Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-09-2009, 00:00   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default Behendigheid

Vanavond de 1e les van de behendigheid gehad, en het ziet er veelbelovend uit

Bijna alle honden uit de les heeft Barry al eerder gezien tijdens de Orientatie Cursus dus we weten wat we aan welke hond hebben. Klein beetje probleem met X BC en met ander klein reutje, maar voor de rest ging het erg goed.

Vandaag voor de 1e keer de schutting gedaan en ook dat ging zonder probleem, grootste probleem wat nog dat hij de snoepjes wilde pikken (lees uit zak eten) die de juf bij zich had

Paaltjes als straatje geoefend (hadden we al op de OC cursus gedaan ) en sprongetje gedaan, en nog even door de tunnel

We hebben al weer zin in volgende week
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 15:24   #2
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gisteravond weer naar de behendigheid geweest. ivm vakantie (werkvakantie in spanje) hebben we 2 lessen gemist... nou voor Barry is dat natuurlijk een lachtertje

Ik moet zeggen hij begint zich steeds beter te gedragen, zijn staart is in ongeveer 80 % van de tijd gewoon op een lage stand, en gisteravond heeft hij maar 1 x zijn ongenoegen over een andere hond op het veld laten blijken (finse lappenhond teefje, tsja.. en die kop staat hem nog niet aan)

De paaltjes beginnen al vorm aan te nemen , voor de mensen die dit niet weten, in het begin gaan de honden tussen 2 rijen paaltjes door en deze 2 rijen paaltjes worden steeds wat dichter bij elkaar geschoven zodat de honden de slalombeweging er vanzelf in gaan krijgen. Bij Barry raakten zijn flanken al aan de palen en moest hij al iets van een slalom gaan laten zien met zijn lijf.

Vorige week en die week daarvoor had de groep blijkbaar geoefend op de tafel... tja ... je begrijpt het al.. kent Barry al , hij springt namelijk ook met gemak op de behandeltafel in de praktijk want dat is de plaats waar je een koekje krijgt en die tafel is een stuk hoger en gladder dan de tafel van de behendigheid. Maar ja van de juf moest Barry toch eerst net als alle andere hondjes op de beginnersmanier op de tafel.........juf Barry vasthouden en ik achter de tafel.. gelukkig begint Juf wat stevigere armen te krijgen en Barry sprong uiteraard zomaar op de tafel, daarna mocht hij natuurlijk gewoon los zijn kunnen laten zien.

De schutting is helemaal geweldig om te doen, hoe harder en sneller hoe beter, ook hier geen invloed van de 2 weekjes vakantie te zien.

Verder nog wat sprongetjes en de tunnel geoefend en toen was het al weer tijd.... wat gaat de tijd snel als je saampjes plezier hebt. Nou ja maar weer een weekje wachten en dan weer lekker naar de behendigheid.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 18:29   #3
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Super Judith. Zo te horen heeft Barry het erg naar zijn zin op de training!
En het snoepjes stelen is hij inderdaad heel behendig in

Vraag eens iemand om wat foto's te nemen!

Veel succes nog!

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 21:36   #4
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Als het om stelen van voedsel gaat is hij niet eens een dief maar meer een volhardende Hooligan

Er zijn al meerdere zakken uit verschillende jassen gegeten en ook het trainingsbuideltje heeft het moeten bezuren
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-10-2009, 23:22   #5
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Als lief kijken met zijn gele knikkers niet helpt... Ik zou bijna denken dat hij moet overleven op de snoepjes en beloningen die hij krijgt

Ach, een hond die interesse heeft in voedsel is soms wel makkelijk.
Dan heb je tenminste z'n aandacht
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 19-10-2009, 20:51   #6
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de finse lappenhond een reu is.... ach die hebben ook gewoon te veel haar om dat goed te kunnen zien....
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 06-03-2010, 22:19   #7
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Barry en ik zijn gepromoveerd naar de B2 , dit wil zeggen dat we dus met het 2e seizoen zijn gestart afgelopen donderdag avond.

