View Single Post
Old 08-01-2004, 17:28   #1
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Epilepsie onder wolfhonden!?

Via een prive bericht kreeg ik van iemand de vraag of er epilepsie onder wolfhonden voorkomt.
Deze eigenaar heeft zelf een tsjech die aan epilepsie lijdt en had gehoord dat meer wolfhonden daar last van hebben.

Helaas is het zo in het gehele kynologenwereldje. dat men liever niet praat over de ziektes die binnen een ras voorkomen.

En eigenlijk is dat buitengewoon stom, want alleen wanneer je weet wat er in bepaalde lijnen voorkomt kun je er daar door zorgvuldig uitselecteren binnen de fokkerij iets aan doen!
Natuurlijk ben je als fokker niet blij als er een vervelend iets in je bloedlijnen voorkomt. En geen enkele fokker zal dan ook bewust een erfelijke ziekte of gebrek in zijn lijn infokken!
Maar als het je als fokker wel overkomt en je doet er niets aan, blijven individuele eigenaren en de honden de dupe worden!

Eigenlijk ben ik daarom wel benieuwd of er in Nederland meerdere wolfhonden zijn die last hebben van epileptie. Het is geenszins mijn bedoeling om daar mee fokkers zwart te gaan maken, maar ik zou alleen wel eens willen inventariseren of er meerdere honden zijn met deze vervelende ziekte.

Daarom een paar vragen aan alle lezers van deze site:

Heeft een van jullie een van jullie een Tjeschoslowaaksewolfhond of een Saarlooswolfhond die epileptie heeft?

Hoe oud was je hond toen hij het kreeg?

Wat voor medicatie geef je je hond daar voor?


Ik hoop dat meerdere mensen zo coorperatief willen zijn om hier een eerlijk antwoord op te geven.

groeten,

Mijke
mijke jest offline   Reply With Quote