View Single Post
Old 30-10-2012, 17:01   #38
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default

Quote:
Originally Posted by Rahne View Post
Bedoel je deze tekst?

Erge terughoudendheid, zoals je die vaak bij de Saarloos Wolfhond ziet, is niet gewenst.

Maar dominantie tegenover andere honden is, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Tsjechische Wolfhond, meer uitzondering dan regel.

Rasbeschrijvingen zijn eigenlijk altijd generaliserend...
Van de NTWV: "Soms komt de terughoudendheid van de wolf t.a.v. vreemde dingen en mensen nog wel eens voor. Door zijn sterke persoonlijkheid kan hij dominant zijn tegenover andere honden. Vele hebben de eigenschap het gezin en alles wat daarbij hoort te beschermen. Deze beschermings- c.q. bezitsdrang kan hij ook vertonen t.o.v. uw tas, de auto en andere zaken."

Ga jij mij nu zeggen dat de meeste Tsjechen helemaal niet dominant zijn naar andere honden (en dan voornamelijk sexgenoten)? Misschien is het eigenlijk wel goed voor een ras om deze wat 'negatiever' neer te zetten, dan denken mensen tenminste na voordat ze zo'n ras aanschaffen. Ik zeg ook altijd tegen mensen die een Tamaskan willen dat ze zeer slecht alleen kunnen blijven. Natuurlijk is dat niet voor iedere Tamaskan het geval, maar dan houden ze er iig rekening mee en kan het alleen maar meevallen.

Maar goed, hoe kan ik het dan beter neerzetten volgens jou?

PS. Ik weet dat Tsjechische Wolfhond fout is, moet dat nog steeds aanpassen.
Laat ik eerst even in het algemeen zeggen: ik ben blij, dat er ook op een normale toon met elkaar van gedachten en meningen gewisseld kan worden. Zou fijn zijn als dit zo kan blijven.

@ Rahne: waarom uberhaupt een vergelijking maken naar een specifiek ras? Dus deze bij naam benoemen? Je kan het toch gewoon algemeen houden. En dan verder eerlijke informatie over de Tamaskan geven?
Want als je niet wilt, dat mensen jou of jouw geliefde ras verwijten maakt, maak die dan ook niet naar een ander ras. Vind ik persoonlijk gewoon niet netjes. Weer los van het feit of het klopt of niet en het zal je gewoon een hoop frustratie besparen.

Tegelijkertijd ben ik het er absoluut mee eens dat rasinformatie open en eerlijk moet zijn. Maar nogmaals, dan hoef je nog geen andere rassen negatiever af te schilderen, dan het daadwerkelijk is.

Waar die zogeheten dominantie vandaan komt, die vaak onterecht als agressiviteit wordt bestempeld en of je uberhaupt wel kan spreken van dominantie is een compleet ander verhaal en ga ik verder ook niet op in.

Het valt me trouwens wel op, dat je alweer niet ingaat op het feit dat de fokker van dit forumonderwerp de fout in is gegaan.
Ik vind het ook vreemd dat een vereniging in zee wilt gaan met een fokker die regels van een andere vereniging aan haar laars lapt.
Geeft ook geen positief beeld van de Tamaskan Club weer hoor

Groet,
Patty
__________________
Patty33 jest offline