Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-04-2009, 23:26   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Fokken is niet altijd rozengeur en maneschijn.....

Het incidenteel fokken van een nestje is voor mij een leuke en soms intensieve (en kostbare) hobby. Als fokker heb je niet alles zelf in de hand, maar ben en blijf je ook altijd afhankelijk van de natuur. Maar als alles goed gaat kun je na een lange tijd van voorbereiding gaan genieten van het opgroeien van een nest, maar soms kan het helaas ook heel anders verlopen….

Wel vaker staan er nestaankondigingen op Wolfdog, die dan ineens ook weer verdwijnen. Soms omdat een teef bij een echo toch niet drachtig blijkt te zijn, soms omdat er iets mis gaat tijdens de dracht of bevalling en er geen levende pups worden geboren.
Maar vaak weten buitenstaanders niet waarom een nest weer van de aankondigingen verdwijnt en wat voor nare geschiedenis daar achter zit.
Gisteren heb ik ook mijn nest aankondiging van wolfdog verwijderd....

Daarom deze keer dan ook niet eens een “Hoera” verhaal van een fokker, maar een eerlijk verslag over hoe het soms helaas ook anders kan verlopen…..

Voorbereiding:
Al vorig jaar begon ik met de voorbereidingen voor een nestje met mijn TsW Chezka. Uiteindelijk vond ik een reu die voldeed aan al mijn eisen (HD uitslag, Bonitatie uitslag, uiterlijk, gedrag, karakter, show resultaat) ten aanzien van een geschikte combinatie (met een laag inteeltcoëfficiënt) in combinatie met mijn teef.

Loopsheid:
Vervolgens was het wachten op de loopsheid van Chezka. Omdat de reu erg ver weg woonde en ik niet de juiste dekdatum wilde missen (TsW’s kunnen soms een onvoorspelbare periode van dekrijpheid hebben), hebben we een zeer intensieve progesteron bepaling gedaan.
Dit hield in dat we om de andere dag het bloed lieten prikken en voor testen wegbrachten naar het laboratorium. Op zondagavond kreeg ik een tel. dat Chezka ineens heel snel aan het doorstijgen was en ik moest gaan rijden. Gelukkig was ik hier op voorbereid, stond mn tas al klaar en kon ik direct richting Tsjechië gaan rijden. Een beetje minder was, dat er op zo’n korte termijn niemand van mn huisgenoten mee kon en ik dat giga eind alleen heen en weer moest rijden.

Dekking:
Op het moment dat ik bij de reu eigenaar stopte en de deur opendeed, rook hij mijn loopse teef en ging zijn waakse blaffen gelijk over in “huilen”. Waarop Chezka direct huilend antwoordde en niet meer te houden was. Na een rondje rennen door de tuin stonden ze binnen anderhalve minuut gekoppeld. De koppeling duurde zo’n 20minuten (waar ik niet echt blij mee was met een temperatuur van –10 graden! )
De twee daar op volgende dagen stelde Chezka zich weer vlot, werd ze gedekt en stonden ze weer gekoppeld. De dag er na stelde Chezka zich nog wel met haar staart opzij, maar had de rue geen interesse meer in dekken en werd er alleen uitbundig gespeeld en gerend.

Echo:
Daarna volgden 4 weken van alleen maar rustig afwachten en duimen! Maar toen we eindelijk een drachtecho konden laten maken waren we super blij dat 4 kleine pupjes in wording konden zien. Heel blij schreef ik dan ook het berichtje voor wolfdog “mijn dag kan niet meer stuk” en plaatste ik een nestaankondiging.

