Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2012, 21:27   #1
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default gewicht of groei richtlijn?

Hoi hoi,

Ik zit met een vraag...of meer een nieuwsgierigheidje waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik weeg kaeley braaf iedere week op de cursus (staat een hondenweegschaal) om te kijken of ze niet afvalt en goed blijft aankomen enzo. Tot nu toe komt ze (sinds een week of 8.) weer aan. Maar nu de vraag. Weet iemand een groei richtlijn voor een tsjechenteefje voor gewicht waar ze moeten zitten rond een bepaalde week of maand?

Ik vroeg mij dit af omdat ik een aantal foto's van leeftijdgenoten zie die al veel minder iel en (voor zover dat van een foto te zien is) groter zijn al. De grootte maak ik me niet zo'n zorgen om, die komt wel, maar een richtlijn voor gewicht is wel prettig. Zeker ook gezien ze ziek is geweest is het belangrijk om dit in de gaten te blijven houden.

Ze woog afgelopen dinsdag 13,1 kg. Dit was met 19,5 weken.

Groeten
Annemiek en kaeley.
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 21:47   #2
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Ik denk niet dat er een goede richtlijn is, behalve dan "voeren op het oog". Ik vind een hond te mager, als je de ribben kunt tellen (zien als de hond recht staat). Als je de ribben niet meer kan voelen, is de hond in ieder geval te zwaar. Normaal gewicht: ribben niet zichtbaar, maar wel voelbaar.
Alles hangt af van de groei en activiteit op dat moment. Gewoon meer geven als je hond te mager "oogt" en niet teveel uitgaan van de weegschaal.
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 21:59   #3
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Thnx voor je reactie en ben het grotendeels met je eens. Toch denk ik niet dat je kan zeggen dat het alleen op oog is want hoe weet je dan bijv of de hond achterblijft in de normale groei? Eigenlijk zou er dus een richtlijn moeten zijn van tussen de X en Y kg. Waarbij je de ondergrens en bovengrens van normaal aangeeft. Altijd uiteraard in combinatie met wat je ziet en voelt.
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 22:13   #4
ELISE
Yara
 
ELISE's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Location: Berkel en Rodenrijs
Posts: 1,126
Default

Als je dat vermoedt, zou ik het aan de dierenarts overlaten ter beoordeling. Maar misschien hebben anderen hier wel een ander/beter idee?
__________________
Elise

www.ofthevoiceofnature.nl
ELISE jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 22:17   #5
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Ik liep tegen hetzelfde aan.

Ook een teefje en ook geen idee wat "normaal"was qua grootte en gewicht.

Ik zou een dergelijke "richtlijn" of norm dan ook wel waarderen.

Styx krijgt nu bijna een halve kilo voer per dag, maar haar ribben zijn nog steeds te zien. Toch heeft ze al regelmatig een dierenarts (drie verschillende, op diverse momenten, om precies te zijn) in haar korte leven gezien, en op mijn vraag of ze voor hun gevoel *te* mager is krijg ik steevast te horen dat ze in prima gezondheid is.

Ik vind het dan ook geen probleem dat je haar ribben net kan zien (ik heb een bloedhekel aan honden die te dik/te zwaar zijn, maar ongezond mager wil ik ook niet), als ze maar goed groeit, genoeg energie heeft en gezonde consistentie (stevige) ontlasting blijft produceren. Dat de spiermassa ondertussen flink toeneemt is trouwens wel erg makkelijk te voelen. Niet verwonderlijk gezien haar vele spelen en redelijk vaak wandelen.

Styx gaat elke week op de weegschaal en ik meet haar schofthoogte dan ook. Styx is nu 16 kg en heeft 49cm schofthoogte. Sommige weken komt er 2kg en 1cm bij, andere weken maar 1kg en 2cm.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 22:43   #6
Annemiek
Junior Member
 
Annemiek's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Location: Breda
Posts: 180
Default

Thnx voor de reply wilco, daar kan ik iig nu iets mee :P. Kaeley is ook ca 49-51 cm schofthoogte, maar dus wel lichter. Nu wist ok al voor de eerste post dat ze te mager was, maar heb nu iig een idee van wat ze zou moeten wegen.
__________________
Life is the future, not the past!


Van links naar rechts: Freya, Sky, Poeky, Kaeley.
Annemiek jest offline   Reply With Quote
Old 18-03-2012, 22:53   #7
Wilko
Junior Member
 
Wilko's Avatar
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 238
Smile

Quote:
Originally Posted by Annemiek View Post
Thnx voor de reply wilco, daar kan ik iig nu iets mee :P. Kaeley is ook ca 49-51 cm schofthoogte, maar dus wel lichter. Nu wist ok al voor de eerste post dat ze te mager was, maar heb nu iig een idee van wat ze zou moeten wegen.
Ik heb de eerste weken regelmatig aan Patrick doorgegeven wat ze woog en hoe groot ze was, juist om een beetje terugkoppeling te hebben over wat normaal is (in vergelijking tot de rest van het nest).

Ik kreeg de indruk dat Styx weliswaar in het nest zwaarder was dan de meeste van haar nestgenootjes, maar dat ze bij ons gekomen geleidelijk aan achter de anderen aan begon te lopen met haar gewicht. Van de ervaring van vrienden van ons met een volwassen TSW (Kyra) wist ik dat die als pup al weken eerder op de 10kg gewicht zat dan Styx.
Wilko jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 22:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org