Thread: rauw voer
View Single Post
Old 16-09-2006, 03:59   #25
Casey
Junior Member
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Joswolf
Beste Kees, ik heb nergens beweerd dat je honden diaree hadden maar geef mijn ervaringen weer. Als jouw honden na enkele weken al zo'n vieze tandaanslag hebben door brokken, waarom hebben mijn honden daar geen last van na 14 jaar brokken eten.
Omdat alle honden anders zijn? Duitse herders hebben vaak erg weinig last van aanslag op de tanden dus als jij herders hebt kan dat de oorzaak zijn.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Wetenschappelijk onderzoek wordt wel gedaan, maar dan door de brokfabrikanten zelf. Hierdoor zou je je af kunnen vragen hoe objectief de uitslag is.
Ik ken nog geen onderzoek dat brok met rauw voedsel vergelijkt, zelfs niet van de brokkenfabrikanten. Ik heb hierover toch aardig wat gelezen. Een zeer goede samenvatting van veel onderzoek kun je hier vinden (je kunt het boek als Pdf gratis downloaden): www.nap.edu/catalog/15.html. Dit is een samenvatting van alle onderzoek dat tot die tijd (1985) gedaan was mbt. voedsel voor honden en is gericht op hondevoer fabrikanten. Niet op barfers dus!!! Ethisch nogal nare onderzoeken: veel bestaan uit het geven van een dieet waar bepaalde voedingstoffen express uit verwijderd zijn en kijken hoe lang de hond erover doet om te creperen. De conclusie hier is dat koolhydraten alleen gedurende de laatse weken van de dracht van de teef nodig zijn, verder nooit. Toch betaat hondevoer vaak voor 50 tot 70% uit granen.... Puur koolhydraat.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Wanneer brok zo de PH zou verhogen wat is dan het extra negatieve effect van mengen met barf. Dan zou het juist goed zijn.
Waar staat dat dat brokken maagzuur PH verhoogt? Als dit echt zo was zouden de honden sterven. Wordt zeker door barf verkopers verteld, commerciele belangen???
Het negatieve effect: Door de hogere PH kan de hond de botten niet meer verteren. Daar heb je namelijk erg zuur maagzuur voor nodig. Ook loop je dan meer kans op een salmonella infectie. Maagzuur van een hond die rauw eet, is zo zuur dat bacterien geen kans maken. Daarom eet een wolf ook zonder problemen een karkas van meerdere dagen oud. Een hond op brok heeft deze barriere niet dus als die opeens geconfronteerd wordt met een grote aanval kan hij goed ziek worden. Hier
http://www.mountaindogfood.com/Healt...rbohydrates%22 kun je een onder zoek over de stijging van PH nalezen. Een hond die brok moet eten heeft trouwens ook een veel minder zure maag nodig. Wij mensen hebben enzymen in de mond die zetmeel af kunnen breken. Een hond niet, die kan dat pas in de maag doen (vandaar ook weer de aanslag op de tanden- maar dat terzijde). Maar de enzymen die zetmeel afbreken hebben een PH neutrale omgeving nodig.
Over je idee van Barf-verkopers: Zoals de meeste barfers haal ik mijn grondstoffen bij de poelier, de visboer en de supermarkt. De commercie heeft hier nog heel weinig vat op! Er zijn erg weinig mensen die daadwerkelijk geld verdienen met Barf, meestal entousiaste idealisten. Weinig kans dat die allerlei leugens de wereld inhelpen om meer geld te verdienen.
Quote:
Originally Posted by Joswolf
Een goed onderzoek door neutrale partij zou zeer waardevol zijn. Maar hoe weet je dan of er geen commercie een vinger in de pap heeft?
Jos
Zoiets moet gewoon door een universiteit gedaan worden. Ik weet dat er een hoogleraar voedingsleer in de universiteit van Waginingen zit die hier al mee bezig is: hij keurt de vegetarisering van het hondevoer in ieder geval sterk af. Het blijft natuurlijk altijd onderzoek waar nogal wat etische bezwaren aan zitten, kan dus niet te lichtzinnig mee omgesprongen worden. (de meeste dierenproeven zijn er niets bij).

Groetjes,

Kees
Casey jest offline   Reply With Quote