Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Wolfhonden en wolven

Wolfhonden en wolven Alles over dieren vergelijkbaar met de TsW... informatie over andere wolfhonden: Lupo Italiano, Indian Dog...

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-02-2006, 13:51   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default petitie m.b.t. wolven in Zweden

Beste mensen,

Van vrienden uit Zweden kreeg ik het verzoek om ook in andere Europese landen aandacht te vragen voor de situatie van de wolf in Zweden. En tevens om mensen te verzoeken om ook de petitie te ondertekenen, want ze hebben daar zo veel mogelijk handtekeningen(= ondersteuning!) nodig om wat te kunnen bereiken.

Hieronder vind je alle info en de vertaling van de petitie. Lees het svp even (het kost je maar een paar minuten!) .

alvast bedankt voor je medewerking!

Groetjes,
Mijke

Het gaat niet goed in Zweden....

Er zijn voor de bedreigde scandinavische wolf zeer ongunstige wetswijzigingen gedaan door de zweedse minister van landbouw:
Het wordt nu mogelijk om op wolven te schieten die zich binnen een omheining met vee bevinden, ook al is die omheining niet meer als een touwtje!
Ook is een wetsvoorstel in de maak om wolven in hun eigen territorium dood te schieten die opgeschrikt worden door loslopende jachthonden tijdens zg "standskall"jacht.
Deze wetswijzigingen zijn strijdig met het EU habitatdirektiv!
Er zijn al lang maatregelen aanwezig om huisdieren (vee, hond) tegen roofdieren te beschermen (gesubsidieerd schrikdraadsysteem, herdershonden, belletjes en beschermingsvesten voor jachthonden), maar deze worden niet actief gepromoot en daardoor relatief weing gebruikt!
Zelfs de minister is daarvan blijkbaar niet op de hoogte, vandaar deze PETITIE !!
De namenlijst wordt aangeboden aan de minister, er is een brief naar de EU onderweg en een open brief komt binnenkort in de zweedse pers.


Dit is de nederlandse tekst van de petitie.
Mensen die het met de tekst eens zijn kunnen onderaan (via de link) hun naam onder de petitie er bij zetten...


(1)
Ik vind dat maatregelen ter voorkoming van eventuele konflikten tussen roofdieren en huisdieren (vee en honden) voorrang dienen te krijgen op het afschieten van roofdieren nadat een conflict zich al heeft voorgedaan, en op zijn minst wettelijk geregeld moeten worden.
Voorbeelden van zulke maatregelen zijn goedgekeurde omheiningen voor vee, herdershonden, radiozenders op loslopend vee, gebruik van belletjes op jachthonden, training van jachthonden om wolven te ontwijken en verbod op jacht met loslopende honden van bepaalde rassen.

(2)
Ik vind dat de verandering van paragraaf 28 , namelijk de wettelijke toestemming om wolven zelfs voordat ze vee binnen omheiningen of loslopende jachthonden buiten omheiningen hebben aangevallen dood te schieten, mogelijkheid biedt tot misbruik. En kan resulteren in situaties dat meerdere jagers verleid zullen worden om wolven te schieten in jachtgebieden zonder dat ze zich maar in de buurt van honden bevinden. Ik vind ook dat door de wetswijziging het risico groter wordt dat andere honden aangeschoten gaan worden die in de natuur uitgelaten worden door hun eigenaars.

(3)
Ik vind dat er eisen moeten gesteld worden aan omheiningen die weides met vee omringen als men de mogelijkheid krijgt om roofdieren te schieten die zich binnen die omheining begeven. Bovendien moet die kwaliteit de beslissende faktor zijn bij het bepalen van de hoogte van de schadevergoeding voor het verlies van vee. Schadevergoedingen dienen voldoende te zijn en zo vlug mogelijk uitbetaald te worden.

(4)
Ik vind dat de afspraken die Zweden heeft met de EU en andere internationale organisaties betreffende bescherming van bedreigde diersoorten gerespekteerd moeten worden en niet uitgehold moeten worden door kreatieve omschrijvingen van Zweedse wetten en verordeningen, zoals dit onlangs ook gebeurt is met jacht op Lynxen na grote druk van jagerorganisaties.

(5)
Ik vind dat een groter deel van het fonds voor wildbeheer gebruikt moeten worden om de grootste bedreigingen van de wolvenstand, namelijk de genetische verarming en de omvattende stroperij, een halt toe te roepen.
Eventuele import van Russische of Finse wolven moet geen beperking zijn om een levensvatbaar scandinavisch bestand te verkrijgen.

(6)
Ik vind dat de strafmaatregelen voor stroperij van roofdieren voldoende
dienen te zijn om een preventieve bescherming te doen uitgaan en zich moet gaan richten op de mogelijkheid op verbod op bezit van jachtwapens en deelname van de veroordeelde aan toekomstige jachtpartijen. Dergelijke maatregelen zijn ook toepasbaar op personen die kennis van stroperij verzwijgen.