Dracht:
De hele dracht verliep gewoon en voorspoedig. Chezka werd steeds dikker en ronder, ze kreeg grote tepels en begon behoorlijke melklijsten te ontwikkelen. Ze had (zoals we van haar kennen) een enorme vraatzucht, stal als de raven en de koelkast was niet veilig meer. (Aangezien ze eigenlijk nagenoeg nooit meer iets sloopte, liep ze ook regelmatig los in huis rond als we er niet waren. Maar… in deze periode ontdekte ze dat ze een klein hoekje van de geïntegreerde koelkast deur af kon bijten en hem dan open kreeg. Aangezien deze goed gevuld was ivm een verjaardag, werd haar actie dus super beloond! En dit zelf belonende gedrag maakte, dat ze haar actie dus ging herhalen als er niemand in de kamer was! Vandaar dat ook Chezka tegenwoordig weer in een bench ligt als we weggaan) Daarnaast was ze de hele periode net als bij haar andere twee drachten super vitaal en actief!
De laatste week van haar dracht hadden we de werpkist in de kamer gezet. Dit was voor Chezka en Plukje aanleiding om er gelijk steeds samen in te gaan liggen slapen!

Bevalling:
Vanaf de dekdata gerekend, zouden de maandag t/m woensdag de 63e dag van de dracht kunnen zijn. Op maandag en dinsdag was er nog geen enkele gedragsverandering bij Chezka merkbaar.
Woensdag begon ze aan het eind van de middag zo nu en dan haar vulva te likken. Voor de rest was ze super relaxt, ze liep alleen zo nu en dan eens de tuin in om te graven. Haar temperatuur was ook gedaald, dus alles wees er op dat de partus in aantocht was.
Het grootste deel van de avond lag Chezka rustig te slapen en als ze wakker werd likte ze zo nu en dan haar vulva. Toen alle dieren eten kregen stond ze gelijk vooraan en at gewoon nog zoals gewoonlijk supersnel haar bak leeg.

Om 22.30 uur werd ze wat onrustig, liep wat heen en weer en wilde een paar keer naar buiten om te poepen. Ze verloor wat slijmerig bloed, maar ook in eens een klein beetje zwarte drab.
Aangezien ik weet dat dit soms kan duiden op een losgelaten placenta heb ik met de DA overlegd wat ik het beste kon doen. De DA adviseerde lekker wakker te blijven en vooral rustig af te wachten totdat ze weeën zou krijgen.

De hele nacht ben ik dankzij vele koppen koffie “wakker” gebleven, terwijl Chezka lekker lag te slapen en alleen zo nu en dan haar vulva likte. ’s Morgens om 8 uur was er nog niets veranderd in het totale beeld en had de dame kans gezien om sneaky snel het ontbijt van een van de kids naar binnen te werken.

Tegen 9 uur was er pas enige verandering in haar gedrag te zien: ze ging heen en weer lopen, liep diverse lig plekken uit te testen en ze begon ook zo nu en dan wat te hijgen. Maar er waren geen waarneembare weeën te zien. Haar temperatuur bleek nagenoeg nog niets gestegen en bij toucheren bleek ze ook nog nauwelijks ontsluiting te hebben. Vanwege het feit dat het hele geboorte kanaal smerig was en ze zwarte drap ging druppelen, ben ik direct naar de DA praktijk gegaan voor een echo.

Op de echo konden we helaas geen levende pup ontdekken en was er ook een heel vreemd beeld te zien: iets wat leek op incomplete pups op en om elkaar heen…..
Na overleg besloten we dat een keizersnee op dat moment de beste optie zou zijn.
Maar…. vanwege de vreemde beelden die we gezien hadden en de waarschijnlijk dode pups zou dat ook een groot risico voor de teef kunnen meebrengen. (als er drab van vergane placenta’s in de buikholte terecht komt, bestaat er grote kans op een buikvlies ontsteking)
Natuurlijk wilde ik dondersgraag zeker weten of er nog een levende pup in zat en deze ook een kans geven, maar ik wilde absoluut niet m’n teef in gevaar brengen!

Uiteindelijk besloten we daarom om een keizersnee te combineren met een sterilisatie. Er zou geprobeerd worden om de baarmoeder zo snel mogelijk buiten de buikholte te brengen en dan te checken of er nog levende pups in zaten.

Bij de eerste intraveneuze inspuiting verzette Chezka zich nog 30 seconden door beslist te willen blijven staan. Maar bij de tweede was ze binnen enkele seconden onder zeil en werden alle verdere voorbereidingen voor de operatie getroffen. Voor de zekerheid werd er toch nog handdoeken, kruik etc. neergezet. Maar toen de baarmoeder buiten de buikholte was, werd meteen duidelijk dat dit niet nodig was. Een hoorn voelde totaal drabbig aan, in de andere waren twee totaal levenloze pups te voelen. Ter plekke werd besloten om de baarmoeder dicht te laten totdat hij helemaal uit de buik verwijderd was.

