Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2006, 12:25   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Boeken...

Hallo

Omdat er regelmatig boeken worden gebruikt als voorbeeld in allerlei topics, is het misschien een leuk idee om op dit forum te debateren over al die verschillende boeken?
Waarom je een bepaald boek goed of minder goed vindt?

Zoals in een ander topic al geschreven: momenteel ben ik zeer enthousiast over het boek: Honden trainen volgens de regels van de natuur met de roedelmethode.
Het natuurlijk gedrag van de hond (en weer vanuit het oogpunt van de wolf bekeken) is het uitgangspunt.
Er wordt o.a verteld over hoe de rangorde tussen jou - Alpha - en je hond - Omega zou moeten zijn. Dat er geen niet-dominante honden bestaan, dat je heel snel de fout in kan gaan het verkeerde gedrag te belonen, etc...
Ook staat hierin dat het niet uitmaakt wanneer jij eet - voor of na de hond. Een goede alpha bepaalt wie, wat, wanneer, hoelang gegeten wordt...wat zeggen jullie nu daarvan?!?

Het boek van de hondefluisteraar sprak me ook meteen aan, echter lijkt mij dit zonder een keer een workshop of training te hebben gevolgd, moeilijk om zelf toe te passen...heb het geprobeerd...Als je net als ikzelf een erg verbaal persoontje bent...probeer dan maar eens niet meer te praten tegen je hond

Het zijn zo eens twee voorbeelden

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 14-06-2006, 13:07   #2
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default Re: Boeken...

Quote:
Originally Posted by Patty33
Hallo

Omdat er regelmatig boeken worden gebruikt als voorbeeld in allerlei topics, is het misschien een leuk idee om op dit forum te debateren over al die verschillende boeken?
Waarom je een bepaald boek goed of minder goed vindt?

Zoals in een ander topic al geschreven: momenteel ben ik zeer enthousiast over het boek: Honden trainen volgens de regels van de natuur met de roedelmethode.
Het natuurlijk gedrag van de hond (en weer vanuit het oogpunt van de wolf bekeken) is het uitgangspunt.
Er wordt o.a verteld over hoe de rangorde tussen jou - Alpha - en je hond - Omega zou moeten zijn. Dat er geen niet-dominante honden bestaan, dat je heel snel de fout in kan gaan het verkeerde gedrag te belonen, etc...
Ook staat hierin dat het niet uitmaakt wanneer jij eet - voor of na de hond. Een goede alpha bepaalt wie, wat, wanneer, hoelang gegeten wordt...wat zeggen jullie nu daarvan?!?

Het boek van de hondefluisteraar sprak me ook meteen aan, echter lijkt mij dit zonder een keer een workshop of training te hebben gevolgd, moeilijk om zelf toe te passen...heb het geprobeerd...Als je net als ikzelf een erg verbaal persoontje bent...probeer dan maar eens niet meer te praten tegen je hond

Het zijn zo eens twee voorbeelden

Groetjes,
Patty
Leuk idee voor een topic , om maar meteen even te reageren op de onderstreepte zin, ik ben ook voorstander van honds omgaan met je honden, maar als je het leven van een Omega gaat bekijken, b.v. in de DVD van Jim&Jamie Dutcher dan gaat het mij persoonlijk te ver om ervan uit te gaan dat de verhouding tussen mij en mijn hond die van Alpha--Omega is, dat mijn honden ergens onderaan de ladder staan, zonder meer, maar Omega,nee liever niet..

Op die andere ladder,( zoiets van wat is belangrijk in je leven ladder ) staan ze trouwens bovenaan!

Verder klinkt het wel als een interessant boek!

groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 14-06-2006, 15:18   #3
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Ben ff terug gebladerd - ik ben nl. het boek nog aan het lezen -
De Alpha t.o.v. Omega verhouding staat omschreven bij het stukje uitleg over de wolvenroedel. Een stuk verder staat dan bij het stukje over de mensenroedel, dat je hond in ongewenst gedrag zal vervallen als niet duidelijk voor hem is, dat hij onderaan in de mensenroedel staat...de omega-positie.
Als je gezin bv. uit twee personen bestaat, 2 katten en 1 hond (bij ons dus het geval ), dan kan ik die 'gedachten-gang' wel volgen.