Voor alle zekerheid en testosteron bommetjes wat extra lekker beloningsmateriaal ingeslagen... en het was geworden gekooktte worst. JUMMIE

Helaas mochten een aantal van de honden niet door naar de B2 en waren er allemaal nieuwe honden op jawel.. zijn grote vriend de finse lappenreu na , Voor de rest een saai groepjes van allemaal border collies.. voordeel is wel dat deze eigenaren en honden dus totaal geen oog hebben voor de andere honden op het veld en alleen aan het staren zijn naar de toestellen. Oh ja en een wat oudere gecastreerde low profile labrador (is geen match voor Barry en hij vind hem wel aardig)
En ik moet zeggen.... het ging heel erg lekker ... natuurlijk de juiste beloning en maar 1 hond waar ik echt op moest letten.
Gedurende het hele uur maar 2 x gegromd, en geen enkele keer uitgevallen naar de andere hond, zou het dan toch nog wat kunnen worden???

In ieder geval weer even een aantal keren de schutting gedaan met 2 sprongetjes ervoor, en raakvlakken gingen helemaal goed , paaltjes staan nog maar klein stukje uit elkaar (trainen met een straaje en met strips om de honden te leiden) en Barry begint de SWING al aardig te ontwikkelen en vind de palen ook erg leuk om te doen.
De slurf gaat ook al aardig, juf hoeft nog maar klein stukje open te houden en Barry krijgt de stof al op zijn neus, Tunnel is helemaal prachtig om te doen.

Het enige nog wat moelijke onderdeel is de band, raar maar waar, 2 x perfect en daarna 2 x weigering... ik snap het niet, maar ja volgende keer maar beter, oetlul zit me dan aan te kijken van he hallo die heb ik net al gedaan, nu weer wat leuks graag het blijft natuurlijk een tsjech met zijn nukken.

Al met al ben ik hartstikke tevreden met mijn mannetje en hebben we weer zin in het komende seizoen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 09:58   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Gefeliciteerd met jullie promotie .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 07-03-2010, 10:01   #9
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Fijn dat het zo goed gaat, en hij het blijkbaar echt wel leuk vind.
En natuurlijk ook van mij proficiat met de doorgang naar de volgende klas

Gr
Tatiana
Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 19-03-2010, 21:57   #10
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gisteren de 3e les gehad, en ik kan het echt aanraden een behendigheidscursus met je hond

Ik heb superlekkere beloningen in mijn zakje.... gisteren plakjes frikandel... en ja ik werk ook niet voor een spruitje op zijn tijd
Hij vind alle toestellen leuk, en ook leuker dan de sprongen, gisteren een stuk of 4 sprongetjes achter elkaar gehad en ook 1 waarbij je de hond weg moest roepen voor de tunnel (favoriet toestel van Barry) en wat wonder boven wonder nog lukte ook.
Ik heb trouwens het idee dat Barry meer relaxter wordt op het veld, begint in de gaten te krijgen dat samen iets doen ook leuk is, en dat als je iets voor jezelf gaat doen dat je dan gewoon geen beloning krijgt

Gisteren weer de wip gedaan, en ja als je daar als een debiel over heen rent dan komt de wip nogal hard op de grond terecht en wordt je ook als tjsech gelanceerd van de wip , Hij moet nog even het verschil leren tussen de wip en de kattenloop, maar dat komt wel met wat oefening.

Al met al dus weer een leuk avondje gehad, alleen jammer dat mijn knie een beetje rot is....

Last edited by jmvdwiel; 19-03-2010 at 22:10.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 20-03-2010, 00:42   #11
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Wat goed dat Barry het nu ook leuk gaat vinden !
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2010, 23:50   #12
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Vanavond weer naar de behendigheid geweest
En het is nog steeds een feestje om te doen volgens Barry, sociaal gezien gaat hij er ook nog iedere les op vooruit, de afstand tussen Finse lappenhond en Barry kan steeds kleiner worden voordat Barry zijn irritatie grens is bereikt

Barry heef vandaag los mogen wippen, gaat netjes in de ho ijzers op het kantelpunt en blijft ook goed wachten op het raakvlak, het begint een brave hond te worden die Barry van mij.

