Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2009, 16:05   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default 2e Update Dwerggroei - Februari 2009

In de topics http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=9021 en http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=9629 schreef ik over de dwerggroeitest voor Saarlooswolfhonden die eerst gevalideerd moet worden voor de TsW, voordat we hem kunnen gaan gebruiken.


SWH dwarf pup

In de tussentijd heb ik diverse mails van ontvangen van mensen die dachten dat ze in het verleden misschien een dwerg gehad hadden. Maar helaas waren al deze honden inmiddels overleden.

Het enige echt bewezen feit dat we hebben, is dat Dagaz Dille van de Kilstroom en Chrop z Kladenské záre CS de dwerg Xenator Arni de Louba Tar kregen. Dus Dagaz en Chrop zijn in ieder geval dragers van de dwerg gen mutatie en wellicht zijn e rook nakomelingen van hen drager.
Daarom plaatste ik in het vorige topic ook de namen van al hun nakomelingen.

Een coöperatieve fokker in het buitenland las ook deze lijst en realiseerde zich dat zijn teef een nakomeling van een van die honden was. Hij vertelde eerlijk dat zijn teef hele kleine nesten had gehad met doodgeboren (en ook heel kleine) pups. En hij wilde meewerken aan de validatie van de test.
Maar het was helaas niet zeker of deze teef ook werkelijk een dwerg had gekregen.
Omdat de teef een nakomeling van Chrop was en veel feiten toch wezen in de richting van dwerggroei, wilde de universiteit wel het risico nemen om te testen. (Het is een vrij dure test en voor een bewezen drager van dwerggroei zijn zij bereid hem gratis uit te voeren)
De eigenaar heeft dus het EDTA bloed opgestuurd en onlangs ontvingen we de uitslag.
Het was helaas niet mogelijk om met het bloed van deze hond de test te valideren, want zij was geen drager van het gemuteerde dwerg gen.


Maar het resultaat van de test zegt dus niets, omdat we er niet zeker van zijn of deze teef wel een echte dwerg had gekregen.
De universiteit verwacht nog steeds dat het dwerg gen in het TsW ras het zelfde zal zijn als bij de SWH en DH.
Maar zij kunnen dat pas met zekerheid zeggen (of het de zelfde mutatie is, of dat het bij de TsW een andere mutatie is) als ze een bewezen dragen van het dwerg gen kunnen testen! (= een echte dwerg of zijn ouders)
.

De fokster van de dwerg Xenator Arni (mw. Keizer) vertelde mij dat de dwerg en zijn vader Chrop inmiddels waren overleden en dat Dagaz herplaatst was in Luxemburg.
Al in september deelde zij mij mee dat ze wilde meewerken aan de validatie van de test. Later werd mij ook door anderen verteld dat deze fokster mee wilde werken en dat de NVTW in overleg was met de universiteit.
Maar tot op heden heeft de NVTW geen contact opgenomen met Utrecht en heeft men daar helaas ook nog steeds geen bloed van Dagaz Dille van de Kilstroom ontvangen!
Terwijl het volgens mij hier toch een zaak betreft die van groot belang van het hele TsW ras is.

En tot op vandaag is nog steeds de enige mogelijkheid (zo lang we geen andere bewezen drager vinden) om de test te kunnen valideren: het EDTA bloed van Dagaz Dille van de Kilstroom!!
Straks is misschien ook Dagaz overleden en zijn we helemaal terug bij AF!
Utrecht is bereid de test gratis voor deze eigenaar uit te voeren. Zij hoeven alleen bloed af te laten nemen bij hun eigen DA in Luxemburg en het op te sturen naar Utrecht.
Helaas heb ik zelf geen contact info van deze nieuwe eigenaar van Dagaz.

Daarom heb ik op het Engelse forum al een oproep geplaatst of er iemand is die de eigenaren van Dagaz kent.
En tevens heb ik gevraagd of er mensen zijn die dit topic en de vorige update (http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=9629 ) met foto’s willen vertalen in het Duits en Frans.
Want er wonen ook nakomelingen van Chrop en Dagaz in andere landen en wellicht dat er daar nog iemand is die het leest en een andere dragers van dwerggroei kent die wel mee willen werken!


Ik vind het heel treurig dat ondanks de toezeggingen tot medewerking, de universiteit in Utrecht na 5 maanden (!) nog steeds geen bloed heeft mogen ontvangen van Dagaz.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 09-02-2009, 16:46   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
De fokster van de dwerg Xenator Arni (mw. Keizer) vertelde mij dat de dwerg en zijn vader Chrop inmiddels waren overleden en dat Dagaz herplaatst was in Luxemburg.

