Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-09-2007, 13:43   #1
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default erfelijkheid botafwijkingen

Met wat spitwerk ben ik erachter gekomen dat er in Zwitserland ene Hare z Kladenske zace CS (27.01.1994 - 03.07.2002) op 8-jarige leeftijd is 'ingeslapen' vanwege een soortgelijke afwijking als Oscar, namelijk het cauda equina-syndroom. Deze hond komt uit hetzelfde nest als een vader in de directe lijn van Oscar:
Hasso Z Kladenské zace CS - Ira z Litavske kotliny - Keli z Litaske kotliny - Cliff z Hvozdecke kotliny (roepnaam Oscar).

Dit is een aandoening die veel voorkomt bij Duitse herders en het is dan ook niet ondenkbaar dat er ergens in de lijn een 'ongelukje' is geweest met een Duitse Herder. Ik heb inmiddels vele verhalen gehoord over gerotzooi met papieren om dit soort zaken te verdoezelen, dus het zou mij niet eens verbazen. Daarbij komt, maar dit is erg subjectief, dat ik Oscar qua karakter verdacht veel overeenkomsten vond hebben met de Duitse herder die ik voor hem had, en eigenlijk geen specifieke Tsjech-eigenschappen van 2 andere Tsjechen die ik inmiddels heb leren kennen, heb kunnen ontdekken in hem. Misschien was hij daar nog te jong voor, en bovendien zou me dat ook een worst zijn geweest, want wij waren zielsgelukkig met hem en dat is het enige wat telt voor de eigenaar van een huishond zonder fok-pretentie.

Wat wel belangrijk is, en dat is meer een principiele discussie, is dat naar mijn mening het ras zo zuiver mogelijk moet worden gehouden (getver, wat klinkt dit fout Duits, haha) en mogelijke erfelijke afwijkingen spelen daarin een essentiele rol.

Nu weet ik dat zowel Koos & Letty als Stefanie vanwege 'nieuw bloed' een teef uit dit nest hebben genomen met de bedoeling om er mee te gaan fokken. Maar als het ras je lief is, zou ik me eerst nog 10 x bedenken voordat ik deze honden zou gaan inzetten, en deze (vooralsnog incidenteel lijkende) ernstige afwijking in dit nest eerst tot op de bodem uitgezocht zou willen zien. En als ik als leek deze informatie al boven water kan toveren, zou het voor een ervaren fokker al helemaal 'appeltje-eitje' moeten zijn. Sowieso is het argument 'nieuw bloed' nogal discutabel: er zijn nu in totaal 3 nesten van dezelfde combinatie gefokt, waarvan Koos & Letty nu een 2e hond (pup) hebben binnengehaald, dus hoe kun je dan spreken van nieuw bloed. Dit is toch niet in het belang van het ras?!

Mocht iemand zich afvragen waarom ik als relatieve nieuwkomer dit bericht plaats ... de redenen waarom wij een Tsjech wilden (en nog steeds willen) zijn in willekeurige volgorde: karakter, uiterlijk, trainbaarheid, uithoudingsvermogen, sterke gezondheid en de relatief weinig voorkomende erfelijke ziektes en bot- en gewrichtafwijkingen. Maar nu, na behoorlijk wat uitzoekwerk (ik moet tenslotte wát doen nu ik geen Oscar meer heb om mee bezig te zijn), blijken er fokkers te zijn die het ras dreigen te verzieken door zowel onkunde als boze opzet, en ik vind dat we ons, daar waar mogelijk, tegen moeten verzetten.

