Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Gezondheid en voeding

Gezondheid en voeding Het voeren van een wolfhond, informatie over hondenvoer, vaccineren, etc

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-09-2006, 20:56   #1
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default Wormen bij hond en kat

Hallo allemaal,

Onderstaand berichtje heb ik gevonden in een tijdschrift van een paar jaar geleden.

Ik denk dat het nog steeds actueel is.


Wormen bij hond en kat ..... een besmettingsgevaar voor kinderen!!!!!


De spoelworm van de hond en kat is ook besmettelijk voor mensen en dan in het bijzonder voor kinderen.
De ziekteverschijnselen bij kinderen zijn wat vaag maar niet altijd onschuldig. Aantasting van ogen, hersenen en of hart, zijn mogelijk.

Wat kunnen we er aan doen?

Regelmatig ontwormen van de hond en de kat en hygiene zij van groot belang.
Het gebruik van een goede wormkuur is erg belangrijk. Een minder effectieve kuur betekent dat er vaker gegeven moet worden wat uiteindelijk duurder is.
Verder is het belangrijk dat de kinderen altijd hun handen wassen na het buitenspelen.
Belangrijke besmettingsbronnen zijn: een zandbak, de deurmat en schoenen, dus met name dingen die in contact komen met de grond waar eventueel wormeitjes aanwezig zijn.

Ontwormingsadvies

Hond

Puppies Op de leeftijd van 2, 4, 6 en 8 weken en op de
leeftijd van 4, 6 en 8 maanden

Zogende teef 2 weken na de geboorte van de pups

Andere honden Minimaal 2 - 4x per jaar


Kat

Kittens Op de leeftijd van 3, 5, 7 en 9 weken en op de
leeftijd van 4, 6 en 9 maanden

Zogende poes 3 weken na de geboorte van de kittens

Andere katten Minimaal 2 - 4x per jaar



Ik hoop, dat iedereen hier zijn voordeel mee zal doen,

Letty
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 21:24   #2
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Vaak gaan vlooien en wormen samen.
Ook al hebben mijn honden (volgens dat ik kan zien) geen wormen of vlooien, ze krijgen zoiezo 2x per jaar een wormkuur.
Voorkomen is beter dan genezen !!
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 22:04   #3
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Als je het doet doe het dan 2 keer achter elkaar zegt onze DA altijd. De hele jonge wormpjes reageren namelijk niet zo goed op de bestrijdingsmiddelen, dus heb je kans dat die dans ontspringen. Door 10 dagen later weer een kuur te geven pak je die inmiddels volwassen geworden wormen ook.
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 26-09-2006, 23:44   #4
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

Er staat ook, dat in de 2e, 4e, 6e en 8e week ontwormd moet worden, dus dat is ook snel achter elkaar.
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 19:46   #5
catar2catars
Junior Member
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 27
Default

Bij mijn weten is er geen enkel ontwormmiddel dat profylactisch werkt, dus maakt het niet uit of je twee maal per jaar ontwormd of 10 maal.

"ontwormdag + 1 " kan je hond al terug besmet zijn, maar dat is iets wat de meeste dierenartsen er niet bij vertellen.

pas wanneer ik na mestcontrole bevestiging krijg van eenwormbemetting , pas dan ontworm ik.



roger.
catar2catars jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 21:08   #6
Koos
Member
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 731
Default

is dat dan ook niet de reden dat je vaker moet ontwormen?!

niet iedereen doet een wormonderzoek en ik neem aan dat jij ook niet elke maand bij de dierenarts staat om dat te doen.

het is dus gewoon beter ze 2-4x per jaar te ontwormen om ze dus zo onder controle te houden.

als ze niet ontwormd worden heeft dat niet alleen gevolgen voor de directe omgeving maar ook voor het dier zelf. Het dier kan zo ziek worden dat het afgemaakt moet worden omdat de wormen zich letterlijk een weg naar binnen hebben gevreten en zullen dus gewoon door de darmen heen naar de organen gaan en in de bloedbaan tercht komen. hier is dus geen redden meer aan.
Koos jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 21:17   #7
Excalibur-Sauvignon
Junior Member
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 174
Send a message via MSN to Excalibur-Sauvignon
Default

