View Single Post
Old 24-09-2007, 09:23   #16
kobesen
Erfelijk aangeboren Bitch
 
kobesen's Avatar
 
Join Date: Nov 2005
Location: Arnhem
Posts: 1,272
Default

Quote:
Originally Posted by Patty33 View Post
Hoi Monique,

Ook ik heb enorm respect voor je durf deze waarschuwing hier te plaatsen! Hopelijk wordt er positief naar gehandeld en is het verlies van Oscar niet helemaal voor niets! In ieders belang, maar bovenal in het belang van het ras en dus de honden !!!

@ Stefanie: als jij - zoals je toch altijd doet? - je pup goed laat onderzoeken, voordat je haar gaat inzetten voor de fok, dan is het toch ok? Hoef je je toch niet in discrediet gebracht te voelen?
Als er dus al heel veel nakomelingen zijn uit dezelfde combinatie als waar Oscar vandaan komt, dan is dit misschien een teken aan de wand niet meer deze combinatie voor de fok in te zetten?
Beter gezónde honden, dan zovéél mogelijk honden...toch?

@ Liesbeth; bedankt voor de uitleg! Lijkt mij dat de waarschuwing van Monique zeer terecht is.

Groetjes,
Patty
Hoi Patty,

ik ga ervan uit dat iedere fokker zijn honden netjes laat onderzoeken op de dingen waar ook op onderzocht kan worden. Ik weet niet of je kunt onderzoeken op genetische afwijkingen, zonder genetisch opgeslagen materiaal.
Sommige fokkers zoals Koos en Letty, laten het DNA van hun fokhonden opslaan bij een instituut. Dit is ideaal voor controle op verschillende dingen, zoals controleren of je daadwerkelijk wel een nakomeling van de aangegeven ouderhonden hebt enz.
Vraag me af of je met dat materiaal ook kan controleren op erfelijke afwijkingen zoals het Cauda Equina Syndroom.
Ik ga ervan uit dat als ze het beesje een naam hebben gegeven, er ook genetisch materiaal van bekend en opgeslagen is.

Ben het er helemaal mee eens, dat het behoudt van een gezond honden ras bovenaan staat. Dit is wat wij allemaal willen!

Groetjes Kim
__________________
Het product van je eigen denken, is je omgeving!
(citaat Maurice Oosterhof zie www.spoorzoeken.net)
'Spoorzoeken, leven is mensenwerk' COACHBOEK VAN HET JAAR 2012!!!!!!!

Last edited by kobesen; 24-09-2007 at 09:39.
kobesen jest offline   Reply With Quote