Post
Ja en daar zit een beetje het probleem. De NVSWH ontkent het pra probleem en zegt dat het sporadisch voorkomt en hierdoor zullen ze niet meewerken aan testen. De AVLS is voorstander van testen en ik denk dat de meeste leden ook wel mee willen werken aan onderzoek, maar de RV van de TWH mag geloof ik niet samenwerken met AVLS omdat de AVLS geen erkende vereniging bij de RVB is.

Maar ik hoop toch dat er iets van samenwerking kan zijn zodat het gen ondekt kan worden zodat er in de toekomst ook geen pra meer hoeft voor te komen.
er word in Bochum al langere tijd (jaren) gezocht naar het gen wat verantwoordelijk is voor pra, ook bij de SWH en ook de nvswh hebben daar bloed heen gestuurd en ik geloof zelfs ogen van een overleden hond..... er word dus wel onderzocht, maar er zijn al heel wat punten in het dna uitgesloten waar ze het gen voor PRa eigenlijk wel verwacht zouden hebben.... weet eigenlijk niet wat de actuele status is, dit is info van een jaar oud!
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 20:24   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by nanouk View Post
ben ik niet failliet... kosten van mijn hobby en testen vallen dus best mee.
Ik ben zo om te zien dat er nog mensen zijn, die het als hun HOBBY kunnen zien .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 23:31   #19
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

JUIST omdat het een hobby is
en 3 honden heb
(en ik er geen inkomsten van heb)
wil ik de kosten spreiden.

En het mag gerust geld kosten,
dat kosten mij 2 kids ook.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 09-04-2009, 23:52   #20
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

was dat ook hobby dan
Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
JUIST omdat het een hobby is
dat kosten mij 2 kids ook.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 13:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org