De paaltjes staan nu op 1 rij, het zijn er nog 6 met de strips er nog omheen, maar vanaf volgende week gaan we uitbouwen richting het einddoel nml 12 palen achter elkaar. Ook dit vind hij een leuk toestel.

IN ieder geval hebben wij weer een fijne avond gehad en ben ik dik tevreden over mijn mannetje.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2010, 05:15   #13
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Het word toch echt eens tijd dat je iemand een fototoestel in de handen drukt,
zodat we eens kunnen genieten van wat plaatjes

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 16-04-2010, 07:21   #14
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

aan het fototoestel wordt gewerkt , ik heb alleen heel laat les tot kwart over 10 's avonds, dus nog even geduld.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 21:06   #15
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gisteren weer behendigheid gehad, vorig week ging het niet door imv vrije dag.

Maar gister had Barry er dus dikke zin in, ja hoor ook hij kan vooruit werken , blijkbaar had ik het juiste voertje in mijn zak nml rodi worst jummie.

Maar het zal natuurlijk nooit een BC worden en dat laat hij dan ook wel zien door een aantal keren de oefeningen meer dan perfect uit te voeren om er vervolgens een zooitje van te maken en net te doen of je het niet begrijpt, blijven rare honden die tsjechen.

Overigens heeft ook Barry zijn eerste fly-over over de wip gemaakt , maar ja dat boeit niet dan doe je het daarna toch gewoon goed en dan wacht je wel op het kommando wachten.

De palen zijn er tegenwoordig 12 op 1 rij en daar gaat hij zeer geconsentreerd doorheen. We zijn nu de channel wires (strips) aan het afbouwen. De ingang is nog wat moeilijk maar dat geeft niks want de palen is volgens mij het lastigste onderdeel van de behendigheid en kan wel 3 cursussen duren voordat ze die helemaal alleen goed doen.

Gisteren maar 1 keer een kort onderonsje gehad met zijn grote vriend , voor de rest is hij dus heel relaxed op het veld , staartje gewoon laag.. hij kan het dus wel een 'normale' lage staart.

Wij blijven dus nog even oefenen, of Barry een echte wedstrijdhond wordt weet ik niet, maar we hebben in ieder geval samen een hoop lol!
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 21:24   #16
Zarukas
Junior Member
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 104
Default

Tsalka heeft gister ook even aan behendigheid mogen proeven.
Toen ze geslaagd was voor de basiscursus Gehoorzaamheid mochten we eens een proefles Behendigheid gaan volgen en omdat ik nu vakantie heb, Asmuya met haar knieblessure rust krijgt, is het een mooie gelegenheid wat nieuwe dingen met Tsalka te ondernemen.
Ze leert al netjes aan de fiets te lopen en gister dus sprongen, tunnels, kattenloop en schutting.
Tunnel 3e keer al in een U-vorm, helemaal geen probleem, springen vindt ze prachtig, toen ze even niet wist welke kant ze uit moest pakte ze mijn arm vast en werd zo mooi de goede kant richting schutting gedirigeerd
Kattenloop zag ze het nut niet van in, zo smal, daar kan je toch evengoed naast lopen
Op een gegeven moment merkte ik dat ze vol zat met indrukken, dan gaat ze in de riem bijten en streken uithalen.Gelukkig was het toen ook bijna einde van de les. Wie weet gaan we verder als ze het VZH gehaald heeft.

groet,
Marjan
Zarukas jest offline   Reply With Quote
Old 21-05-2010, 21:38   #17
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Gelukkig hoeven we waar ik behendigheid train geen gehoorzaamheidsexamen te hebben, de honden moeten zich wel gedragen op het veld

Enne zeker gaan doen die behendigheid, misschien kunnen we dan wel een echte tsjechen onderlinge houden , lijkt me wel grappig.

