Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-01-2004, 17:28   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Epilepsie onder wolfhonden!?

Via een prive bericht kreeg ik van iemand de vraag of er epilepsie onder wolfhonden voorkomt.
Deze eigenaar heeft zelf een tsjech die aan epilepsie lijdt en had gehoord dat meer wolfhonden daar last van hebben.

Helaas is het zo in het gehele kynologenwereldje. dat men liever niet praat over de ziektes die binnen een ras voorkomen.

En eigenlijk is dat buitengewoon stom, want alleen wanneer je weet wat er in bepaalde lijnen voorkomt kun je er daar door zorgvuldig uitselecteren binnen de fokkerij iets aan doen!
Natuurlijk ben je als fokker niet blij als er een vervelend iets in je bloedlijnen voorkomt. En geen enkele fokker zal dan ook bewust een erfelijke ziekte of gebrek in zijn lijn infokken!
Maar als het je als fokker wel overkomt en je doet er niets aan, blijven individuele eigenaren en de honden de dupe worden!

Eigenlijk ben ik daarom wel benieuwd of er in Nederland meerdere wolfhonden zijn die last hebben van epileptie. Het is geenszins mijn bedoeling om daar mee fokkers zwart te gaan maken, maar ik zou alleen wel eens willen inventariseren of er meerdere honden zijn met deze vervelende ziekte.

Daarom een paar vragen aan alle lezers van deze site:

Heeft een van jullie een van jullie een Tjeschoslowaaksewolfhond of een Saarlooswolfhond die epileptie heeft?

Hoe oud was je hond toen hij het kreeg?

Wat voor medicatie geef je je hond daar voor?


Ik hoop dat meerdere mensen zo coorperatief willen zijn om hier een eerlijk antwoord op te geven.

groeten,

Mijke
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 08-01-2004, 22:05   #2
Meisel
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 64
Default

Het lijkt mij dat bij ieder ras epilepsie kan voorkomen,bij de DH komt het in ieder geval wel voor,dus het lijkt mij niet iets dat specifiek bij wolfhonden voorkomt.
__________________
Soms denk je,mijn hond begrijpt me!
Soms denk je:toch niet!!
Meisel jest offline   Reply With Quote
Old 09-01-2004, 10:31   #3
laszlo
Junior Member
 
laszlo's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: waalwijk
Posts: 229
Default

gerrum!! (op z'n tilburgs!)

Laszlo heeft daar gelukkig geen last van!
__________________
Greetzzz Vannessa
laszlo jest offline   Reply With Quote
Old 05-11-2008, 01:52   #4
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Bine heeft epelepsie. Hoe oud ze was dat ze dit kreeg weet ik niet want ze is bij mij gekomen als herplaatser. Ik heb haar laten testen omdat de vorige eigenaren het over twee toevallen had en gezien ik al eerder een hond met epelepsie heb gehad dacht ik meteen daaraan.
Bine heeft echter gelukkig geen grote aanvallen en duren ook niet lang, op dit moment gebeurd het zelfs dat we hem, als ik hem vantevoren aan zie komen, kunnen voorkomen. Bine hoeft vanwege de lichte vorm gelukkig ook geen medicatie maar moet wel een dagboek bijhouden zodat elke ontwikkeling hierin overzichtelijk blijft voor mijn dierenarts.
miran jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 02:00   #5
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

veel info over epilepsie is te vinden op www.epilepsiebijhonden.nl

Toevallig heb ik zelf een hond (Podenco Ibicenco) http://i152.photobucket.com/albums/s...iel/Paloma.jpg (deze foto is gemaakt de dag voordat ze dood ging)nmet epilepsie gehad en die is maar 1 1/2 jaar oud geworden!! Ik zou het heel DOM vinden van fokkers om dit soort dingen te ontkennen en er met z'n allen niks aan te doen.
Epilepsie is erfelijk, dus uitzoeken in welke lijnen het zit en deze uitbannnen lijkt mij heel verstandig (in welk ras dan ook).

