Thread: Toptest
View Single Post
Old 16-05-2009, 08:38   #4
Xhrista
Junior Member
 
Xhrista's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Location: Borssele
Posts: 426
Default

Zolang je hond niet over de scheef is gegaan,zijn deze testen gelukkig niet meer verplicht in nederland ,hoewel de Raad geloof ik het voor sommige rassen nog wel vereist voor een stamboom.

Ben er dus met Storm (SWH) geweest en mocht al na 3 onderdelen het veld verlaten,wegens overmatig wegvlucht gedrag ,staart tussen de poten en naar hun idee een trauma oplopend door de test en mischien zelfs doorslaan.Hij zakt dus ,zonder een lip op te trekken of te grommen.
Een hond moet dus altijd het 1e wat je kan doen als je in verkeerde situatie komt,overslaan,dat is nml. wegvluchten,de manier van overleven van heel veel soorten dieren en ook mensen.

Rare test dus,die incompleet is en van standaard hond uitgaat.Daarbij zie je bij de test duidelijk,dat zelfs dezelfde groep testers op 1 dag,op hele andere manieren testen,dus zijn omstandigheden voor elke hond daardoor al anders.Juist die halve meter dichterbij in de veilige zone,kan bepalend zijn voor wel of niet reageren.

Maar goed,wij zijn natuurlijk geen gedragstherapeut en weten het niet.

Heb trouwens ook weinig uitwisseling van ervaringen gezien ,tussen eigenaren van honden en ontwikkelaars van test.Volgens mij ben ik 1 van de weinige eigenaren,die een mening heb gegeven.

Gr. Christa
Xhrista jest offline   Reply With Quote