Bij onze eerste Tsjech-pup, waar we 2 jaar op hebben gewacht (met in die tussentijd al de teleurstelling van een bijna volledig uitgeroeid nest door een naar het schijnt huis-tuin-en-keuken-bacterie te hebben moeten verwerken), waren we zo blij met de pup, dat we niet kritisch waren over de hele gang van zaken en hoe e.e.a. zal worden afgehandeld als er iets mis blijkt te gaan. "Beide ouders HD-vrij, dus dan is het goed." was onze gedachte. Maar helaas, het criterium moet niet alleen HD zijn, zo blijkt, want we hebben nu een urn op de jukebox in plaats van een vrolijk rondspringende en slooplustige pup. We zullen volgens de Nederlandse fokker die voor ons de pup heeft meegenomen uit Tsjechie, van de Tsjechische fokker waarschijnlijk geen cent terug zien van de 800 euro (ex RvB-importkosten) die wij voor Oscar hebben betaald en ook niet van de torenhoge dierenartskosten die daarna nog volgden. Voor ons een keiharde en erg dure les, en voor anderen, die er wat aan hebben, wellicht belangrijke informatie in welke zin dan ook. Dus vandaar dit uitvoerige betoog.
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 16:59   #2
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Dit getuigt van durf, veel verstand en een groot hart voor het ras.
Jij durft zeggen wat iedereen denkt, maar zelf niet durft zeggen...
Bedankt daarvoor en voor wat het waard is: heel veel sterkte met het verlies van jullie Oscar.
Wanneer de tijd er rijp voor is, vinden jullie hopelijk een nieuwe trouwe vriend. Ik wens het jullie althans van harte...

Liesbeth
Jennah & Yuccah
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 20:49   #3
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Hoi Monique,

Vreemd dat jij met een beetje speurwerk hierachter komt. Ik denk dat de fokker die Oscar voor je meenam een inschattingsfout heeft gemaakt in deze.
Ik hoop dat de rest van de familie iniedergeval geen last krijgt van deze aandoening en dat het gezonde hondjes mogen worden.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 22:10   #4
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Het blijkt een aangeboren afwijking te zijn. Zijn groei zal de symptomen alleen maar verergeren. Conclusie: we moeten afscheid nemen van onze dierbare Oscar.

Het bovenstaande stukje van Monique heb ik overgenomen uit het andere topic.
Volgens mij is een aangeboren afwijking per defenitie geen ERFELIJKE AFWIJKING. Maar is er volgens mij iets mis gegaan met de ontwilkkeling van de embryo. Uit deze combinatie zijn al 21 pups in Tsjechie geboren en tot op heden is er maar één pup met deze afwijking bekend (oscar), dus ik denk dat je niet van iets erfelijks kan spreken.

er zijn nu in totaal 3 nesten van dezelfde combinatie gefokt, waarvan Koos & Letty nu een 2e hond (pup) hebben binnengehaald, dus hoe kun je dan spreken van nieuw bloed. Dit is toch niet in het belang van het ras?!
Ook op dit stukje wil ik even reageren.
Het klopt dat er drie nesten met deze combi zijn gefokt, de eerste twee nesten zijn schitterende stuk voor stuk gezonde honden, waarvan er op één na niet in Nederland wonen, dus het is voor ons land wel nieuw bloed (behalve de pups uit het laatste nest, waarvan behalve Letty en ik , bij mijn weten de andere geen fokplannen hebben)
En om niet in Nederland in dezelfde bloedlijn te blijven hebben wij bewust voor een 'buitenlandse' teef /pup gekozen omdat die totaal onverwant zijn aan alle Nederlandse reuen. Dus dit is een hele bewuste doordachte keuze.
En hoe hard het ook klinkt, ik denk dat de afwijking van Oscar een opzichzelf staan geval is.
Maar dat is natuurlijk geen troost voor de eigenaar, als het jou pup treft.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie

Last edited by wolfwoman-stefanie; 23-09-2007 at 22:23.
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 22:16   #5
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Beste Stefanie,

Aangeboren is per definitie niet erfelijk?? Dan zou ik je graag even willen verwijzen naar deze topic: http://www.wolfdog.org/forum/showthread.php?t=4233
Daarnaast ben ik zelf behebt met een erfelijke 'aangeboren' afwijking, dus wat je nu beweert is wat mij betreft niet gestoeld op wetenschappelijk aangetoonde gegevens.