Het boek is overigens verder toegespitst op dominante en minder-dominante honden, hoe je de juiste rangorde in de hand kunt houden, hoe je rangordeconflicten kunt voorkomen en alles wordt uitgelegd aan de hand van hoe het in een wolvenroedel werkt en hoe je de 'wolven-methode' kan ombuigen naar de 'mensen-methode'...tenminste als ik het tot nu goed aan het lezen en begrijpen ben

Ben nu bij het deel over het toepassen van hun methode in de praktijk...de schrijvers raden o.a de slipketting af, omdat het volgens hun er ten onrechte van uit gaat, dat honden elkaar in de nek corrigeren en de slipketting slipt opzij in de nek. Je zou de hond dan eerder uitdagen, dan corrigeren. Ook omdat honden elkaar uitdagen via de nek en corrigeren over de snuit.
De onderslip werkt via de bovenkant van de nek; omdat het vergelijkbaar is met het corrigeren via de bovenkant van de nek door de moederhond bij haar pups, zou dit wel ok zijn.
Hoe denken jullie hierover?
Ben vooral benieuwd naar de meningen van de 'zij-slip'-gebruikers

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 14-06-2006, 15:35   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Mits goed gebruikt, maarja dat geldt voor alles, ben ik voorstander van het gebruik van een slipketting (zijkant)

Blijkbaar reageert een hond automatisch onderdanig bij een juiste correctie, dit ondersteund voor mij juist de theorie dat de nek een soort ingeprente plek is voor corigerend gedrag. Kijk maar eens naar twee honden die vechten om de rangorde, gaat er heftig aan toe, alles gericht op de nek, en er vloeit nagenoeg geen bloed.

Doe een slipketting om een poot van je hond en geef een correctie dan zal hij willen vluchten, hij krijgt dan een voor hem onbegrepen pijnprikkel.Ook dit ondersteund voor mij de theorie dat een slipketting in de nek een door een hond begrepen signaal is.( niet doen hoor dat van die poot!!, is best sneu )

Zelfde geldt voor een kat, doe een kat maar eens een slipketing om en geef een correctie, het arme beest vliegt de hele kamer door, voor een kat dus niet duidelijk, voor een hond wel.( Ook hier geldt weer niet doen hoor )

Groetjes Bert.

P.s. Dat van die Omega ben ik erg benieuwd naar jouw mening nadat je de documentaire van de Dutchers hebt gezien
herder jest offline   Reply With Quote
Old 15-06-2006, 10:04   #5
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Zoals in alle boeken zijn er altijd wel dingen waar je het mee eens of oneens bent.
Letty heeft me geleerd hoe je de slipketting moet gebruiken en dan komt de correctie ook van boven in de nek.
Heb wel tijdens het wandelen eens opgelet...als je de riem losjes laat hangen, zakt de slip inderdaad naar de zijkant en als je dan een rukje geeft, kijkt Jourdy me ff aan 'hee, moet dat?' Als ik hem moet corrigeren, omdat hij een commando niet goed uitvoert en ik zorg dan dat ik de riem goed vast heb, en de slip dus ook met de ringen bovenaan zijn nek zit, dan voert hij een commando meteen goed uit...

Gelukkig zijn mijn twee katten inmiddels op een leeftijd, dat ze niet meer zoveel uitspoken en is een 'nee nee' voldoende om ze van de aanrecht of kamertafel af te krijgen.

Ben nu het boek 'Wolven in de wildernis' aan het lezen en 'De waarheid over honden'...iemand daar al een mening over?
Of ben ik de enige hierzo die boeken leest?