Meest gebruikte medicynen zijn: fenobarbital 2 x daags dosering, KaliumBromde en fenytoine. En als dit allemaal niet helpt dan heb je mooi pech.
als er iemand meer wil weten over epilepsie in het algemeen dan moet diegene dat maar even laten weten.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 14:15   #6
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Op het moment zijn ze ook bezig met het onderzoeken van waar het gen zit.
http://www.koirangeenit.fi:80/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id= 18&Itemid=44
Hier kan je informatie erover vinden.
miran jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 16:17   #7
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by miran View Post
Op het moment zijn ze ook bezig met het onderzoeken van waar het gen zit.
http://www.koirangeenit.fi:80/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id= 18&Itemid=44
Hier kan je informatie erover vinden.
Bedankt! Deze link kende ik nog niet.
Het zou mooi zijn als ze het gen hiervoor op termijn vinden
Weet iemand of ze nog steeds bloed van hinden met epileptie kunnen gebruiken?

Van de eigenaar van een halfbroer van Bine (zelfde moeder andere vader) hoorde ik trouwens dat hij ook epilepsie had.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 17:55   #8
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Als je precies wil weten welk bloed ze momenteel nog nodig hebben moet je ze even een mailtje sturen.

Quote:
Van de eigenaar van een halfbroer van Bine (zelfde moeder andere vader) hoorde ik trouwens dat hij ook epilepsie had.
Waarschijnlijk komt het dus van de moeder. En je zegt HAD??????
miran jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 19:12   #9
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
Epilepsie is erfelijk, dus uitzoeken in welke lijnen het zit en deze uitbannnen lijkt mij heel verstandig (in welk ras dan ook).
.
Vraag me af hoever terug in de bloedlijnen je dat uitbannen dan moet doen ????
Hou je dan nog wel een ras over ????
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 20:08   #10
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Nee zolang je niet weet hoe het vererft,heeft het geen zin om lijnen totaal uit te sluiten.Idd is dat wel heel erg versmalling van populatie.
Daarbij komt dat je het niet kan testen,als het "gewone" epilepsie is.
Veel mensen zullen het niet eens vertellen,dus zijn alleen de open fokkers weer de klos.
Bij de SWH komt het ook incidenteel voor.Stenka had het van mij,maar dichtsbijzijnde die het ook had,was geloof ik een oudtante of hoe je dat moet noemen bij een hond.Dus best al wat verder weg.
Bij de SWH is het trouwens meestal ook niet echt heel heftig,zodat ze aan medicatie moeten.Gaat dan om 1 of 2 aanvallen per jaar.

Maar Miran ,je zegt bij Bine dat je het wel al gehad heb,dan is het dus in vrij korte tijd.Mijn ervaring van aanvallen die niet doorzetten is trouwens niet prettig.Stenka was in die periodes dan altijd beetje afwezig,depressief,angstig soms ook.Had dan liever dat aanval gewoon doorzetten,dan was hij daarna meestal weer gewoon vrolijke zelf.
De 1e jaren voor de epilepsie (hij was toen 5 jaar) had hij trouwens vaak dat hij ergens naar aan het staren was,net of hij wat engs zag.Dan leek hij wel niks meer te horen.Na de 1e aanvallen heeft hij dat bijna niet meer gehad.Alleen dus als zo'n aanval niet goed was doorgezet,dan gebeurde het nog wel eens.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 20:20   #11
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Daarbij komt dat je het niet kan testen,als het "gewone" epilepsie is.
Wat bedoel je met "Gewone" ??
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 21:20   #12
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Je hebt primaire epilepsie (en ik denk dat Xhrista die bedoelt) en secundaire epilepsie.

Secundaire epilepsie heeft een oorzaak (die we kunnen vinden), bijv hersenvliesontsteking, een orgaan wat niet goed werkt, een probleem in het neurologisch stelsel of als reactie op het brokkenvoer wat wij geven.

