Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-10-2010, 21:11   #1
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default Waarom Torak geen Doerak kon worden

Bericht geschreven door mijn moeder:

Nanouk vertelde ons over Doerak, een twh die herplaats moest worden. Ze vertelde beknopt wat het probleem was en na een telefoongesprek met Stefanie vertelde ze meer over hoe de hond gehouden was. We hebben overleg gehad met onze twee volwassen zonen en besloten om een eerste indruk te krijgen door te gaan kijken.

Hij was tijdelijk herplaats bij Yvonne.

We hebben weer (familie)overleg gehad, ook met stefanie en besloten Doerak ons vertrouwen te geven, al zou het zeker geen makkelijke weg worden. We hebben de mogelijkheden besproken, ook wat het aan inzet zou gaan kosten en dat consequent gedrag eerste vereiste zou zijn. We zijn er met zijn allen voor gegaan.

Onze eerste indruk van Doerak was dominant, aggressief gedrag naar alle honden, omgevingsonzeker en hij kon bv niet eens aan de lijn meelopen.

De eerste week hebben we alleen gewandeld, buiten een wild beest aan de lijn, hij wilde vooroplopen, links, rechts, overal werd op gereageerd; de postbode, iemand die bramen plukte, mijn zoon maakte zelfs mee dat er naar een kikker werd gegromd. We hebben dit opgevangen door te blijven staan, omdraaien en de andere kant oplopen. Elke keer wegdraaien van dat wat de spanning gaf. Bij aggressief gedrag negeerden we dat, liepen ervan weg of maakten een praatje met de eigenaar van de andere hond tot er weer rust was.

Iedere ochtend anderhalf uur wandelen, vele korte wandelingen in het westerpark en ook gingen we 1 keer per dag fietsen, dit vind hij heerlijk. Ook merkten we dat er weer wat haartjes op zijn eeltplekken teruggroeiden.

Het meelopen aan de riem ging steeds beter en in de tweede week hebben we wat vrije momenten in gebracht aan een lange lijn. Doerak pikt snel dingen op, maar heeft duidelijk wel een eigen wil. Dan gaapt hij, krabt zich eens of draait zijn kont naar je toe.

In week 3 merken we dat er vooruitgang was in het gedrag naar andere honden. Hij reageerde tijdens zijn uitbarsting op een commando en ging zitten.
We hebben hem meegenomen naar het strand, wat hij heerlijk vond.

We leerden Doerak langzaam dingen erbij: zit, blijf en kom voor. Aan het eind van die derde week moesten wij voor ons werk 4 dagen weg. De jongens wisten wat ze moesten doen en het is allemaal prima gedaan. Toen we thuis kwamen was Doerak blij en begroette ons onderdanig, eindelijk zonder opspringen.

Dit was zo positief dat we het vertrouwen hadden hem ook even los te laten, hij volgde los best goed. Doerak wist dat hij hier nu echt hoorde.

Deel van het thuis worden was wel dat er af en toe wat tegenstribbel gegrom voorkwam als er commando's werden gegeven. Op dit gedrag reageerden we consequent en met een passende correctie. Doerak reageerde daar ook goed op en het grommen hield op. Hij ging beter met andere honden om, werd socialer en minder onzeker en we besloten Doerak ook aan de kleinkinderen voor te stellen tijdens een wandeling.

Naarmate de tijd verstreek veranderde het gedrag plots: hij blokte mijn jongste zoon zonder duidelijk aangeefbare reden, aggressief, haren omhoog, tanden ontbloot en zijn lip compleet opgetrokken. Mijn jongste zoon wilde deze confrontatie niet aan. Na overleg besloten we dat hij Doerak even zou negeren. We pakten de draad verder op. Ondanks dat hij Doerak negeerde, bleef hij brommen zodra hij in de buurt kwam.

Toen mijn andere zoon op een avond thuis kwam, werd hij begroet met gegrom en opgetrokken lip. Hij heeft zich weggedraaid, is weggelopen en heeft hem voorgeroepen, laten zitten en tot rust laten komen. Om hem af te leiden daarna nog leuk bezig geweest met de hond met koekjes. Ook toen begon Doerak te grommen.

