Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Fokken

Fokken Informatie over fokken, bonitaties, jeugd presentaties en nesten

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-03-2008, 23:12   #1
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default basis forreglement

Basis Reglement Stambomen
In de Algemene Vergadering van 13 december 2003 hebben de aangesloten verenigingen ingestemd met de invoering van een Basis Reglement Stambomen (BRS) en een Rasspecifiek Fok Reglement (RFR) voor elke rasvereniging apart.

De verdere ontwikkeling van het BRS en RFR zal via de rasgroepen lopen. Daarnaast blijven de afspraken die in het verleden gemaakt zijn tussen een rasvereniging en de Raad van Beheer en die schriftelijk zijn bekrachtigd door beide partijen, rechtsgeldig. Dit met uitzondering van de gemaakte afspraken rondom de plannen van een Centraal Fokbeleid (CF). In de Algemene Vergadering van 13 december 2003 hebben de aangesloten verenigingen besloten niet verder te gaan met dit beleid, waarmee afspraken in het kader van het CF hun waarde hebben verloren.

Invoering van de welzijnsparagraaf in het BRS
Vanaf 1 juli 2008 worden de nieuwe regels van het Basis Reglement Stambomen (BRS) van kracht. Dit betekent dat alle dekaangiften vanaf 1 juli 2008 moeten voldoen aan de nieuwe welzijnsparagrafen van het Kynologisch Reglement.

Regels BRS
De regels van het BRS staan als volgt beschreven in het Kynologisch Reglement.


Hoofdstuk VIII Basis Reglement Stambomen

Artikel VIII.1

Een teef mag op de datum van de dekking niet jonger zijn dan 16 maanden.
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden.

Artikel VIII.2

Een teef mag slechts twee nesten in de periode van 24 maanden voortbrengen, met dien verstande dat de periode tussen de dekking voor het eerste nest en de dekking voor het daarop volgende tweede nest tenminste 10 maanden moet bedragen. De periode van 24 maanden start op de datum waarop de dekking voor het eerste van de twee binnen deze periode geboren nesten heeft plaatsgevonden.
Het is in Nederland niet toegestaan dat een teef gedurende haar leven meer dan vijf nesten voortbrengt.

Artikel VIII.3
Indien er pups worden geboren uit een combinatie waarvan één of beide ouderdieren niet voldoen aan de voorwaarden van dit hoofdstuk, volgt er een sanctie tegen de fokker conform artikel VI.25 lid 1 en 2.


wat vinden jullie van dit reglement? is het haalbaar... Zelf ben ik wel voor om ook met oudere dieren te fokken zodat je weet dat deze lijnen 'gezond' . het is te vinden op http://www.raadvanbeheer.nl/index.php?id=7 , kwam het toevallig tegen toen ik aan het zoeken was naar HD testen
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 14:55   #2
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Interessant, komende ALV van de rasvereniging (NVTW) zal er gestemd worden over het fokreglement van de Tsjech. Dit wordt dan ook het rasspecifieke fokreglement dat bij de Raad zal worden ingediend. Alle leden van de vereniging zijn dus van harte welkom op hier over te stemmen.
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 15:48   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
is het haalbaar... Zelf ben ik wel voor om ook met oudere dieren te fokken zodat je weet dat deze lijnen 'gezond'.
Ik denk dat een teef haar rust met 8 jaar wel verdiend heeft.
Ik vind het regelement zeker een stap in de goede richting.
Maar het 1 en ander mag nog wel wat strakker worden geregeld wat mij betreft. Vandaar dat ik ook zeker ga komen op de ALV van de N.V.T.W.

Er word mijnsinziens af en toe nog te veel in het eigenbelang gedacht door sommige fokkers en niet genoeg in het algemeen belang van het ras.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 23-03-2008, 17:45   #4
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Ik denk dat een teef haar rust met 8 jaar wel verdiend heeft.
Ik vind het regelement zeker een stap in de goede richting.
Maar het 1 en ander mag nog wel wat strakker worden geregeld wat mij betreft. Vandaar dat ik ook zeker ga komen op de ALV van de N.V.T.W.

