Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 10-09-2008, 22:50   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Dwerggroei test ook geschikt voor TsW?

Zoals sommigen van jullie wellicht weten is er in Utrecht een test ontwikkeld, die de mutatie van het gen, dat verantwoordelijk is voor dwerggroei, kan vast stellen.

Dwerggroei is een nare afwijking die je geen enkele fokker of hond toewenst. Een dwerg heeft een slecht ontwikkelde hypofyse, waardoor bepaalde hormonen (zoals bv groeihormoon) weinig of niet geproduceerd worden. Doordat ook het schildklierstimulerend hormoon te weinig geproduceerd wordt hebben zij ook een traag werkende schildklier. Behalve dat deze honden klein blijven hebben ze last van allerhande nare bijkomende kwalen (b.v kaalheid, jeuk, ontstekingen, niet goed functionerende lever en nieren, sloom/traag gedrag) als ze niet dagelijks medicijnen krijgen.

Mij is tenminste 1 geval van dwerggroei binnen het TsW ras bekend. Maar aangezien dit soort mutaties van een gen nooit incidenteel voorkomt, zullen er binnen het TsW ras zeker meerdere dwergen geboren zijn. (Als er 1 dwerg geboren wordt betekent het dat ongeveer 18% van de honden drager is.)
Bij de Saarlooswolfhond is inmiddels duidelijk dat de afwijking veel meer voorkomt binnen het ras dan dat men ooit gedacht had. En gezien de smalle fokbasis binnen de TsW wordt gevreesd dat dit binnen het TsW ras mogelijk het zelfde kan zijn.
Maar met de ontwikkeling van de dwerggroei test is het mogelijk geworden te voorkomen dat er nog dwergen binnen bepaalde rassen worden geboren!

Van de onderzoekers van de universiteit Utrecht (die zich met dit onderwerp bezig houden) hoorde ik, dat de mutatie die leidt tot dwerggroei bij de Saarlooswolfhond precies de zelfde is als van de Duitse herder.
Aangezien de TsW ook de DH als achtergrond heeft, is het dus zeer waarschijnlijk dat de erfelijke achtergrond van de dwerggroei bij de TsW exact dezelfde is als bij de Saarlozen.
En in dat geval is de zelfde dwerggroei test dus ook bruikbaar voor de TsW ras!
In ieder geval is de test bij de Duitse herdershond en de Saarlooswolfhond exact dezelfde.

Maar….
Om te kijken of de gen afwijking bij de TsW de zelfde achtergrond heeft, moet er bij minimaal 1 hond vastgesteld worden dat hij deze afwijking ook draagt.

Daarvoor
is er bloed nodig van minimaal 1 hond die of lijder is (dus dwerggroei heeft) of waarvan zeker is dat deze een dwerg heeft voortgebracht (en dus drager is).

Daarom:
Doe ik i.v.m. de gezondheid van het ras een dringende oproep aan de lezers van dit forum om, indien je iemand met een TsW met dwerggroei of een ouderhond hiervan kent, contact met mij op te nemen per PB of email: [email protected].


Het gaat mij dus niet om de namen van de honden!
Maar ik hoop alleen op deze wijze eigenaren te vinden die willen meewerken, om te kunnen vaststellen of de nieuwe dwerggroeitest ook voor de TsW een valide test is!

Deze eigenaren kan ik dan vervolgens nader informeren

Het is ook zeker niet de bedoeling dat er hier op het forum suggesties of speculaties gedaan gaan worden over bij welke fokker(s) mogelijk ooit een dwerg geboren is!

Het enige dat ik vraag is, om mij in contact te brengen met eigenaren van een TsW dwerg of de ouderdieren hiervan


Wanneer we eigenaren hebben gevonden die hier aan mee willen werken en de onderzoeks resultaten bekend zijn, zal ik iedereen hier op het forum vanzelfsprekend nader informeren over de dwerggroei test!

