Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Buiten de orde

Buiten de orde Over alles en niets - over hoe je vrije tijd plezierig door te brengen...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-03-2007, 12:46   #1
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default wagenziekte en angst voor verkeer

hoi allemaal,

hebben jullie ervaring met wagenziekte? Chinook vindt het heerlijk om mee te rijden maar heeft nu 2 keer flink gespuugd. Daarna was het wel weer over. Van de instructrice van de puppycursus hoorde ik dat het kwam doordat ze door de zijramen kon kijken en zou ik die moeten afplakken. Ik heb haar later in een busje meegenomen waar de ramen sowieso te hoog waren voor haar en had ze er geen last van. Handige tip?
Verder heeft ze nogal angst voor voorbij rijdende auto`s. Oversteken over een redelijk drukke weg vindt ze vreselijk. Optillen, kijken en wachten tot haar hartslag rustiger wordt is nog teveel gevraagd. Heeft iemand een goede tip? Ze is nu 3,5 maanden oud. groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 13:28   #2
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Oversteken over een redelijke drukke weg zou ik dan nu even niet doen.

Kijk eerst eens rustig hoe ze reageert op een stilstaande auto met draaiende motor, daarna bij een zachtjes voorbij rijdende auto. Laat iemand eens goed kijken of dat de hond schrikt of angst heeft. Er word nogal makkelijk geroepen dat een hond angst heeft terwijl die gewoon en keer schrikt.

Zeker bij een TSW die toch over het algemeen heel snel de link kunnen leggen tussen bepaalt gedrag en actie van de baas, zou ik iedere vorm van aandacht op zo'n moment achterwege laten. Zeker niet optillen. ( wel kan je met aandacht het 'gedrag' proberen te voorkomen!)

Vraag is aan je instructrice of ze het gedrag wil bekijken na een les, jij met hond aan de kant van de weg, terwijl een medecursist langzaam voorbij rijdt.

Ik weet niet of ramen afplakken helpt, maar is de moeite waard om eens te proberen denk ik. Het kan ook zijn dat de bus anders beweegt, dan een personen auto, en dat daardoor de hond minder snel misselijk word.

Hoop dat je er iets aan hebt,

Succes,

Groetjes,

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 14:01   #3
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Hoi, sluit mee aan bij het advies van Bert. Wat betreft wagen ziek, bij onze honden hing dat op die jonge leeftijd ervan af met welke auto we gingen. Gewone personen auto was kotsen. Onze grote auto, waarbij ze wel uit het raam konden kijken ging goed. Ik kan het zelf heel goed zien, want als ik zelf ziek wordt in een auto worden mijn honden het ook. Benzine auto's zijn bij mij een verzekering van autoziekte ,Diesel gaat goed. Maar er zit ook verschil in het rijden in een diesel of in een benzine.

Heel belangrijk bij het schikken ongewenst gedrag nooit belonen in de zin van troosten, dit zien honden nl als oh wat ben jij goed geschokken!! Dus nergeren en als het te erg wordt mag je ook wel eens bestraffen. Tuscani is nog steeds afstandelijk naar draaiende auto's waar ze zelf bij langs moet lopen, tijdens het wandelen en tijdens het fietsen. Langsrijdende auto's gaat goed. Ook een kwestie van wennen, rustig opbouwen.

Veel succes
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 14:42   #4
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Probeer je hond als je met de auto gaat, voorin te houden.
Het evenwichtsorgaan is nog niet volledig ontwikkeld vandaar het spugen en achterin de auto heeft de hond daar meer last van omdat de auto verder uitdraait.

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 15:44   #5
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by KoosLetydeGraaff
Probeer je hond als je met de auto gaat, voorin te houden.
Het evenwichtsorgaan is nog niet volledig ontwikkeld vandaar het spugen en achterin de auto heeft de hond daar meer last van omdat de auto verder uitdraait.

Letty
klinkt heel logisch, ik zit ook altijd voorin anders wordt ik ook misselijk
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 16:37   #6
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Ramen blinderen of de hond in een dichte bench vervoeren.
Dat werkt al zolang als ik mij kan herinneren.
Heeft mijns inziens niets te maken met wat voor wagen of welke brandstof.
Maar welke manier dan ook, langzaam opbouwen is sowieso de remedie.
Veel kleine ritjes maken en dat steeds opvoeren qua tijd.
En het stukje van voorbijkomend verkeer, ook dat eerst rustigaan doen, eerst een weg waar auto's langzaam moeten rijden en dat je dan op een afstandje kan staan en zo ook langzaam opvoeren en dan steeds met een drukkere weg.
En een beetje spelen als afleiding is ook goed, laat je zien dat jij niet bang bent en dat het leuk is.
En bij reactie gewoon van de weg aflopen en negeren.

Groetjes Ron
Ron jest offline   Reply With Quote
Old 26-03-2007, 21:07   #7
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

dank jullie allemaal voor jullie hulp. Wat de wagenziekte betreft: vorige keer had ik haar inderdaad voorin genomen, maar daar spuugde ze tussen de koppelingsplaat en de stoel . Ik hoop dat het om het puppyevenwicht gaat, want ik heb een heerlijke stationcar waar je alles in kan stoppen en de honden languit kunnen liggen... wat het verkeer betreft zal ik dat op de training gaan oefenen. Voor het optillen heb ik haar met van alles al geprobeerd af te leiden, maar het was niet genoeg. Zelfs de rust die mijn andere hond uitstraalt met oversteken, alhoewel die waarschijnlijk wel slachtoffer van een verkeersongeluk is geweest ( geamputeerde achterpoot met 7 maanden),mag niet baten. Ik zal een positieve vooruitgang melden.. groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 16:14   #8
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Monique,

Hoe gaat het nu? Ben eigenlijk wel benieuwd of de tips helpen, of dat er tips waren, die niet werken?

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 19:08   #9
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

Hoi Patty,

dank je voor je belangstelling. Eigenlijk heeft Chinook geen last meer gehad van het autorijden. (In beide auto`s)
Misschien was het gewoon pech in die week. Ik hoop dat het erbij blijft. In ieder geval houd ik jullie tips in mijn achterhoofd. Wat wel grappig was , dat ik de eigenaars van een broertje van Chinook ontmoet heb ( Wilson)en bij het uitwisselen van de ervaringen bleek dat hij ook wat problemen gehad heeft tijdens het rijden... groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 19:27   #10
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Monique,

Dat is toch hartstikke fijn! Kan je Chinook lekker overal mee naar toe nemen

Onze Jourdy heeft gelukkig nooit problemen gehad met auto-rijden, terwijl een broertje van hem dat wel had.

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 19:54   #11
monique
Junior Member
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 22
Default

Hoi,
Ik wilde nog even melden dat het met de angst voor het verkeer ook beter gaat. Ze blijkt er langzaam aan te wennen. Ze is op haar hoede maar het lijkt of ze zich erbij neerlegt dat we een drukke weg over moeten steken om in het bos te komen. Dus een positieve ontwikkeling... De afleiding moest ik via de andere hond doen, want alle extra aandacht voor haar werkte averechts. Het totaal negeren lijkt het beste te werken.
groetjes Monique
monique jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2007, 20:09   #12
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Monique,

Onze Shadow had vroeger ook schrik van het verkeer. Door langzaam wennen ging dit gelukkig al snel beter.
Tijdens het trainen voor het UV examen fiets ik geregeld met Shadow langs de provinciale weg waardoor hij zelfs niet meer bang is voor vrachtauto's en bussen.

Negeren is inderdaad het beste wat je kunt doen.

Groetjes,

Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org