Quote:
Originally Posted by dinges
niet iedereen doet een wormonderzoek en ik neem aan dat jij ook niet elke maand bij de dierenarts staat om dat te doen.
Denk dat als ze goed wormen hebben je niet naar de DA hoeft hoor om de mest te onderzoeken, dat zie je dan zelf duidelijk genoeg dat ie last van wormen heeft hihihihi krioel
__________________
KLIK HIER : ONZE MIKA
Excalibur-Sauvignon jest offline   Reply With Quote
Old 27-09-2006, 22:33   #8
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by dinges
is dat dan ook niet de reden dat je vaker moet ontwormen?!.
Nee, dat is namelijk hetzelfde als vandaag een paracetamol nemen, omdat je misschien deze week wel een keer hoofdpijn krijgt!


Quote:
Originally Posted by dinges
het is dus gewoon beter ze 2-4x per jaar te ontwormen om ze dus zo onder controle te houden.
Voor de diegene die deze middelen verkopen wel ja, voor je hond niet. Iedere hond heeft overigens een spoelworm-infectie, een kuur dood alleen de volwassen wormen, maar de larven verkeren in een soort "slaaptoestand" (inhibitie). Deze larven komen tot leven op het moment dat de weerstand van het dier verminderd, b.v. tijdens de dracht, ouderdom etc. Iedere pup word dus besmet geboren, en moet daarom 'ontwormt worden'. (is dus het doden van de volwassen wormen.) Het volwassen worden van deze spoelwormen duurt ongeveer twee weken, vandaar het schema bij pups. In het genoemde artikel staat dat de moederhond bij de tweede week na de geboorte ook een wormenkuur nodig heeft, dit is niet verstandig om het daarbij te laten, je moet de moederhond mee laten doen met het schema, daarna zijn alle volwassen spoelwormen bestreden. Gezonde volwassen honden meerdere keren per jaar ontwormen heeft dus weinig zin, en is alleen goed voor de commercie.

Quote:
Originally Posted by dinges
als ze niet ontwormd worden heeft dat niet alleen gevolgen voor de directe omgeving maar ook voor het dier zelf. Het dier kan zo ziek worden dat het afgemaakt moet worden omdat de wormen zich letterlijk een weg naar binnen hebben gevreten en zullen dus gewoon door de darmen heen naar de organen gaan en in de bloedbaan terecht komen. hier is dus geen redden meer aan.
De larven hebben zich sowieso al, door de maagwand heen (via de bloedbaan) in verschillende organen genesteld, en daar verkeren ze in de eerder genoemde 'slaaptoestand' (inhibitie). Een eigenaar die zijn hond van wormen zo ziek laat worden voordat hij doorheeft dat er iets niet klopt, en het stadium bereikt wat jij hierboven beschrijft, is in mijn ogen een eigenaar die dan maar erg weinig zicht heeft op het welzijn van zijn/haar hond!!

Voor de volledigheid: de meest voorkomende wormen zijn de spoelwormen en de lintworm, veel middelen werken niet of slecht tegen lintworm!! Alleen de lintworm heeft een gastheer nodig (vlooien!), de spoelworm heeft geen gastheer nodig om voor besmetting te zorgen, deze besmetting kan dus ieder mens en dier overal oplopen, als ze al niet besmet waren/zijn

Bovenstaand is mijn mening, gebaseerd op informatie uit gelezen lectuur, info van mijn dierenarts en van informatie van de dierenbescherming.

Groetjes Bert.