Bij voorbaat alvast heel hartelijk dank voor jullie medewerking!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 10-09-2008, 23:29   #2
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik vind het echt TOP dat hier aan gewerkt word.

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 09:07   #3
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Ja vind het ook top dat het bij de TSW nu ook onderzocht kan gaan worden.

Ik sta hier natuurlijk nu ook voor met onze SHW,persoonlijk vind ik het fijn dat je nu met een bloedtest kan laten onderzoeken of de hond drager,vrij of lijder (dwerg) is.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 17:21   #4
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik wilde naar de Avlsdag in Hoenderloo om daar Denzel eens te laten testen. Maar dat heeft dus geen zin, omdat we eerst een TSW nodig hebben waar het gen zeker in zit om te kunnen controleren.
Lekker dan .
Is het gen niet hetzelfde als bij de saarlosen?
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 11-09-2008, 17:50   #5
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Hoeveel gevallen zijn er bekend (bij de TsW)?
Lijders bedoel ik dan (de dwergjes).

Is er ergens meer informatie over te vinden? Bvb. website, artikels, foto's?

Alvast bedankt als iemand het antwoord weet op één van deze vragen

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 00:42   #6
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Citaat-"Als er 1 dwerg geboren wordt betekent het dat ongeveer 18% van de honden drager is.)"
Bij 1% dwerg is 18% drager, niet bij 1 lijder. Hoeveel lijders er zijn is moeilijk in te schatten. Want dood geboren is en risico bij lijders en die worden vaak verzwegen of iig niet getest. De puppen kunnen ook al in de baarmoeder sterven en door het lichaam geabsorbeerd worden. Dan worden ze dus niet geboren. Het komt bij de Saarloos wel voor dat er op een echo meer gezien worden dan geboren. Ik had eens een nest waar een pup met de keizersnee geboren werd maar op de echo twee puppen gezien waren waarvan er een duidelijk kleiner was dan de andere. Toen was er nog niet veel van bekend en er werd niet getest.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 09:18   #7
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

@ Jos: dat begrijp ik wel, van die 1% lijders en 18% dragers... Bij de Saarloos ken ik meerdere gevallen van dwerggroei, maar van de Tsjech is er mij geen bekend. Het is maar om een beeld te krijgen van de omvang van het probleem bij de TsW... Ligt het aantal lijders rond de 1%-2% of hoger/lager... Uiteraard zal dat nooit juist geweten zijn, door vroegtijdige sterfte e.a. Maar zoals ik al zei: ik ken geen enkele Tsjech met dwerggroei. Mijke kent er één... Ik vroeg mij gewoon af of er nog meer gevallen bekend zijn.

Wel een akelige aandoening, die we natuurlijk graag voorkomen. Hopelijk komt die test er, zodat we meer zicht krijgen op het probleem...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 09:31   #8
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

De test is er al. Dus daar kan het probleem niet zijn. Wil je weten of ze voorkomen in het ras of in welke hoeveelheden, ook dat kom je te weten door honden te laten testen.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 12:00   #9
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

De test is er voor de Saarloos al , maar het is nog niet bekend of hij ook geschikt is voor de TSW .
En dat is de reden van deze oproep .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 12:43   #10
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Danb je het eerste bericht niet goed gelezen.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 12:57   #11
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Danb je het eerste bericht niet goed gelezen.
Jos
hehe.. volgens mij moet jou zin al volgt luidden Jos: dan heb ik het eerste bericht niet goed gelezen...

