View Single Post
Old 02-05-2011, 14:59   #32
of_Mercedes_Dream
Junior Member
 
Join Date: Sep 2003
Location: Kontich, near Antwerp
Posts: 460
Default

Ik heb lang getwijfeld om te reageren, maar toch..:
Ik probeer potentiele twh eigenaars gedurend 1,5 u te vertellen dat een twh een rashond is met een hoekje af. Dat hoekje moet men terug vinden bij de wolf.
Ik vertel altijd het verhaal van een zus van Branca die een overvaller, op haar baasje, in de bovenarm heeft gebeten en niet meer losliet. Deze hond was nooit getraind. Ik vertel de mensen dat ze rustig met een twh aan de leiband in de donkerste bossen mogen wandelen .....
Mijn Branca heeft ook al naar twee mensen "gehapt", de ene was een buur die niets anders doet dan mijn honden pesten en uitdagen, de andere kwam vol agressie naar mij toe gestapt.
Met Heron, mijn reu, heb ik twee maal op 7 jaar een conflict gehad en uitgevochten. Achteraf gezien was IK in de fout door iets on-hondelijks te verlangen.

Voor mij is het "normaal" dat een twh naar mensen hapt ALS er dreiging is. Het is een werkhond in eerste aanleg. Maar als ik een twh zonder enige reden , bv op een show, naar een keurder zie springen met ontblote tanden, dan scheelt er iets. Ik zal dus nooit deze hond als dekreu of teef gebruiken.

Voor mij is het ook normaal dat een twh met alfa allures, naar een sex genoot "vliegt". Onze twh's zijn roedel en territorium dieren. Buitenstaanders dienen getest te worden. Ik heb mij er al lang bij neergelegd dat ik nooit mijn twh's kan los laten lopen. In Belgie is dat in theorie toch al verboden.

Conclusie:
1/ dominantie mag niet agressief genoemd worden omdat dit direct negatief overkomt.
2/ agressie zonder reden dient verbannen te worden, doch meestal zijn 1/ onkundig baasje 2/ pesterijen de oorzaak.
3/ minder fokken met twh haalt niets uit. In Belgie zijn er vorig jaar max. 20 geboren. Dit lijkt me niet teveel voor 10 miljoen inwoners.
4/ het karakter van de hond moet voorrang krijgen op het fokbeleid naast de medische eigenschappen.
5/ procentueel gezien zijn bv handtas hondjes ea. agressiever en bijtwilliger dan onze eigen TWH. (overlaatst een loslopende labrador vliegt op mijn Isla af. Die verdedigt zich en ik geef labrador een schop op zijn kop.. en bazinnetje kwaad natuurlijk. Deze labrador valt ook fietsers aan)

gr
Patrick
of_Mercedes_Dream jest offline   Reply With Quote