Een keizersnee is normaliter niet zo’n ingewikkelde ingreep en een sterilisatie ook niet. Maar het verwijderen van een “volle” baarmoeder van een hoogdrachtige hond is wat lastiger. Vooral vanwege de grote bloedvaten die voor de aan en afvoer van de baarmoeder zorgen. Vandaar dat de operatie ook een behoorlijke tijd in beslag nam. Toen de baarmoeder verwijderd was, kon ook het buikvlies nader bekeken worden en bleek dit op een aantal plaatsen toch al aangetast.

Nadat Chezka weer netjes dichtgenaaid was en lag bij te komen, zijn we de baarmoeder gaan bekijken. In een hoorn lag een voldragen pup (reu) met daarachter de resten van een pup die al eerder overleden was. (Deze wat kleinere pup bestond nog slechts tot ongeveer rib hoogte en was voor de rest al totaal vergaan) In de andere hoorn zat alleen zwarte drab met wat fragmenten van wat ooit een pup geweest moest zijn.
En dit verklaarde ook gelijk het bizarre beeld dat we op de echo zagen. Al veel eerder moet de eerst pup doodgegaan zijn en zijn daarna de anderen stuk voor stuk aangetast.

Hat is echt ongelooflijk dat er gedurende al die tijd niets te zien was van dit proces en dat er ook niets te merken was aan het gedrag van mijn teef. Aan de buitenkant verliep alles volgens het boekje. Het enige was dat de partus niet echt doorzette (wat nu dus ook logisch bleek te zijn) en dat ze op het laatste moment wat zwarte drab verloor.

Het was echt een gruwelijke ervaring om zoiets mee te moeten maken, als je na de beelden van de eerste echo verwacht een leuk nestje van 4 pups te verwachten. En alle afschuwelijke beelden staan me nog op het netvlies… Maar ik ben ongelooflijk blij dat Chezka het gered heeft en ik blijf hopen en duimen dat ze dankzij de antibiotica helemaal zal herstellen!

Vervolg:
Het is mij in de loop der jaren (bij verschillende rassen) wel eens vaker gebeurd dat er een pupje dood werd geboren. En altijd breng ik zo’n pupje weg voor sectie, om de mogelijke doodsoorzaak te achterhalen.

Zo’n afschuwelijke gebeurtenis als nu, waarbij alle pups dood waren had ik echter nog nooit meegemaakt! Maar ook deze keer wil ik proberen oorzaken te achterhalen. Ik krijg er geen pups mee terug, ik ga en kan Chezka niet meer voor de fok gebruiken, maar toch vind ik het i.h.k. van de gezondheid van een ras belangrijk om eventueel te kunnen achterhalen wat de reden geweest kan zijn.
  • De pup en rest van wat er over was van de anderen, zijn weggebracht voor sectie en zullen ook op een aantal zaken getest worden.
  • Van Chezka heb ik bloed af laten nemen en ook dit zal op een aantal zaken onderzocht worden.
  • Daarnaast ben ik direct na de operatie thuis een bloedafname formulier Hypofysaire Dwerggroei gaan uitprinten. En de zelfde dag heeft de DA het EDTA bloed van Chezka naar Utrecht gestuurd voor de dwerggroei test.

Mogelijk kan een van deze onderzoeken in de toekomst helderheid over de mogelijke oorzaak geven. En hopelijk kunnen anderen daar dan iets aan hebben om zulke nare drama’s te voorkomen.
Zodra ik meer informatie/uitslagen heb ontvangen zal ik dit hier dan ook vermelden.

Situatie de dag na de operatie:
Chezka krijgt pijnstillers en antibiotica en haar operatie wond ziet er rustig uit. Ze likt haar operatie wond zo nu en dan wel, maar ligt er gelukkig niet de hele dag aan te prutsen, zodat ik haar ook geen kap op hoef te doen.
Ze was vandaag relatief gezien weer redelijk wakker en fit, heeft geen koorts, en ligt zo nu en dan zachtjes te piepen. Ze wilde in de loop van de ochtend al weer wat eten en drinkt normaal.