P.s. Dinges wat is je echte naam??, iedereen ondertekend hier met zijn eigen naam, is wel zo persoonlijk en komt bij mij in ieder geval wat gezelliger over op zo`n klein forum.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 13:09   #9
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

[quote="herder"][De larven hebben zich sowieso al, door de maagwand heen (via de bloedbaan) in verschillende organen genesteld, en daar verkeren ze in de eerder genoemde 'slaaptoestand' (inhibitie). Een eigenaar die zijn hond van wormen zo ziek laat worden voordat hij doorheeft dat er iets niet klopt, en het stadium bereikt wat jij hierboven beschrijft, is in mijn ogen een eigenaar die dan maar erg weinig zicht heeft op het welzijn van zijn/haar hond!!
quote]

Maar hoe merk je dan voortijdig dat je hond wormen heeft, als je ze niet ontwormt 2-4 keer per jaar? Wat zijn dan de eerste symptomen?

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 13:50   #10
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Bij slechts 9% van de volwassen honden in Nederland worden volwassen spoelwormen aangetroffen! In tegenstelling tot dieren ontwikkelen de spoelwormen zich bij mensen niet tot volwassen wormen. Bij bijna 20 % van de Nederlandse bevolking worden sporen van de de spoelworm in het bloed aangetroffen. Dit om e.a. te relativeren.

Een gezonde volwassen hond zal dus in de regel geen last hebben van volwassen spoelwormen, heeft een hond dat wel dan kunnen symptomen zijn glansverlies van de vacht, minder fit zijn, hoesten, braken,.......in de ontlasting en het braaksel zijn dan meestal (dus niet altijd!) vermicelli-achtige draadjes te zien, dan is het tijd voor een dubbele kuur zoals Tessa/Freddie al hebben geschreven, of een onlasting onderzoek laten doen zoals roger dat schrijft.

Pups kunnen daarnaast ook diarree, een opgezwollen buikje en last van groei-achterstand hebben, afvallen en toch veel eten hoort hier ook bij.(opgezwollen buikje komt door gasvorming n.a.v. de volwassen spoelwormen, niet door heel veel wormen in het buikje, zoals nog wel eens word gedacht)

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 15:15   #11
SenE
Junior Member
 
SenE's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Wijnjewoude
Posts: 412
Default

Bij katten weet ik uit ervaring kan een worm besmetting de oorzaak zijn van een tekort aan vitamine B waardoor kittens zich slecht kunnen ontwikkelen. Bijvoorbeeld onstabiel en bibberig lopen. Gelukkig is dit met gewoon ontwormen en eventueel vitamine B tabletjes op te lossen.
SenE jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 15:17   #12
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Die symptomen die je beschrijft kunnen ook gewoon griep zijn! Na mijn inziens ben je dus al telaat als je wormen in de ontlasting vind!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 15:58   #13
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen
Die symptomen die je beschrijft kunnen ook gewoon griep zijn!
Ja, en longontsteking,beginnende tumor,bacteriële infectie,iets verkeerd/giftigs gegeten..etc...etc..heel veel ziektes hebben in het begin stadium overeenkomstige symptomen, ik schrijf ook......op antwoord van jou vraag.....kunnen symptomen zijn....dus ik snap even niet waar je heen wilt? Als je dit soort symptomen bij een huisdier ziet, betekend dat gewoon dat het baasje actie moet ondernemen, en toevallig gaat dit topic over ontwormen.

Quote:
Originally Posted by kobesen
Na mijn inziens ben je dus al telaat als je wormen in de ontlasting vind!

Groetjes Kim
Zoals Roger en ik al hebben aangegeven in dit topic kan je dus na 10-14 dagen alweer volwassen wormen aantreffen in de ontlasting, als dat in jou ogen te laat is dan zal je dus iedere 14 dagen een wormenkuur aan je hond moeten geven, lijkt mij niet gezond hoor.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 16:03   #14
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Je hoeft niet iedere 14 dagen je hond te ontwormen met een ontwormingskuur. Ik wil alleen aangeven dat als er symptomen van griep zijn je natuurlijk naar de dierenarts gaat, maar tegen de tijd dat je weet dat het wormen zijn ben je dus rijkelijk laat, vind ik.