Groet,
Monique
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 22:44   #6
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Zowel uit andere info als uit de door jou opgegeven link, blijkt nergens uit dat 'aangeboren' en 'erfelijk' hetzelfde is.
Erfelijk zit in de genen, aangeboren is 'een foutje' (bij bijv. de celdeling) in de embryo.

Dus volgens mij maakt dat een groot verschil.
In de door jou opgegeven link wordt er gepraat over een erfelijke afwijking, iets dat dus in de genen zit !
En als er 3 generaties terug 'iets soortgelijks' (dus niet hetzelfde) is voorgekomen, en daarna misschien wel 50?? nakomelingen later allemaal gezonde honden, behalve jou pup, denk ik dat je ook niet van iets erfelijks kan spreken.
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 22:55   #7
annomon
Junior Member
 
annomon's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: zuidoost Friesland
Posts: 184
Default

Stefanie, de belangrijkste reden dat ik dit in het forum heb aangekaart, is dat het op z'n minst een waarschuwing is om je eigen hond uit die lijn te laten onderzoeken, want je hebt er fokplannen mee. Doe er je voordeel mee, en laat het een waarschuwing voor andere fokkers zijn om alert te zijn op dit soort aandoeningen. Een gewaarschuwd mens telt voor twee en meer van dat soort clichés.
annomon jest offline   Reply With Quote
Old 23-09-2007, 23:40   #8
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Monique,

Ik sluit me bij de vorige sprekers aan. Een heel gedurfd maar vooral goed onderbouwd verhaal! Jammer dat de aanleiding zo verschrikkelijk is

@ Stefanie: Een reactie met: Dankjewel we gaan eerst eens goed uitzoeken wat er precies aan de hand is in deze lijnen voordat we een nestje gaan fokken ( je hebt nog een jaar of twee!) zou m.i. een stuk logischer overkomen dan direct een verhaal in discrediet proberen te brengen en zo in de verdediging gaan.....beetje jammer!!

Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 00:35   #9
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by herder View Post
Hoi Monique,

@ Stefanie: Een reactie met: Dankjewel we gaan eerst eens goed uitzoeken wat er precies aan de hand is in deze lijnen voordat we een nestje gaan fokken ( je hebt nog een jaar of twee!) zou m.i. een stuk logischer overkomen dan direct een verhaal in discrediet proberen te brengen en zo in de verdediging gaan.....beetje jammer!!

Bert.
Hoi Bert
Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat 'erfelijkheid' en 'aangeboren afwijking' twee heel verschillende dingen zijn.
En wij hebben deze bloedlijnen wel degelijk uitgezocht. Omdat Monique op het forum mijn bij naam noemt als fokker, die in de toekomst met een teef zou willen gaan fokkken met een erfelijke aandoening, wilde ik ook mijn mening geven. Dus wie brengt wie in discrediet ??

__________________
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 08:19   #10
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Wij hebben het zusje van Oscar en het is een heel gezond teefje. Ze vertoont ALLE eigenschappen van een Tsjech en niet van een herder. Een verschil met onze Borat is er niet.
Ook wij moeten er niet aan denken dat we onze Cheska zouden moeten verliezen. Je krijgt een hoop te verwerken zo in een korte tijd, omdat ze een deel uitmaken van je gezin. Onze Borat en Cheska slapen zelfs bij ons in de slaapkamer, dus we kunnen rustig stellen dat ze dag en nacht bij ons zijn.

Alleen is het niet terecht om opmerkingen te plaatsen richting de fokker die onze dieren hebben meegenomen. Wij hebben alle vertrouwen in de kundigheid van Koos en Letty, die hun speurwerk hebben verricht en daarom nu 2 dieren uit dezelfde fokcombinatie hebben gehouden.