Groetjes,
Barry
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 13:41   #12
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf View Post
Danb je het eerste bericht niet goed gelezen.
Jos
wat jij wil .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-09-2008, 13:56   #13
Joswolf
Member
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 757
Default

Te snel geschreven. Er is geen apparte test voor de DH en de SWH dus waarschijnlijk is deze test valide voor de TWH. Maar men kan dat pas bevestigen wanneer een bewezen drager getest wordt. Anders zou de tester naderhand grote problemen kunnen krijgen. Maar de motivatie is niet om de test te testen maar om de honden te kunnen testen, althans dat mag ik hopen. Bij de Saarloos was men eerst bang eerlijk te zijn. Langzamm veranderd dat beeld. Een fokker kan er namelijk niets aan doen een pup te hebben gekregen die later blijkt drager van wat van gen ook te zijn. Maar de praktijk laat vaak zien dat eerlijke mensen die zoiets toe geven zwart gemaakt worden en de schuld krijgen van het verspreiden van een afwijking. Terwijl diegenen die ervoor uitkomen juist meewerken aan het voorkomen van de afwijking.
Jos
Joswolf jest offline   Reply With Quote
Old 13-09-2008, 17:26   #14
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Ik wilde naar de Avlsdag in Hoenderloo om daar Denzel eens te laten testen.
De test wordt niet gedaan op de AVLS dag.Er wordt daar wel een lezing gehouden door de ontwikkelaar van de test.en er wordt bij de SWH's bloed afgenomen dat opgeslagen wordt bij Genetic Counseling.Van daar uit gaat het weer naar Utrecht van de honden die getest moeten worden.
Maar dat opslaan kan ook voor een TsW natuurlijk.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote
Old 13-09-2008, 21:12   #15
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
Hoeveel gevallen zijn er bekend (bij de TsW)?
Lijders bedoel ik dan (de dwergjes).

Is er ergens meer informatie over te vinden? Bvb. website, artikels, foto's?

Alvast bedankt als iemand het antwoord weet op één van deze vragen

Groetjes,

Liesbeth
Bij de DH komt het erg vaak voor .
Maar hier een link met veel info er over.
http://www.el-minjas.com/erfelijkhei...bij-honden.htm

Groette Martine
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 13-09-2008, 21:38   #16
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

En ga je googlen, dan komt het ook voor bij veel verschillende rassen .
Ook bij rassen die echt geen verwantschap met DH hebbe .
Maar ja, ze moeten toch iets de schuld geven .
Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 01:03   #17
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Tsja... ik denk niet dat wetenschappers die zich hier mee bezig houden de behoefte hebben om een ras "de schuld" te geven Het zijn geen kynologen! hahahahaha
Ze praten net zo makkelijk over dwerggroei bij muizen en mensen als over honden hoor!
Diverse deskundigen op dat gebied zijn al zo'n 15 jaar bezig met onderzoek naar de mutaties die dwergggroei gen veroorzaken.

De DH was alleen een van de rassen waarbij dwerggroei bekend was, waar ze mee aan de slag gingen en ze gemuteerde gens bij ontdekten.
Nu ze ontdekt hebben dat de mutatie van het gen dat dit veroorzaakt bij de DH exact het zelfde is als bij de Saarloos, lijkt me vanuit hun optiek logisch, dat ze kijken naar rassen met zelfde genetische achtergrond om meer overeenkomsten te kunnen vinden
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 14-09-2008, 11:45   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Ik had het over "ze" in het algemeen .
En dus niet specifiek over Meneer de Wetenschapper.

Het is gewoon zo, dat het bij elk levend wezen kan voorkomen .
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 16-09-2008, 00:37   #19
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Jah, zelfs bij ons mensen. Maar goed, als je alle afwijkingen op zou schrijven die bij mij in de familie voorkomen, zou je met mij ook niet mogen fokken.

@ Christa: ik denk dat ik dat dan idd ga doen op de AVLSdag. Baadt het niet, schaadt het niet.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 17-09-2008, 11:46   #20
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Jah, zelfs bij ons mensen. Maar goed, als je alle afwijkingen op zou schrijven die bij mij in de familie voorkomen, zou je met mij ook niet mogen fokken.
Groetjes Kim
Nou het Fokken mag wel hoor .
Maar het voorproduceren kan je dan beter laten .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 07:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org