Er word mijnsinziens af en toe nog te veel in het eigenbelang gedacht door sommige fokkers en niet genoeg in het algemeen belang van het ras.
Daar ben ik het helemaal mee eens!
Behalve dan dat van de alv want ik ben geen lid

Bert
herder jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 14:14   #5
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

En zijn er ook al ideeen over het gebruik van de reuen ? , naar mijn gevoel worden in het algemeen (bij verschillende rassen) bepaalde reuen erg vaak ingezet om te dekken. En dan jaren later komen ze er achter dat er toch een probleempje in deze reu zat. bv bij oogproblemen dat er pas op latere leeftijd uit komt.

Mag je bv wel een reu van 14 gebruiken? en zijn er al ideeen over het maximaal aantal keren dat een reu ingezet mag worden, en over nestherhalingen? ik ben erg benieuwd.
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 14:17   #6
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

stel... ik heb mijn teef voor de 72 maanden laten dekken, maar teef blijft leeg, betekend dit dat mijn teef dus niet meer voor de fok in aanmerking komt. Of zijn er nog mogelijkheden om deze teef te gebruiken voor de fok?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 14:22   #7
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Het gaat om het dekken. Dus als je teef voor de 72 maanden gedekt is en je deze dekking aan de RvB hebt doorgegeven, is het prima en kun je ermee fokken ook al blijft ze leeg.

groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 14:35   #8
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen View Post
Het gaat om het dekken. Dus als je teef voor de 72 maanden gedekt is en je deze dekking aan de RvB hebt doorgegeven, is het prima en kun je ermee fokken ook al blijft ze leeg.

groetjes Kim

volgens mij als je de tekst goed leest:
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.

naar mijn idee als de teef leeg is, word een eventuele volgende dekking dus haar eerste nest en dan zou ze te oud zijn om te mogen dekken.. of lees ik dit verkeerd?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 15:58   #9
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Originally Posted by jmvdwiel View Post
volgens mij als je de tekst goed leest:
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.

naar mijn idee als de teef leeg is, word een eventuele volgende dekking dus haar eerste nest en dan zou ze te oud zijn om te mogen dekken.. of lees ik dit verkeerd?
Volgens mij lees je dit goed.

Op je andere vragen m.b.t. het maximum aantal dekkingen van de reu en het gebruik van dezelfde combinatie kan ik antwoorden dat hiervoor voorstellen zijn gedaan tijdens de fokkersbijeenkomst en deze zullen in stemming worden gebracht tijdens de ALV van de N.V.T.W.

Een verslag van de fokkersbijeenkomst kun je vinden in de Tsjech-Point die deze maand verschijnt.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 16:34   #10
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
Volgens mij lees je dit goed.

Op je andere vragen m.b.t. het maximum aantal dekkingen van de reu en het gebruik van dezelfde combinatie kan ik antwoorden dat hiervoor voorstellen zijn gedaan tijdens de fokkersbijeenkomst en deze zullen in stemming worden gebracht tijdens de ALV van de N.V.T.W.

Een verslag van de fokkersbijeenkomst kun je vinden in de Tsjech-Point die deze maand verschijnt.
helemaal goed komende woensdag ligt de Czech-point bij de drukker, dus als alles naar wens verloopt hebben de leden hem rond het weekend in huis.
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 24-03-2008, 18:59   #11
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Het voor het eerst fokken met een teef die 72 maanden is geweest is m.i. ook niet al te zinvol.... over het algemeen geven in de praktijk eerste nesten van honden(en andere dieren!) op al wat oudere leeftijd vaak dracht en bevalling problemen.