Groetjes,
Patty

ps..zodra Connie tijd heeft en ik de DVD heb, ga ik meteen kijken. Ben nu wel heel nieuwsgierig!
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 15-06-2006, 11:03   #6
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Zoals ik al eerder hier ergens vermeld heb, de waarheid over honden is echt mijn honden'bijbel' gewoon feiten en op een leuke manier geschreven. Ik had af en toe wel een woordenboek nodig want er worden zo hier en daar nog wel eens wat wetenschappelijke termen gebruikt.

Ik hoop dat je er de volgende wandeling bij bent, ik ben wel benieuwd naar jouw techniek van corrigeren, ik snap wel wat je ongeveer bedoelt, maar kan me de praktische uitvoering niet zo goed voorstellen maar ik leer graag bij , zeker als het over honden gaat, eigenlijk alleen maar als het over honden gaat

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 15-06-2006, 11:12   #7
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Heb deze toepassing van de slip ook pas afgelopen weekend van Letty geleerd hoor...had meteen in de gaten, dat ik het voorheen niet deed
(Meteen weer een goed voorbeeld, dat je soms toch echt even een ervaren persoon nodig hebt! )

Ben nog niet zover in het boek 'de waarheid over honden' maar tot nu toe wel al veel herkenbare dingen tegen gekomen
Zal als ik het uit heb, laten weten of het ook mijn 'bijbel' wordt....

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 15-06-2006, 11:59   #8
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Bert
Ik ben je boek aan het lezen, het is heel herkenbaar
(als je logisch nadenkt) en leest heel prettig
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 21:58   #9
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Na het zien van de docu Living with Wolves, vind ik inderdaad ook, dat je je hond geen Omega wilt laten zijn.
Vreemd hoor, dat dat wel zo in een boek over opvoeden via de roedelmethode beschreven wordt. Tenzij ik dat natuurlijk verkeerd begrepen heb

Ben nog steeds bezig met "De waarheid over honden"...enerzijds vanwege tijdgebrek en anderszijds omdat ik sommige stukken overnieuw moet lezen...inderdaad een woordenboek is soms wel nodig Tot nu toe wel een zeer interessant boekje...heb het nog niet uit, dus kan nog niet zeggen of het ook mijn 'bijbel' wordt

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 22:21   #10
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Persoonlijk ben ik van mening dat er ooit ergens een communicatiestoornis heeft plaats gevonden.

Op basis van het Grieks (geloof ik)alfabet Alpha,Bèta...........Omega, is de Omega de laagste in rang, en de Alpha de hoogste dat is allemaal wel logisch.

Maar met Omega word niet alleen laagste in rang bedoeld, maar ook die wolf waar de andere roedel-leden, b.v. hun frustraties op bot vieren.

Iedere roedel heeft een ranglaagste maar niet iedere roedel heeft een Omega, je hond als ranglaagste zien binnen een gezin is m.i geen probleem, Omega gaat mij dus te ver.
Maar ik kan me enigszins voorstellen waarom toch best wel veel mensen/schrijvers dus over een omega praten, maar m.i. klopt die stelling dus niet.

Mijn mening is gebaseerd op een stuk geschreven door Dr. Eric Zimen.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 26-06-2006, 22:54   #11
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Heb de "Bijbel" van Bert uit.
Een goed boek, een echte aanrader, er wordt niet echt in verteld hoe je moet TRAINEN, maar meer de manier van hoe een hond DENKT. Daar kun je dan zelf voor jou hond, je conclusie uit trekken.

