Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Overig

Overig Alles over Tsjechoslowaakse Wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2006, 17:44   #1
sonja
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 18
Default sommige plaatsen wel,andere plaatsen niet

Op een andere forum had ik verteld dat ik kenji op 1 plaats beetje achter de konijnen laat jagen en wat sporen laat zoeken,daar kan dit omdat het een afgebakend terrein is,er is een bos en weide gedeelte,in bos gaat hij wat verder weg en zoekt,op weidegedeelte blij hij bij me,ook al weet hij dat er iets zit,dit heb ik hem toch kunnen lere,weide is hierblijven en wat spelen met schelsey en zwemmen,bos is beetje sporen jagen en konijnen achterna zitten,al zijn er niet zo veel te zien,alsook op hondenloopveld mag hij verder van me af,gaan spelen met andere honden,hij mag daar heen,op andere plaatsen mag hij niet vanzelf er heen,zonder dat ik het zeg.

Nu schrijven ze dat ik nooit het jagen enz onder controle zal krijgen omdat hij op die plaats wel achter de konijnen mag en ik een hond niet kan leren dat ze alleen dit mogen doen met mijn toelating.

Als ik ergens anders ga wandelen blijft hij meestal bij me,staan er koeien of schapen,dan kijkt hij er niet meer naar,omdat hij deze dieren gewent is nu.

Mijn andere honden waren belgische herder,hebben ook beetje gejaagt,welke hond jaagt nu niet! maar hebben geleerd waar het wel mocht en waar niet,bv schelsey de mechelaar weet op straat dat ze niet achter poezen mag,of achter konijnen en kan haar nu ook tegenhouden met mijn stem,ze is 5 jaar,mijn vorige hond jaagde achter alles,fietsers,joggers,poezen,auto's,konijnen,paar den,allemaal af kunnen leren,maar ze mocht soms,als ik toelating gaf,wel in bos achter konijnen jagen,als er een ree langstkwam,riep ik hierblijven en dat deed ze dat,dus ik denk dat dit toch geleerd kan worden.

Natuurlijk is kenji een andere ras/mix,zit husky in.

Wat vinden jullie,kan dit ?

Of moet ik hem echt dit vanaf nu verbieden,ook al is hij het gewent en geniet er van.

sonja
sonja jest offline   Reply With Quote
Old 29-10-2006, 18:31   #2
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Hallo Sonja

Ga er van uit, dat hij alles kan najagen. Je geeft zelf al aan het geval met de paarden. Ook je andere hond joeg alles na.

Dat zal deze ook doen maar zolang jij genoeg overwicht op hem hebt en hem aangeeft waar hij mag jagen, dan moet je het doen.

Hij heeft een leeftijd om lekker alles aan zijn laars te lappen maar maak het hem goed duidelijk. Geef hem de kans om het te doen. Neemt hij een loopje met je, dan moet je het hem verbieden en dan mag het niet meer maar dan ook nergens meer.

Sluit echter niet uit, dat hij er wel een keer vandoor gaat en met alle mogelijke gevolgen van dien. Dus wees er wel voorzichtig mee maar JIJ bent de roedelleider en JIJ beslist wat wel en wat niet mag.

Doe samen je best om het leuk te houden. Je hebt het je andere honden ook kunnen afleren en bij kunnen brengen, dus.....

Succes,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 08:09   #3
sonja
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 18
Default

Mijn andere honden waren belgiche herders,das natuurlijk iets anders dan een huskymix,al zit er in hem nog altijd herder en labrador,maar ook malamute.

echt vuilbakkenras

hij is de enige van de 8 pups die het jagen zo erg heeft,dus kweet eigenlijk niet of het met hem zo goed zal lukken dan met de andere honden,maar langst de andere kant zie ik wel dat hij op bepaalde plaatsen niet weggaat,ook al vliegt er 20 meter verder en reiger op,dus denk dat hij toch beetje beseft waar het wel en niet mag,op de plaats waar hij wel achter konijnen jaagt komt hij ook terug als ik hem roep en blijft bij me als ik dit vraag,maar eens vertrokken,kan ik hem nog niet laten stoppen direct,hij gaat even verder en komt dan terug.

sonja
sonja jest offline   Reply With Quote
Old 30-10-2006, 16:39   #4
Jolanda
Member
 
Jolanda's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Hoofddorp, N.H.
Posts: 552
Default

Hoi Sonja,

Net als Letty zeg ik: "Zolang jij hem bij je kan roepen (ook al komt hij niet gelijk bij het terugroepen, maar kort erna) zou ik het lekker toestaan."
Zo te horen heb je hem onder controle en hij kan lekker zijn energie kwijt!
Pas op het moment dat hij niet meer op je reageert zou ik het niet meer toestaan.
Vooral blijven belonen (dus af en toe iets super! lekkers mee!!) als hij weer bij je komt. Dat houdt zijn hierkomen op peil!!

Groetjes, Jolanda
__________________
Groetjes, Jolanda
Jolanda jest offline   Reply With Quote
Old 31-10-2006, 21:30   #5
sonja
Junior Member
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 18
Default

Dus het kan wel,zou het zonde vinden dat hij het niet meer mag daar,alleen daar laat ik het toe,nergens anders,maar in hoevere hij al onder controle staat durf ik niet zeggen,er zijn nog heel veel plaatsen waar hij aan de lange lijn moet blijven omdat ik hem nog niet 100% vertrouw en waar mijn andere hond toch los kan,maar ja,die word 6 en is al beetje aan sukkelen,niet zo vlug meer,hij is nog een jong zot gevalleke,en twijfel er niet aan dat hij nog regelmatig in de fout zal gaan als ik hem veel loslaat,daarom doe ik het nog niet,alleen op plaatsen die ik uit mijn duimpje ken en hij ook.

sonja
sonja jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org