Gezien de smalle fokbasis en genenpopulatie van beide wolfhonden rassen, zou ik zelf in verband van de gezondheid van het ras (en dan niet naar het Nu, maar naar de toekomst kijkend) voor een regelgeving zijn, die stimuleert om het inteelt coëfficiënt omlaag te brengen en zo breed mogelijk gebruik te maken van de bestaande genen poule.
(In vergelijking met andere rassen heeft de TsW bijv. een hoog inteelt coëfficiënt; als meest gangbaar wordt gehanteerd tussen 10 en 15 % bij 5 gen.)

De rasspecifieke fokreglementen zullen erg verschillen per rasvereniging. In sommige RV's zal men veel strenger in de regelgeving zijn dan in andere RV's.
De voorgestelde regels van de NVTW komen zoals al verteld werd, in het clubblad van vlg week te staan.
Hier ter vergelijking een paar voorbeelden van regels t.a.v. leeftijden mbt fokken in andere RV’s:
LHCN:(een ras met een veel grotere en bredere genen poule)
  • De in Nederland wonende teef moet bij dekking tenminste 24 maanden oud zijn en mag bij het krijgen van haar eerste nest ten hoogste 60 maanden oud zijn.
  • De in Nederland wonende reu moet bij dekking tenminste 20 maanden oud zijn
  • De in Nederland wonende teef mag niet meer dan 4 nesten krijgen en mag bij het krijgen van haar laatste nest ten hoogste 96 maanden oud zijn.
  • De in Nederland wonende reu mag in Nederland niet meer dan 6 nesten verwekken.
AVLS:(een ras met een smalle fokbasis/genenpoule)
  • De teef wordt niet gedekt voordat zij 24 maanden (2 jaar) oud is. Als de teef voor het eerst gedekt wordt, is zij niet ouder dan 60 maanden (5 jaar).
  • Ten tijde van de dekking van (eventuele) volgende nesten is de teef niet ouder dan 96 maanden (8 jaar).
  • Een teef mag gedurende haar leven maximaal 4 nesten voortbrengen.
  • Ten tijde van zijn eerste dekking is de reu ouder dan 24 maanden (2 jaar).
  • Een reu mag gedurende zijn leven maximaal 4 nesten voortbrengen met een maximum van 2 nesten per kalenderjaar.

Maar aangezien we in een democratisch land wonen, zullen overal de leden uiteindelijk beslissen welke regels hun RV zal hanteren.
Dus je kan alleen maar hopen dat veel gewone leden van alle verschillende RV's het beste met (o.a. de gezondheid van) hun ras voor hebben!
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Old 25-03-2008, 09:32   #12
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Mijke,

goeie uitleg, maar nog niet de vraag beantwoord of "dekken" het zelfde is als ook daadwerkelijk een nest krijgen.

Als het goed is, is op dit moment zo dat als de teef VOOR de 5 e levensjaar gedekt is en dit dekbericht is doorgegeven aan de RvB. Kun je ermee fokken tot 8 jaar. Dus OOK als de teef leeg blijkt te zijn! De teef moet namelijk gedekt zijn.
Dat is nu de regel. Hoe dat straks door de NVTW ingevuld gaat worden en of daar andere regels voor komen weet ik niet. Ik was niet bij de fokkersbijeenkomst.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 29-03-2008, 08:31   #13
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Een teef die haar eerste nest zal krijgen, mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 72 maanden oud is geworden.
Als de teef geen eerste nest heeft gehad, mag zij na 72 maanden niet meer gedekt worden. Dat is wat ik lees. Heeft iemand dit wel eens nagevraagd bij de RvB?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 11-07-2008, 19:46   #14
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

De nieuwe fokregels zijn bij leden van de NVTW vorige week in de bus gevallen middels de czech point.

Wat vinden jullie van deze vernieuwde set regels?
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 11-07-2008, 20:08   #15
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
De nieuwe fokregels zijn bij leden van de NVTW vorige week in de bus gevallen middels de czech point.

