View Single Post
Old 09-11-2008, 00:38   #38
miran
Junior Member
 
miran's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 245
Default

Epelepsie is zeker KUT. En ja ook dat van Bine valt niet mee maar ik reageer inderdaad anders omdat ik Beertje heb gehad die een hele erge vorm had en wel aan medicatie was. Daarbij moest je altijd opletten voor complicaties die kunnen komen kijken bij een aanval(Een hond gaat niet dood aan epelepsie maar wel aan complicaties die kunnen onstaan in een aanval) Omdat Beertje ondanks zijn heftige epelepsie toch een zeer hoge leeftijd heeft behaald heb ik er redelijk veel van geleerd(maar nog lang niet alles) en weet ik dat het alle belangrijkste is dat je zelf ter alle tijden rustig moet zijn en het daarom misschien overkomt van Bine dat het wel meevalt.(want dat is niet zo want zelfs de lichste vorm is zeer ernstig)

En nee het voeren van goed voer neemt epelepsie niet weg, maar er is inderdaad wetenschappelijk bewezen dat het voeren van "verkeerd" voer vaak leid tot meer aanvallen.
Bij Bine heb ik ook gemerkt helemaal buiten de aanvallen om dat bij haar ook haar darmstelsel een belangrijke rol speelt. Zolang zij namelijk in de ochtend nog niet heeft gepoept(om het duidelijk te houden het juiste woord erbij) zie ik aan haar dat zij zich wat minder goed in haar velletje voelt en wacht ik zeker met dingen(oefenen,spelen enz)tot zij haar ontlasting gehad heeft. Dit doe ik omdat ik het gevoel heb dat als ik dit niet zou doen haar misschien, net als "verkeerd" voer voeren doet, haar gevoeliger op dat moment maakt voor een aanval.

Alles klinkt misschien wel dat het meevalt maar ik ben ook gewoon dus heel eerlijk om te zeggen dat dit niet zo is want ik denk in alles en bij alles eraan hoe ik bepaalde dingen met Bine aanpak zodat zij net als iedere andere hond kan leven maar wel zo om zoveel mogelijk "triggers"(eventuele oorzaken die aanvallen oproepen of dingen die het dier gevoeliger kunnen maken voor een aanval)vooraf al weg te nemen. Zoals morgen gaan wij mee op een wandeling en voor die tijd zorg ik er dus voor dat zij goed uit is geweest en heeft gepoept, en bij de eerste ontmoeting hou ik haar even bij me zodat zij even de kat uit de boom kan kijken, wat allemaal niet wil zeggen dat ze er geen krijgt maar de meeste spanning is dan weg.(Een ander zou misschien zeggen waarom doe je dit soort dingen dan met haar: omdat je altijd verschillende situaties mee zal maken en hoe meer zij er mee maakt hoe minder gespannen ze er van zal zijn en dus minder erdoor getriggerd zal worden)
De aanvallen die Bine tot nu toe heeft gehad waren niet heel heftig maar zoals Christa zegt wel naar verhouding al veel waarvan de meeste denk ik te wijten zijn aan deze nieuwe situatie waarin ik niet alle triggers weg kan nemen(nieuwe mensen, nieuwe omgeving, nieuwe andere honden enz) Ik denk dit omdat ik met blijdschap voor Bine kan zeggen dat zij van deze maand deze laatste week helemaal vrij is geweest van enig teken.
miran jest offline   Reply With Quote