Verder hoef je die chemische zooi ook niet te gebruiken. Kan ook met knoflook namelijk.
Dit heb ik van Vanessa gekregen:
http://www.voernatuurlijk.nl/medisch/ontwormen.htm

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 16:39   #15
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Quote:
Originally Posted by kobesen
Je hoeft niet iedere 14 dagen je hond te ontwormen met een ontwormingskuur. Ik wil alleen aangeven dat als er symptomen van griep zijn je natuurlijk naar de dierenarts gaat, maar tegen de tijd dat je weet dat het wormen zijn ben je dus rijkelijk laat, vind ik.

Verder hoef je die chemische zooi ook niet te gebruiken. Kan ook met knoflook namelijk.
Dit heb ik van Vanessa gekregen:
http://www.voernatuurlijk.nl/medisch/ontwormen.htm

Groetjes Kim
In de link van Vannessa word het fabeltje ook uit de wereld geholpen, en uitgelegd dat je hond na drie weken weer wormen kan hebben, en het dus weggegooid geld is om je hond preventief te ontwormen.(of je nu ontwormt met pillen of knoflook, dat maakt dus niet uit, ieder zijn keus, maar preventief kan dus niet)

Maar je schrijft :
...maar tegen de tijd dat je weet dat het wormen zijn ben je dus rijkelijk laat, vind ik.

Waar baseer je dat dan op, want volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen?. Hoe weet jij dan wanneer jou hond wormen heeft?
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 16:59   #16
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

idd wormen kan je zo oplopen,

idd er is niet preventief tegen te ontwormen

en idd je bent te laat als je de wormen in de ontlasting terug vind dan is de wormbesmetting al zeer ernstig!

Je kan niet zien waneer je hond wormen heeft tenzij je een ontlastingonderzoek doet en net zoals dinges zegt je staat niet elke 14 dagen op de stoep van de dierenarts om dat te controleren.

2 - 4 maal per jaar ontwormen helpt om de wormen die op dat moment aanwezig zijn te doden. en ja er zitten wormen in het lichaam ingekapseld maar die gaan dood en doen dus niks. en als je hond op dat moment geen wormen zou hebben ben je er nu zeker van dat deze ze nu niet meer heeft.

aktieve wormen zijn wel gevaarlijk.

ontwormen met knoflook zoals kim zei is ook geen optie omdat het elke dag gegeven moet worden.

en hoezo commercieel? waarom is het wormmiddel dan in hemelsnaam uitgevonden en een goedgekeurd middel om te gebruiken.

en wat het zien van betreft wat kim bedoeld is dat het te lat is als je wormen ziet en de condtitie van je hond erg afgenomen is en wat dus ook met heel veel andere ziekten te maken kan hebben.


als iedereen gewoon slim is ontwormt hij/zij het huisdier 2-4x per jaar en ben je er altijd zeker van dat je goed handeld. Niemand kan van buitenaf zien of er wormen of wormeneitjes zijn.

http://www.dierenkliniekstrijthagen....ntwormen.htmrl

in deze link is goed beschreven welke wormen er zijn enz.
goed informatief

veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 17:14   #17
veronique
Kennel van Goverwelle
 
veronique's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 199
Default

ohja wormenmiddelen pakken elke stadia van de wormen aan dus alles wordt gedood.

als er een nieuwe besmetting komt kan het nog een aantal weken duren voordat de wormen uitkomen. met warm weer kan het 2 weken zijn imdat met warm weer gewoon alles snel actief wordt maar met kou kan het weken duren.

http://www.intervet.nl/Nieuws/Hond/W...mOntwormen.asp

hier kunt u vanuit een deskundig iets bekijken wat de risico's zijn van wormen of niet ontwormen als u het onzin mocht vinden

veronique
veronique jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 17:23   #18
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

Hoi Veronique,

Je schrijft eerst dat idd preventief ontwormen niet kan, en verderop schrijf je dat het slim is om 2-4 keer per jaar te ontwormen. Als je 2 x per jaar ontwormt is een hond dus 2 x 2 weken van de 52 weken volwassen-worm vrij, want preventief ontwormen kan niet daar waren we het over eens

Je schrijft dat de 'ingekapselde wormen' dood gaan en dus niks doen, dit klopt niet!. Dit kan je nalezen in de link die jezelf hebt geplaatst

Hoezo commercieel? Nou gewoon,.. zorgen dat je als fabrikant je product zoveel mogelijk verkoopt, net als paracetamol is ook goedgekeurd, maar word flink aan verdient hoor!