Wat vinden jullie van deze vernieuwde set regels?
schijnbaar niet bij alle leden, want wij hebben niets ontvangen
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 11-07-2008, 20:31   #16
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Daar was ik iets te snel. Ik dacht dat je bedoelde los per post, maar ze staan natuurlijk in het clubblad En die hebben we 2x gekregen, dus wij hebben ze wel ontvangen
__________________


Keep your friends close but keep your enemies closer !
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 21:09   #17
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Ik heb er geen mening over. Er is overal wat voor te zeggen. Denk dat we moeten afwachten hoe dit gaat werken in de praktijk.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 21:28   #18
loco
Non active.
 
loco's Avatar
 
Join Date: Nov 2006
Location: Outside, walking the dog.
Posts: 2,873
Default

Quote:
Originally Posted by Azazel View Post
De nieuwe fokregels zijn bij leden van de NVTW vorige week in de bus gevallen middels de czech point.

Wat vinden jullie van deze vernieuwde set regels?
Dat het is tijd word voor een karaktertest voor de CSW .
En dat daar nog steeds niemand wat van wil weten .

En dan heb ik het niet over een magtest,maar gewoon en simpel VZH examen.
En dit dus voor de honden waar mee gefokt word .
Want de Tjech is en blijft toch een werkhond ,en is niet alleen maar exterieur .
En ik vind dat toch bij erg veel honden niet te zien, en dan heb ik het dus niet over het werktemperament van de mechel ,dat het bij een Tjech ook zo behoort te zijn (want dan hadden we toch echt het perfecte ras )

Maar het bange behoort toch echt niet in een Tjech thuis .

En in de huidige fokreglementen,mag je dus gewoon met bange honden doorfokken .
Met een VZH-tje sluit je die groep uit, hoe mooi of ze ook mogen wezen .

Groette Martine.
__________________
Just treat stupid situations like a dog.....If you can't play with it or eat it.......
Then just piss on it and walk away .
loco jest offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 21:53   #19
jmvdwiel
Senior Member
 
jmvdwiel's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 1,061
Default

volgens mij staat dit regeltje er niet in wat wel in het basis fokreglement van de raad van beheer staat. Waarschijnlijk een foutje want ik denk niet dat je regels soepeler mogen zijn dan de regels van de raad van beheer

punt 3 artikel VIII.1 Een teef mag niet gedekt worden na de dag waarop zij 96 maanden oud is geworden (vind het zelf niet zo'n nuttig artikel)

Verder vind ik het jammer dat je minimaal 1 jaar lid moet zijn van de NVTW vereniging voordat je in aanmerking komt voor bemiddeling.

Voor de rest kan ik het er wel mee eens zijn dus ook dat er een maximaal aantal nesten is voor de reuen.. alleen voor mij nog niet duidelijk wat als je reu buiten de grenzen van nederland dekt ?
jmvdwiel jest offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 22:39   #20
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

Quote:
Originally Posted by loco View Post
Dat het is tijd word voor een karaktertest voor de CSW .
En dat daar nog steeds niemand wat van wil weten .

En dan heb ik het niet over een magtest,maar gewoon en simpel VZH examen.
En dit dus voor de honden waar mee gefokt word .
Want de Tjech is en blijft toch een werkhond ,en is niet alleen maar exterieur .
.
Martine, ik weet niet of iedereen weet wat een VZH examen is !
Ik weet dat VZH staat voor Verkeers Zekere Hond, en dat het examen bestaat uit 2 onderdelen: Gehoorzaamheid en een Praktisch deel (waarbij het gedrag van de hond getoetst wordt in eenvoudige verkeerssituaties). En in principe moet iedere hond dat examen kunnen behalen.

Maar ik denk dat jij iedereen veel beter kan uitleggen wat het VZH allemaal precies inhoudt!
Zelf denk ik dat zo’n examen misschien best wel een idee is als test voor de TsW. Zeker als de RVBH de M.A.G. test zou gaan invoeren voor alle rassen!
En het lijkt mij ook toe dat honden die een VZH examen behaald hebben in de toekomst vrijgesteld kunnen worden van de M.A.G. test
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org