We denken dan ook dat de opmerking "inschattingsfout" niet op de juiste manier is geformuleerd.

groetjes Andreas en Jolanda
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 08:37   #11
Liesbeth
Junior Member
 
Liesbeth's Avatar
 
Join Date: Jun 2006
Location: Lubbeek
Posts: 373
Default

Quote:
Volgens mij is een aangeboren afwijking per defenitie geen ERFELIJKE AFWIJKING. Maar is er volgens mij iets mis gegaan met de ontwilkkeling van de embryo. Uit deze combinatie zijn al 21 pups in Tsjechie geboren en tot op heden is er maar één pup met deze afwijking bekend (oscar), dus ik denk dat je niet van iets erfelijks kan spreken.
@ Stefanie: Het klopt als je zegt dat een aangeboren afwijking niet per definitie een erfelijke afwijking is. Maar het Cauda Equina Syndroom is wel degelijk een ERFELIJKE, genetisch bepaalde afwijking (evenals een aangeboren afwijking).

Dit syndroom is hetzelfde wat wij wel eens een 'knikstaart' noemen. Alleen kwam de 'knik' in de ruggengraat bij Oscar op een minder fortuinlijke plaats. Voor hetzelfde geld was de knik in zijn staart geweest en had hij zonder al te veel problemen kunnen leven. Buiten geknelde zenuwen die mogelijks pijn veroorzaken en andere niet levensbedreigende symptomen, zou hij weinig last hebben gehad. Dus misschien toch eens even nagaan of er misschien gevallen met een zogenaamde knikstaart bekend zijn in deze bloedlijn... Zij overleefden als iedere andere hond, maar ze hadden hoe dan ook Cauda Equina. Deze gevallen worden makkelijk over het hoofd gezien. Maar wees gerust dat de honden uit deze lijn drager zijn van deze genetische afwijking. Hopelijk komt het nooit (meer) tot uiting, maar waarom het lot tarten?

Misschien een goed idee: een soort aparte database van de verschillende bloedlijnen en de problemen die erin terug te vinden zijn. Gaande van HD tot 'terughoudendheid' in een ver gevorderd stadium (honden die verlammen van angst dus). Zo wordt het als fokker overzichtelijker welke combinaties zeker niet te maken en welke combinaties wel. Maar dat is dan weer een heel ander topic...

Groetjes,

Liesbeth
__________________
Tsjechoslowaakse Wolfhonden van Hagia Sophia' www.wolfdog.be
Liesbeth jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 08:44   #12
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Beste Andreas,

Ik vind dat het woord inschattingsfout juist heel goed geformuleerd is.
Iedereen kan namelijk een inschattingsfout maken, ook kundige fokkers.

Bovendien begon de zin met 'Ik denk', en geeft dit mijn gedachten weer op het moment dat ik het stukje van Monique las, niets meer, niets minder. Mijn mening hierover zou kunnen veranderen naar aanleiding van de discussie die over dit onderwerp onstaat. Op het moment dat dat het geval is dan zal mijn mening omtrend dit onderwerp gevormd zijn en begin ik de zin met 'ik vind'.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd

Last edited by Azazel; 24-09-2007 at 09:01.
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 08:58   #13
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Quote:
Originally Posted by Liesbeth View Post
@ Stefanie: Het klopt als je zegt dat een aangeboren afwijking niet per definitie een erfelijke afwijking is. Maar het Cauda Equina Syndroom is wel degelijk een ERFELIJKE, genetisch bepaalde afwijking (evenals een aangeboren afwijking).
ik zeg ook niet dat het Cauda Equina Syndroom niet erfelijk is,
maar volgens mij is die diagnose niet bij Oscar gesteld,
want Monique schrijft:

Met wat spitwerk ben ik erachter gekomen dat er in Zwitserland ene Hare z Kladenske zace CS (27.01.1994 - 03.07.2002) op 8-jarige leeftijd is 'ingeslapen' vanwege een soortgelijke afwijking als Oscar, namelijk het cauda equina-syndroom.