Het meest trieste vind ik alleen de “jammer aanvallen”…. Jammerend en piepend loopt ze dan door het huis op zoek naar pups.
Als ze alle kamers en kasten is langs geweest , wil ze soms ook nog naar buiten om de boel te checken. Vanmiddag hadden we een leeg kratje buiten bij de voordeur gezet om boodschappen te gaan halen. Op het moment dat ze dat kratje zag ging ze bv gelijk weer helemaal uit haar dak… En ze werd pas rustig toen we het kratje binnenhaalden en ze het even mocht controleren.
Omdat we dit gedrag al verwacht hadden, hebben we vlak na de operatie nog even overwogen om het meldpunt moederloze pups te bellen. Maar Chezka was letterlijk hondsberoerd en had het al zo zwaar gehad, dat we deze optie snel terzijde hebben geschoven. Bovendien was vandaag de melkgift ook acuut helemaal gestopt. Wellicht is daar ook de niet volledig doorgezette partus debet aan.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 00:22   #2
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Mijke,het begin van je verhaal leek zo op dat van Shanti,afschuwelijk.
Wat zal jij je beroerd hebben gevoeld met die operatie.Hopen dat ze er goed doorheen komt,maar wolfhonden zijn sterk gelukkig.
Zo zie je dat zelfs als je heel veel ervaring hebt,je nog voor zulke verrassingen komt te staan.
Vind het fijn altijd om te lezen als bevallingen goed zijn gegaan en dat mensen dan schrijven ,de natuur is mooi.Maar dat is niet zo als het fout gaat,dan is de natuur helemaal niet mooi,dan ga je gewoon dood als er niet geholpen wordt.

Heel veel knuffels voor Chezka en zeker ook voor jou,want die zal je nodig hebben.Dit is iets wat je niet snel zal kunnen verwerken.Heb ervaring jammer genoeg.

Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 07:19   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Mijke,

Wat een afschuwelijke ervaring moet dat zijn geweest en wat een ontzettende domper. Ik hoop dat ze de oorzaak kunnen achterhalen, maar nog belangrijker dat Chezka er weer helemaal bovenop komt.

Heel veel sterkte de komende tijd.

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 09:02   #4
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Hoi Mijke (en de rest van de familie),

Dit is dus echt een domper op de feestvreugde van de dekking en de echo van de dracht. Dat chezka een 'normale' dracht heeft gehad en jij en Chezka nu met lege handen zitten.

Ik weet dat er een hoop fokkers zijn die in dit geval voor zichzelf zouden hebben gekozen en een keizersnee zouden hebben laten uitvoeren, zodat er nog een kans zou zijn op een eventuele volgende dracht. een eventueel heftig ziekte teef op de koop toe zouden hebben genomen.

Het beslissen voor je hond dat je haar moest laten steriliseren (incl verwijderen van de baarmoeder) is vast en zeker een hele moeijlijke beslissing geweest die je in enkele minuten hebt moeten maken. Jij hebt de BESTE beslissing gemaakt voor je hond!

Ik hoop dat er een oorzaak van deze ellende bij de pathologie naar voren komt zodat jij en andere hier van kunnen leren, in de hoop dat dit niet meer (zo vaak) voor gaat komen.

Ik hoop dat andere fokkers jouw voorbeeld volgen in de openheid rondom de dracht van Chezka.

Heel veel sterkte, en ik hoop dat Chezka weer snel zin heeft om je koelkast weer een beetje te verbouwen.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 09:15   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Heel veel sterkte.
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 10:43   #6
Angelika
Member
 
Angelika's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 847
Default

Chezka had a guardian angel - the dead pup could have poisonned her.

Chezka had een beschermengel - het dode pup kon haar vergiftigd hebben.

Veel knuffels voor Chezka.
Angelika jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 11:25   #7
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Jeetje, das idd de andere kant van fokken, een waar je weinig over hoort, maar die idd wel een realiteit is!

