Go Back   Wolfdog.org forum > Nederlands > Leven met een TSW

Leven met een TSW Verhalen als waarschuwing voor toekomstige eigenaren - alles over het karakter van Tsjechoslowaakse wolfhonden

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-05-2007, 17:37   #1
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default Hoe ouder, hoe slimmer !

Indy heeft de kunst van ontsnappen ontdekt.
Sinds vorige week ‘peert’ ze hem.
Ze springt over het hek aan de voorkant, 1.20 m. hoog, maar ook aan de achterkant 1.60 m. hoog.
Gelukkig loopt ze niet ver weg, en komt ook gelijk terug als ik fluit.

Ayla doet dit gedrag gelukkig (nog) niet na.
Als ik binnen ben, maakt ze de deuren open, en komt mij binnen roepen.
Net alsof ze zeggen wil, kom Indy eens zoeken, ze is er weer vandoor !
Als ik Indy dan weer in de tuin laat, krijgt Indy een (kleine) correctie van Ayla,
Net alsof ze haar ‘bestraft’ omdat ze weer weggelopen is.

Ik vind dit gedrag ‘zo mooi’ om te zien, dat ze mij binnen komt waarschuwen als Indy weg is
En dat ze Indy bestraft, als die weer thuis komt.

Vinden jullie ook als je Tsjech echt volwassen is (+/- 3 jaar) dat ze veel slimmer worden ?

P.S. We zullen het hek toch hoger moeten maken, voordat ze richting de weg gaat
Zo hou je altijd werk met een tsjech
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 08:12   #2
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hoi Stefanie,

Ik zie dat hier met Nikki en Jourdy ook gebeuren...dat Nikki zo nu en dan Jourdy corrigeert
Meen me te herinneren, dat Kim eens heeft geschreven dat Cliff dat ook bij Denzel doet...

Blijft Indy wel nog uit de buurt van de stroomdraadjes? Misschien kan je die verlengen? T'is maar een idee...

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 08:32   #3
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Hoi Patty,

Klopt! Toen Denzel nog pup was, was het een regelrechte ramp. Toen heb ik Cliff erbij gekregen. Dat was ideaal! Hij heeft de opvoeding op zich genomen.
Als Denzel iets deed wat niet mocht dan corrigeerde ik en Cliff daarna er nog eens overheen.

Schaam me een beetje te zeggen dat ik het wel erg makkelijk heb gehad met het opvoeden van Denzel. Nooit geen problemen, omdat ik Cliff had .

Groetjes Kim

PS nog steeds is Cliff een grote hulp, hoewel hij nu wat tolleranter is ten opzichte van Denzel.
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 08:59   #4
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Hallo

Als ik Jourdy ergens voor op 'z'n donder' geef, dan moet ik zeggen, bemoeit Nikki zich er niet mee...alleen wanneer hij iets doet, wat haar niet bevalt en ik ben niet in de buurt, dan corrigeert/bestraft ze hem.
Ook als ik met haar bezig ben en Jourdy wil zich ermee bemoeien, dan krijgt ie een snauw van haar...en dan krijgen ze allebei te horen, dat ze ff normaal moeten doen...ik vind namelijk, dat ik hoor te bepalen wie zich met wie mag bemoeien en wanneer
Als ik Nikki - komt niet vaak voor- eens op 'haar donder' geef, dan gaat Jourdy het op z'n gemak zitten bekijken, net alsof hij dan zoiets heeft van 'zo...weet je ook eens hoe dat is'

Vind het trouwens wel gaaf, dat Ayla gaat waarschuwen als Indy er vandoor is! Want bij die grote weg daar bij Stefanie...zit je toch niet meer zo rustig binnen, als de dames buiten zijn lijkt me zo

Groetjes,
Patty
Patty33 jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 09:13   #5
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

hahahaha ja ik ken dat! Ik geef Cliff op zijn sodemieter en dan zit Denzel ook zo te kijken!

Cliff bemoeit zich nu ook niet meer met het straffen van Denzel. Dat deed hij alleen toen Denzel nog pup was.

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!
kobesen jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 10:03   #6
Smokey
Angel en Bachata,Luna
 
Smokey's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Roosendaal
Posts: 519
Default

Hoi,

Weet niet of dit zo direkt met leeftijd te maken heeft.
Angel heeft van kleins af aan zich met dingetjes bemoeit,ruzie tussen mijn zoons,ging hij tussen staan,'catfights' tussen mijn katten moeit ie zich nog steeds mee,ik geef een brul,ook als er 1 krabt aan een stoel ofzo en dan staat Angel erbij.Hij reageert dan op mij.
Bachata corrigeert hij nog steeds,en ze is toch al 10 maanden,als ik haar te druk vind,bijv.buiten tegen een bekende opspringen hoort ie aan mijn stem dat ik het niet wil en drukt ie haar even tegen de grond.
Ontsnappen heeft ie ook altijd al gedaan,uit bench,deuren openmaken.Bachata maakt wel deuren open maar is nog nooit uit haar bench ontsnapt.
Hij springt gelukkig(nog) niet over de schutting in de tuin,wel door het openstaande raam als ik even in de tuin ben,doet Bachata ook.
__________________
Groetjes Wilma
Smokey jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 10:42   #7
wolfwoman-stefanie
van 't Aelse Sluske
 
wolfwoman-stefanie's Avatar
 
Join Date: Mar 2005
Location: Andel
Posts: 1,625
Default

Wat ik zo 'goed' van Ayla vind, is dat ze mij binnen komt roepen als ze samen in de tuin zijn en Indy ontsnapt is
__________________

www.vantaelsesluske.nl
__ groetjes van Stefanie
wolfwoman-stefanie jest offline   Reply With Quote
Old 09-05-2007, 11:51   #8
Ron
Junior Member
 
Ron's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: Culemborg
Posts: 79
Default

Mijn Duitse herder is 5 jaar jonger dan de boerenfox die hier ook rondloopt, maar als de boerenfox niet snel genoeg komt als ik haar roep dan haalt lupus haar wel even op met een hoop gegrauw.
Als ik niets zeg gebeurt er ook niets, dus tis puur de reactie vanuit mij.
En wat hiervoor ook al werd gezegd, als ik aan het stoeien ben met mijn zoon dan mag dat eigenlijk liever niet, dan wil hij er ook tussen gaan staan, en als we doorgaan dan komt hij op voor de zwakste, dat zal ik eerdaags wel worden, mijn zoon is 19 :-) maar tot nog toe bijt hij mij dan in mijn handen zodat ik wel op moet houden.
Maar dit gedragheb ik bij mijn andere Duitse herders ook altijd gehad.
Dus het zal wel normaal zijn of het ligt aan mij, dat kan ook heel goed
Ron jest offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 09:06.


Powered by vBulletin® Version 3.8.1
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
(c) Wolfdog.org