Dus ik maak eruit op dat Oscar NIET deze afwijking had !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 09:09   #14
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by azazel View Post
Beste Andreas,

Ik denk dat het woord inschattingsfout juist heel goed geformuleerd is.
Iedereen kan namelijk een inschattingsfout maken, ook kundige fokkers.
Hier ben ik het helemaal mee eens Barry. We zijn allemaal mensen. Of het daadwerkelijk een inschattingsfout is geweest wie zal het weten. Ik weet wel dat Koos en Letty geen honden in huis nemen met erfelijke afwijkingen. Hier zijn zij heel voorzichtig mee.

Is het van Oscar nu wel of niet een aangeboren afwijking. DAT moet eens uitgezocht worden. Zonder gelijk te suggeren dat het een erfelijke afwijking is zoals nu. Eerst bewijs, dan conclusie. Ik geloof zeer zeker dat als er idd aanleiding is om dit te gaan onderzoeken, dat Koos en Letty dit ook gaan doen.

Het is en blijft verschrikkelijk wat er gebeurd is. En ik leef met jullie mee.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 09:11   #15
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Monique,

Ook ik heb enorm respect voor je durf deze waarschuwing hier te plaatsen! Hopelijk wordt er positief naar gehandeld en is het verlies van Oscar niet helemaal voor niets! In ieders belang, maar bovenal in het belang van het ras en dus de honden !!!

@ Stefanie: als jij - zoals je toch altijd doet? - je pup goed laat onderzoeken, voordat je haar gaat inzetten voor de fok, dan is het toch ok? Hoef je je toch niet in discrediet gebracht te voelen?
Als er dus al heel veel nakomelingen zijn uit dezelfde combinatie als waar Oscar vandaan komt, dan is dit misschien een teken aan de wand niet meer deze combinatie voor de fok in te zetten?
Beter gezónde honden, dan zovéél mogelijk honden...toch?

@ Liesbeth; bedankt voor de uitleg! Lijkt mij dat de waarschuwing van Monique zeer terecht is.

Groetjes,
Patty
__________________
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 09:23   #16
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Hoi Monique,

Ook ik heb enorm respect voor je durf deze waarschuwing hier te plaatsen! Hopelijk wordt er positief naar gehandeld en is het verlies van Oscar niet helemaal voor niets! In ieders belang, maar bovenal in het belang van het ras en dus de honden !!!

@ Stefanie: als jij - zoals je toch altijd doet? - je pup goed laat onderzoeken, voordat je haar gaat inzetten voor de fok, dan is het toch ok? Hoef je je toch niet in discrediet gebracht te voelen?
Als er dus al heel veel nakomelingen zijn uit dezelfde combinatie als waar Oscar vandaan komt, dan is dit misschien een teken aan de wand niet meer deze combinatie voor de fok in te zetten?
Beter gezónde honden, dan zovéél mogelijk honden...toch?

@ Liesbeth; bedankt voor de uitleg! Lijkt mij dat de waarschuwing van Monique zeer terecht is.

Groetjes,
Patty
Hoi Patty,

ik ga ervan uit dat iedere fokker zijn honden netjes laat onderzoeken op de dingen waar ook op onderzocht kan worden. Ik weet niet of je kunt onderzoeken op genetische afwijkingen, zonder genetisch opgeslagen materiaal.
Sommige fokkers zoals Koos en Letty, laten het DNA van hun fokhonden opslaan bij een instituut. Dit is ideaal voor controle op verschillende dingen, zoals controleren of je daadwerkelijk wel een nakomeling van de aangegeven ouderhonden hebt enz.
Vraag me af of je met dat materiaal ook kan controleren op erfelijke afwijkingen zoals het Cauda Equina Syndroom.
Ik ga ervan uit dat als ze het beesje een naam hebben gegeven, er ook genetisch materiaal van bekend en opgeslagen is.