Bij primaire epilepsie vind je geen oorzaak. Van deze vorm van epilepsie zegt men ook dat deze genetisch overdraagbaar is.

Het is denk ik heel moeilijk om lijnen uit te bannen omdat een pup epilepsie heeft. Het kan immers bij de pup begonnen zijn (een foutje in het genetisch materiaal). Je kunt wel alle honden met (primaire) epilepsie uitsluiten van de fokkerij en hiermee voorkomen dat hun foute genen doorgegeven worden en als een teef/reu meerdere pups met epilepsie heeft gekregen dan pas vind ik dat je deze honden kunt uitsluiten van de fokkerij. Maar dan moet je er wel achterkomen dat hun pups dat hebben. En er zullen helaas best wel fokkers zijn die niet willen dat dat bekend word.

Het is geen geheim dat onze Anuki ook epilepsie heeft. Ze wordt momenteel homeopatisch geholpen aangezien ik geen heil zie in het onderdrukken van de aanvallen. (de meeste normale medicatie)
Ze was ca 1 jaar toen ze haar eerste aanval kreeg. In eerste instantie zaten er 3 maanden tussen, toen een maand, en toen 2 weken. Nu zitten we met de homeopatische medicijnen op 1x per maand.
We gaan haar binnenkort castreren omdat het rond de loopsheidperiode verergerd (niet vaker maar wel heftiger).

He, wauw... we kunnen editten!

Last edited by Manishdra; 06-11-2008 at 21:28.
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 21:34   #13
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

@Miran: HAD, omdat deze hond later een andere eigenaar kreeg en ik niet weet hoe het nu met de hond is en/of hij nog leeft.

Op de link van de Finse site die Miran plaatste, staat ook een vragen formulier voor degenen die mee willen werken aan het onderzoek. En een van de vragen gaat over of er nog aanvullende test werden gedaan toen de epilepsie werd vastgesteld:


Has a veterinarian diagnosed your dog with epilepsy?
( ) Yes
( ) No

Where any additional clinical tests made when the diagnosis was done?
Blood test ( ) Yes ( ) No
Electro-encephalogram (EEG) ( ) Yes ( ) No
Scan with cerebrospinal fluid (CSF) ( ) Yes ( ) No
Computerized tomography(CT) or
magnetic resonance imaging (MRI) ( ) Yes ( ) No
Other clinical investigations ( ) Yes ( ) No
If yes; what?


Ik ben eigenlijk benieuwd op welke wijze door een DA wordt vastgesteld dat een hond epilepsie heeft.
Maar ook waarvoor zulke “aanvullende tests” dan gedaan worden. Weet iemand dat?

@Manishandra:
Werk jij met jouw hond ook mee aan een of ander onderzoek? Is EDTA bloed naar dat Finse instituut opsturen misschien iets?
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 21:52   #14
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Die test's worden gedaan om secundaire epilepsie te kunnen vaststellen. Als ze namelijk iets vinden en kunnen ze dat gaan fixen, met hopenlijk het resultaat dat er geen aanvallen meer komen.

Als ze niks vinden is het primaire epilepsie.

Ik denk dat een DA zelden een hond met epilepsie op de tafel krijgt. Hij zal het moeten constateren van het verhaal van de eigenaren. Ik zal in ieder geval nooit met Anuki in een aanval gaan reizen. De kans is groot dat ze mij of zichzelf verwond op die manier. Ik zou het alleen doen als ze in status epileptica zit, wat gelukkig nog nooit is voorgekomen (een aanval zonder einde)

Anuki's epilepsie is dus niet door mijn reguliere DA bevestigd, wel door mijn homeopatische (die overigens ook haar gewone da papiertje heeft), maar dat was puur door mijn omschrijving. En daar had ik nou echt geen DA voor nodig om het te herkennen. Ze heeft alle syptomen van de zware versie, omvallen, rennen (op de zij) of helemaal verkrampen, plas laten lopen en andere ontlasting, slijmen, klappertanden , het juist wijd open sperren van de bek, piepen, blaffen en huilen, ect. daarna is ze helemaal verward en weg van de wereld (ze herkend ons dan ook niet en dan moeten we haar niet aaien)... pas een paar minuten daarna is ze in ene keer weer op de wereld en spingt ze tegen ons op.