Even over de omega,
Mijn honden staan in ons gezin onder aan de ladder, maar een echte omega, is heel zielg om te zien. Ik heb er nl. zelf een gehad. Een Berner Sennen, die durfde zich op het laatst nog amper te bewegen. Alle frustraties en ongenoegen (van onze wolfhonden) werden op haar afgereageerd. Ze kroop ook zoveel mogelijk weg. Toen heb ik besloten een ander tehuis voor haar te zoeken. Daar leeft ze nu al 4 jaar tussen 3 Carin Terriers, en is helemaal opgebloeid.
Voor mij was dat niet makkelijk, maar ik heb gekozen , voor de kwaliteit van het leven van de hond !
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 17:54   #12
ConnyTimber
Junior Member
 
Join Date: Mar 2006
Location: Almere
Posts: 42
Default Boeken

Wat is de titel van de "bijbel"van Bert? Ben erg nieuwsgierig.
Over boeken gesproken. Ik heb de laatste geen trainingsboeken gelezen. Was een beetje moe van alle theorieën, maar heb boeken gelezen over mensen die met en bij wolven hebben geleefd. Heel leuk en ook leerzaam.
Hierbij wat titels>

Wolves at our Door van Jim and Jamie Dutcher (tien keer beter dan de DVD's). Echt aanrader nummer één!
Three amount the wolves door Helen Thayer. Over echtpaar dat 8 maanden vlakbij een wolvenroedel heeft gekampeerd samen met hun hond (mix Husky en wolf). Heel leerzaam, interessant en leuk.
Nu ga ik beginnen aan Shadow Mountain van Renéé Askins. Zij wordt gezien als de Jane godall van de wolven in Noord Amerika.
Helaas zijn niet of nauwelijks NL boeken over wolven.
Patty en Bert ik ben het met jullie eens. Je TsW moet duidelijk veel lager staan in rangorde, maar niet op het allerlaagste niveau van de Omega, want ik heb wel in bovenstaande boeken gelezen dat dat echt geen pretje is. Die zijn altijd de pineut, altijd letterlijk en figuurlijk de gebeten hond. Ik merk nu ook bij Timber dat nu ze weet dat ik de baas ben, klaar uit er bij haar rust is. Iedereen ziet aan haar dat ze nu beheerst is en dat was ze tot 2 weken geleden niet. Nee is nee en daar luistert ze ook naar. Ik oefen veel met haar met: volg, halt, blijf, laag, los, hier enz. en het gaat supergoed. Ze had er zelf duidelijk ook behoefte aan om te weten wie de baas was, nou ik dus! Ze luistert zelfs naar mijn dochter van 7! Ik laat haar vaak genoeg merken wie de baas is, maar net zoals Bert al zei, hoef je daar echt niet de godganse dag mee bezig te zijn en betekent het echt niet dat ze nooit eerder dan de baas mag eten!
Ik werk nu met een slipketting en mede daardoor heb ik haar zo goed onder controle. Geen gedoe meer met fietsers, voetballende kinderen enzo. Echt geweldig!
Groeten,
Conny
ConnyTimber jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:09   #13
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default Re: Boeken

Quote:
Originally Posted by ConnyTimber
Wat is de titel van de "bijbel"van Bert? Ben erg nieuwsgierig..........
.............Ik merk nu ook bij Timber dat nu ze weet dat ik de baas ben, klaar uit er bij haar rust is. Iedereen ziet aan haar dat ze nu beheerst is en dat was ze tot 2 weken geleden niet. Nee is nee en daar luistert ze ook naar. Ik oefen veel met haar met: volg, halt, blijf, laag, los, hier enz. en het gaat supergoed. Ze had er zelf duidelijk ook behoefte aan om te weten wie de baas was, nou ik dus! Ze luistert zelfs naar mijn dochter van 7! Ik laat haar vaak genoeg merken wie de baas is, maar net zoals Bert al zei, hoef je daar echt niet de godganse dag mee bezig te zijn en betekent het echt niet dat ze nooit eerder dan de baas mag eten!
Ik werk nu met een slipketting en mede daardoor heb ik haar zo goed onder controle. Geen gedoe meer met fietsers, voetballende kinderen enzo. Echt geweldig!
Groeten,
Conny
Heerlijk om te horen Conny, daar drink ik vanavond een biertje op!!!!



P.s. De waarheid over honden van S. Budiansky, ISBN 9046150127 7,95 euro bij de bruna.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 18:26   #14
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo conny,

Het oordeel over slipkettingen is mede door de "vernieuwde manieren van trainen" tot haast iets hondsonwaardig betiteld.