V.w.b. je uitleg van wat Kim bedoelt dat is wat ik toch al geschreven heb, je hond kennen en als er symptomen zijn dient het baasje actie te ondernemen, wat dat dan ook is. Als je twee keer per jaar ontwormt heb je nog 48 weken over om rekening te houden met actieve wormen. ( los van alle andere aandoeningen die een hond kan krijgen, maar dit topic gaat over wormen)

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 17:30   #19
herder
Musketier
 
herder's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Brabant
Posts: 532
Default

O ja,

de link van intervet die je geplaatst hebt is ook een goed voorbeeld van commercieel....en minder onafhankelijk deskundig dan je zou denken,

Intervet Nederland is een dochtermaatschappij van Intervet International, één van de Business Units van de Pharma-groep van Akzo Nobel. Intervet International ontwikkelt en produceert hoogwaardige, voornamelijk receptplichtige, diergeneesmiddelen, die door Intervet Nederland op de Nederlandse markt worden gebracht.

Groetjes Bert.
herder jest offline   Reply With Quote
Old 28-09-2006, 17:41   #20
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by herder
Quote:
Originally Posted by kobesen
Je hoeft niet iedere 14 dagen je hond te ontwormen met een ontwormingskuur. Ik wil alleen aangeven dat als er symptomen van griep zijn je natuurlijk naar de dierenarts gaat, maar tegen de tijd dat je weet dat het wormen zijn ben je dus rijkelijk laat, vind ik.

Verder hoef je die chemische zooi ook niet te gebruiken. Kan ook met knoflook namelijk.
Dit heb ik van Vanessa gekregen:
http://www.voernatuurlijk.nl/medisch/ontwormen.htm

Groetjes Kim
In de link van Vannessa word het fabeltje ook uit de wereld geholpen, en uitgelegd dat je hond na drie weken weer wormen kan hebben, en het dus weggegooid geld is om je hond preventief te ontwormen.(of je nu ontwormt met pillen of knoflook, dat maakt dus niet uit, ieder zijn keus, maar preventief kan dus niet)

Maar je schrijft :
...maar tegen de tijd dat je weet dat het wormen zijn ben je dus rijkelijk laat, vind ik.

Waar baseer je dat dan op, want volgens mij heb je het nog niet helemaal begrepen?. Hoe weet jij dan wanneer jou hond wormen heeft?
Ik wil alleen weten hoe je kunt zien (zonder dat je telaat bent) of je hond wormen heeft of niet, als je hem niet regelmatig ontwormt.
Want ik ben bang dat als ik dat niet doe en mijn hond heeft wormen, dat ik aan de symptomen niet kan zien dat het wormen zijn die hem zo ziek maken en op het moment dat er wormen in zijn ontlasting zitten, ben ik dus telaat!
Aangezien ik dus voor een griep met de hond naar de DA ga. En dus zoals jij zelf zegt een baasje ben dat niet goed voor zijn hond zorgt. zie hieronder.

Quote:
De larven hebben zich sowieso al, door de maagwand heen (via de bloedbaan) in verschillende organen genesteld, en daar verkeren ze in de eerder genoemde 'slaaptoestand' (inhibitie). Een eigenaar die zijn hond van wormen zo ziek laat worden voordat hij doorheeft dat er iets niet klopt, en het stadium bereikt wat jij hierboven beschrijft, is in mijn ogen een eigenaar die dan maar erg weinig zicht heeft op het welzijn van zijn/haar hond!!
groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 15:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org