We hebben als gezin hierover gesproken en geconcludeert dat mijn oudste zoon goed gehandeld had, dat mijn jongste zoon Doerak verder zou negeren en dit gedrag niet acceptabel is.

De volgende ochtend stond Doerak beneden aan de trap grommend te wachten. Mijn oudste zoon mocht de trap niet af! Omdat het gedrag zich voortzette en mijn beide zoons nu begromd werden wilden wij een verdere escalatie vermijden.

Zoals afgesproken heb ik Stefanie gebeld die me vroeg: "Ja wat nu!?" Ik heb gezegd dat dat haar verantwoordelijkheid is, dit gedrag is onacceptabel. Doerak accepteert niet dat hij laag in rang staat, wil graag de baas zijn en zal zijn tanden gebruiken om een hogere positie te verkrijgen als hij weerstand krijgt.

Doerak heeft het in zich om een leuke hond te zijn, zoals mijn man zegt een tophond qua lichaamsbouw en uitstraling, helaas hebben de laatste jaren hem gevormd tot wat hij nu is. In ons gezin is het niet mogelijk hem tot een leuke huishond om te vormen.
We gunnen Doerak zeker een gouden mand, maar denken dat hij deze niet zal vinden in een gezin met meerdere mensen.
nanouk jest offline  
Old 12-10-2010, 22:28   #2
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Het is wel eens lekker om zo'n eerlijk verhaal te lezen zeg...
Niet omdat alle dingen zo goed zijn gegaan en "anders" niet beter hadden gekund.. maar wel eerlijk. Een echte verademing tussen al de bullsh!t door die op dit forum vertelt word.....

Ik hoop dan ook dat niemand zich af zal laten schrikken om ooit een herplaatser in huis te nemen zoals word beschreven door Mijke in het topic.. link

Het probleem van een ander opvangen is niet nix, geloof me... het kost soms veel... maar je krijgt er een hoop voor terug als het goed gaat.

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline  
Old 13-10-2010, 23:03   #3
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Triest verhaal.Voor alle partijen.Doet me heel erg denken aan onze 1e opvang hond.Inclusief iedereen die het beter weet.

Maar gelukkig heeft het mij nooit tegen gehouden om de volgende keer weer een hond op te vangen.De meeste zijn zo blij dat je ze een goed huis geeft.

Gr. Christa
Xhrista jest offline  
Old 14-10-2010, 14:53   #4
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

Torak gaat alles goed.
Hij slaapt bij de mensen boven.
Hij heeft al harten gestolen.
Hopelijk gaat alles goed ook na een aantal weken.
Ik zal van de week nog even foto's maken en plaatsen.
__________________
Groetjes chantal
channi jest offline  
Old 14-10-2010, 19:24   #5
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Haha... heeeeeeel erg flauw... maar als ie boven slaapt.. heb je in ieder geval geen problemen met de trap aflopen..

*een politiehonden trainer die de hond boven laat slapen...... ik ben toch wel geïnteresseerd wat daar de gedachte achter is... *

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline  
Old 14-10-2010, 19:52   #6
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

Er zit een verschil tussen een hond die je klaar stoomd of je eigen huishondje. Torak is hun huishondje. En blijft tot het eind. Dat is de bedoeling.
En geen gedachten erbij dat hij boven slaapt. Hij kan naar beneden of boven als hij wil. Alle deuren staan dan open. Hij kan gaan en staan waar hij dan wil slapen. Geen gedachten zoals de meesten nu waarschijnlijk denken.
Ben vandaag nog even geweest en ook gezien hoe hij met wandelen reageerd op andere honden. Tot zover gaat het super. Hopelijk blijft het zo gaan. Eerst maar even de kans geven dat die zich kan setelen.
__________________
Groetjes chantal
channi jest offline  
Old 14-10-2010, 20:04   #7
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by channi View Post
Er zit een verschil tussen een hond die je klaar stoomd of je eigen huishondje. Torak is hun huishondje. En blijft tot het eind. Dat is de bedoeling.
En geen gedachten erbij dat hij boven slaapt. Hij kan naar beneden of boven als hij wil. Alle deuren staan dan open. Hij kan gaan en staan waar hij dan wil slapen. Geen gedachten zoals de meesten nu waarschijnlijk denken.
Ben vandaag nog even geweest en ook gezien hoe hij met wandelen reageerd op andere honden. Tot zover gaat het super. Hopelijk blijft het zo gaan. Eerst maar even de kans geven dat die zich kan setelen.
Lieve Chantal,

Ik weet niet of bovenstaande een reactie op mijn post is.. ?
Maar ik heb het niet over het wel/niet klaarstomen van een doggie ofdat het een huishond word ja/nee...

