View Single Post
Old 31-05-2006, 23:25   #6
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default Hoe motiveer ik m'n tsjech?

Quote:
Originally Posted by Azazel
* Omdat mijn hond shadow erg moeilijk te motiveren is ben ik benieuwd of jullie misschien een goede methode weten voor het motiveren van je hond.
* Ik vind het soms best jammer dat ik zijn aandacht niet vast kan houden. Shadow is erg snel afgeleid. Gelukkig heb ik Breezer nog, want die hangt aan m'n lippen van aandacht.
Er bestaat niet een methode is voor alle honden geschikt is. Maar net als bij opvoeding van kids zij er "vele wegen die naar Rome leiden"!
En het is/blijft gewoon altijd een kwestie van verschillende dingen uit proberen

Enne tsja, het verschil in reactie patronen tussen Breezer en Shadow zal inderdaad giga zijn! Ik train regelmatig samen met mensen met mechelaars en ben dan zelf ook vaak stik jaloers op de drive van die honden!!

In ken behoorlijk wat mensen (ook in het buitenland) die trainen met hun tsjech. En over het algemeen kun je zeggen dat de meesten alleen werken voor voedsel beloningen en niet uit een "will to please" of een knuffel.

Het werken voor een "favoriet speeltje" als beloning wordt zelden gebruikt. Maar ik ken wel enkele mensen die dit succesvol gebruiken! Een van hen vertelde dat ze er twee jaar over gedaan had om de voedsel beloning om te bouwen naar speeltje
Met Chezka zit ik op rescue training, waar het gebruikelijk is om met favoriete speeltjes te belonen. En dat werkt bij haar dus voor geen meter! (het interesseert totaal haar niets)
Tegenwoordig is zij de enige uit de groep die als ze goed verwijst een stukje beefee krijgt!

Zelf train ik altijd met voedsel beloningen. Nooit met brokjes of ander voer dat ze normaal gesproken wel eens krijgen!

Ik "verbijzonder" de trainings beloningen door afwisselend zaken te geven die ze heel graag lusten.
Heb dit gewoon thuis eerst eens uitgeprobeerd wat ze graag lusten (zoals mn leo bv stukjes appel!) en vervlg krijgen ze dat alleen nog maar in miniscule stukjes tijdens een training (en voor de rest van de tijd nooit meer). Voor mijn TsW's zijn dit bv hart, gebakken lever, gebakken verse worst, bep. kaas soorten
Voor een training sla ik vaak een maaltijd over zodat ze nog meer voergericht zijn. Direct na de training krijgen ze dan op het trainingsterrein ook hun normale eten.

Verder zijn TsW's natuurlijk erg sensitieve honden. Sommige honden zullen op nieuwe en vreemde trainings locaties ook enigzins gestresst zijn en daardoor voedsel beloningen weigeren.
Tip: Zorg dat je er ruim van te voren bent en geef je hond de tijd om eerst rustig te "acclimatiseren".
(Het zelfde geldt voor honden die enigzins misselijk zijn door lange autoritten)

Tenslotte nog een tip (die bij 1 specifieke hond werkte):
Over het algemeen doet Chekza bv heel snel bep. oefeningen (zoals bv voorkomen, voor uit sturen). Soms heeft ze er tijdens een training overduidelijk "geen zin in" en past ze bij alle oefingen vertragings technieken toe.
Bij ons staan in de trainingshal div. aguility toestellen (waar chezka stapel dol op is).
Als de dame met training vertraagt doe ik intensief wat basis elementen (volgen, keertwending, zit, etc) en op moment dat ik weer haar alerte aandacht heb beloon ik haar met stem zeer enthousiast , waarna ze even "een rondje toestellen" mag doen!
Dan is ze gelijk weer super enthousiast en is de rest van de training weer alert

Maar nogmaals; dit zijn mijn tips en ervaringen en die hoeven natuurlijk niet voor andere honden te werken!
Dus wees creatief en probeer zelf wat dingen uit!
Mijke
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote