Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Sport en training

Sport en training Tsjechoslowaakse wolfhonden als werkhonden - hoe ze te trainen, hoe ze nieuwe dingen aan te leren, informatie over wedstrijden en trainingsbijeenkomsten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-11-2004, 19:41   #1
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default clicker training

Hallo allemaal,

Heeft iemand van jullie ervaring in de "clicker"training met onze wolvjes?
Is deze techniek enkel gekend in Belgie en Nederland?

Groeten uit Belgie
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 22:43   #2
ConnyTimber
Junior Member
 
Join Date: Mar 2006
Location: Almere
Posts: 42
Default Clicker

Hier nog even een vraag: onze pup (of beter gezegd puber) teefje Timber van 5 maanden is tot nu toe zit, af enz. geleerd met behulp van de clicker. Ik vraag me af of er andere eigenaren van TsW zijn die hier ervaring mee hebben. Is het wel de juiste manier voor dit type hond? Ze is nl. niet bepaald het type hond dat een enorme will to please heeft.
Alvast bedankt voor jullie reakties.
Groeten,
Conny
ConnyTimber jest offline   Reply With Quote
Old 10-04-2006, 23:12   #3
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Hoi
Ik train al jaren met de clicker, in het begin is iedere klik een brokje, later blijf je wel klikken, als beloning, maar onregelmatig een brokje geven. Ik vind het een fijne manier van trainen en belonen
Als de hond de oefening helemaal beheerst kun je het klikken ook weglaten en alleen met je stem belonen
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2006, 09:40   #4
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default Clicker

Hoi,

De 'will to please' bij honden is een fabeltje. De hond doet alleen iets als het hem wat oplevert. De hond die een oefening graag uitvoert vindt die oefening op zich al een beloning en daardoor wordt het in stand gehouden.
Mijns inziens móet je een oefening, die je met de clicker aanleert, afbouwen met/naar een commando (gesproken of een gebaar) toe. Dan pas kan je de clicker voor een andere oefening gebruiken. Anders weet de hond echt niet meer wat je bedoelt.
Pas er voor op dat de clicker geen commando wordt. Dan kan je hem nl. niet meer gebruiken vooer een andere oefening.

Dus gewoon die clicker gebruiken als je dat wil!

Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 11-04-2006, 16:42   #5
casa lupo
Junior Member
 
casa lupo's Avatar
 
Join Date: Sep 2005
Location: Dalerpeel
Posts: 175
Default

Hoi Conny,

Hier even een tip, voed je hond op zoals dat het beste past bij jou en je hond, dit kan via een bepaalde methode zijn (hoeft natuurlijk niet) maar laat ook je eigen gevoel meespreken, belangrijk is denk ik dat je opserveerd waar je hond het beste op reageert.

Bij onze Tsjechen zou de clicker methode niet werken, simpelweg omdat ze helemaal niet op eten gefixeerd zijn, dus vinden ze een brokje helemaal niet de moeite waard om iets voor te doen.


Belangrijk is dat je een goede leider bent voor de hond, een echte Alpha, net als in de natuur heb je binnen je huisgenoten een rangorde (dit wordt een lang verhaal merk ik ...).
Ze moeten altijd op je kunnen vertrouwen.

Bij ons thuis ben ik de alpha, al onze 3 honden hebben ieder een eigen aanpak nodig, zo is een van onze Tsjechen een echte omega en daar moet je voorzichtig mee omgaan, ze is bijna slaafs naar mij toe, de ander is een echte dominante tante, die een consequente strakke aanpak nodig heeft omdat ze graag de baas wil spelen. Alle drie reageren ze bij ons het beste op de beloning knuffelen en spelen.