Ik verbaas me er alleen over dat iemand die politiehonden traint, de hond boven laat slapen...

Ik zie daar namelijk helemaal geen aanleiding toe... maar dat kan natuurlijk aan mij liggen... ik hou namelijk niet zo van al die haren in mijn nestje..

Gr,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline  
Old 14-10-2010, 20:43   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik heb ook ff niks om handen .
Quote:
Originally Posted by channi View Post
Er zit een verschil tussen een hond die je klaar stoomd of je eigen huishondje. .
Maar misschien weet ik het antwoord .
De ene is voor consumptie en de ander voor de knuffel ??
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .

Last edited by loco; 14-10-2010 at 20:46.
loco jest offline  
Old 16-10-2010, 12:47   #9
Puma
Ottokar lovers
 
Puma's Avatar
 
Join Date: Sep 2008
Location: Amsterdam
Posts: 271
Default

Azazel,

Je bent niet verplicht te reageren, het is niet erg om niet altijd vooraan met je mening klaar te staan, echt niet.

Misschien kun je je berichten eens teruglezen en wellicht ook tot de conclusie komen, dat je ego nogal opspeelt en daarmee iedere draad inhoudelijk om zeep helpt.

Het ontneemt mij in ieder geval vaak het plezier, wat ik hoop te hebben, hier te komen op dit forum.

Eigenlijk wil ik dit niet eens plaatsen, want ook in deze draad telt maar 1 ding: het welzijn van Torak.

Dus on topic, prima geschreven relaas van de moeder van nanouk, betreffende Torak.

En fantastisch te weten, dat Channi Stefanie heeft geholpen een nieuwe baas te vinden.

Last edited by Puma; 16-10-2010 at 12:53.
Puma jest offline  
Old 16-10-2010, 23:12   #10
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Alle of topic bijdragen over "hond in bed" zijn verplaatst naar het nieuwe topic dat Barry opende.

Alle oftopic bijdragen zijn verplaatst naar een nieuw topic: off topic commentaar op elkaar

Gelieve hier alleen nog berichten over Torak te schrijven

En leef je verder gerust uit met schrijfsels in de andere rubrieken!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline  
Old 20-10-2010, 05:41   #11
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

Voor de mensen die nieuwschierig zijn hoe het met Torak gaat.

Met Torak gaat het goed.
Als hij ligt dan lijkt het alsof hij er al lange tijd woont.
Zo op zijn gemak.
Hij heeft met andere honden gespeelt.
Teven als reuen.
Verder hij laat daar de vogels buiten met rust.
Hij kijkt niet om naar de slangen die ze hebben.
En de muizen die als voer voorde slangen word gefokt.
Hij luisterd slech naar zijn naam.
Maar verder gaat het goed.
Ze zijn daar in huis ervan bewust dat het als nog kan dat hij zijn ouder gedrach kan gaan vertonen.
Ik heb niks anders als positieve berichten.
De nieuwe baasjes zijn ook helemaal weg van hem.
En hopen hem nog jaren te hebben.

Dit was even een kort berichtje om sommige die het zich afvragen hoe het gaat.
__________________
Groetjes chantal
channi jest offline  
Old 20-10-2010, 07:17   #12
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Klink goed Chantal.
Ik hoop dat het zo goed als nu blijft gaan.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline  
Old 20-10-2010, 15:16   #13
gerard&monique
Lupo & Mizar
 
gerard&monique's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Location: Amsterdam Z.O.
Posts: 156
Default

Heel fijn om te horen.
Nu nog even afwachten hoe hij zich gaat gedragen als hij een beetje gewend is. Vooralsnog bemoedigend bericht.

