Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-12-2008, 20:57   #21
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Maar hoe doen jullie dat dan met honden die met registratie toegelaten? Zoals ook in buitenland gebeurt?
Want met hetzelfde probleem zitten we natuurlijk ook met de Saarlozen.
Zeg zelf altijd,dat ik liever op papier zie dat er iets anders door zit,dan weet je wat.Zie exemplaren die op papier raszuiver en zelfs heel erg ingeteeld zijn en dan is het uiterlijk totaal niet zoals het zou moeten.
Dat vind ik veel groter probleem.

Gr. Christa
denk heel ver in Italië laten zitten en dan niet gebruiken .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 17:40   #22
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Toen Jindrich Jedlicka in België was voor de bonitatie, heb ik hem persoonlijk gevraagd hoe het nu zit met die hele mutara kwestie.
Hij vertelde dat de kruising eigenlijk niet gepland was en dus een soort 'ongelukje'. De eigenaar van de teef wou de pups aborteren, maar K.Hartl stelde voor om de pups geboren te laten worden en te plaatsen bij mensen met ervaring. Hij wou dat ze werden ingeschreven in een hulpregister en dat ze zouden deelnemen aan de bonitatie, shows, ea... net zoals 'gewone' TsW's. Als het ooit nodig zou blijken, zouden deze honden gebruikt kunnen worden als nieuw (vers) bloed. De reden dat de honden zorgvuldig geplaatst werden is dat er net NIET mee gefokt zou worden zonder uitdrukkelijke toestemming van en in samenspraak met overkoepelende organisaties...
Kort samengevat:
- Niét om mee te fokken
- Hulpregister
- Bonitatie, shows, enz. om een beter beeld te krijgen van de honden

Ik ben het er mee eens dat er iets mysterieus hangt rond de hele kwestie, maar ik kreeg toch een antwoord van J. Jedlicka, dus het is geen 'staatsgeheim' ofzo... Het zou inderdaad (misschien) wel beter zijn als er meer transparantie en openlijke communicatie mogelijk was omtrent het thema.

En het is ergens ook spijtig dat deze honden op gewone shows vergeleken worden met de rasstandaard van een TsW, terwijl ze dat niet zijn. Akkoord.

Ik kan alleen maar zeggen dat Jedlicka een hele goede indruk maakte op mij, als mens maar zeker als fokker. Hij kent zijn vak en weet heel goed waar hij mee bezig is. Hij is een hele gewone man die gek is van honden! Zijn honden maken deel uit van zijn gezin en hij is zeker geen fokker die fokt voor het geld. Zelf heb ik absoluut geen slecht woord te zeggen over hem. Ook hoe omging met de honden tijdens de bonitatie... chapeau!

Het zou goed zijn moesten Jedlicka en Hartl (en anderen die betrokken zijn in deze kwestie) eens hun verhaal doen over het hoe en waarom van de mutara's... Ik stond er ook heel huiverachtig tegenover, maar na de uitleg van Jedlicka had ik zoiets van 'ah zo...'. 'Vroeger' reageerde ik ook vol afgrijzen op het Engelstalig forum als het over de mutara kwestie ging. De posts zullen nog wel ergens terug te vinden zijn, voor diegenen die het willen checken

Ik kan mij vergissen, maar misschien is het allemaal niet zo erg als het lijkt? Zolang er geen (geheime) kruisingen komen met deze mutara's, blijf ik zo naief om te geloven dat Mr. Jedlicka eerlijk en oprecht was...

Ik kan mij vergissen
Laat ons hopen van niet...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 18:40   #23
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Ik kan alleen maar zeggen dat Jedlicka een hele goede indruk maakte op mij, als mens maar zeker als fokker. Hij kent zijn vak en weet heel goed waar hij mee bezig is.
Liesbeth
Gna gna gna, ik kan ook een fokker waar ik dit van denk .
Ondanks ik dondersgoed beter weet .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 19:46   #24
WAAWANYANKA
Junior Member
 
WAAWANYANKA's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Pisty
Posts: 71
Default

Hij kent zeker zijn vak hij is dan ook degene die dit ongelukje heeft toe gestaan .
En deze groep (hier op op het forum al genoemd) heeft het ongeveer 2 jaar geprobeerd geheim te houden deze zelfde groep was geschorst van keuringen en kompleet uit de club getemd,
dus eerlijk en openhartig ik heb mijn vraag tekens.

De meesten ken ik persoonlijk en met Karel hartl heb ik zelfs heel veel contact,
ik heb mij er ook voor ingezet om dhr. Hartl weer terug te krijgen in de club. Groetjes,

Peter
__________________
www.waawanyanka.cz
WAAWANYANKA jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 20:04   #25
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Ten eerste trek ik zeker niet de deskundiheid van dhr Jedlicka in twijfel!

Ten tweede is het zeker geen staatsheim, want het werd ook op diverse vergaderingen van de clubs in CZ en SK en div. forums hier besproken
Wel werd deze "per ongeluk kruising" / "reserve bestand" zoals Peter al vertelde de eerste jaren door deze groep wel geheim gehouden.

Maar deze hele kwestie is in oost europa inmiddels aan afgesloten hoofdstuk en de Mutara's zijn en worden nooit als TsW's erkend. En Dhr Hartl is inmiddels weer in de club terug. Het is dus dus ook weinig relevant om hier nu nog na zoveel jaar discussie te gaan voeren over het Mutara project.

Een heel ander verhaal is natuurlijk wat er verder in werkelijkheid met deze honden gebeurd is!
Want het enige dat bekend is dat ze naar een grote Italiaanse fokker vertrokken zijn.