Helaas heb ik zelf geen contact info van deze nieuwe eigenaar van Dagaz.
Heeft de fokker van Dagaz, dan geen adres of andere gegevens van de nieuwe eigenaar ?
Of misschien kun je het adres opspren via het NHSB. nr. bij de Raad

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Ik vind het heel treurig dat ondanks de toezeggingen tot medewerking, de universiteit in Utrecht na 5 maanden (!) nog steeds geen bloed heeft mogen ontvangen van Dagaz.
Ja dat is het zeker, ze willen het kosteloos doen,
dus dat kan het probleem niet zijn.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 00:34   #3
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by wolfwoman-stefanie View Post
Heeft de fokker van Dagaz, dan geen adres of andere gegevens van de nieuwe eigenaar ?
Of misschien kun je het adres opspren via het NHSB. nr. bij de Raad.
Marijke Saarloos is de fokster van Dagaz maar heeft helaas ook geen info over de nieuwe eigenaar in Luxemburg gekregen
Vlg de info van de RVBH en de data base op wolf dog is mw. C. Keizer nog steeds de eigenaar.
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-02-2009, 01:14   #4
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by mijke View Post
Vlg de info van de RVBH en de data base op wolf dog is mw. C. Keizer nog steeds de eigenaar.
.....En zij heeft ook geen adres ???
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 15-02-2009, 09:38   #5
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Terug van een geweldige vakantie en dan zo een antwoord .
In en in triest, dat dit hele verhaal zo moet verlopen .
Heb er geen woorden voor,............................................. ............. .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 21:05   #6
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Zou iemand mij eens kunnen uitleggen waarom het zo belangrijk is om op dwerggroei te kunnen testen als het zo moeilijk is om een drager/lijder van het gen te vinden?

Op het wolfhonden-online-forum heb ik al eens aangegeven of het niet een non issue is, en toen werd mijn hoofd er bijna afgebeten. Ik ben eigenlijk erg benieuwd hoe iedereen er hier over denkt. Ik ben door de wolfhonden-online-forummers destijds niet echt overtuigd. Ik hoop echter,. dat iemand hier wel met goede argumenten kan komen.

Met testen is natuurlijk niets mis, laat ik dat voorop stellen. Maar in hoeverre is dwerggroei nu echt een probleem gebleken bij de TSW.
En ik ben het eens met mensen die stellen dat elk geval er 1 teveel is. Maarja, ik vind HD bijvoorbeeld een veeeeeeel groter probleem bij ons ras. Hoeveel TSW's zie je wel niet die niet zuiver lopen. Ikzelf heb er 2, en allebei lopen ze niet zuiver.. waarvan ik van 1 weet dat hij een HD-D als beoordeling heeft gehad. En er mag volgens de rasvereniging nog steeds gefokt worden met HD-C honden.

En wat als er een er een dwerggroei test zou zijn. Gaan we als liefhebbers en fokkers dan niet meer fokken met lijders... of niet meer met dragers?, of allebei?

Een hoop vragen, en n.a.v. deze post hopelijk ook veel antwoorden hoe iedereen er over denkt.

groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:00   #7
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Ikzelf denk juist dat het belangrijk is juist ter voorkoming van dat als het er is men hun best kan doen dit niet uit te laten breiden.
Het zijn toch allemaal erfelijke ziektes die ook zeker van de DH mee komen

Echter vind ik zelf dat je niet met een HD-C hond verder moet fokken en zelf zou ik ook nooit een pup uit zo'n nest nemen. Ik vind dat ze ook daar beter rekening moeten houden met dat het een deel erfelijk kan zijn en als de hond er eenmaal last van krijgt dit echt geen pretje is. Persoonlijk vind ik als je echt van het ras en van dierenliefde wil spreken hou je daar allemaal rekening mee maar goed dat is hoe ik in elkaar steek.
miran jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:05   #8
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Je kan dit echt niet met elkaar gaan vergelijken, en zeggen dat je het 1 belangrijker vind dan het ander .