Maar zoals al gezegd iets moet bij jou karakter passen en dat van je hond, maar ik denk dat een van de belangrijkste dingen toch wel geduld is ...

groetjes Willy
casa lupo jest offline   Reply With Quote
Old 12-04-2006, 21:54   #6
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Hallo,
Ik heb begin 2005 geprobeerd om mijn jonge reu vooruit te helpen met de clicker. Ik ben er mee moeten stoppen omdat de toenmalige hondenschool het nodig vond om o.a. één uur lang aandachtsoefeningen te trainen zonder dat de hond eventjes mocht ontspannen. Onze Heron kon al de drie houdingen en verdere basisoefeningen. Dus hij was wel geinteresseerd in het eten maar kon het verband niet leggen met de oefening want hij deed het al zonder clicker en eten.
Ikzelf begon behoorlijk gefrustreerd te worden en heb wijzelijk besloten ermee te stoppen en enkel nog mijn stem te gebruiken.
Als ik het probleem aanhaalde zei de instructeur simpelweg dat ik maar het boekje moest kopen. Ook het fijt dat het absoluut verboden is om een slipketting te gebruiken kan ik niet begrijpen. Vroeg of laat zal je op straat je hond van 40 kg toch eens moeten corrigeren. En van een loshangende slipketting heeft geen enkele hond last, in tegendeel tov vaste halsband.
Nee geef mij maar de "klassieke" methode waarbij band tussen hond en mens het belangrijkste is. Je stem heb je altijd bij en als je ook een csw regelmatig beloond kan je alles bekomen wat je wil.
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2006, 00:28   #7
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Beste Patrick,

ik ben zelf nog maar net begonnen met het toepassen van de clicker, dus ik ben zeker geen expert. Maar ik heb inderdaad wel wat boeken erover aangeschaft (onder andere: Don't shoot the dog, van karen Pryor, en Clicking with your Dog, van Peggy Tillman).

Het eindeloos herhalen van oefeningen die de hond al kent, lijkt mij (als ik de boekjes goed begrijp) inderdaad helemaal fout. Tenzij je het alleen als trucje gebruikt, zeg maar m de hond de bedoeling uit te leggen. je doet dan even een al bekende oefening, klikt + beloont daarvoor, zodat de hond meteen doorheeft dat een klik een beloning inhoudt, en dat hij een klik krijgt als hij een commando goed uitvoert. Maar dat zou geen uren moeten duren, natuurlijk.

Dan de slipketting: Het gebruik hiervan wordt inderdaad 100% afgeraden en is volstrekt niet te combineren met clicker (of andere positive reinforcement training). De bedoeloing van deze manier van trainen is namelijk gebaseerd op dat de hond zo creatief mogelijk dingen uit gaat proberen, om jou maar zo gek te krijgen hem een klik (en dus beloning) te geven. Straffen (ook als het maar heel soms is) stopt dit proces subiet. Een hond die soms gestraft wordt, gaat risico vermijdend gedrag vertonen: dit om te voorkomen dat hij iets fouts doet en dus gestraft wordt. Maar hij doet dus ook geen nieuwe goede dingen meer! Weg effect clicker training. Daar heeft je trainer dus helemaal gelijk in.

Ter voorbeeld: er zweeft op internet en filmpje rond waarin een hond (Paco) in 7 minuten geleerd wordt de keukenla te sluiten, Met als enige aanwijzing dus de clicker + snoepjes. Ongeveer halverwege gaat de (hele grote) hond vol met zijn poten op de la staan. Dit wordt door de trainster volledig genegeerd. Doordat dit gedar de hond geen click opleverde, herhaalde de hond het niet. terwijl als de hond ervoor gestraft zou zijn, hij waarschijnlijk met het hele spelletje zou stoppen, om te voorkomen weer gestraft te worden!

Maar zoals gezegd ik ben helemaal geen expert hoor, maar dit is wat ik uit de boekjes gehaald heb. Wat ik nog wel even wil zeggen: mijn eigen slipketting ligt inderdaad bij het vuilnis. Op de traditionele manier bleef mijn hond trekken (de slipketting interesseerde hem niet zoveel) en na een uurtje positive reinforcement (overigens zonder clicker), was het helemaal over.
Casey jest offline   Reply With Quote
Old 14-04-2006, 20:26   #8
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Ik ben meestal niet zo goed om zoiets onder woorden te brengen, maar ben het volledig met 'Casey' eens
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org