Het constateren met onderzoeken lijkt me lastig. je kunt hoogsten de veroorzaker vinden van secundaire epilepsie, maar hoe je dan primaire vaststeld? geen idee. Ik moet wel zeggen dat ik geen expert ben, er gaan 1001 theorien over epilepsie in de ronde en hoe het veroorzaakt wordt.
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 22:11   #15
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

de diagnose Primaire epelepsie wordt idd vaak aan de hand van het verhaal van de eigenaren gesteld. Echter voor een goede DA dit zal doen zal hij je vragen een logboek van de aanvallen bij te houden waarin je de aanloop van de aanval moet beschrijven, de aanval zelf en na de aanval. Bij de meeste dierenartsen ligt er een folder over hoe je zo'n logboek moet bijhouden en waar je op moet letten. Pas na zo'n logboekje bekeken te hebben zal hij deze diagnose wel of niet stellen.
Maar er zijn ook DA's die de diagnose wel heel erg makkelijk geven die kom je ook tegen.
miran jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 22:43   #16
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

grappig, wil mezelf gelijk gaan verdedigen , terwijl ik niet eens aangevallen wordt....

Ik heb helaas een goede huisdierenarts al het om standaart zaken gaat, maar zodra het verder gaat kijkt hij niet verder dan zijn neus lang is. Om het bloedonderzoek heb ik moeten zeuren, want haar aanvallen zijn niet om de 2 weken en dus hoeft het niet

Om bij Anuki epilepsie te constateren heb ik geen logboek nodig, helaas. daarnaast heb ik nauw contact met mijn HDA en krijgt ze het gelijk te weten als Anuki een aanval heeft gehad en of er bijzonderheden zijn (duur,hoeveelheid, hevigheid of iets anders)
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 06-11-2008, 22:53   #17
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Er zijn zoveel verschijningsvormen van epilepsie dat zo'n logboek erg handig kan zijn.Stenka heeft de meeste vreemde dingen gehad.Die heeft zelfs een in soort Spaanse pas door tuin gelopen .
Die had er trouwens weer heel veel aan als ik hem probeerde vast te houden en te aaien.Zag het vaak aankomen en dan steunde ik hem en dat leek hij fijn te vinden.Nooit agressie vertoond of dat hij ons niet herkende na de aanval.Wel soms heel erg angstig.Daar heb ik toen Reiki bij gehaald en dat hielp erg goed.
Homeopathie heb ik nooit gedurfd omdat vaak werd gezegd dat het ook reacties kon oproepen.

En je niet gaan verdedigen hoor.

Maar Miran,hoeveel aanvallen heeft ze nu gehad dan? Want je hebt haar pas een maand.Vind het dus niet meevallen,al heb je er maar 2 gehad nu.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2008, 00:19   #18
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Xhrista View Post
Stenka
Die had er trouwens weer heel veel aan als ik hem probeerde vast te houden en te aaien.Zag het vaak aankomen en dan steunde ik hem en dat leek hij fijn te vinden.Nooit agressie vertoond of dat hij ons niet herkende na de aanval.

Maar Miran,hoeveel aanvallen heeft ze nu gehad dan? Want je hebt haar pas een maand.Vind het dus niet meevallen,al heb je er maar 2 gehad nu.