Maar aangezien er in de hele hondewereld door malafide fokkers van diverse rassen gesjoemeld wordt met afstammingen (b.v andere reu opgeven dan in werkelijkheid gebruikt werd!) Is het ook geenszins helder of deze honden welof niet voor de fok ingezet werden en/of evt. nakomelingen ook weer naar andere fokkers gingen.

Alleen al om dit soort zaken overal tegen te gaan, zou iedereen er toch eigenlijk voor moeten zijn om van alle honden het DNA te laten bepalen!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 22:32   #26
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Alleen al om dit soort zaken overal tegen te gaan, zou iedereen er toch eigenlijk voor moeten zijn om van alle honden het DNA te laten bepalen!
Moet je me toch eens vertellen, is dit DNA voor alle honden dan nodig of alleen van degene waar mee gefokt word ??
Want het lijkt mij nutteloos als ik DNA laat bepalen van een bijv Nomad, als hij niet voor de fok word ingezet .
Dus hoe bedoel je ??
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 22:55   #27
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

het zou bv al handig zijn om van alle pups uit het nest DNA te laten bepalen.. dus nog voordat hij/zij naar een nieuwe eigenaar gaat..... dan weet je dus zeker dat de afstamming klopt.
dus bv chip erin, beetje bloed afnemen, beetje bloed van ouders afnemen en klaar nog voordat hij naar een nieuwe eigenaar gaat al een uitslag
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 19-12-2008, 22:59   #28
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
het zou bv al handig zijn om van alle pups uit het nest DNA te laten bepalen.. dus nog voordat hij/zij naar een nieuwe eigenaar gaat..... dan weet je dus zeker dat de afstamming klopt.
dus bv chip erin, beetje bloed afnemen, beetje bloed van ouders afnemen en klaar nog voordat hij naar een nieuwe eigenaar gaat al een uitslag
Euhhhhh denk toch niet als ik al DNA wil bepalen omdat ik de fokker niet vertrouw of ie wel/niet die reu/teef heeft gebruikt dat die zelfde fokker dan ook ff het DNA van me puppie mag/kan bepalen ???
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 19-12-2008 at 23:03.
loco jest offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 01:38   #29
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Er zijn al zowel op het Nederlandse als het Engelse forum diverse discussies over DNA gevoerd

maar hier dan mijn mening:
  • Om "sjoemelen" van fokkers te voorkomen lijkt het mij zinvol als er per land een aantal gecertificeerde DA's zijn (net als nu bv voor oogonderzoeken) die na chip controle EDTA bloed mogen afnemen.
  • Daarnaast zou er internationaal de regel moeten komen dat er alleen nog maar gefokt mag worden met ouderdieren waarvan het DNA is vastgelegd. (zoals nu al bv in Belgie) omdat pups anders geen stamboom krijgen.
  • En daarnaast zou de chipper dan ook nog van iedere pup (en niet zoals in belgie bij 1 pup) EDTA bloed af kunnen nemen dat door een organisatie onderzocht wordt (en met het ouder bloed wordt vergeleken)
(dan voorkom je ook dat bij grotere fokkers pups van het ene nest bij een andere moeder ondergeschoven kunnen worden)
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 10:53   #30
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Er zijn al zowel op het Nederlandse als het Engelse forum diverse discussies over DNA gevoerd

maar hier dan mijn mening:
  • Om "sjoemelen" van fokkers te voorkomen lijkt het mij zinvol als er per land een aantal gecertificeerde DA's zijn (net als nu bv voor oogonderzoeken) die na chip controle EDTA bloed mogen afnemen.
  • Daarnaast zou er internationaal de regel moeten komen dat er alleen nog maar gefokt mag worden met ouderdieren waarvan het DNA is vastgelegd. (zoals nu al bv in Belgie) omdat pups anders geen stamboom krijgen.
  • En daarnaast zou de chipper dan ook nog van iedere pup (en niet zoals in belgie bij 1 pup) EDTA bloed af kunnen nemen dat door een organisatie onderzocht wordt (en met het ouder bloed wordt vergeleken)
(dan voorkom je ook dat bij grotere fokkers pups van het ene nest bij een andere moeder ondergeschoven kunnen worden)
Vind het helemaal top tot................ de chipper , is het absoluut waterdicht ???

Als 1tje van het RvB bij een fokker zijn pups bloed gaat prikken .
Want ik vind bij het RvB hebben ze meer dan 1s een steekje laten vallen .
En dat bij een fokker die iets te verbergen heeft .

Kan hier absoluut niet mee gesjoemeld worden ????
Want de verhalen met het sjoemelen met de chip kennen we natuurlijk ook allemaal, dusssssssssssssssss is dit waterdicht ???????

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 12:17   #31
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

*grin
Ik schrok ff toen ik het topic las, eerste reactie was: onee, niet nog een mutara
was het dus gewoon de Mutara.

Persoonlijk ben ik tegen het aankeuren van honden, enige uitzondering kan een goed onderbouwde reden zijn waarom voor een nest met 2 ouders met stamboom geen stamboom is afgegeven, met dna test, en zelfs dan moet imho de reden nog een hele goede zijn

Enne, mbt DNA, als je van elke hond bij de geboorte dna opslaat, en profiel laat maken word sjoemelen wel erg lastig. Van de ouderdieren is dan nl na een bepaalde tijd ook al dna uit de puptijd voorhanden, en een pup in een nest met een afwijkend profiel valt wel heel erg op he
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 20-12-2008, 12:18   #32
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

ps, andere uitzondering natuurlijk een vers bloed inbreng, ondersteund door de RV's, de FCI en dus ook algemeen bekend, niet iets wat onstaat uit een enkeling die meent het beste te weten.
nanouk jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 04:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org