(7)
Ik vind dat het meebepalen van roofdiervraagstukken dient uit te gaan van de gehele bevolking en niet alleen van bepaalde belangengroeperingen (jagers, boeren).
De momentele situatie, waarin in de regionale roofdiersraad bijna
uitsluitend personen met jachtinteresse zitten, is niet toereikend en vormt
bij lange na geen doorsnede van de bevolking.

(8 )
Ik vind dat hobbyjachtvormen zoals met honden, die niet in direct contact
staan met de jager (drijfjacht, standjacht), ethisch niet verantwoord zijn,
omdat de honden grote risicos lopen en al het wild opgeschrikt en gevaar
lopen, inclusief roofdieren en andere bedreigde soorten..


Als je het hier mee eens bent, schrijf dan correct je naam en achternaam op de petitie!
De ingezamelde namen zullen worden overhandigd aan de minister van landbouw.

Sincerely,

http://www.PetitionOnline.com/nordulv/petition.html_________________
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 12-02-2006, 19:43   #2
Yolanda
Junior Member
 
Yolanda's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Utrecht
Posts: 93
Default

Hoi Mijke,

Ik heb net de petitie ondertekend. Ik hoop dat heel veel mensen dit ook zullen doen. Tot nu toe zijn er 697 ondertekeningen. Dat moeten er mijn inziens veel meer worden!

Groetjes Yolanda
Yolanda jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 02:14   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Hartstikke bedankt Yolanda!

Dankzij meer mensen zoals jij, staan we nu vandaag op 1010 handtekeningen van mensen die vinden dat dit niet meer mag/kan gebeuren in deze tijd!

Maar we kunnen nog steeds meer ondersteuning gebruiken! Vandaag werd al in en aantal Zweedse kranten geschreven over het opvallend aantal buitenandse reacties
Laten we er met z'n allen voor zorgen dat er nog veel meer internationaal prostest komt!

Groetjes,
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2006, 11:37   #4
Mika&Pascha
Junior Member
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3
Default

Had hem al getekend, goede zaak maar of het helpt??
Laten we het hopen.
Mika&Pascha jest offline   Reply With Quote
Old 05-03-2006, 17:03   #5
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default Petitie m.b.t. wolven in Zweden

Hallo,

Ik was nummer 2083!

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 00:29   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Vervolg petitie Zweden

Hieronder even een brichtje uit Zweden over de stand van zaken rond de petitie voor de wolven:

Quote:
Even een update:
We hebben zo'n 2200 namen verzameld tegen de wolfonvriendelijke maatregelen in Zweden.
Ondergetekende gaat met enkele anderen van Nordulv naar de minister van landbouw om deze samen met een open brief met daarin een beter voorstel te overhandigen.
Bedankt iedereen die getekend heeft!!

Nu heeft een groepje wolvenhaters ook bedacht dat dit een goed idee is en hebben een ja/nee enquete op het net gezet.

De naam van dit clubje is NULVISIE (0 wolven in Zweden)
De vraag is ja of nee jacht op wolven toelaten.

Als je dit belangrijk vind kun je ja stemmen als je vind dat men op wolven moet kunnen jagen en nee als je vindt dat dit niet kan....(ik breng het toch vrij onbevooroordeeld)
Links in het scherm kun je ja of nee aanklikken..

http://www.nollvision.org/

Gr Rick
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 07:41   #7
Yolanda
Junior Member
 
Yolanda's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Location: Utrecht
Posts: 93
Default

Ik heb gelijk even tegen de wolvenjacht gestemd :P
Kreeg de tussenstand te zien. Op dit moment hebben
er meer mensen voor als tegen de jacht gestemd
Er moet dus nog veel meer tegen gestemd gaan worden!!
Hoop dat iedereen van het forum hieraan mee doet.

Groetjes Yolanda
Yolanda jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 09:25   #8
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik heb ook tegen gestemd.
Maar dat is nog de minderheid.
Effe allemaal tegen stemmen, jongens/meiden.
Zou je ook meer als 1x kunnen stemmen??
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 10:38   #9
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default vervolg petitie Zweden

Helaas is NEE nog steeds in de minderheid! Dus iedereen; Stem NEE!!!

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 10-03-2006, 11:57   #10
Jason
Junior Member
 
Join Date: Mar 2006
Location: Eindhoven
Posts: 17
Send a message via MSN to Jason
Default

*stemt NEE*

hmmm tussenstand..
174 Ja
115 Nee
__________________
------------------------------------------
Nothing is impossible, just try harder.
Jason jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 17:40   #11
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Profiel:
Aanmaken:
Wijzigen:
herder jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 17:42   #12
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

MMMMM....dat was niet helemaal de bedoeling

Negeer het maar!
herder jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 03:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org