Toch ben ik van mening en je hebt nu zelf ook de ervaring, dat je beter een keer een goede correctie met een slip kunt geven dan 10 keer te trekken en te rukken aan een normale halsband of een half-check.

Ik persoonlijk vind het altijd prettig om een slip bij de hand te hebben en te gebruiken op die momenten waar het nodig is en er is niets zieligs aan een een slipketting.

het werkt echter veel direkter en veel beter. OOk bij jou dus, gezien je opmerking. Ga zo door en succes,

letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-06-2006, 20:31   #15
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Fantastisch nieuws Connie! Ik drink dan geen bier, maar ik drink er dan wel een colaatje op!

Doordat ik de bijbel van Bert 'de waarheid over honden' aan het lezen ben, ben ik nog niet verder gekomen met 'wolven in de wildernis' van Dick Dekker. Wat ik al gelezen heb, is wel indrukwekkend. Dick heeft ook in korte nabijheid van wolven geleefd. En het is een in nederlands geschreven boek. Leest wel zo gemakkelijk

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 03-07-2006, 12:37   #16
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Het boek De waarheid over honden eindelijk uitgelezen

Heb inmiddels al heel wat boeken gelezen; veel van de daarin beschreven 'theoriën' worden in het boek De waarheid over honden nog eens op wetenschap gebaseerde feiten onder de loep genomen.
Omdat de schrijver toch hier en daar zijn persoonlijke mening laat doorschemeren, wat zijn goed recht is uiteraard, zal ik dit boek echter niet als 'bijbel' beschouwen.

Sluit me aan bij het commentaar van SteFanie en dus een echter aanrader

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 16-07-2006, 08:13   #17
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Nu ook het boek 'Wolven in de Wildernis' uitgelezen van Dick Dekker.
Heel kort door de bocht: Hoe het de wolf tot +/- 1994 is vergaan in de US en Canada wordt in dit boek beschreven. Met name de eeuwige en nog steeds durende strijd tussen voor -en tegenstanders van uitschakelen van wolven en welke methode daarvoor gehanteerd zou moeten worden; afschieten, vergiftigen, klemmen, etc.
In dit boek komt goed naar voren dat de wolf vaak onnodig beticht wordt van afname van andere dieren zoals bv. de wapiti, herten, enz.

Omdat de auteur zelf in de nabijheid van wolven heeft geleefd, had ik eigenlijk gehoopt dat hij daar over zou schrijven...

Heeft iemand een tip van een boek dat wolven en hun gedrag/leefwijze beschrijft?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 17-07-2006, 21:12   #18
ConnyTimber
Junior Member
 
Join Date: Mar 2006
Location: Almere
Posts: 42
Default Boeken

Hallo Patty,
Een boek niet zozeer over mensen die in de nabijheid van wolven hebben geleefd en hun gedrag hebben geobserveerd, maar wat gewoon superleuk is is het boek Chakka, mijn wolvenkind van Bevie J. Gravlin.
Ik heb het net uit en het was zo leuk, interessant en aandoenlijk om te lezen echt een aanrader!
Groetjes,
Conny
ConnyTimber jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2007, 10:08   #19
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default Boekbespreking

Het lijkt mij een leuke topic om boekbesprekingen te gaan doen.
Als onderwerp geef je dan de titel van het boek.
En dan in het bericht schrijf je de auteur en het isbn nr. en de omschrijving en wat je er van vind/vond.
Is dat een idee?
Of is het een idee om dat een vast rubriek te maken?
En ik bedoel dan wel boeken over honden/wolven natuurlijk

gReetzz.. Ron
Ron jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2007, 21:14   #20
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Uiteraard vind ik het ook een leuk idee!

Wat heb jij zoal gelezen Ron?
En Bert...nog een nieuwe 'bijbel' gevonden?
Eerlijk gezegd heb ik de laatste tijd geen boeken meer gelezen m.b.t. honden/wolven.

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org