De reden waarom ik dit belangrijk vind , "er is nu een kans om de test voor de TSW te testen".
En die moet je grijpen want je weet niet wat er in de toekomst gebeurd en of je ooit deze test nodig zult hebben.
En hoe groot het probleem echt is bij de TSW ?????????
Daar kan je pas iets zinnigs over zeggen als er meerdere honden zijn getest .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:26   #9
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by miran View Post
Het zijn toch allemaal erfelijke ziektes die ook zeker van de DH mee komen
.
Jepzzz right, want de WOLF heeft van nature natuurlijk geen erfelijke ziektes .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:51   #10
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

de bedoeling van de test is denk ik in eerste instantie het voorkomen dat er dwergen geboren worden (dan wel in de baarmoeder dood gaan waardoor kleine nesten)

Natuurlijk (tenminste dat mag ik hopen ) zal er geen enkele dwaas zijn die met een dwerg gaat fokken. Een dwerg is homozygoot (dwz heeft 2 dwerg genen nml 1 van pa en 1 van ma) voor het dwergen. het is natuurlijk nog maar de vraag of een dwerg vruchtbaar is met alle andere problemen van hormonen die erbij mee spelen.

Wat we dus gaan proberen te voorkomen is dat er dwergen geboren gaan worden (in eerste instantie) en misschien veeeeeel later niet meer met dragers fokken.

als je met 2 dragers fokt, heb je dus het risico op een dwerg (of op dode pups, of kleine nesten doordat pups al heel jong zijn afgesto rven en weer zijn afgebroken in de baarmoeder) 1 van 4 pups zal dwerg zijn, of er worden er ipv 4 maar 3 geboren omdat nummertje 4 al in de baarmoeder is doodgegaan.

als je nu een drager altijd koppelt met een 'gezonde'partner wordt er geen dwerg meer geboren en heb je dus grotere nesten, ondanks dat je dus wel kan blijven fokken met de dragers en je niet meteen een kleinere populatie hebt met het fokken.
een goed voorbeeld kun je bij de nederlandse schapendoezen vinden bij het onderzoek naar PRA bij hun ras. http://www.doezen.net/index.php?opti...mid=89&lang=nl bij dit ras is nu dus een gen gevonden waardoor je kan voorkomen dat er honden met PRA geboren worden.... dit lijkt mij in ieder geval een zeer goede zaak.


en nog iets... HD is een multifactoren ziekte............
het dwerggen hoogstwaarschijnlijk niet!! , als je dit test kun je voor 99 % garanderen dat er geen dwergen meer geboren worden.
Lijkt mij erg zinvol om hier met zijn allen voor te gaan!!!!

aangezien mijn hond uit een klein nest komt (lees 1) ben ik een van de eerste die mijn hond laat testen als de test gevalideerd is.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:51   #11
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Daar kan je pas iets zinnigs over zeggen als er meerdere honden zijn getest .
Niet helemaal mijninziens... hoe groot het probleem daadwerkelijk is kun je volgens mij afmeten aan het aantal dwergen dat daadwerkelijk geboren word. En volgens mij ligt dat aantal heeeeeeeel erg laag. En HD en dwerggroei is inderdaad appels met peren vergelijken. Maar HD is te testen en dwerggroei niet... dat zou een goed argument zijn voor een dwerggroeitest misschien....

En ziektes onder wolven...? misschien is dat een interessant topic om eens apart te starten..
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 22:56   #12
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

waarschijnlijk heb je mijn berichtje dus nog niet gelezen (bijna gelijk gepost) maar je kan dit probleem dus niet aflezen aan het aantal geboren dwergen!!
een groot aantal haalt de geboorte niet eens, een groot aantal zal dood geboren worden, maar ook een groot aantal zal weer door de teef zijn opgenomen en hiervan zal dus niks terug gevonden worden.

dus testen lijkt mij de enige zinvolle manier om te kijken of het een probleem is of niet.
en wat is het probleem nu eenmaal?
4 ml bloed voor de test.... terwijl je hond toch al snel zo'n 2 liter heeft of meer.

ik zou zeggen gewoon doen en ff allemaal mee werken. Lijkt mij goed voor het ras.


Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Niet helemaal mijninziens... hoe groot het probleem daadwerkelijk is kun je volgens mij afmeten aan het aantal dwergen dat daadwerkelijk geboren word. En volgens mij ligt dat aantal heeeeeeeel erg laag. En HD en dwerggroei is inderdaad appels met peren vergelijken. Maar HD is te testen en dwerggroei niet... dat zou een goed argument zijn voor een dwerggroeitest misschien....

En ziektes onder wolven...? misschien is dat een interessant topic om eens apart te starten..
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 23:08   #13
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
een groot aantal haalt de geboorte niet eens.
Is dat zo, of is het een aanname?

