Thread: teletact
View Single Post
Old 23-10-2006, 16:43   #3
Jolanda
Member

Jolanda's Avatar

Default teletact

Hoi Sonja,

Helaas heb ik vroeger (in 1998, toen ik nog niet zo heel veel over honden wist) de teletact gebruikt op aanraden van een gedragstherapeut. Wel voor een heel ander probleem dan najagen, maar ik kan je wel wat over het gebruik ervan vertellen.
De basis-principe is hetzelfde.
Mijn eerste hond (x Labrader/Mechelse Herder) was een gigantische poep-vreter.
Aan de lijn deed hij het absoluut niet, maar zodra ik hem los maakte ging hij er vandoor om alle drollen op te eten. Ik kon hem niet naderen, want dan rende hij weg. Hij kreeg zo'n volle maag ervan, dat hij het thuis uitkoste!!
Dus toen heb ik hulp gezocht en eerst nog iets anders geprobeerd (tandpasta in bek spuiten), maar daarvoor moest ik hem naderen en dat lukte dus niet.

Toen de teletact erop. Als hij dan een drol wilde pakken moest ik op een harde en boze toon FOEI! (een ander woord was natuurlijk ook oké) roepen en tegelijkertijd kreeg hij dan een stoot. Zo werd het woord FOEI! een heel naar woord. Later hoefde ik maar FOEI! te roepen en hij at geen poep meer.
Aan deze methode zitten een grote nadelen:

1) is dat je het weer een keer moet herhalen, omdat het woord FOEI! ontkrachtigd wordt als er geen stroomstoot meer op volgt. M.a.w. het woord FOEI! verflauwde en moest weer opgepept worden met een herhaling van een stroomstoot.

2) Je moet goed weten wanneer je de stoot geeft, dat de hond echt schrikt voor hetgeen je hem af wil leren. B.v. Als er tijdens de stoot toevallig een vliegtuig overvliegt, dan kan het zijn dat hij dat overvliegende vliegtuig als 'gevaarlijk' beschouwd. En elke keer als er dan een vliegtuig overvliegt dan schrikt je hond daar gigantisch van, want dan krijgt hij pijn(denkt hij).

Deze manier van werken zou ik nu niet meer toepassen!!
Ik kan ook niet zeggen hoe lang het woord blijft werken zonder teletact. Met mijn hond heb ik het één keer moeten herhalen. Maar of het daarna op langere tijd nog een keer herhaald zou moeten worden weet ik niet, omdat ik mijn hond in 2001 heb moeten laten inslapen vanwege kanker.

Als je het echter wil gaan toepassen, dan moet je er een deskundig iemand bij hebben en er een woord aan toevoegen, zodat je dat woord kan gaan roepen i.p.v. vaker de teletact te gebruiken. En pas op voor die neveneffecten zoals omgevingsgeluid of voorbij komende voorwerpen/mensen!

Groetjes, Jolanda