Gr. Christa
Bine heeft twee echte aanvallen gehad en hadden beide te maken met een stress situatie. Die ene keer op het trainingsveld weet je!? De tweede keer was toen ik in het bos liep en een aantal honden tegen kwam. Eerst dacht ik dat ze het wel leuk vond want ze was dolenthousiast maar waarschijnlijk ook stressig, na de aanval duurde het een minuut of 5 voor ze zichzelf weer was en heeft ze echter gewoon lekker gespeeld met die honden.
Ondanks ik probeer zoveel mogelijk stress te vermijden voor haar lukt dit helaas niet altijd omdat veel dingen nieuw voor haar zijn(nieuwe plekken,andere honden,andere mensen enz) hier gezien ze idd nog maar kort hier is. Wel heeft ze drie keer ook een aanloop naar een aanval gehad(zwabberend gaan lopen) Gelukkig voelt ze zich wel veilig genoeg al om meteen bij me te komen waardoor ik haar vast kon houden en strelen gecombineerd met zachtjes praten. Dit bracht haar op een of andere manier tot rust waardoor ze niet doorschoot in een aanval waardoor ze daarna ook niet gedesorienteerd of moe ofzo was, ze was meteen weer haarzelf.
Maar ook die keren hou ik bij in een logboek helemaal uitgeschreven van vooraf aanloop wel/geen aanval en hoe daarna. Om de twee weken heb ik overleg met de DA en aan de hand daarvan ook de nieuwe situatie meegerekend kijken we per keer van hoe of wat. De laatste week heeft ze echter nergens meer last van gehad tot nu toe en ik hoop dat dit zo blijft want geeft ook aan dat ze het vertrouwen begint te krijgen in mij en alles haar dus niet meer stress opleverd
miran jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2008, 01:15   #19
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by Manishdra View Post
.
Het constateren met onderzoeken lijkt me lastig. je kunt hoogsten de veroorzaker vinden van secundaire epilepsie, maar hoe je dan primaire vaststeld? geen idee. Ik moet wel zeggen dat ik geen expert ben, er gaan 1001 theorien over epilepsie in de ronde en hoe het veroorzaakt wordt.
Bij Beertje,een vorige hond van mij met ernstige epilepsie, hebben ze dit vastgesteld nadat zij 24 uur in observatie bij de DA is geweest en daar dus een aanval heeft gehad. Als ze tegenwoordig erg twijfelen kan het wel eens voor komen dat ze gaan observeren met een cam.
Wel erbij gezegt dat je een dikke portemonnee moet hebben als je deze wijze van onderzoek wil laten doen.(Niet dat ik die heb maar gelukkig heb ik juist voor mijn dieren al jaren een hele grote spaarpot(rekening)gezien zeker voor de papegaaien alleen een consult-je al behoorlijk erin hakt en ik behoorlijk wat beestjes heb)
De manier hoe ik met Bine te werk ben gegaan heeft een behoorlijke put geslagen in mijn spaarpotje(De hele rataplan van standaard onderzoeken) en gezien de regelmatige overlegjes nu nog blijft dit nog even.
Maar ja is niet anders en ik vind dat Bine het waard is want het is een schat van een hond en als je geen kosten eraan kwijt wil moet je geen dieren nemen(is mijn mening dan he)
En ach ze haalt het nog steeds niet bij de kosten van mijn papegaai die met gebroken borstbeen kwam en tot drie keer geopereerd moest worden(van te voren wetend dat de kans heel erg klein was dat ie het hele gebeuren überhaupt zou overleven maar gelukkig heeft deze knaap het gered)

Waarschijnlijk is de epilepsie van Bine wel de oorzaak geweest waarom ze aangevallen werd door de drie teven van waar ze ook tussen zat(die aanvallen van die teven op Bine waren dus zo heftig dat Bine zo snel herplaatst werd)
miran jest offline   Reply With Quote
Old 07-11-2008, 12:52   #20
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Maar dan moeten de aanvallen wel "regelmatig" gebeuren. Ik kan Anuki wel 2 weken lang bij de DA laten, maar ze zal haar aanvallen alleen maar thuis krijgen. Thuis en in rust. Tot nu toe hebben wij nog geen "aanleiding" kunnen vinden, helaas.
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org