Sterkte, en bedankt voor het delen van je verhaal!
nanouk jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 11:49   #8
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Mijke en fam.
Ik wens jullie veel


__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 12:24   #9
buidelwolf
senior member
 
buidelwolf's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Location: The Netherlands
Posts: 163
Default

Veel sterkte!
buidelwolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 14:21   #10
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Heel veel sterkte met alles en dat je Bling Bling maar goed mag herstellen.

Heel open en eerlijk van je om dit naar buiten te brengen!!! Hopelijk kunnen ze een oorzaak vinden.
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 15:54   #11
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Mijke,

Wat een verhaal heel veel sterkte toegewnst en dat Chezka maar weer snel de oude mag zijn.

Gerard
gerard&monique jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 19:07   #12
Bob Dylan
bench
 
Bob Dylan's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Location: Zwaag, Nederland
Posts: 132
Default

Mijke en familie,
Heel veel sterkte
__________________
Groetjes Nicole
When you gotta go, you gotta go
Bob Dylan jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 20:48   #13
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Mijke en Flip en familie,wat een afschuwelijke ervaring en een vreselijke domper.
Dit had ik echt niet verwacht.
Hoop dat Chezka er weer helemaal bovenop komt en haar streken weer terug krijgt.
Geef Chez maar heel veel knuffels van ons
Heel veel sterkte met alles!
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2009, 20:49   #14
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Veel sterkte en verzorg vooral Chezka heel goed. Ik heb spijtig genoeg ook ervaring hiermee. 6 weken geleden heb ik drie puppies begraven en dat vergeet je ook niet snel.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 12:12   #15
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Wat spijt me dit om te horen.
Ik heb respect voor je hoe je gehandeld hebt.
Heel veel sterkte en beterschap voor Chezka.
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 14:16   #16
Manishdra
Junior Member
 
Manishdra's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Nijmegen
Posts: 331
Default

Heel veel sterkte met het verlies van de puppies en met de moeilijke beslissing die je moest maken.
En veel sterkte de komende tijd met Chezka.

En ik hoop dat er uitkomt hoe dit heeft kunnen gebeuren.

En super dat je dit zo eerlijk hier neerzet!
Manishdra jest offline   Reply With Quote
Old 13-04-2009, 21:13   #17
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

allereerst veel sterkte
Hoop dat het duidelijk wordt wat er nu precies aan de hand was
En het belangrijkste dat Chezka weer op en top de oude word geond en wel
miran jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 12:46   #18
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Lieve mensen,

Sorry dat ik zo laat reageer, maar ik werd geveld door een hevige maag/darm griep met hoge koorts en heb de afgelopen dagen dus geen computer meer gezien.
Maar ik wil jullie allemaal nog heel hartelijk bedanken voor je lieve woorden en je medeleven!

Chezka begint gelukkig weer helemaal de oude te worden en loopt nog maar zeer incidenteel "puppy's te zoeken"
En de hechtingen heeft ze (op een heel klein stukje na), tot op heden ook netjes laten zitten
Dus we gaan er vanuit dat al deze positieve ontwikkelingen zich blijven door zetten!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2009, 23:07   #19
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi mijke,

wat een rotervaring zeg. Ik hoop dat het met Chez weer helemaal goed komt en dat ze weer de bitch wordt die ze was.
Heel erg bedankt dat je je verhaal hier neergezet hebt. Buiten het feit dat het een horrorstory is, is het erg interessant en informatief om te lezen. Ik had zoiets nog nooit gelezen of gehoord. Ik hoop dat anderen hier iets aan hebben in de toekomst.
Normaal gesproken worden de details verzwegen en wordt er alleen gezegd dat er pups dood zijn geboren. Ik vind het moedig van je en vind het erg jammer dat je geen laatste nestje met Chezka hebt kunnen krijgen. Ik hoop dat je in de toekomst weer mooie nestjes krijgt met een ander teefje.
Ik hoop ook dat er niets bijzonders uit die sectie komt.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 15-04-2009, 19:52   #20
kimm
Junior Member
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 35
Default

Pffffffffffff, pittig... gelukkig gaat het beter met haar. Heel veel sterkte nog!

Groetjes, Kim en een pootje van Bodar
kimm jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 10:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org