View Single Post
Old 21-04-2007, 14:58   #1
Patty33
Member
 
Patty33's Avatar
 
Join Date: Oct 2005
Location: Landgraaf
Posts: 530
Default Bestuur vereniging belangrijk?

Hallo

In een ander topic werd geschreven door sommige forumleden, dat het hen niet interesseert, wie in het bestuur van een vereniging zitten. Hierbij kom ik daar toch nog op terug.
Wanneer je besluit een hond in huis te nemen, waar je wat mee wilt gaan ondernemen, kan je er voor kiezen om je aan te melden bij een vereniging. Je kan dan bv. deelnemen aan wandelingen, clubmatches en andere activiteiten. Dan kan het zeker zo zijn, dat wat er verder rondom de vereniging gebeurt, je weinig tot niets interesseert.
Echter wanneer je geïnteresseerd bent in een bepaald ras, het welzijn van dat ras belangrijk bent gaan vinden, kan je ook besluiten om je aan te melden bij een vereniging; logischer wijze...een rasverening. Mij lijkt het dan zo verstandig te onderzoeken, na te vragen, wie het bestuur van betreffende rasvereniging vormt. Niet omdat je de bestuursleden wel of niet aardig moet vinden, maar acht je het bestuur capabel genoeg om een vereniging te besturen. Het kan zeker zo zijn, dat je iemand niet in het bestuur wilt, omdat je hem/haar niet aardig vind; lijkt mij echter geen beweegreden om iemand wel/niet in het bestuur te willen.
Om een voorbeeld te noemen; de NVTW roept in hun laatste clubblad de leden op, om materiaal aan te leveren t.b.v. de inhoud van het clubblad. Het is zeker leuk, als ook leden actief meewerken aan het blad van hun vereniging, maar is dat een excuus voor een steeds magerder wordend clubblad? Als bestuur zijnde kan je toch genoeg leuk en interessant materiaal aandragen...heb je daar geen tijd voor...wat doen je dan in het bestuur?

Voor mij is het ook belangrijk, dat een bestuur gevariëerd is. In het bestuur van de TWK zitten o.a. 2 (3?) fokkers en de dochter van een fokker. Ik lees berichten over zeer zorgwekkende vermoedens, dat er fokkers bewust ongeoorloofde -volgens de rasstandaard- kruisingen fokken. (NB: NIET die van de TWK!!!)
Ik heb er niks op tegen, dat een fokker in het bestuur zit, maar 1 fokker -die dan de belangen van de fokkers behartigt- lijkt mij toch meer dan voldoende.
De voorzitter van de NVTW zou de grootste fokker van Nederland zijn; beweegt zich m.i. op een erge dunne grens met belangenverstrengeling. Zo iemand kan best in het bestuur, maar zou ik liever niet zien als voorzitter. Een voorzitter behoort bv. het bestuur en de vereniging objectief aan te sturen, bv. vergaderingen onpartijdig te leiden. Kan een fokker dit? Ideaal zou zijn als iemand voorzitter is, die niets van doen heeft met het ras.
Daarnaast zou een bestuur minimaal uit 5 personen moeten bestaan, zodat de bestuursleden zijn/haar functie en daarbijhorend takenpakket correct kan uitoefenen.

Een rasvereniging wordt m.i. opgericht in de eerste plaats t.b.v. het welzijn van het ras.
Het bestuur is het orgaan binnen een vereniging, die zorgt draagt dat de belangen van het ras worden nagestreeft binnen de vereniging, maar tevens ook daarbuiten. Dat daarnaast ook nog activiteiten worden georganiseerd die je met je honden kan doen, is zeker ook belangrijk.
Zo zou ik bv. ook onderzoeken (op z’n minst proberen) of er in het bestuur van een scouting een pedofiel zit. Zo iemand kan onder goede begeleiding staan, maar ik zou het wel willen weten!
Afijn...hier gaat het om hondenrasverenigingen. Het ras kan niet voor zichzelf opkomen, dus voor mij wel zo belangrijk dat o.a. in rasverenigingen capabelen mensen het bestuur vormen.

Met bovenstaande hoop ik mensen bewust te laten worden (en te overtuigen) van het feit dat een bestuur WEL zo belangrijk is! Op z’n minst je interesse waard! De redenen waarom verschillen per vereniging en die kunnen uiteraard voor iedereen anders zijn.

Groetjes,
Patty

NB: dit zijn mijn PERSOONLIJKE meningen/opvattingen/conclusies/etc.
Patty33 jest offline   Reply With Quote