Gerard
gerard&monique jest offline  
Old 20-10-2010, 23:08   #14
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Heb vanaaf samen met mijn moeder het berichtje gelezen en wil ook ff mede namens mijn moeder posten dat ze erg blij is dat het positieve gedrag tov andere honden zich verder zo doorzet! we hopen nu echt dat Torak zijn plekkie heeft gevonden
nanouk jest offline  
Old 31-10-2010, 21:48   #15
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

vandaag met henk en torak een wandeling door de wijk gedaan.
Ik had Korben mijn tjech en mijn duitser ringo mee.
beide zijn reuen.
torak had hij voor de zekerheid een snuitje om gedaan.
in het begin een beetje gegrom tussen torak en korben.
torak en ringo ging gelijk wel goed alleen af en toe snawde ringo naar torak omdat torak niet naar korben mag grommen.
wij hadden afgesproken op een punt zodat geen van allen op eigen terrein zal zijn.
elkaar eerst even laten snuffelen.
toen zijn henk en ik gaan wandelen met de hondjes.
al snel liep ringo en torak erg lief naast elkaar. bijna tegen elkaar.
en zo nu en dan een lik naar elkaar.
korben moest eerst even niks van torak weten en liep gewoon mee maar niet bij torak in de buurt.
tijdens de wandeling zogt torak toch toenadering naar korben.
korben vond maar eng en begon zo nu en dan een beetje te grommen en torak natuurlijk terug.
ik ben mee gelopen tot henk zijn huis.
daar hebben we nog even gestaan aangezien zijn bezoek ook net aankwam.
zo in nits waren ze alle 3 naast elkaar en torak en korben elkaar aan het afsnuffelen en wouden ze eigenlijk ook wel spelen.
ondertussen werden ze aan alle kanten gekriebeld en kregen alle honden aandacht.
en alles was goed.
niks meer aan de hand tussen de honden.
dit was hun eerste ontmoeting met elkaar.
Ik en henk waren en zijn zeker positief.
torak heeft in deze buurt ook al vriendjes waar hij lekker mee speelt.
dan laat henk hem los in het omheinde gedeelte voor honden en kan hij lekker rennen met zijn vriendjes.
torak vind kleine hondjes geen probleem maar zodra het grote honden zijn eigen formaat of groter heeft hij soms moeite.

verder gaat het goed met torak.
hij voeld zich al goed thuis. kun je merken aan zijn streken.
telkens als ik ook kom krijg ik een begroeting van hier tot ginde. krijg ik allemaal kusjes en kwispeld hij en dan is torak helemaal blij. of ik hem buiten tegen kom of als ik op bezoek kom maakt niks uit.
ze zijn ook erg blij met hem en willen hem nooit meer kwijt.

als goed is kan het zijn dat hij met torak mee gaat met de wandeling 21 nov. maar dat zien de mensen dan wel.
__________________
Groetjes chantal
channi jest offline  
Old 31-10-2010, 22:12   #16
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Fijn om ook van jou te horen dat
het zo goed gaat met Torak !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline  
Old 01-11-2010, 02:25   #17
Tatti
Junior Member
 
Tatti's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Location: Opglabbeek (B)
Posts: 471
Default

Fijn om te lezen dat het zo lekker loopt

Enne mijn Tsjech Sky heeft ook moeite met sommige reuen die even groot of groter als hem zijn, dan wil hij ook wel eens grommen.
Handtashonden die grommen of tekeer gaan vind hij juist grappig, en voor teven die zijn lippen perforeren gaat hij liggen

Gr
Tatiana
__________________
www.hogan-sky.com

Tatti jest offline  
Old 20-04-2011, 17:35   #18
channi
korben
 
channi's Avatar
 
Join Date: Oct 2009
Location: hengelo ov
Posts: 75
Send a message via MSN to channi
Default

foutje...........

Last edited by channi; 20-04-2011 at 18:08.
channi jest offline  
Old 21-04-2011, 11:56   #19
nanouk
Junior Member
 
nanouk's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 208
Default

Quote:
Here is the message that has just been posted:
***************
We zullen je missen al je kusjes en knuffels.
***************

kreeg net die binnen via mail.... Mijn moeder denkt eigenlijk nog vaak en dat monster...hoop niet dat dit betekend dat hij er niet meer is!!
nanouk jest offline  
Old 21-04-2011, 13:28   #20
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Triest ................. ik hoop met je mee .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline  
Closed Thread

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 16:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org