Er verdwijnen namelijk tig nesten in de baarmoeder van verschillende teven en die honden worden gewoon nogmaals ingezet voor de fok....

Kijk, daar snap ik nu helemaal niets van. Misschien dat we van deze honden het bloed voor de zekerheid ook maar moeten afnemen en opsturen naar Utrecht? Of is dat een voorbarige conclusie?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 23:14   #14
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

dat is een voorbarige conclusie... vandaar dat WE er dus eerst voor moeten zorgen dat de test gevalideerd wordt!!

want je kan er niet vanuit gaan dat het gen bij de tsjech hetzelfde gen is als die bij de DH.. (de kan is wel erg groot)
maar voordat een lab je een briefje gaat geven dat je hond dwerggen vrij is moet de test eerst voor 100 % betrouwbaar zijn, anders gaan ze je dat briefje natuurlijk niet geven

Natuurlijk zijn er nog tientallen andere redenen dat een teef de pups niet opneemt. Maar we hebben het hier over vaak minder levende pups/kleine nesten en niet over complete lege teven, maar over 1 van de 4 (bij drager x 'gezond') of 2 van de 4 (bij het kruisen van 2 dragers) niet goede pups dat kunnen dus of dode pups zijn , maar ook pups die niet goed zijn, of pups die dus opgenomen zijn i/d baarmoeder dus voor ons niet zichtbaar.

Het is een kleine moeite om deze problemen te voorkomen als die test is gevalideerd... lijkt me de moeite waard of niet ?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 23:15   #15
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Jepzzz right, want de WOLF heeft van nature natuurlijk geen erfelijke ziektes .
Ja ook daarom zei ik ook die OOK meekomen van de DH. En gezien we het hier over de dwerggen hebben die zeker geconstateerd is bij de DH en of die ook bij de wolf geconstateerd is weet ik niet dus vandaar in deze die contest snappie
miran jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 23:24   #16
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

ik mag hopen dat we dit niet in ONS ras willen houden....

http://www.accdata.co.uk/dwarfism/saarloos/index.html

hier gaat het over een saarloos, maar voor het zelfde gemak zou het een tsjech kunnen zijn.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 16-02-2009, 23:28   #17
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Voor de wetenschap en voor een eventuele eigenaar is het vast fijn om deze hondjes in leven te houden...

maar wat mij betreft wordt er nooit meer 1 geboren... en dit alleen door een klein testje.. wat willen we nu nog meer ?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 00:03   #18
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

OH ja nog even voor de duidelijkheid... we hoeven dus geen enkele hond uit te sluiten voor de fok.
Alleen de juiste combinatie zoeken !
dus dragers alleen met 'gezonde' hond kruisen, alleen hierdoor voorkomen we dus al dat er dwergen geboren worden.
En hopelijk in de toekomst kan het gehele gen uitgeroeid worden in de populatie van tsjechen/saarlozen en DH
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 00:06   #19
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by miran View Post
vandaar in deze die contest snappie
Nee, maar eerlijk gezegd ik wil dit ook niet eens meer snappe .
Vind het hier op WD een beetje een nare gewoonte om met het vingertje te wijzen naar de DH en vervolgens de "WOLF" op te hemelen.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 17-02-2009, 00:29   #20
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Het gaat er op dit moment voorlopig alleen nog maar om, dat de test gevalideerd kan worden voor het TsW ras!

Maar het is moeilijk eigenaren van bewezen lijders/dragers te vinden, die zo cooperatief zijn om hier aan mee te willen werken

We hebben inmiddels info (en foto's) van dwergen gekregen, die in totaal verschillende lijnen geboren werden. Maar tot op heden was nog niemand bereid om mee te werken aan de validatie van de test.


Wanneer de test voor de TsW gevalideerd is:
  • Zal er voorlichting over de mutatie en het belang van de test gegeven worden (op basis van wetenschappelijk onderzoek en niet op basis van aannames!)
  • Zal het een individuele keuze voor fokkers/eigenaren zijn of ze wel of niet laten testen.
  • Zal het een keuze van een RV zal zijn of zij dit testen wel of niet in hun fokbeleid op willen nemen.
En als men wil dat er geen dwergen meer geboren worden, hoeft men slechts geen drager x drager meer te kruisen.

En voor de rest verwijs ik graag naar de zeer zinvolle bijdrages van Judith in dit topic!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org