groetjes Judith
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 06-09-2010, 21:54   #18
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Vorige week donderdag weer de 1e les van het nieuwe seizoen gehad. Barry en ik zijn gepromoveerd naar de B3
Op 1 hond na waren het allemaal nieuwe hondjes, volgens mij waren alle reutjes wel jeweetwel reutjes. De nieuwe mensen even op de hoogte gebracht van onze grote persoonlijke ruimte en gevraagd of ze die ook zouden willen respecteren.
Ik was natuurlijk goed voorbereid op pad gegaan naar de nieuwe les en had rodi worst in mijn zakje zitten, en dat heb ik geweten ook,gdv wat kan die hond op een onbehoorlijke manier die dingen uit mijn hand graaien, alsof hij ervan moet leven

In ieder geval had hij er flinke zin in , en ik kon hem dan ook meteen bij de 1e oefening met een ferme brul van afhouden om een paar hondjes, die aan de kant aan het keffen en krijsen waren, een beetje respect bij te brengen.

De palen blijft een moeilijk oefening, de eerste keer ging bijna vlekkeloos tot de laatste paal toen was hij zijn concentratie kwijt......mmmmmmm, tsja dus nog een keer, Barry was enigszins boos dat hij zijn hapje niet kreeg en deed vervolgens alsof hij de palen nog nooit eerder gedaan had, hij stond letterlijk in de knoop met de strips om de palen , bij de 3e keer insteken viel halverwege het muntje weer, het tempo ging wat omlaag, om vervolgens de palen vlekkeloos af te maken, zowel Links als rechts gaat het nu goed met de strips. De volgende oefening is dus om de strips af te bouwen.

Enne raar maar waar, ik kan mijn schatje bij de oefeningen niet meer bijhouden, of ik begin een beetje trager te worden of mijn Barry gaat een tandje harder lopen.

In ieder geval hebben wij weer zin in het nieuwe seizoen, en we zitten in de middeleste groep, dus we hoeven niet op te bouwen en niet af te breken
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 09-09-2010, 19:11   #19
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Gefeliciteerd zeg, jullie gaan super

En ik zie Barry gewoon voor me staan en denken "kom op ouwe"

Het word trouwens wel eens tijd voor foto's van jullie twee in actie, vind je niet?

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline   Reply With Quote
Old 20-11-2010, 16:25   #20
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Helaas nog geen foto's van onze strakke akties op het veld, maar wel een zodanig strakke aktie die film waardig zou zijn geweest

We zijn nu zo ver gevorderd dat ze de toestellen wat moelijker aan het neerzetten zijn. Afgelopen donderdag stonden dus de opgang van de kattenloop en de ingang van de tunnel rakelings langs elkaar, om vervolgens de tunnel aan de andere kant van de kattenloop onder de kattenloop door uit te laten komen.
De oefening met de 2 ingangen/opgang ging goed, tsja dan kun je 1 van de 2 proberen te blokken met je lichaam of je hond kun je proberen zodanig te sturen dat hij het juiste toestel neemt.

Bij de laatste oefening, moest Barry nadat hij een stuk of 6 andere hindernissen had gedaan, vanaf de andere kant de tunnel in, maar ja die ingang stond dus bijna onder de kattenloop, hij hij ging er dus niet in, na nog een keer vragen dacht hij even na om vervolgens op de tunnel te springen en via de tunnel op de kattenloop(middenstuk) te landen om er aan de andere kant vanaf te springen. Het blijven byzondere wezens die tsjechen, en je dan ook nog aankijken van... HEB IK GOED GEDAAN HE

Ondertussen staan de paaltjes ook in het parcours met aan het begin en einde nog 2 strips, Barry heeft het licht gezien en gaat als hij er zin in heeft als een speer door de palen, op de en of andere manier vinden de meeste honden de palen een leuk toestel.

Helaas hebben we dit seizoen nog maar 4 lessen, maar volgend seizoen zijn we weer van de partij
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 11:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org