View Single Post
Old 09-04-2008, 11:05   #27
mijke
Senior Member
 
mijke's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Warnsveld
Posts: 2,033
Default

De motivatie voor oprichten een 2e RV kan natuurlijk ook als oorzaak hebben dat het fokbeleid van een huidige RV erg mager of zelfs bizar is en dat verantwoorde fokkers juist graag striktere regels willen!

En dan is het inderdaad treurig dat zo'n RV aangeeft dat fokkers daar buiten aan rotsooien.
Maar wat zou een tweede erkende RV daar dan aan kunnen veranderen?
En hoe kunnen buitenstaanders en geïnteresseerden in een ras dan het kaf van het koren scheiden?

Begrijp me goed, ik zie ook best de nadelen van het huidige systeem en de monopolie positie van RV's en daardoor RVBH!
Door het "democratische" systeem worden zaken met een meerderheid van stemmen aangenomen.
Maar grote fokkers hebben een grote achterban die ze kunnen beïnvloeden en ook kunnen optrommelen voor een ALV. Daardoor zullen hun ideeën vaak meer stemmen krijgen, worden ze ook vaker in besturen van RV's gekozen. En daardoor is hun invloed relatief gezien vaak groter, omdat de gezamenlijke RV's ook eigenlijk weer de RVBH vormen en grotendeels het beleid bepalen......

En dan heb ik het nog niet eens over bizarre RV's waar het al zo ver is gekomen dat het royeren van leden (wiens mening het bestuur niet aanstaat) een jaarlijks terugkerend iets is op een ALV! (omdat de meerderheid er weer voor stemt)

En ik kan mij voorstellen, dat als je niet eens meer lid mag zijn van een RV en je wilt wel op verantwoorde wijze samen met anderen blijven werken aan een gezond ras, je er voor kiest voor het oprichten van een nieuwe groep/kring/club/vereniging!
Ik vind daarom ook gezien de achtergrond, de AVLS en hun werkwijze een prima initiatief.
Zeker gezien het feit dat zij open staan voor iedere vorm van samenwerking!

En ik vind ik ook dat iedereen (liefhebbers, eigenaren en kleine fokkers) die zich verantwoordelijk voelt voor de toekomst van een gezond ras, zal moeten blijven knokken om al de bovengenoemde wantoestanden tegen te gaan!

En ik weet natuurlijk ook niet wat daarin de beste weg is en wat de beste middelen zijn!
Het is ook een lastige en moeilijke materie met veel verschillende kanten.

Maar ik betwijfel alleen of het oprichten en erkennen tig RV’s (die om verschillende redenen werden/worden opgericht) een oplossing is om alle wantoestanden te kunnen veranderen…
__________________
Vriendelijke groeten,
Mijke

PS: I am not a moderator anymore!!
http://www.ursidaestee.wolfdog.org/voor%20wolfdog/handtekening/New%20format%20banner%20Wg.jpg
mijke jest offline   Reply With Quote