Ben het er helemaal mee eens, dat het behoudt van een gezond honden ras bovenaan staat. Dit is wat wij allemaal willen!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!

Last edited by kobesen; 24-09-2007 at 09:39.
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 09:48   #17
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by azazel View Post
Beste Andreas,

Ik vind dat het woord inschattingsfout juist heel goed geformuleerd is.
Iedereen kan namelijk een inschattingsfout maken, ook kundige fokkers.

Bovendien begon de zin met 'Ik denk', en geeft dit mijn gedachten weer op het moment dat ik het stukje van Monique las, niets meer, niets minder. Mijn mening hierover zou kunnen veranderen naar aanleiding van de discussie die over dit onderwerp onstaat. Op het moment dat dat het geval is dan zal mijn mening omtrend dit onderwerp gevormd zijn en begin ik de zin met 'ik vind'.
Beste Barry

Ik kan mij voorstellen, dat het een gedachtengang zou zijn om een mogelijke inschattingsfout te concluderen.
Maar het gaat om deze fokcombinatie met in totaal 21 honden, waarvan er bij 1 helaas een aangeboren afwijking is vastgesteld. Mijn mening is dat er 2 dingen door elkaar heenlopen namelijk 1. een erfelijke afwijking en 2. een aangeboren afwijking.

Ik ben het volledig met je eens, dat ook kundige fokkers een inschattingsfout kunnen maken.
Maar ik ben het niet met je eens om deze uitlating te doen, voordat daadwerkelijk is vastgesteld dat het gaat om een erfelijke afwijking.
Ik fok al 25 jaar met diverse verschillende rassoorten en ook ik ben dit soort dingen wel tegengekomen.

Voor mij is primair : gaat het daadwerkelijk om een erfelijke afwijking
en secundair: gebruiken we onze dieren uit deze lijn wel voor de fok.

In deze volgorde nemen we daarna een beslissing.
Het belang bij een gezond ras staat bij ons voorop

Nogmaals moet mij van het hart, dat ik het een zeer trieste zaak vindt met Oscar !

groetjes Andreas
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 09:55   #18
Azazel
n00b
 
Azazel's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: somewhere
Posts: 1,622
Default

Quote:
Maar ik ben het niet met je eens om deze uitlating te doen, voordat daadwerkelijk is vastgesteld dat het gaat om een erfelijke afwijking
Hoi Andreas,

Ik zit er niet mee dat je het er niet mee eens bent wat ik schrijf.
Ieder zijn mening.
__________________
Wie het oude niet eert, is het nieuwe niet weerd
Azazel jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 10:02   #19
allesandro
wolfman
 
allesandro's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: annerveenschekanaal
Posts: 178
Default

Quote:
Originally Posted by azazel View Post
Hoi Andreas,

Ik zit er niet mee dat je het er niet mee eens bent wat ik schrijf.
Ieder zijn mening.
gelijk heb je
ken je tevens mijn mening over bepaalde uitlatingen

idd ieder zijn mening

groetje Andreas
allesandro jest offline   Reply With Quote
Old 24-09-2007, 10:14   #20
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Wat ik nou niet begrijp, is dat mensen nu gelijk de conclusie trekken dat het idd om een erfelijke afwijking gaat. ZONDER dat daar ook onderzoek naar is gedaan??!!!

Want door het een inschattingsfout te noemen (zie ook mijn berichtje) ga je ervan uit dat het ook een erfelijke aandoening is.

Moet dit niet eerst uitgezocht worden voordat men hier direct conclusies gaat trekken???? (lees ook mijn berichtje)
Met dit soort dingen moet je heeeeeeel erg voorzichtig zijn met conclusies trekken zonder bewijs. Je kunt namelijk een fokker (z Hvozdecke kotliny) zeer ernstige schade toebrengen door dingen te insinueren die misschien helemaal niet zo zijn zoals beweerd wordt.

Maar goed, dat is mijn bescheiden mening.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 17:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org